Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door UpSie » do 19 jun 2014, 06:51

Ja is natuurlijk niet zo eenvoudig om een turbo op te bouwen, vooral de ruimte zal zo zijn hoofdbrekens meebrengen.
Ten eerste is het uitlaatspruitstuk in de cyl kop geintergreerd, dus zal er een adapter nodig zijn.
Dan een turbo plus aangepast leidingwerk en luchtfilter plaatsen.
De uitlaat vermaken en aanpassen.
Hitteschilden indien nodig maken en plaatsen.
Olie toe en afvoerleidingen plaatsen.
Charge luchtkoeler na berekening fabriceren en plaatsen.
En het benodigde leidingwerk om de koeler aan te sluiten.
Originele fanmotor vervangen voor een versie met meer vermogen.
Hebben we het nog niet over de motor en electronica zelf.
Ik zou het niet zo 123, zien zitten op dit concept.
Groet,
Leen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door Tom Westendorp » do 19 jun 2014, 14:32

UpSie schreef:Ja is natuurlijk niet zo eenvoudig om een turbo op te bouwen, vooral de ruimte zal zo zijn hoofdbrekens meebrengen.
Ten eerste is het uitlaatspruitstuk in de cyl kop geintergreerd, dus zal er een adapter nodig zijn.
Dan een turbo plus aangepast leidingwerk en luchtfilter plaatsen.
De uitlaat vermaken en aanpassen.
Hitteschilden indien nodig maken en plaatsen.
Olie toe en afvoerleidingen plaatsen.
Charge luchtkoeler na berekening fabriceren en plaatsen.
En het benodigde leidingwerk om de koeler aan te sluiten.
Originele fanmotor vervangen voor een versie met meer vermogen.
Hebben we het nog niet over de motor en electronica zelf.
Ik zou het niet zo 123, zien zitten op dit concept.
Groet,
Leen.
Ik krijg ook heel erg het gevoel dat ze het alleen geroepen hebben om aandacht op zich te vestigen. Bij het uitkomen van de up! was al wel duidelijk dat het lastig gaat worden een turbo op deze motor te bouwen. Het is denk ik eenvoudiger om een supercharger te plaatsen. Dan kan het spruitstuk gewoon blijven zoals het is moet je alleen een nieuwe inlaat fabriceren.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Riddick
Vagling liefhebber
Berichten: 392
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 20:53

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door Riddick » do 19 jun 2014, 18:34

Nu 3 dagen verder en nog steeds geen enkele reactie gehad van Mathilda Racing.
Kan zijn dat ze het veel te druk hebben met de 24 uren op de Nordschleife van aanstaande weekend.

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door UpSie » vr 20 jun 2014, 19:51

Ja een supercharger, gaan wij ook mee draaien voor onze dakar motoren voor meer koppel onderin.
Je moet eens kijken bij banks power.com die weten wat tunen is.
Samen met de fabriek en Banks ontwikkelen we nu een soortgelijk kitje als op de Freightliner pikes peak.
Zoals je ziet ook een aardige uitdaging hoor voordat het eropzit. Moet je de K&N filters plus spruitstukken eens zien, lijkt wel kunst, vermogen staat niet vermeldt maar denk zo rond de 1600pk en 6000Nm koppel.

Theunissen heeft een Banks baja racer waar hij dit jaar ook dakar mee heeft gereden.
Is in bases een Cummins ISB verbouwt met big hoss tuningsdelen, levert nu meer als 450pk.
We zijn nu het blok op onze kosten met een nieuw onderblok weer aan het opbouwen.

Blijft leuk om hierover van gedachten te wisselen

Deze mensen leerde ons ook dat losse wastegates gevaarlijk onbetrouwbaar zijn en als het even kan liever niet gebruiken.

