Waarom er zo weinig auto's worden verkocht in Nederland
Aumacon, een kenniscentrum voor de autobranche, heeft zijn verwachting voor de autoverkoop in 2014 drastisch neerwaarts bijgesteld.
De organisatie gaat er nu vanuit dat dit jaar zo'n 380.000 nieuwe auto's worden verkocht, het laagste jaaraantal sinds 1969.
Eerder ging Aumacon nog uit van ongeveer 415.000 nieuwe verkopen.
Hoe komt het dat er zo weinig auto's worden verkocht in ons land?
3 mogelijke redenen.
1. De auto krijgt een andere rol
Volgens Aumacon-directeur Clem Dickmann kampt de verkoop van nieuwe auto’s in Nederland al langer met fikse tegenspoed en zijn de oorzaken voor de vraaguitval structureel van aard.
'De rol die de auto in ons leven speelt, is tanende', zegt hij.
Het is een verschuiving die ook buiten de auto-industrie zichtbaar is.
Waarom cd's kopen, als je dankzij Spotify voor een tientje per maand toegang kunt krijgen tot een oneindige bibliotheek aan muziek?
Waarom dvd's huren als je dankzij Netflix voor 8 euro per maand series en films kan kijken?
En ja: waarom een auto kopen, als je op iedere straathoek in een openbare auto kan stappen?
Een bedrijf als Snappcar is met die vraag in het achterhoofd langzaam maar zeker het auto-gedrag van consumenten aan het veranderen.
Begin dit jaar had het Utrechtse bedrijf al 40.000 Nederlanders aan zijn autodeelplatform gebonden.
2. De auto is geen statussymbool meer
Ook als statusattribuut is de auto minder belangrijk aan het worden in Nederland, zegt Dickmann.
Als voorbeeld geeft hij dat er in België drie luxe automerken, zogeheten premiummerken, in de top 10 van meest verkochte auto's staan.
'In Nederland geen. Het zwaartepunt van de Nederlandse markt zal in 2014 weer verder opschuiven richting de kleinere auto’s', aldus Dickmann.
Begin deze maand zette NRC Q de tien best verkochte auto's in Nederland op een rijtje en daarin is dezelfde trend zichtbaar.
Op 1: de oude vertrouwde Volkswagen Golf.
Op 2: de Renault Clio.
En op 3: de nog kleinere Volkswagen Up.
3. De auto is minder belangrijk voor jongeren
Reden #1 en #2 komen samen in dit derde punt.
Jongeren lijken hun geld steeds vaker aan andere zaken dan auto's te besteden.
Al in 2011 schreven we dat Japanse studenten een auto veel lager op hun boodschappenlijstje hebben staan dan veertigers en vijftigers en ook in Duitsland zoeken jongeren vaker voor andere manieren van vervoer - bijvoorbeeld via car sharing.
In Nederland gaan jongeren mee in deze ontwikkeling.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelde vorig jaar dat het autobezit onder jongeren van 18 tot 25 jaar al twee jaar op rij afneemt.
Terwijl het aantal jongeren in Nederland van 2012 op 2013 toenam met 0,4 procent, was er juist een afname van het aantal geregistreerde personenauto’s met 4,5 procent.
Het aantal Nederlandse jongeren met een rijbewijs lijkt ondertussen te dalen.
In de categorie jongeren tussen 18 en 24 waren er in 2009 1.054.736 personen met een rijbewijs, in 2010 1.149.529 en in 2011 nog maar 985.898.
Een woordvoerder van RDW liet vorig jaar aan MT weten dat dit aantal in 2012 weer wat verder is gedaald, naar 972.382 rijbewijzen.
Volgens brancheorganisatie VWE voertuiginformatie en -documentatie worden nieuwe auto's in Nederland in toenemende mate door 65-plussers gekocht en steeds minder vaak door jongeren.
In de eerste helft van dit jaar gingen van alle nieuwe verkochte auto's aan particulieren 27,7 procent naar mensen van 65 jaar en ouder.
Daarmee waren de pensionado's de grootste doelgroep voor de autobranche.
In de eerste zes maanden van 2009 was dit nog 21 procent.
Jongeren in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 25 jaar namen in het afgelopen halfjaar slechts 1,8 procent van de nieuwe verkopen voor hun rekening.
Dat was vijf jaar eerder nog 2,5 procent.
http://www.mt.nl/332/87133/business/waarom-er-zo-weinig-auto-s-worden-verkocht-in-nederland.html
Ondanks neerwaarts spiraal autoverkoop VW Up 3e plaats
Re: Ondanks neerwaarts spiraal autoverkoop VW Up 3e plaats
Ik denk dat mensen gewoon minder te besteden hebben en dus gewoon nog ff doorrijden in hun "oude" auto.
Re: Ondanks neerwaarts spiraal autoverkoop VW Up 3e plaats
Geloof er niet zoveel van. Die jonge mensen hebben (nog) geen goede baan vanwege de hoge werkloosheid en hebben aldus niet genoeg geld om een auto te kopen. Als je in de stad woont en er nauwelijks buiten komt is een auto alleen maar een last, maar dat was 40 jaar geleden ook zo. Dit soort onderzoeksresultaten met deze interpretatie komt altijd uit de hoek van degenen, die het verschijnsel auto verschrikkelijk vinden. Ook dat is niks nieuws. Die types had je veertig jaar geleden ook.
Re: Ondanks neerwaarts spiraal autoverkoop VW Up 3e plaats
Het feit van dalende verkopen is er. En er moet een redenering worden bij gezocht. Een mooie doelredenering. Die wordt beïnvloed door het fiscale klimaat in Nederland, economische zorgen bij jongeren, en onderzoekers die met dit soort onderzoeken graag willen scoren.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Ondanks neerwaarts spiraal autoverkoop VW Up 3e plaats
Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Jongeren hebben steeds minder een auto nodig. Een auto bezitten is in Nederland gewoon erg duur, helemaal als je in de stad woont. Jongeren geven hun geld tegenwoordig liever uit gaan gadgets en hippe woonruimte. Doordat er amper nog liefhebbers onder de jongeren zijn worden er ook minder jongeren geattendeerd op het feit dat het leuk is om een auto te bezitten.
En wat denk ik ook heel belangrijk is: auto's zijn steeds beter geworden. Als je een 15 jaar oude Micra koopt die een beetje fatsoenlijk is onderhouden dan kun je daar prima mee op vakantie. Zo'n auto kost je een keer 1500 euro. Dat is een stuk minder dan een nieuwe Vagling dus als je toch al een auto moet kopen waarom dan niet zoiets?
En wat denk ik ook heel belangrijk is: auto's zijn steeds beter geworden. Als je een 15 jaar oude Micra koopt die een beetje fatsoenlijk is onderhouden dan kun je daar prima mee op vakantie. Zo'n auto kost je een keer 1500 euro. Dat is een stuk minder dan een nieuwe Vagling dus als je toch al een auto moet kopen waarom dan niet zoiets?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Ondanks neerwaarts spiraal autoverkoop VW Up 3e plaats
Waarom zouden jongeren steeds minder een auto nodig hebben? Wonen er nu veel meer jongeren in de stad dan vroeger percentage gewijs? Als je in A woont uit de buurt van een station en je werkt in B uit de buurt van een station heb je een auto nodig als het te ver fietsen is. Dat is niet veranderd.