15.000 km beurt
Re: 15.000 km beurt
Goedeavond allen,
Een aanvulling op het eerdere schrijven is nodig om het een en ander nog duidelijker uit te leggen?
Ben benieuwd welke motor er een echte oliekwaliteitsensor heeft, als dit zo is zou ik graag leren begrijpen hoe zo'n sensor werkt.
Onze duurste motor kost in de meest eenvoudige vorm iets meer dan 800000 euries en heeft ongeveer 50 sensors en actuators en aansturing vindt plaats via drie computers.
Echter een oliekwaliteits sensor ontbreekt. Reden de technologie is nog niet zover.
Een goed voorbeeld is als het om vloeistofkwaliteit gaat, de nieuwe Euro 6 regelgeving, deze stelde een ad blue kwaliteitsensor verplicht, echter invoering is uitgesteld met minimaal 1 jaar, reden? Er is geen leverancier te vinden die een betrouwbare sensor kan leveren.
Maar dit is lang niet zo complex als een ieder soms denkt.
Ondanks de kleinte van het Up blokje is deze best geavanceerd, en heeft deze een motor computer.
De input van diversen sensoren geeft via kenvelden prachtig het belastingsprofiel van de motor weer.
Temperaturen, gaspendaalstand, brandstofdruk, timing etc, dit tesamen laat een hoop van ons er ook van meegenieten via de boardcomputer, deze informeert ons zelf over het actuele en langere termijn verbruik.
Nu juist deze verbruiksgegevens zijn een belangrijke factor voor de doorfabrikanten voorgeschreven oliekwaliteiten en daarbij behorende levensduur.
Sterker nog als je de levensduur grafiek van smeerolie zou bezitten zou je aan de hand van het zelf bijhouden van het brandstofverbruik de verversingstermijn kunnen bepalen.
Er zijn in onze bedrijfstak nog heel veel klanten die dit nog steeds zo bepalen met een 100% mechanische motor!
Wij leveren hen de informatie(grafieken) van de verschillende olie soorten, en zo bepaalt men zelf na hoeveel draaiuren de olie ververst kan worden.
De inspectie indicator, wordt via verschillende parameters aangestuurd, aantal afgelegde kilometers ( blijkbaar is 15000km het maximale om er zeker van te zijn dat de TBN waarde nog veilig is).
Aantal draaiuren van de motor (je zal maar vaak in de file staan) en tijd m/d/j.
Algemene regel is wel in de techniek dat smeerolie na een jaar vervangen dient te worden, aangezien de veroudering van dopes hier een belangrijke factor in is.
Het is eigenlijk van de zotte dat we in Europa een oliewissel combineren met een beurt, klein of groot.
In de USA bv, is dit al vrij lang losgekoppeld van elkaar, daar heb je soort kwik fits waar je even langsgaat voor een oliewissel en nieuw filtertje, de beurt vind op andere tijdsstippen/intervallen plaats.
Uitgebreide lifecycle testen met de motoren in verschillende gebieden, met verschillende olien en brandstofsoorten verstrekt genoeg informatie om een betrouwbare verversingstermijn vast te stellen.
En ook ondanks dat worden wel eens foute adviesen gegeven, hoe dit komt? Wijzigingen in brandstofkwaliteit, en gebruiksprofiel die heel erg afwijkt van de geteste, olie kwaliteit, omgevings invloeden (stof, hoge temperaturen, veel bergen, grote hoogtes, abnormaal veel stationair draaien etc.etc.)
Dan kan het zijn dat termijnen naar beneden toe worden bijgesteld.
Ik wil nog een dringend advies doen, bezuinig nooit op olie! de besparing die je hier denkt te doen kan bij motorschades als gevolg van die vermeende besparing heel erg tegenvallen.
Wat ik bv wel doe met ijn boot motoren, die ververs ik 1 maal in de twee jaar, die draaien vrij weinig uren en worden laag belast. Verder staat deze droog en warm opgeborgen, en heeft eigenlijk niet te lijden.
Hoop dat het wat duidelijker is zo.
Anders zie ik het hier wel weer.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Een aanvulling op het eerdere schrijven is nodig om het een en ander nog duidelijker uit te leggen?
Ben benieuwd welke motor er een echte oliekwaliteitsensor heeft, als dit zo is zou ik graag leren begrijpen hoe zo'n sensor werkt.
