Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Kneeke
Vagling liefhebber
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 16:03

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Kneeke » vr 11 apr 2014, 12:58

Ja zo dacht ik er ook over. Met die beurten. Vorige week alles laten doen. En blijkbaar is het een longlife beurt..

DaMarcus
Forum newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 09 apr 2014, 19:52

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door DaMarcus » vr 11 apr 2014, 19:43

Thijsvdvl schreef:
DaMarcus schreef:Mijn Upje zit binnenkort op de 45.000km en is dan weer toe aan een beurt. Zover ik mij goed heb ingelezen, wordt alleen het oliefilter + olie vervangen en verder worden de vitale dingen gecontroleerd? In dat geval zie ik het niet zitten om een garage te bezoeken terwijl ik nog 5 liter Castrol Magnatec 5W-40 heb staan en een oliefilter kan bestellen. Of mis ik nu iets over het hoofd?
Klopt is weer een kleine beurt net zoals de 15 dkm beurt.
Dank voor het antwoord. Binnenkort maak ik een afspraak voor software-aanpassingen bij jullie :)

Gebruikersavatar
MiiRens
Vagling liefhebber
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 16 feb 2014, 22:17
Locatie: Ja

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door MiiRens » za 12 apr 2014, 10:54

Kneeke schreef:Afgelopen week 30.000 km beurt laten doen. In breda. Nu volgende week een voorjaarscheck laten uitvoeren ditmaal bij van mossel. Iemand hier enige ervaring mee
Ja, maar dan alleen met de verkoopafdeling. En die ervaring was bedroevend. Ze komen als het gaat om verkoop en after-sales niet veel verder dan het "beun de haas niveau".
Gr. Renco

Nu: een 3 drs 75 pk VW Up! met panoramadak, cruise control, pdc, 15” velgen, stoelverwarming, zwart metallic.

Voorheen: Seat Mii Sport Dynamic, 3 drs, panoramadak, Drivepakket (cc en pdc), nacht blauw metallic.

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door henri » za 12 apr 2014, 19:58

Zodra mijn Up aan zijn 45.000 beurt toe (nog zo'n 5k), rijd ik wel weer naar onze sponsor in Nuenen. Ik heb vertrouwen in VAG Techniek, ze zijn scherp geprijsd en je wordt er correct en serieus benaderd :handgestures-thumbup:

CitigoCNG
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 16:38

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door CitigoCNG » ma 14 apr 2014, 11:45

GunSpeed schreef:
Pop Up! schreef:
GunSpeed schreef:Morgen eerste 15.000km beurt... ben benieuwd hoeveel?? :)
Het is toch na een jaar of met 15.000 km?
Is ook zo ;)

Maar ik had met de dealer afgesproken om ze toch op 15.000km te doen in plaats van om het jaar, dit is in mijn geval een prima oplossing. Ik rij maar een kleine 1.000km per maand met deze wagen wat neerkomt op zo'n 11 à 12.000km/jaar. Heb de Up nu ongeveer 1 jaar en 4 maanden en hij was dus vandaag binnen voor een eerste beurt. En aangezien er full syntetic 5W30 olie inzit (bij de meeste auto's goed voor zo'n 30.000km) is er technisch gezien geen enkel probleem. We hebben trouwens bij het aflaten van de de olie die eens goed bekeken en die zag er nog zeer goed uit, viscositeit was oké en hij was ook niet overdadig vuil. Ik kan er mee leven en mijn dealer ook. :D
Door het feit dat het op deze manier eigenlijk een beetje een jaarbeurt is werd de Up toch wel grondig gecontroleerd en nam het ietwat meer tijd in beslag, waar ik niets op tegen heb. Hij moet er dan ook weer meer dan een jaartje tegen kunnen en tegen de tijd dat ie een 30.000km beurt zal krijgen zal ie bijna 3 jaar worden. ;)

Kostprijs van deze beurt was 153,62€ : olie 14,52€/L , oliefilter 12,40€ en iets minder dan een uurtje werk. Heb dit met plezier betaald omdat ik tot nu toe altijd een zeer super service heb gehad en er telkens met een goed gevoel ben buitengekomen. :auto-car:
Ik ben voorzichtig met langer rijden dan aangegeven door de fabrikant. Er zit weliswaar 5W-30 olie in, maar dat zegt niks over de levensduur van de olie. Er zit bv. ook maar relatief weinig olie in waardoor die sneller ‘verzadigd’ is. De mate van vervuiling kun je alleen vaststellen op lab. niveau, heb je dat gedaan? Zeker bij mijn eerste beurt 15.000 km ga ik daar niet overheen, qua datum is voor mij geen issue. Maar bij de eerste keer olie kan er wat extra vervuiling optreden door het inlopen.

