Op papier verbruiken buiten Up's volgens mij gewoon hetzelfde dus ik denk niet dat dat heel erg uit maakt. Als het uitmaakt, dan is het een beetje.Gert schreef:Ik wil het ook wel eens gaan proberen maar maakt het nog wat uit dat ik een 75 pk up heb die een andere versnellingsbak heeft? Of geldt er "toeren zijn toeren"?
benzine verbruik in de praktijk
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Zelf rijd ik meer op gevoel en gehoor dan al te veel op de toerenteller te letten. Maar vandaag toch eens even goed opgelet, en kan bevestigen dat bij vlot optrekken inderdaad tussen 3000 en 3500 toeren opschakelen je veel eerder (en zuiniger) op de gewenste snelheid komt. In de bebouwde kom kun je dan vaak al direct van twee naar vijf schakelen, omdat je dan snel op 50 km zit en dan in z'n vijf probleemloos constant 50 kan rijden. Buiten de bebouwde kom naar 80 of 100 is het vaak van 2 naar 3 naar 5 het gunstigst.kgroot.nl schreef:Tussen de 3 en 3500 toeren zit je wel goed.Gert schreef:Schakelen bij 3500 toeren
Ik dacht dat het het zuinigst is om bij 2000, vooruit 2500 toeren te schakelen.
Weet je het wel zeker?
Vind de up niet vooruit te trappen als je vroeg schakelt.
En een motor die onder zijn toeren moet werken verbruikt 3x zoveel dan een motor die een normaal toerental draait.
Overigens met het zogenaamde ¨Nieuwe rijden¨ haalde ik bij lange na deze waardes niet
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Toch rijd ik met de Up liever geen 50kmh in z'n vijf. Het verschil in verbruik tussen de vierde en vijfde versnelling is er bijna niet.Autheo schreef:Zelf rijd ik meer op gevoel en gehoor dan al te veel op de toerenteller te letten. Maar vandaag toch eens even goed opgelet, en kan bevestigen dat bij vlot optrekken inderdaad tussen 3000 en 3500 toeren opschakelen je veel eerder (en zuiniger) op de gewenste snelheid komt. In de bebouwde kom kun je dan vaak al direct van twee naar vijf schakelen, omdat je dan snel op 50 km zit en dan in z'n vijf probleemloos constant 50 kan rijden. Buiten de bebouwde kom naar 80 of 100 is het vaak van 2 naar 3 naar 5 het gunstigst.kgroot.nl schreef:Tussen de 3 en 3500 toeren zit je wel goed.Gert schreef:Schakelen bij 3500 toeren
Ik dacht dat het het zuinigst is om bij 2000, vooruit 2500 toeren te schakelen.
Weet je het wel zeker?
Vind de up niet vooruit te trappen als je vroeg schakelt.
En een motor die onder zijn toeren moet werken verbruikt 3x zoveel dan een motor die een normaal toerental draait.
Overigens met het zogenaamde ¨Nieuwe rijden¨ haalde ik bij lange na deze waardes niet
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Re: benzine verbruik in de praktijk
Constant 50 in z'n 5 kan prima, maar hangt natuurlijk wel van de omstandigheden af. Als je door de verkeersituatie niet constant 50 kan rijden, is de 4 soms een betere optie. Of als je in heuvelachtig gebied langzaam stijgt. Maar dit geldt altijd: zonder goed te anticiperen kun je echt zuinig rijden wel vergeten.TwitNour schreef:Toch rijd ik met de Up liever geen 50kmh in z'n vijf. Het verschil in verbruik tussen de vierde en vijfde versnelling is er bijna niet.Autheo schreef: Zelf rijd ik meer op gevoel en gehoor dan al te veel op de toerenteller te letten. Maar vandaag toch eens even goed opgelet, en kan bevestigen dat bij vlot optrekken inderdaad tussen 3000 en 3500 toeren opschakelen je veel eerder (en zuiniger) op de gewenste snelheid komt. In de bebouwde kom kun je dan vaak al direct van twee naar vijf schakelen, omdat je dan snel op 50 km zit en dan in z'n vijf probleemloos constant 50 kan rijden. Buiten de bebouwde kom naar 80 of 100 is het vaak van 2 naar 3 naar 5 het gunstigst.
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
Re: benzine verbruik in de praktijk
Rijden jullie serieus 50 in z'n 5?
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
Black on Black
-
- Vagling liefhebber
- Berichten: 137
- Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 18:17
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Dat rijd ik misschien net aan in ze 3 ..PR010 schreef:Rijden jullie serieus 50 in z'n 5?