Onze duurste motor kost in de meest eenvoudige vorm iets meer dan 800000 euries en heeft ongeveer 50 sensors en actuators en aansturing vindt plaats via drie computers.
Echter een oliekwaliteits sensor ontbreekt. Reden de technologie is nog niet zover.
Een goed voorbeeld is als het om vloeistofkwaliteit gaat, de nieuwe Euro 6 regelgeving, deze stelde een ad blue kwaliteitsensor verplicht, echter invoering is uitgesteld met minimaal 1 jaar, reden? Er is geen leverancier te vinden die een betrouwbare sensor kan leveren.
Maar dit is lang niet zo complex als een ieder soms denkt.
Ondanks de kleinte van het Up blokje is deze best geavanceerd, en heeft deze een motor computer.
De input van diversen sensoren geeft via kenvelden prachtig het belastingsprofiel van de motor weer.
Temperaturen, gaspendaalstand, brandstofdruk, timing etc, dit tesamen laat een hoop van ons er ook van meegenieten via de boardcomputer, deze informeert ons zelf over het actuele en langere termijn verbruik.
Nu juist deze verbruiksgegevens zijn een belangrijke factor voor de doorfabrikanten voorgeschreven oliekwaliteiten en daarbij behorende levensduur.
Sterker nog als je de levensduur grafiek van smeerolie zou bezitten zou je aan de hand van het zelf bijhouden van het brandstofverbruik de verversingstermijn kunnen bepalen.
Er zijn in onze bedrijfstak nog heel veel klanten die dit nog steeds zo bepalen met een 100% mechanische motor!
Wij leveren hen de informatie(grafieken) van de verschillende olie soorten, en zo bepaalt men zelf na hoeveel draaiuren de olie ververst kan worden.
De inspectie indicator, wordt via verschillende parameters aangestuurd, aantal afgelegde kilometers ( blijkbaar is 15000km het maximale om er zeker van te zijn dat de TBN waarde nog veilig is).
Aantal draaiuren van de motor (je zal maar vaak in de file staan) en tijd m/d/j.
Algemene regel is wel in de techniek dat smeerolie na een jaar vervangen dient te worden, aangezien de veroudering van dopes hier een belangrijke factor in is.
Het is eigenlijk van de zotte dat we in Europa een oliewissel combineren met een beurt, klein of groot.
In de USA bv, is dit al vrij lang losgekoppeld van elkaar, daar heb je soort kwik fits waar je even langsgaat voor een oliewissel en nieuw filtertje, de beurt vind op andere tijdsstippen/intervallen plaats.
Uitgebreide lifecycle testen met de motoren in verschillende gebieden, met verschillende olien en brandstofsoorten verstrekt genoeg informatie om een betrouwbare verversingstermijn vast te stellen.
En ook ondanks dat worden wel eens foute adviesen gegeven, hoe dit komt? Wijzigingen in brandstofkwaliteit, en gebruiksprofiel die heel erg afwijkt van de geteste, olie kwaliteit, omgevings invloeden (stof, hoge temperaturen, veel bergen, grote hoogtes, abnormaal veel stationair draaien etc.etc.)
Dan kan het zijn dat termijnen naar beneden toe worden bijgesteld.
Ik wil nog een dringend advies doen, bezuinig nooit op olie! de besparing die je hier denkt te doen kan bij motorschades als gevolg van die vermeende besparing heel erg tegenvallen.
Wat ik bv wel doe met ijn boot motoren, die ververs ik 1 maal in de twee jaar, die draaien vrij weinig uren en worden laag belast. Verder staat deze droog en warm opgeborgen, en heeft eigenlijk niet te lijden.
Hoop dat het wat duidelijker is zo.
Anders zie ik het hier wel weer.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Re: RE: 15.000 km beurt
Verhelderend. Ik las dat Hella een sensor had ontwikkeld die als een stemvork (?) de oliekwaliteit kan meten. Verder is het inderdaad wel zo dat je beter 50 euro per jaar kan uitgeven dan risico lopen, maar ja... Kan het ook eens in de twee jaar? Scheelt honderden miljoenen liters nieuwe en afgewerkte olie.
