Nieuwe VW UP in Genève

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door Tom Westendorp » vr 03 jun 2016, 12:50

Met die Cupra van je? Ik mag hopen dat dat gelul is. Een standaard Cupra trekt nog als een lier na 4500 toeren. Anders is dat ding wel echt bagger slecht gemapt. :lol:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
GunSpeed
Forum eindbaas
Berichten: 1182
Lid geworden op: vr 10 aug 2012, 14:09
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door GunSpeed » vr 03 jun 2016, 13:40

Is typisch voor motortypes waar de zuinigheid en het rijcomfort primeert , meestal diezels maar ook sommige bezinemotoren zoals de TSI. Als de GTI er ooit komt ( :D ) dan zal die zeker ook een andere mapping krijgen ;)
up! Black BMT 75pk 3d

Gebruikersavatar
Riddick
Vagling liefhebber
Berichten: 392
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 20:53

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door Riddick » zo 05 jun 2016, 10:50

3 cilinder turbo motoren worden steeds meer gemeengoed.
Ook Fiat zou de 2 cilinder TwinAir motor doorontwikkelen naar een 3 cilinder motor.
Zonder turbo ± 80 pk met turbo 120 pk.
Peugeot (Citroën) zou ook nadenken over een turbo versie van hun 3 cilinder. (108 GTI)

Afbeelding

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door damianw26 » zo 05 jun 2016, 11:40

Riddick schreef:3 cilinder turbo motoren worden steeds meer gemeengoed.
Ook Fiat zou de 2 cilinder TwinAir motor doorontwikkelen naar een 3 cilinder motor.
Zonder turbo ± 80 pk met turbo 120 pk.
Peugeot (Citroën) zou ook nadenken over een turbo versie van hun 3 cilinder. (108 GTI)

Afbeelding

Ik vind het schitterend van die kleine turbo wagentjes, en die 108 gti lijkt mij een goed idee!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door Tom Westendorp » zo 05 jun 2016, 12:23

Die 108 gti is echt heel gaaf! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
jaappie
Forum eindbaas
Berichten: 1047
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 19:12

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door jaappie » ma 06 jun 2016, 20:18

Onder deze 108 zitten peugeot rcz velgen, oogt wel erg leuk.

Alleen een up/mii/citigo rijdt vele malen beter!

Gebruikersavatar
JEROEN206
Vagling liefhebber
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 20 okt 2014, 07:55

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door JEROEN206 » di 07 jun 2016, 08:14

De nieuwe UP! TSI is te bestellen in duitsland , €1250 duurder als 60pk en €650 als de 75pk.
Vw High UP! TSI Bluemotion , Drive pakket , DAB+, 135Pk-230NM Vagtechniek ,18"OZ Ultraleggera,KW schroefset.

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door kgroot.nl » di 07 jun 2016, 09:35

Petrolhead Tom schreef:Met die Cupra van je? Ik mag hopen dat dat gelul is. Een standaard Cupra trekt nog als een lier na 4500 toeren. Anders is dat ding wel echt bagger slecht gemapt. :lol:
Betere map als dit krijg je niet maar max koppel bij 2750 toeren en max vermogen bij 4200 dus daarboven heeft het weinig zin meer :lol:
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door Tom Westendorp » di 07 jun 2016, 11:17

Maar het is toch geen diesel?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door edwin blank » di 07 jun 2016, 11:49

Tom,


Een turbomotor heeft een andere vermogensopbouw dan een atmospherische motor. Het vermogen is vooral beschikbaar in het onderste en in het middengebied. De atmospherische motor heeft vooral vermogen en koppel bij hogere toerentallen. Er zijn wel kunstgrepen mogelijk, zoals bijvoorbeeld bij Porsche en Ferrari turbo's, waardoor er nog extra vermogen beschikbaar komt bij hogere toerentallen. Dan hebben we het vooral over mechanische kunstgrepen zoals registeroplading met minimaal twee turbo's van verschillende formaten en nokkenasverstellingen (in en uitlaat) met meer trappen die erg kostbaar zijn. Koppel is overigens het belangrijkste en eindvermogen is pas belangrijk bij zeer hoge topsnelheden boven 250 Km/h.

Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door Tom Westendorp » di 07 jun 2016, 11:56

En een turbo heeft geen toeren nodig om
Op gang te komen? Als je turbo afbouwt na 4200 toeren is de turbo veel te klein.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door edwin blank » di 07 jun 2016, 14:46

Nee, dat was vroeger zo bij bijvoorbeeld een Porsche Turbo in 1976 en bij een BMW 2002 Turbo.
Ik heb in die tijd in beide auto's gereden en dat was geen pretje en eigenlijk levensgevaarlijk. Tegenwoordig hebben auto's kleine turbo's die al druk opbouwen vanaf 1.000 UP/M en hun maximale toerental van het schoepenrad bereiken bij 4 tot 4.500 UP/M. daarna zou je, zoals al eerder geschreven, een veel grotere turbo er bij moeten hebben die het maximale toerental van het schoepenrad pas bij 6 tot 7000 UP/M bereikt. Registeroplading dus anders krijg je hetzelfde probleem zoals bij de vroege turbo's. Onderin geen vermogen en pas bij 3,4 tot 4.000 UP/M heeft de turbo voldoende druk waarna je gekatapulteerd wordt.
Audi A8 D3 en andere auto's