Gebruikersavatar
Zeepje
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 09 apr 2014, 13:10

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Zeepje » wo 16 apr 2014, 12:39

Zojuist mijn UPje afgeleverd bij Hegeman Nijmegen voor de 30.000 km beurt. Vooraf geraamde kosten: €220,- inclusief interieurfilter. Ik heb goede dingen gehoord over Hegeman, dus ik hoop maar op het beste.

Ik heb wel een vraagje, ze vroegen me vooraf of ze vloeistoffen en ruitenwisserbladen mochten vervangen. Ik dacht dat vloeistoffen juist bij de grote beurt hoorden? Dat is toch net het hele idee achter het verlengen van de mobiliteitsgarantie? Of telt olie niet als vloeistof? :oops:

Ik hou jullie op de hoogte. Hopelijk een happy end :P.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door up! » wo 16 apr 2014, 14:13

up! schreef:
Thijsvdvl schreef:
DaMarcus schreef:Mijn Upje zit binnenkort op de 45.000km en is dan weer toe aan een beurt. Zover ik mij goed heb ingelezen, wordt alleen het oliefilter + olie vervangen en verder worden de vitale dingen gecontroleerd? In dat geval zie ik het niet zitten om een garage te bezoeken terwijl ik nog 5 liter Castrol Magnatec 5W-40 heb staan en een oliefilter kan bestellen. Of mis ik nu iets over het hoofd?
Klopt is weer een kleine beurt net zoals de 15 dkm beurt.
Thijs, doen jullie ook software-updates, die de dealer ook doet? Volgens mij moet mijn auto zo'n update krijgen...

Thijs, doen jullie ook software-updates, die de dealer ook doet? Volgens mij moet mijn auto zo'n update krijgen..
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Zeepje
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 09 apr 2014, 13:10

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Zeepje » wo 16 apr 2014, 16:45

Zeepje schreef:Zojuist mijn UPje afgeleverd bij Hegeman Nijmegen voor de 30.000 km beurt. Vooraf geraamde kosten: €220,- inclusief interieurfilter. Ik heb goede dingen gehoord over Hegeman, dus ik hoop maar op het beste.
Uiteindelijke rekening: €246,91. Prima afgeleverd voor zover ik kan constateren. Waar ik vooral blij mee ben is dat de airco nu niet meer stinkt (en ja ik weet, dat interieurfilter had ik makkelijk zelf kunnen vervangen). Ook hebben ze hem even gewassen en gestofzuigd, voor het gevoel ook fijn.

Ik had alleen het idee dat mijn remmen krom waren, maar dat hebben zij niet kunnen constateren. Heb ze nog gevraagd of ze ook naar de naven hebben gekeken, maar ze zeiden dat de auto helemaal in orde was. Dus daar ga ik dan maar van uit. ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Tom Westendorp » di 22 apr 2014, 07:57

Zeepje schreef:
Zeepje schreef:Zojuist mijn UPje afgeleverd bij Hegeman Nijmegen voor de 30.000 km beurt. Vooraf geraamde kosten: €220,- inclusief interieurfilter. Ik heb goede dingen gehoord over Hegeman, dus ik hoop maar op het beste.
Uiteindelijke rekening: €246,91. Prima afgeleverd voor zover ik kan constateren. Waar ik vooral blij mee ben is dat de airco nu niet meer stinkt (en ja ik weet, dat interieurfilter had ik makkelijk zelf kunnen vervangen). Ook hebben ze hem even gewassen en gestofzuigd, voor het gevoel ook fijn.