Re: 15.000 km beurt
Dus met de Up is het zo, dat iemand, die de wagen ongunstig gebruikt (veel stadsverkeer, korte ritjes, files) door de boordcomputer ver voor die 15000 km een seintje krijgt en iemand, die de wagen voornamelijk met constante snelheden op de snelweg gebruikt pas bij het kennelijke maximum van 15000 km?
Re: 15.000 km beurt
Inderdaad Touchwood,
Snelweg kilometers in ons platte landje met constante snelheid en laag gemiddeld gebruik levert de langste olie levensduur op.
Wat betreft NoTVR, ik denk dat er wel degelijk ontwikkeling plaatsvindt naar betere sensor technology, echter de kwaliteit van deze sensors is ronduitslecht en vervuiling van de sensor contacten gooit veelal roet in het eten.
Ik ben met je eens dat het wat olievereversen betreft wel wat minder zou kunnen. Maar daar verandert zeker veel op dat gebied, er is veel ontwikkeling gedaan in materiaalkeuzesvan onderdelen en ontwikkeling van smeerolie, kijk maar naar carterinhouden, deze zijn flink afgenomen, met langere intervallen.dat scheelt al heel wat liters, neem daarbij het drastisch terugbrengen van het olie verbruik tussen de verversingen.
De truck wereld heeft enorme stappen hierin gemaakt en werkt al met termijnen van 150000km, met een inhoud van 34 liter, vroeger was dat 30000km, met een carterinhoud tot wel 62 liter, reken maar eens uit wat een besparing dat is en wat een mindere mileu belasting.
Machines worden tegenwoordig verkocht op life cycle cost en cost of ownership, hier dienen door leveranciers als ons garanties afgegeven te worden, smeerolie is hier een belangrijke factor in, en indien niet behaald betekend dat regelmatig penalties betalen, je begrijpt dat hier concurentie hoog is en langere standtijden van smeerolie en kleinere carterinhouden heel belangrijk in zijn om de vooraf opgegeven onderhoudskosten te behalen.
Gelukkig wordt tegenwoordig een groot gedeelte van de afgewerkte smeerolie gerecycled.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Snelweg kilometers in ons platte landje met constante snelheid en laag gemiddeld gebruik levert de langste olie levensduur op.
Wat betreft NoTVR, ik denk dat er wel degelijk ontwikkeling plaatsvindt naar betere sensor technology, echter de kwaliteit van deze sensors is ronduitslecht en vervuiling van de sensor contacten gooit veelal roet in het eten.
Ik ben met je eens dat het wat olievereversen betreft wel wat minder zou kunnen. Maar daar verandert zeker veel op dat gebied, er is veel ontwikkeling gedaan in materiaalkeuzesvan onderdelen en ontwikkeling van smeerolie, kijk maar naar carterinhouden, deze zijn flink afgenomen, met langere intervallen.dat scheelt al heel wat liters, neem daarbij het drastisch terugbrengen van het olie verbruik tussen de verversingen.
De truck wereld heeft enorme stappen hierin gemaakt en werkt al met termijnen van 150000km, met een inhoud van 34 liter, vroeger was dat 30000km, met een carterinhoud tot wel 62 liter, reken maar eens uit wat een besparing dat is en wat een mindere mileu belasting.
Machines worden tegenwoordig verkocht op life cycle cost en cost of ownership, hier dienen door leveranciers als ons garanties afgegeven te worden, smeerolie is hier een belangrijke factor in, en indien niet behaald betekend dat regelmatig penalties betalen, je begrijpt dat hier concurentie hoog is en langere standtijden van smeerolie en kleinere carterinhouden heel belangrijk in zijn om de vooraf opgegeven onderhoudskosten te behalen.
Gelukkig wordt tegenwoordig een groot gedeelte van de afgewerkte smeerolie gerecycled.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Re: 15.000 km beurt
Maar Het werkt dus blijkbaar ook de andere kant op. Ik heb nu 12400km gereden en insp begint te branden.
Van die km is ongeveer 8000km autowegen waarvan 4000 bij snelheden rond 140 A 150 in Duitsland
Van die km is ongeveer 8000km autowegen waarvan 4000 bij snelheden rond 140 A 150 in Duitsland
Re: 15.000 km beurt
Kennelijk ziet de BC van de Up dat 'racen' op de autobahn als bedreigend voor de motorolie.