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door Tom Westendorp » di 07 jun 2016, 15:22

Ik begrijp het principe van twinscroll en kleine en grote turbo achter elkaar en variabele turbo en dergelijke. Wat ik niet begrijp is een dat een auto die meer vermogen levert dan een standaard auto en dus getuned is dat vermogen veel eerder kan leveren dan de fabriek.

http://www.autoweek.nl/autotest/1619/se ... ra-18-20vt" onclick="window.open(this.href);return false; de Ibiza cupra levert normaal zijn vermogen bij 5500 toeren hoe kan die van Kevin dat dan 1300 toeren eerder doen? Dat zou betekenen dat er een veel kleinere turbo op zit die efficienter werkt bij minder toeren, maar dat zou tevens betekenen dat die turbo minder vermogen levert. Dat is volgens mij niet het geval dus ik begrijp het niet.

Please help me. :mrgreen:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door henri » di 07 jun 2016, 19:09

JEROEN206 schreef:De nieuwe UP! TSI is te bestellen in duitsland , €1250 duurder als 60pk en €650 als de 75pk.
Met een beetje mazzel betaal je dan in Nederland een meerprijs van rond de 1500 euro; is nog te overzien als de C02 toeslag meevalt. Ben benieuwd hoe de nieuwe Mii en Citigo eruit gaan zien. Ik heb vaak geroepen dat mijn huidige Up mijn eerste en mijn laatste nieuwe auto is. Nu begint het toch wel weer te kriebelen :D

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door edwin blank » wo 08 jun 2016, 07:38

Wanneer een kleinere turbo zijn maximale turbodruk afgeeft bij lagere toeren, wil dat niet zeggen dat er minder vermogen vrijkomt dan bij een grotere turbo. Alleen het toerental is lager waarna er geen of minder vermogen bijkomt na dat maximale toerental. Het gaat uiteindelijk om de maximale turbodruk. De rest heb ik al beschreven.
Audi A8 D3 en andere auto's

mpc007
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 26 feb 2016, 01:53

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door mpc007 » vr 10 jun 2016, 00:24

Duitse configurator staat nu ook online, dus genieten maar!

Eerste goede nieuws lijkt de beperkte meerprijs voor de TSI te zijn. In Duitsland is het goed mogelijk een TSI Beats of Highline met wat extra opties voor ruim onder de 20k samen te stellen. Tel er circa 2000 bij op, want NL, en het is nog steeds niet heel gek.

Zelf heb ik een configje gemaakt met:
- 1.0 TSI 12V 90
- Highline
- Lakkcombinatie Rood-Zwart (wil eigenlijk rood wit, maar dat bestaat gewoon niet, erg jammer. Witte velgen zijn wel mogelijk) De Colour pakketten voegen een leuke striping op de skirts toe maar dan zit je vast aan een bepaald type velg en kan je geen zwart dak meer krijgen.
- 16" lichtmetaal Upsilon (standaard is het 15" voor de Highline, de 17" vind ik te groot)
- Interieur antraciet/creme met antraciet/creme/rode stoelen en pixel dash red (eigenlijk wil ik liever een effen rood dash, zoals nu ook bestaat voor de huidige Up. Dit lijkt echter niet meer mogelijk, je zit direct vast aan het pixel motiefje)
- Paketten: Drivers Plus (cruise controle en city emergency brake) Storage (bagagenetjes) en Maps More (phone bracket, radio composition phone, 6 speakers ipv 2)
- Overige meeruitvoering: Climatronic en parkeersensoren achter
- Totaalprijs 16.5K

Overige merkwaardigheden aan de configurator naast bovenstaande opmerkingen:
- mistpitten niet los te krijgen
- geen alternatieve hoofdverlichting in de zin van xenon of full led
- veel limitaties in de kleurcombi's, zo is wit met rode spiegelkappen enkel mogelijk als je de Beats pakt
- geen andere stoelen met meer grip mogelijk voor de TSI
- Highline geeft je direct verwarmde stoelen

De High Up zit sowieso goed in de spullen. Je krijgt bijv ook het nieuwe multifunctionele leren stuur standaard. En die vermaledijde stoelverwarming dus ook. Had liever cruise control gehad maar ja :P

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door Tom Westendorp » vr 10 jun 2016, 06:33

Ik ben echt heel benieuwd naar de Nederlandse prijzen. Al verwacht ik in september de up! GTI en wacht ik daar dus sowieso op.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
lupocor
Vagling liefhebber
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 09:30

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door lupocor » vr 10 jun 2016, 08:43

de nieuwe up in DE vanaf ongeveer 10.000 euro te koop (9800 en nogwat)

http://www.autobild.de/artikel/vw-up-fa ... 38331.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door damianw26 » vr 10 jun 2016, 12:51

Hmmm nog even een paar maanden doorsparen! Maar super zo'n configurator, lekker 'spelen'.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
JuP !
Forum eindbaas
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 29 jan 2012, 23:27
Locatie: Pixo Look 1.0

Re: Nieuwe VW UP in Genève

Bericht door JuP ! » vr 10 jun 2016, 17:30

In de duitse configurator kun je een Load Up! bestellen (voorheen heette die in NL, de Cargo Up!) die staat al als 5 deurs online.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Volkswagen Polo 6C 1.8 GTI 2015
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia



zeg maar JP ! ;)

Plaats reactie