Sent from my iPad using Tapatalk
Skoda Citigo Sport - Black
17" Dotz Velgen
Fox Exhaust System
Skoda & Citigo Verwijderd Achterklep
Rode binnen verlichting
Oranje DRL & Gele Mistlampen
K&N Luchtfilter
60-75 PK VAG Upgrade
17" Dotz Velgen
Fox Exhaust System
Skoda & Citigo Verwijderd Achterklep
Rode binnen verlichting
Oranje DRL & Gele Mistlampen
K&N Luchtfilter
60-75 PK VAG Upgrade
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Haha jij bent vast de vlotte rijder. Weet je waar jouw verbruik ongeveer ligt?BrulGo schreef:Dat rijd ik misschien net aan in ze 3 ..PR010 schreef:Rijden jullie serieus 50 in z'n 5?
Sent from my iPad using Tapatalk
Re: benzine verbruik in de praktijk
Ik rijd ook 50 in de 5. Verbruik bij mij is zonder snelweg zo'n 1 op 23 a 24. Snelweg haalt altijd het gemiddelde naar beneden. Twee vakanties verder met gemiddelde snelheid van 130 = 1 op 18 a 19
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
Maak je dan ook wel eens korte ritten? Of meestal langere ritten? Ik vraag me echt af hoe je op zo'n verbruik komt.Wienjo schreef:Ik rijd ook 50 in de 5. Verbruik bij mij is zonder snelweg zo'n 1 op 23 a 24. Snelweg haalt altijd het gemiddelde naar beneden. Twee vakanties verder met gemiddelde snelheid van 130 = 1 op 18 a 19
Re: benzine verbruik in de praktijk
Met 130 (teller) kom ik never nooit niet aan de 1 op 18.TwitNour schreef:Maak je dan ook wel eens korte ritten? Of meestal langere ritten? Ik vraag me echt af hoe je op zo'n verbruik komt.Wienjo schreef:Ik rijd ook 50 in de 5. Verbruik bij mij is zonder snelweg zo'n 1 op 23 a 24. Snelweg haalt altijd het gemiddelde naar beneden. Twee vakanties verder met gemiddelde snelheid van 130 = 1 op 18 a 19
-
- Vagling liefhebber
- Berichten: 137
- Lid geworden op: vr 02 jan 2015, 18:17
- Locatie: Mijdrecht
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
7.8 liter / 100 kmTwitNour schreef:Haha jij bent vast de vlotte rijder. Weet je waar jouw verbruik ongeveer ligt?BrulGo schreef:Dat rijd ik misschien net aan in ze 3 ..PR010 schreef:Rijden jullie serieus 50 in z'n 5?
Sent from my iPad using Tapatalk
Skoda Citigo Sport - Black
17" Dotz Velgen
Fox Exhaust System
Skoda & Citigo Verwijderd Achterklep
Rode binnen verlichting
Oranje DRL & Gele Mistlampen
K&N Luchtfilter
60-75 PK VAG Upgrade
17" Dotz Velgen
Fox Exhaust System
Skoda & Citigo Verwijderd Achterklep
Rode binnen verlichting
Oranje DRL & Gele Mistlampen
K&N Luchtfilter
60-75 PK VAG Upgrade
Re: benzine verbruik in de praktijk
Let nooit op verbruik, vind hem zuinig genoeg doe een week met een tank. En rijd alleen maar snelweg
Sent from my iPad using Tapatalk
Sent from my iPad using Tapatalk
Black on Black
benzine verbruik in de praktijk
De meeste kilometers zijn op N wegen van zo'n 20 km lang enkeltje. Die zijn erg goed voor verbruik omdat je op 80 km p/u blijft hangen. Daarnaast in het weekend ook wel kortere ritten van zo'n 10 km. Ik probeer hierbij wel een route te rijden met zo'n vlot mogelijke doorstroom en geen verkeerslichten. Ik heb het geluk dat die er bij mij in de buurt niet veel zijn.TwitNour schreef:Maak je dan ook wel eens korte ritten? Of meestal langere ritten? Ik vraag me echt af hoe je op zo'n verbruik komt.Wienjo schreef:Ik rijd ook 50 in de 5. Verbruik bij mij is zonder snelweg zo'n 1 op 23 a 24. Snelweg haalt altijd het gemiddelde naar beneden. Twee vakanties verder met gemiddelde snelheid van 130 = 1 op 18 a 19
Ik zal Sprit monitor bijwerken. Loop aantal tankbeurten achter ivm vakantie. Helaas naar beneden gegaan door snelweg Duitsland.
Zuinig(er) rijden is inmiddels een sport geworden, geen financiële noodzaak.
Re: benzine verbruik in de praktijk
50 in zn 5 is uitermate slecht voor het blok.
Als je ook maar iets optrekt zit je zo ver onder zn toeren dat je na verloop van tijd gezellig olieverbruik krijgt.
50 in zn 4 gaat wel prima
Als je ook maar iets optrekt zit je zo ver onder zn toeren dat je na verloop van tijd gezellig olieverbruik krijgt.