Groeten Leen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door Tom Westendorp » vr 20 jun 2014, 19:58

Heerlijk dit soort informatie! Zodra ik een Vagling heb ga ik eens passen met een Mini Supercharger.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door UpSie » vr 20 jun 2014, 20:20

Misschien als hobby een mooie oudere amerikaan of mercedes met een Vette V8 erin mooie banks charger kit erop,
Alleen dat geluid al geeft je kippevel.

Met vriendelijke groet,
Leen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door Tom Westendorp » vr 20 jun 2014, 20:26

Dat is mooi spul inderdaad maar daar ben ik niet handig genoeg voor en daar heb ik de ruimte niet voor.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

@@lgra
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: za 09 feb 2013, 18:48

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door @@lgra » za 21 jun 2014, 21:27

Petrolhead Tom schreef:Als de helft aan vermogen er bij komt en je gaat dat regelmatig aanspreken dan zijn een paar trommels op de achteras gewoon niet toereikend. Je zet ze in de fik. Het remvermogen zal wel genoeg zijn maar de hitte afvoer niet. Je hebt dus geen keus. :lol:
Onzin. Bedenk dat een Upje maar dik 800 Kg weegt. Zelfs met 110 pk is de remmerij ruim bemeten. Eigenlijk is het absurd dat er ad voorzijde geventileerde schijven zitten bij een dergelijk laag gewicht en maar 75 pk. Als je maar weinig remvermogen nodig hebt heb je ook weinig warmteontwikkeling. 80 a 85 procent van het remvermogen moet uit de vooras gehaald worden. ;)
Laatst gewijzigd door @@lgra op zo 22 jun 2014, 10:01, 2 keer totaal gewijzigd.
UP! HIGH 75 PK Executive pakket Tornadorood en Classic 16 inch Zilver Also: Alfa Giulia, BMW 325 Ci cabrio, New Mini 2014

EdUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 19:18

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door EdUp! » za 21 jun 2014, 22:58

@@lgra schreef:
Petrolhead Tom schreef:Als de helft aan vermogen er bij komt en je gaat dat regelmatig aanspreken dan zijn een paar trommels op de achteras gewoon niet toereikend. Je zet ze in de fik. Het remvermogen zal wel genoeg zijn maar de hitte afvoer niet. Je hebt dus geen keus. :lol:
Onzin. Bedenk datveen Upje maar dik 800 Kg weegt. Zelfs met 110 pk isndevremmerij ruim bemeten. Eigenlijk is het absurd dat er ad voorzijde geventileerde schijven zitten bij een dergelijkmlaag gewicht en maar 75 pk. Als je maar weinig remvermogen nodig hebt heb je ook weinig warmteontwikkeling. 80 a 85 procent van het remvermogen moet uit de vooras gehaald worden. ;)
De upGT is ook met trommelremmen neergezet op de beurvloer. VW denkt dus ook dat het kan.

Gebruikersavatar
Riddick
Vagling liefhebber
Berichten: 392
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 20:53

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door Riddick » do 26 jun 2014, 21:36

EdUp! schreef:De upGT is ook met trommelremmen neergezet op de beurvloer. VW denkt dus ook dat het kan.
Hier duidelijk te zien. ;)

Afbeelding

Rens.999
Forum newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: za 27 apr 2013, 15:30

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door Rens.999 » ma 30 jun 2014, 15:03

Anders EBC blokken er op voor.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door Tom Westendorp » ma 30 jun 2014, 15:15

Die up GT op de beursvloer was alleen maar een mock up. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat VW een up GT met trommels af zou leveren. Zoals eerder gezegd: niet omdat de remmen niet toereikend zijn maar omdat trommels de hitte niet af kunnen voeren.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door RobertJ » ma 30 jun 2014, 18:52

Ik denk niet dat de gt up met trommels zou komen, maar het lijkt me prima mogelijk. Er zijn heel wat autos met trommels geleverd, ook autos met de dubbele massa. Die warmte zal wel meevallen bij normaal sportief gebruik. Ga je downhill racen, dan is het wat anders natuurlijk. Ik kan het mishebben natuurlijk