Ik had alleen het idee dat mijn remmen krom waren, maar dat hebben zij niet kunnen constateren. Heb ze nog gevraagd of ze ook naar de naven hebben gekeken, maar ze zeiden dat de auto helemaal in orde was. Dus daar ga ik dan maar van uit. ;)
Geloof me, als je remmen krom zijn dan merk je dat echt wel. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

sangria
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 15:12

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door sangria » vr 25 apr 2014, 15:29

Vandaag terug 1e jaarsbeurt voor de Up € 136,00 totaal betaald bij Valei grp Veenendaal.
op de rekening Olie 10 w 40 3,6 liter €46,80 excl.btw, en exclusief €45,10 excl.btw voor het olie verversen services ??
Dit mag wel zeer bijzondere olie met bijzondere ververs services zijn ;) voor die prijs.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Touchwood » vr 25 apr 2014, 16:35

Motorolie bij een dealer is absurd duur. 3.6 liter is ook nog eens 200 cc te veel. En eigenlijk is 10W40 ook niet de optimale viscositeit voor de Up.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door up! » vr 25 apr 2014, 21:54

@Thijsvdvl: doen jullie ook software-aanpassingen als een Up! bij jullie in de werkplaats staat? Je weet wel, die aanpassingen die de fabriek regelmatig doorvoert en die bij VW-dealers worden meegenomen bij een onderhoudsbeurt. Doen jullie dat ook?
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door up! » vr 25 apr 2014, 21:54

Touchwood schreef:En eigenlijk is 10W40 ook niet de optimale viscositeit voor de Up.
Wat is volgens jou de optimale viscositeit voor de up!?
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door RobertJ » vr 25 apr 2014, 22:09

up! schreef:
Touchwood schreef:En eigenlijk is 10W40 ook niet de optimale viscositeit voor de Up.
Wat is volgens jou de optimale viscositeit voor de up!?
5w30 of 5w40 toch?

Sent from my XT897

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Touchwood » za 26 apr 2014, 04:56

30 bij warme motor. De Up wordt afgeleverd met 5W30 Castrol Edge VW 504 00/ 507 00.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Upsilon » za 26 apr 2014, 10:03

Touchwood schreef:30 bij warme motor. De Up wordt afgeleverd met 5W30 Castrol Edge VW 504 00/ 507 00.
Die castrol, is dat niet voor longlife-service?
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Touchwood » za 26 apr 2014, 10:24

Is idd zgn Longlife III olie. Onbetaalbaar bij de dealer. Het punt is dat die 10W40 afbreuk doet aan alle moeite, die Volkswagen heeft gedaan om de Up zuinig te maken. Veel dikker tijdens de opwarmperiode en ook te dik op bedrijfstemperatuur. Het benzineverbruik zal daardoor hoger zijn en de koude start schade ook iedere keer iets meer.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door RobertJ » za 26 apr 2014, 10:28

sangria schreef:Vandaag terug 1e jaarsbeurt voor de Up € 136,00 totaal betaald bij Valei grp Veenendaal.
op de rekening Olie 10 w 40 3,6 liter €46,80 excl.btw, en exclusief €45,10 excl.btw voor het olie verversen services ??
Dit mag wel zeer bijzondere olie met bijzondere ververs services zijn ;) voor die prijs.
Bedoel je dat je 90 bovenop die 136 hebt betaald, of is die 136 die 90 plus btw?

Sent from my XT897

sangria
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 15:12

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door sangria » zo 27 apr 2014, 20:29

€136 voor de totale beurt incl.olie 10w 40,oliewissel,oliefilter,2 liter ruitensproeier vloeistof,olie ringetje,24 ah update,klein materiaal,ik zie trouwens op internet nu dat oliefabrikanten veelal 5w 40 aanbevelen , ????????waarom 10w 40 bij mijn auto erin is gedaan ik neem aan dat een dealer daar verstand en zijn vakkennis voor heeft.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 701
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Touchwood » zo 27 apr 2014, 20:46

Het is mijns inziens allemaal koele calculatie. Pon en de dealers verdienen hun inziens te weinig aan een Up. En dus moet de Up, die in principe ontworpen is voor Longlife onderhoud, 2 keer zoveel onderhoudsbeurten krijgen. En om de verdiensten nog hoger te krijgen gebruiken ze een goedkopere olie en rekenen daarvoor een super Longlife prijs.
Laatst gewijzigd door Touchwood op zo 27 apr 2014, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Plaats reactie