Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Wienjo
Forum newbie
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 22:21

Re: Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door Wienjo » vr 02 mei 2014, 15:29

RobertJ schreef:
Upsilon schreef:Ben weer eens voorzichtig aan het kijken wat m'n volgende auto zal zijn. Twijfel sterk tussen nieuw en tweedehands.

Ben wel erg geschrokken van het feit dat de rijklaarmaakkosten zo hard zijn gestegen. Blijft natuurlijk een absurde kostenpost :evil:

Voorbeelden

Volkswagen:
Up: 1000 euro
Polo: 1100 euro

Renault:
Clio 999 euro.

Vorig jaar een Skoda Octavia gekocht en die vroegen zelfs minder dan voor een Clio :o

Nu praten we hier wel over nieuwe auto's, maar dat is toch bezopen? Uiteindelijk is het het belangrijkste wat je uiteindelijk bij moet betalen, dus of het nu korting op rijklaarmaakkosten, extra korting op het model of meer inruil is, het blijft uiteindelijk toch een bizar hoge kostenpost.

Voor een Up! is het bijna 10% van de totale prijs..... :o
Ach, ik had niets in te ruilen en had ongeveer 1500 korting op de totaalprijs.(nog te bestellen, geen voorraadmodel) Dat is tevens ongeveer de marge van de dealer.

Sent from my XT897
Mag ik zo brutaal zijn door te vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen? Ben niet slecht in pingelen maar mijn verkoper hield voet bij stuk. Moet overigens nog bestellen dus wellicht zijn je tips wel toe te passen :D


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Seat Mii | Sport Dynamic | 60 PK | Ecomotive| 5-deurs | White

Verbruik: http://bit.ly/MiiWienjo

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door Upsilon » vr 02 mei 2014, 15:32

Wienjo schreef: Mag ik zo brutaal zijn door te vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen? Ben niet slecht in pingelen maar mijn verkoper hield voet bij stuk. Moet overigens nog bestellen dus wellicht zijn je tips wel toe te passen :D
Haha denk niet dat je daar een antwoord op gaat krijgen. heb dat al zo vaak gelezen op een forum dat men wel even 15% korting eraf krijgt. Als je ze dan vraagt hoe ze dat gedaan hebben krijg je geen of een vaag antwoord. :liar:
Denk overigens niet dat een dealer 1500 euro marge op een up! heeft.

Maar goed, ook dit topic gaat daar niet over.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 818
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door el coche SEAT » vr 02 mei 2014, 17:13

Upsilon schreef:
Wienjo schreef: Mag ik zo brutaal zijn door te vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen? Ben niet slecht in pingelen maar mijn verkoper hield voet bij stuk. Moet overigens nog bestellen dus wellicht zijn je tips wel toe te passen :D
Haha denk niet dat je daar een antwoord op gaat krijgen. heb dat al zo vaak gelezen op een forum dat men wel even 15% korting eraf krijgt. Als je ze dan vraagt hoe ze dat gedaan hebben krijg je geen of een vaag antwoord. :liar:
Denk overigens niet dat een dealer 1500 euro marge op een up! heeft.

Maar goed, ook dit topic gaat daar niet over.
Moet toch even kwijt @Upsilon, dat ik jouw reactie wel erg suggestief vindt.
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023

VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door TwitNour » vr 02 mei 2014, 18:36

Het zijn inderdaad wel kosten die de marge omhoog brengen, alleen kom je er met geen mogelijkheid onderuit. Ik denk zelf dat de marge van de importeur naar de dealers ook onderdrukt wordt en dat dealers bijna verplicht zijn de kosten te verhogen om geen verlies te lijden. Al met al een flinke prijs voor wat benzine en een setje matjes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Gebruikersavatar
Kelvinator
Forum newbie
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 23:02
Locatie: 020

Re: Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door Kelvinator » vr 02 mei 2014, 20:15

JCC schreef:Vorige week de up besteld en de afleverkosten was normaal 800,-
En daar zit uiteraard wat onderhandelinsmarge in.
Want 800 euro voor een zogenaamde 0 beurt en wat kleine dingen is natuurlijk geen normale prijs.