UpSie
Vagling liefhebber
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 18:36

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door UpSie » ma 30 jun 2014, 20:35

Leuke discussie weer dit,

Ja trommels/schijven, beide hebben voor en nadelen.
Grote voordeel van een schijfrem ten opzichte van een trommel is eenvoud, en veel lichter, en kan bij hoge temperaturen een groot remvermogen blijven behouden, minder snel kans op fading. Eenvoudig en snel te onderhouden.
Voordeel van een trommel is groot remoppervlak, minder kans op vuil van buitenaf, minder gevoelig op vervorming,
Wij zien ook in dakar series een groot verschil tussen de teams en truck fabrikanten.
GRP gebruikt full racing spec remmerij met zwevende schijven, high grade carbon staal schijven, met sinterstalen blokken.
Terwijl MAN en KAMAZ, gewoon trommels gebruiken met geweldige prestaties, althans ze geven zeker niet minder gas omdat ze minder remvermogen zouden hebben.
Ik vindt schijfremmen wel mooier om te zien het oogt wat meer racy, kijk maar eens naar een twingo rs.... Mooi!

Groeten Leen.

Gebruikersavatar
Riddick
Vagling liefhebber
Berichten: 392
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 20:53

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door Riddick » wo 02 jul 2014, 16:52

Nog steeds 0,0 reactie van Mathilda Racing op mijn mail over de turbo kit. :roll:

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door Tom Westendorp » wo 02 jul 2014, 22:42

Riddick schreef:Nog steeds 0,0 reactie van Mathilda Racing op mijn mail over de turbo kit. :roll:
Wat ik zeg, zo'n kit met veel bombarie aankondigen en er vervolgens nooit meer wat aan doen. Is niet wat, wordt niet wat, zal niet wat worden.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Mii-ata
Forum newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 11 mei 2014, 11:57

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door Mii-ata » za 05 jul 2014, 22:02

Zag gisteren de Up! GT in de showroom staan bij CC in Assen. Gaaf ding is dat zeg. Mooi leer erin en een lekker karretje om te zien. E11,950 vraagprijs meende ik. Precies zoals op foto hierboven.
Seat Mii Sport Dynamic Midnight Blue 60pk

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door RobertJ » zo 06 jul 2014, 00:06

Over de trommels.... fiesta 1.0 ecoboost 125pk/200nm heeft ook trommels op het gewicht van 1000kg.

Gebruikersavatar
JCC
Vagling liefhebber
Berichten: 244
Lid geworden op: za 01 feb 2014, 10:49

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door JCC » do 10 jul 2014, 08:53

Petrolhead Tom schreef:Die up GT op de beursvloer was alleen maar een mock up. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat VW een up GT met trommels af zou leveren. Zoals eerder gezegd: niet omdat de remmen niet toereikend zijn maar omdat trommels de hitte niet af kunnen voeren.
Dit was toch geen mock up. De onderdelen hiervan werden toch door vwwinkel.nl verkocht.
Begin van het jaar stond nog op vwwinkel.nl de turbo hiervan te koop voor 150,-
En nog een boel andere technische zaken betrekking op de turbo.

Ik had iemand hierover getipt en een dag later stond alle turbo gerelateerde onderdelen op gereserveerd.
Dus tsja iig iemand heeft nu de turbo met appandage's voor een up in zijn bezit. (ik ben het niet :doh: )

Gebruikersavatar
Riddick
Vagling liefhebber
Berichten: 392
Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 20:53

Re: Mathilda Racing VW up! 115 ps. ?

Bericht door Riddick » zo 31 aug 2014, 10:47

Als hij slim is ontwikkeld hij het door tot een verkoopbare kit.
Hij heeft alle onderdelen ervoor om te produceren.

Persoonlijk denk ik dat een "Rotrex Kit" de goedkopere oplossing is, omdat je dan geen bestaande dure onderdelen weg hoeft te gooien.

Plaats reactie