Inbouw tweeters

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Turtlespeed
Forum newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 14:33

Inbouw tweeters

Bericht door Turtlespeed » zo 11 mei 2014, 14:10

Hallo,

Is het eenvoudig zelf deze http://shop.udenhout.nl/catalogsearch/r ... q=tweeters tweeters te monteren in een cheer up?
Is de huidige stylebekleding makkelijk te demonteren?

En zijn deze tweeters aan te sluiten op de bedrading van de voor luidsprekers?

Wie heeft ervaring/tips?


Greetz,

Turtle
VW Cheer Up! Black 5 deurs

Gebruikersavatar
VinceP
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 19 jan 2013, 21:22

Re: Inbouw tweeters

Bericht door VinceP » zo 11 mei 2014, 15:31

bedrading zal je zelf moeten trekken vanaf je radio. is niet voorbereid. gewoon aansluiten op je voorspeakers. en de stylen zitten met een kliksysteem
op de autosponning gedrukt. dus dat valt wel mee om te wisselen.
Skoda CitiGO Tour

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Inbouw tweeters

Bericht door Altos » zo 11 mei 2014, 15:58

Zitten hier geen filters tussen de speaker en de tweeter? Als je de speakers voor hebt zonder andere dan zitten er al tweeters op je woofers. Als het goed is hoeft er geen draad mee naar de radio, het blijft immers links+rechts voor maar alleen nu is de tweeter verplaatst naar boven het dashboard. Lijkt me wel dat je dan ook een andere woofer moet plaatsen welke samenwerkt met de filter en tweeter. Als dit anders is hoor ik het graag.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Inbouw tweeters

Bericht door Xanderv » zo 11 mei 2014, 16:07

Kun je niet beter een goed setje kopen met tweeters filters en goede speakers en de hele boel vervangen.

Alleen tweeters gaat niet de wereld verschil maken.

Moet er wel bij zeggen dat dit allemaal best wel te vinden is op het forum... Heel veel mensen hebben dit gedaan met uitvoerige beschrijvingen.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Inbouw tweeters

Bericht door Altos » zo 11 mei 2014, 17:46

Er wordt zeker uitgelegd hoe je alles moet vervangen, maar ook ik heb nog niet kunnen vinden of je met alleen tweeters "erbij prikken" al klaar kan zijn of dat er meerdere ingrepen nodig zijn. Niet iedereen heeft zin/geld voor alles nieuw en kabels doorverbinden en dergelijke. Hopelijk begrip hiervoor en hopelijk is er iemand met een sluitend antwoord...

Turtlespeed
Forum newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 14:33

Re: Inbouw tweeters

Bericht door Turtlespeed » zo 11 mei 2014, 17:49

In de cheer up zaten standaard 2 speakers voor.
Ondertussen zijn er in de achterdeuren ook speakers gezet.
In de voordeuren zitten de standaard luidsprekers nog, deze ga ik niet vervangen.

Nu heb ik dus het idee de tweeters extra te monteren......
VW Cheer Up! Black 5 deurs

Turtlespeed
Forum newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 14:33

Re: Inbouw tweeters

Bericht door Turtlespeed » zo 11 mei 2014, 17:50

Altos schreef:Er wordt zeker uitgelegd hoe je alles moet vervangen, maar ook ik heb nog niet kunnen vinden of je met alleen tweeters "erbij prikken" al klaar kan zijn of dat er meerdere ingrepen nodig zijn. Niet iedereen heeft zin/geld voor alles nieuw en kabels doorverbinden en dergelijke. Hopelijk begrip hiervoor en hopelijk is er iemand met een sluitend antwoord...

Dit is inderdaad mijn bedoeling! :D
VW Cheer Up! Black 5 deurs

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Inbouw tweeters

Bericht door Xanderv » zo 11 mei 2014, 18:11

Erbij prikken kan niet. Je moet bestaande draden aftappen om de tweeters aan te sluiten.