Is ook maar net naar welke dealer je gaat en welke verkoper je treft volgens mij.

En wat ik vreemd vond dat een factuur er totaal onoverzichtelijk eruitziet met allemaal uitgesplitste bedragen.
Net alsof ze je op een dwaalspoor willen brengen voordat de handtekening eronder gaat.
Ik ben nu in de fase dat ik offertes aan het opvragen ben bij verschillende dealers.
Wat jij zegt klopt helemaal, de kale prijs van de groove up (waar m'n voorkeur naar uit gaat) is 14.000 nog wat euro. Vervolgens zie ik allemaal bedragen staan en komt de eindsom vrijwel niet overeen met de vw site configurator. De meeste dealers zitten rond de 1000 euro omtrent afleverkosten....ca. 15000 euro uitgeven voor een groove up is relatief gezien veel geld, maar als het kan is 500-1500 euro besparing al mooi meegenomen en heb ik ook de moeite er voor over om over het internet te struimen naar de beste prijzen, al hoewel afstand er me wel van belet om bijv. een auto in het zuiden of oosten van het land aan te schaffen. (ben woonzaam in 020)
nieuweautokopen.nl is echt een uitvinding en heeft ervoor gezorgd dat ik offertes van verschillende vw dealers heb gekregen met de meest uiteenlopende prijs specificaties.
VW Groove Up 1.0 60pk hot orange / panoramadak / Maps + More

Gebruikersavatar
StefanK-Mii
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 feb 2014, 21:46
Locatie: Assen

Re: Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door StefanK-Mii » vr 02 mei 2014, 21:17

Kosten rijklaar maken op onze seat is 690,- staat op mijn order.
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack

Gebruikersavatar
JuP !
Forum eindbaas
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 29 jan 2012, 23:27
Locatie: Pixo Look 1.0

Re: Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door JuP ! » vr 02 mei 2014, 21:21

Het meest bezopene is dat als je een jong gebuikte koopt, dat je daar óók al gauw ± 600-700€ opnieuw aan afleverkosten mag aftikken.
Volkswagen Polo 6C 1.8 GTI 2015
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia



zeg maar JP ! ;)

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door Upsilon » vr 02 mei 2014, 21:22

StefanK-Mii schreef:Kosten rijklaar maken op onze seat is 690,- staat op mijn order.
Nog steeds te veel geld voor zon kleine auto.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door Upsilon » vr 02 mei 2014, 21:24

JuP ! schreef:Het meest bezopene is dat als je een jong gebuikte koopt, dat je daar óók al gauw ± 600-700€ opnieuw aan afleverkosten mag aftikken.
Dat is helemaal lastig te verantwoorden.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door Tom Westendorp » vr 02 mei 2014, 22:12

Upsilon schreef:
JuP ! schreef:Het meest bezopene is dat als je een jong gebuikte koopt, dat je daar óók al gauw ± 600-700€ opnieuw aan afleverkosten mag aftikken.
Dat is helemaal lastig te verantwoorden.
Niet, het slaat nergens op. Ik vraag een verkoper altijd of hij ze kan verklaren. Ik moet de eerste nog ontmoeten. Natuurlijk zitten er kosten aan, leges, klaarmaken, volle tank, platen alkes maar je komt nog niet aan de helft van dat bedrag. Ik laat een deal er dus op knallen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door RobertJ » za 03 mei 2014, 08:13

Wienjo schreef:
Mag ik zo brutaal zijn door te vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen? Ben niet slecht in pingelen maar mijn verkoper hield voet bij stuk. Moet overigens nog bestellen dus wellicht zijn je tips wel toe te passen :D


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Nouja, ik weet niet of tom het hier wilt hebben (upsilon suggereerde al dat het heer niet hoorde) maar hij kan em altijd apart gooien.