50 in zn 4 gaat wel prima
Ibiza running @ 248 pk & 373nm
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
50 in z'n 5 zal ik ook nooit echt doen. En voor mij is zuinig rijden ook meer een sport geworden dan dat je gewoon goedkoop wilt rijden. Het moet wel leuk blijven natuurlijk, en ik vind een wedstrijdje zuinig rijden ook motiverend.
Re: benzine verbruik in de praktijk
130 km/h gemiddelde snelheid en dan 1 op 18 halen? Ik haalde met 125 km/h gemiddeld een verbruik van 1 op 12Wienjo schreef:Twee vakanties verder met gemiddelde snelheid van 130 = 1 op 18 a 19
Ik vermoed dat je niet 130 km/h gemiddeld haalde over de hele rit
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: benzine verbruik in de praktijk
In de 5 op 50 doe ik alleen als de motor warm is.
Correctie inderdaad(!), de 130 is niet de gemiddelde snelheid. Excuses. Ik heb zo'n 800 km gereden en hele snelweg in Duitsland 130 gereden. De gemiddelde snelheid zal dan denk ik zo'n 110 zijn aangezien er hier en daar ook opbrekingen zijn geweest.
- MauriceR.
- Vagling liefhebber
- Berichten: 479
- Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
- Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn
Re: benzine verbruik in de praktijk
Naar aanleiding van bovenstaande zelf eens geprobeerd (zonder M&M, maar met de boordcomputer tussen de klokken).
- Route: Deventer - Enschede vv, vandaag kort na 10:00 en eerder vanmiddag terug. Zeg zo'n 60 km.
- Snelheid: 120 op de teller
- CC? Ja! Op de heenweg zeker 8km aaneengesloten, op de terugweg 12 - 15km zonder de rem aan te hoeven raken.
- aangegeven verbruik: tussen 5,5 l/100km en 6,6 l/100km. Het verschil heeft te maken met heuvel-af en -op. Oost Salland en Twente zijn niet vlak!
- ... en ja, hij stond in de 5e versnelling(...)
Ik heb hier op het forum foto's als bewijs gezien dat het kan, maar mijn Up! komt in de verste verte niet aan een gemiddelde van rond de 1:18 of beter! Nou moet ik zeggen dat het me niet echt kan schelen*) dat 'ie wat meer verbruikt dan sommige andere Uppies hier, gezien mijn jaar-kilometrage van zo'n 4K kms/jaar, maar het is niet allemaal sunshine and roses.
*) ... met de huidige brandstofprijzen zeker niet! Overigens, vorige week in Florida merkte in aan mijn portemonnee dat (omgerekend) een liter unleaded daar momenteel 31 eurocent kost, 22 eurocent goedkoper dan vorig jaar om dezelfde tijd...
M.
- Route: Deventer - Enschede vv, vandaag kort na 10:00 en eerder vanmiddag terug. Zeg zo'n 60 km.
- Snelheid: 120 op de teller
- CC? Ja! Op de heenweg zeker 8km aaneengesloten, op de terugweg 12 - 15km zonder de rem aan te hoeven raken.
- aangegeven verbruik: tussen 5,5 l/100km en 6,6 l/100km. Het verschil heeft te maken met heuvel-af en -op. Oost Salland en Twente zijn niet vlak!
- ... en ja, hij stond in de 5e versnelling(...)
Ik heb hier op het forum foto's als bewijs gezien dat het kan, maar mijn Up! komt in de verste verte niet aan een gemiddelde van rond de 1:18 of beter! Nou moet ik zeggen dat het me niet echt kan schelen*) dat 'ie wat meer verbruikt dan sommige andere Uppies hier, gezien mijn jaar-kilometrage van zo'n 4K kms/jaar, maar het is niet allemaal sunshine and roses.
*) ... met de huidige brandstofprijzen zeker niet! Overigens, vorige week in Florida merkte in aan mijn portemonnee dat (omgerekend) een liter unleaded daar momenteel 31 eurocent kost, 22 eurocent goedkoper dan vorig jaar om dezelfde tijd...
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.
Re: benzine verbruik in de praktijk
Dat aangegeven verbruik klopt van geen meter. Het gemiddelde verbruik klopt wel, hetzij met zo'n 8% afwijking.
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: benzine verbruik in de praktijk
oppermii schreef:Dat aangegeven verbruik klopt van geen meter. Het gemiddelde verbruik klopt wel, hetzij met zo'n 8% afwijking.
Ja ik ervaar ook een gemiddelde van 8% te veel aangegeven. Soms zit ie er echter wel heel dichtbij. M'n laagste is 5% te veel en hoogste is 9% te veel. Dat hou ik toevallig bij in m'n Fuelly profiel