En je wil niet veel moeite maar hebt wel achterspeakers erbij gezet. Dat kan ook niet zomaar want die bedrading is niet standaard aanwezig. Ook is de aansluiting in de radio niet aanwezig om de achterspeakers aan te sluiten.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Turtlespeed
Forum newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 14:33

Re: Inbouw tweeters

Bericht door Turtlespeed » zo 11 mei 2014, 18:18

Xanderv schreef:Erbij prikken kan niet. Je moet bestaande draden aftappen om de tweeters aan te sluiten.

En je wil niet veel moeite maar hebt wel achterspeakers erbij gezet. Dat kan ook niet zomaar want die bedrading is niet standaard aanwezig. Ook is de aansluiting in de radio niet aanwezig om de achterspeakers aan te sluiten.

Pff...

Toen ik de Cheer up kocht, zaten er maar 2 standaard speakers in (voor), ik heb er toen door een bedrijf 2 speakers achter in laten zetten.

Nu leek het me misschien wel leuk om er ook (zelf) 2 tweeters in te zetten, maar op welke bestaande draden moeten deze dan worden aangesloten/afgetapt? op die van de voorspeakers toch?


Greetz,

Turtle
VW Cheer Up! Black 5 deurs

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Inbouw tweeters

Bericht door Xanderv » zo 11 mei 2014, 18:38

Ja klopt op de voorspeakers, je moet alleen de goede 2 draadjes uit de kabelboom zien te vissen ;) succes
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Inbouw tweeters

Bericht door Altos » zo 11 mei 2014, 20:00

Heb je al wel filters voor tussen de deurspeaker en de tweeter? Anders is de kans groot dat je de tweeters opblaast...

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Inbouw tweeters

Bericht door henri » zo 11 mei 2014, 20:16

De originele tweeters zijn voorzien van een filter(tje) op de speaker zelf. Dit is een eenvoudige condensator, die parallel geschakeld is over de tweeter. Deze condensator zorgt ervoor dat de tweeter geen lage tonen hoeft weer te geven.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Inbouw tweeters

Bericht door Tom Westendorp » zo 11 mei 2014, 21:07

Het lijkt me inderdaad plausibel dat VW daar over nagedacht heeft. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Altos
Vagling liefhebber
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 15:00

Re: Inbouw tweeters

Bericht door Altos » ma 12 mei 2014, 04:20

Kijk, daar hebben we wat aan ;)
Binnenkort ook maar eens oppikken dan die A stijltjes :D
Iedereen bedankt!

Gebruikersavatar
HeHo
Vagling liefhebber
Berichten: 232
Lid geworden op: di 09 jul 2013, 14:19

Re: Inbouw tweeters

Bericht door HeHo » ma 12 mei 2014, 08:48

Bij www.vwwinkel.nl heb je de wereld aan die A-stijlen met tweeters erop. Kwestie van oude A-stijl er vanaf de bovenzijde aftrekken en dan naar beneden werken.

Uit de kabelboom de 2 juiste draadjes vissen en doorverbinden maar.
Aan de passagierszijde is het een makkie, aan de bestuurderskant is het een drama qua ruimte om te werken. Ik zou zeggen, begin aan de passagierszijde ;)

Turtlespeed
Forum newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 11 mar 2013, 14:33

Re: Inbouw tweeters

Bericht door Turtlespeed » di 13 mei 2014, 10:24

Henkjan schreef:Bij http://www.vwwinkel.nl heb je de wereld aan die A-stijlen met tweeters erop. Kwestie van oude A-stijl er vanaf de bovenzijde aftrekken en dan naar beneden werken.

Uit de kabelboom de 2 juiste draadjes vissen en doorverbinden maar.
Aan de passagierszijde is het een makkie, aan de bestuurderskant is het een drama qua ruimte om te werken. Ik zou zeggen, begin aan de passagierszijde ;)
Ik ga dan toch maar voor een nieuw setje, het prijsverschil is minimaal :-)
VW Cheer Up! Black 5 deurs

Plaats reactie