Tja veel dealers afgaan is redelijk belangrijk. Ik heb er iets van 5 gebeld en bij 5 langsgeweest. Als je precies weet wat je wilt hebben kun je ze goed vergelijken en uitspelen. Ik had em ergens oktober besteld, dan willen dealers ze graag nog verkopen voor de bonussen en kon ik em 1 januari 2014 laten registreren. Was uiteindelijk eerder geworden omdat ie er half november al was :) het is overigens mooi als je er een tegen komt die zijn targets nog niet heeft.

Daarnaast was er een 400 euro inruilactie, die heb ik wel ontvangen maar niets ingeruild. Wel is er bij een oude auto van een kennis een "eigenaar" bijgekomen. (Even op papier ingeruild)
Verder was de uitvoering best ok, waardoor er ook meer ruimte is om te onderhandelen. 60pkbmt high up, kunstleer bekleding, executivepakket(navi, park), reservewiel, met lak, 5drs.... dan ga je richting de 14000 inc
l afleveren. Uiteindelijk 12500 geworden :)

nog een goed adres nodig?

Sent from my XT897

Gebruikersavatar
StefanK-Mii
Vagling liefhebber
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 feb 2014, 21:46
Locatie: Assen

Re: Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door StefanK-Mii » za 03 mei 2014, 10:22

Upsilon schreef:
StefanK-Mii schreef:Kosten rijklaar maken op onze seat is 690,- staat op mijn order.
Nog steeds te veel geld voor zon kleine auto.
Mja, ik zie t haast niet terug gezien ik 500 extra inruil heb onderhandeld. Dus betaal 190,- rijklaar kosten :)
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack

rjw
Forum newbie
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 11:36

Re: Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door rjw » za 03 mei 2014, 12:07

Ik had laatst ook een advertentie van een Polo gezien waar 1150€ afleverkosten werd gevraagd.

Wienjo
Forum newbie
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 18 apr 2014, 22:21

Re: Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door Wienjo » za 03 mei 2014, 21:52

RobertJ schreef:
Wienjo schreef:
Mag ik zo brutaal zijn door te vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen? Ben niet slecht in pingelen maar mijn verkoper hield voet bij stuk. Moet overigens nog bestellen dus wellicht zijn je tips wel toe te passen :D


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Nouja, ik weet niet of tom het hier wilt hebben (upsilon suggereerde al dat het heer niet hoorde) maar hij kan em altijd apart gooien.

Tja veel dealers afgaan is redelijk belangrijk. Ik heb er iets van 5 gebeld en bij 5 langsgeweest. Als je precies weet wat je wilt hebben kun je ze goed vergelijken en uitspelen. Ik had em ergens oktober besteld, dan willen dealers ze graag nog verkopen voor de bonussen en kon ik em 1 januari 2014 laten registreren. Was uiteindelijk eerder geworden omdat ie er half november al was :) het is overigens mooi als je er een tegen komt die zijn targets nog niet heeft.

Daarnaast was er een 400 euro inruilactie, die heb ik wel ontvangen maar niets ingeruild. Wel is er bij een oude auto van een kennis een "eigenaar" bijgekomen. (Even op papier ingeruild)
Verder was de uitvoering best ok, waardoor er ook meer ruimte is om te onderhandelen. 60pkbmt high up, kunstleer bekleding, executivepakket(navi, park), reservewiel, met lak, 5drs.... dan ga je richting de 14000 inc
l afleveren. Uiteindelijk 12500 geworden :)

nog een goed adres nodig?

Sent from my XT897
Thnx voor de uitleg :) ga zeker mijn best doen met dit in m'n achterhoofd :)
Seat Mii | Sport Dynamic | 60 PK | Ecomotive| 5-deurs | White

Verbruik: http://bit.ly/MiiWienjo

F.Moerland
Vagling liefhebber
Berichten: 224
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:32

Re: Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door F.Moerland » zo 04 mei 2014, 13:34

Kosten per dealer verschillen. Het verschilt dan ook wat je dealer allemaal bij afleverkosten rekent. De een levert een completer pakket als de ander. Bij mij kreeg ik een volle tank, originele Volkswagen matten voor en achter, een gevarendriehoek, EHBO koffertje, twee apart gemonteerde noodhamertjes, kentekenplaten met dikke opgelegde cijfers en letters gemonteerd, extra jerrycan ruitenwisservloeistof, een mooi gepoetste auto, keurig hoesje voor alle papieren, parkeerschijf, voorgeprogrammeerde radio. En oh ja, een bosje bloemen en een wijntje.

geschatte prijs totaal:

Volle tank: 70,-
Matten: 70,-
Gevarendriehoek: 15,-
EHBO koffertje: 15,-
2 noodhamertjes: 30,-
2 opgelegde kentekenplaten: 30,-
Ruitenwisservloeistof: 10,-
Hoesje voor papieren etc: 10,-
Bosje bloemen en wijn: 15,-

Totaal: 265,- euro. reken daar 5 uur arbeid bij @ 50,- euro = 250,- + 265,- = 515,-. De rest is winst? Of heb ik iets verkeerd geschat, vergeten of verkeerd berekend?

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door TwitNour » zo 04 mei 2014, 14:21

Waarom een volle tank €70? Dure benzine is dat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Gebruikersavatar
Gaaf01
Forum newbie
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 16 jan 2013, 20:11

Re: Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door Gaaf01 » zo 04 mei 2014, 16:01

F.Moerland schreef:Kosten per dealer verschillen. Het verschilt dan ook wat je dealer allemaal bij afleverkosten rekent. De een levert een completer pakket als de ander. Bij mij kreeg ik een volle tank, originele Volkswagen matten voor en achter, een gevarendriehoek, EHBO koffertje, twee apart gemonteerde noodhamertjes, kentekenplaten met dikke opgelegde cijfers en letters gemonteerd, extra jerrycan ruitenwisservloeistof, een mooi gepoetste auto, keurig hoesje voor alle papieren, parkeerschijf, voorgeprogrammeerde radio. En oh ja, een bosje bloemen en een wijntje.

geschatte prijs totaal:

Volle tank: 70,-
Matten: 70,-
Gevarendriehoek: 15,-
EHBO koffertje: 15,-
2 noodhamertjes: 30,-
2 opgelegde kentekenplaten: 30,-
Ruitenwisservloeistof: 10,-
Hoesje voor papieren etc: 10,-
Bosje bloemen en wijn: 15,-

Totaal: 265,- euro. reken daar 5 uur arbeid bij @ 50,- euro = 250,- + 265,- = 515,-. De rest is winst? Of heb ik iets verkeerd geschat, vergeten of verkeerd berekend?
Plus transportkosten plus ontvettenpoetsbeurt


Sent from my iPad using Tapatalk HD
High UP! 60PK BMT -> Light Silver-> Executive pakket-> Spoke Velgen-> uitlaatsierstuk-> VAGcom instellingen

Aficionado
Forum newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 10:44
Locatie: Almere

Rijklaarmaakkosten stijgen hard?

Bericht door Aficionado » vr 09 mei 2014, 11:09

Toen ik zelf op zoek was naar een nieuwe auto verbaasde ik me er over dat ik bij de VW dealers waar ik offertes op heb gevraagd hogere afleverkosten zou moeten betalen dan dat de VW.nl website als adviesprijs aan geeft. Dat heb ik nog nooit mee gemaakt bij de merken waar ik in het verleden nieuwe auto's heb gekocht. Als je een adviesprijs ziet dan verwacht je toch in werkelijkheid juist minder i.p.v. méér in rekening gebracht te krijgen. Enneh.... € 1000,00 afleverkosten op een Upje..... waar hebben we het nou helemaal over zeg ??!!

Plaats reactie