Re: 15.000 km beurt
Niet bedreigend, maar de olie veroudert kennelijk wat sneller als je hoge toeren draait.Touchwood schreef:Kennelijk ziet de BC van de Up dat 'racen' op de autobahn als bedreigend voor de motorolie.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
Re: 15.000 km beurt
De hoge toeren in combinatie met de relatief hoge belasting, resulteerd in een olie die zijn eigenschappen sneller verliest dan onder ideale omstandigheden.
Reken erop dat tijdens het autobahn ritje het uitlaatspruitstuk boterzacht is, kun je nagaan wat er in het inwendige van het torretje gebeurt.
De olie heeft dan een heel belangrijke bijdrage in de bescherming, van het mechaniek.
Groetjes Leen.
Reken erop dat tijdens het autobahn ritje het uitlaatspruitstuk boterzacht is, kun je nagaan wat er in het inwendige van het torretje gebeurt.
De olie heeft dan een heel belangrijke bijdrage in de bescherming, van het mechaniek.
Groetjes Leen.
- StefanK-Mii
- Vagling liefhebber
- Berichten: 138
- Lid geworden op: za 15 feb 2014, 21:46
- Locatie: Assen
Re: 15.000 km beurt
Olie vervangen is 2 jaar of 30.000 kilometer bij de VAG groep.Touchwood schreef:Ik heb aan niemand gevraagd of 5W30 gedurende 30000 kilometer schade geeft. Wat zeker is, dat een dealer liever een interval van 15000 kilometer heeft.
Re: 15.000 km beurt
Met uitzondering van de up!StefanK-Mii schreef:Olie vervangen is 2 jaar of 30.000 kilometer bij de VAG groep.Touchwood schreef:Ik heb aan niemand gevraagd of 5W30 gedurende 30000 kilometer schade geeft. Wat zeker is, dat een dealer liever een interval van 15000 kilometer heeft.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
-
- Forum newbie
- Berichten: 42
- Lid geworden op: ma 19 aug 2013, 15:44
Re: 15.000 km beurt
Ik.... 1sept 2013 - 1 maart 2014 23.345kmPetrolhead Tom schreef:Wie is er het eerst bij de ton?
(voor 4,5 euro per 100KM.... hahahahahahahaha)
Re: 15.000 km beurt
Bij auto's met longlife-service. De up heeft dat dus niet. vandaar de jaarbeurten.StefanK-Mii schreef:Olie vervangen is 2 jaar of 30.000 kilometer bij de VAG groep.Touchwood schreef:Ik heb aan niemand gevraagd of 5W30 gedurende 30000 kilometer schade geeft. Wat zeker is, dat een dealer liever een interval van 15000 kilometer heeft.
Re: 15.000 km beurt
Mijn Golf gaat ook elk jaar voor onderhoud naar de specialist. 30.000 en twee jaar vind ik veels te lang voor een benzine turbo motor met veel pk's. Ik denk zelfs dat ik dat ook had gedaan met de Mii, ondanks dat deze wat minder pk's heeft (maar goed, die keuze is er niet).Gunner schreef:Bij auto's met longlife-service. De up heeft dat dus niet. vandaar de jaarbeurten.StefanK-Mii schreef:Olie vervangen is 2 jaar of 30.000 kilometer bij de VAG groep.Touchwood schreef:Ik heb aan niemand gevraagd of 5W30 gedurende 30000 kilometer schade geeft. Wat zeker is, dat een dealer liever een interval van 15000 kilometer heeft.
Gr. Renco
Nu: een 3 drs 75 pk VW Up! met panoramadak, cruise control, pdc, 15” velgen, stoelverwarming, zwart metallic.
Voorheen: Seat Mii Sport Dynamic, 3 drs, panoramadak, Drivepakket (cc en pdc), nacht blauw metallic.
Nu: een 3 drs 75 pk VW Up! met panoramadak, cruise control, pdc, 15” velgen, stoelverwarming, zwart metallic.
Voorheen: Seat Mii Sport Dynamic, 3 drs, panoramadak, Drivepakket (cc en pdc), nacht blauw metallic.
Re: 15.000 km beurt
Ik heb 32000 km gereden wat kost een grote beurt ?
Re: 15.000 km beurt
Zoekfunctie gebruiken of je dealer bellen.
Re: 15.000 km beurt
Hahaha rond de 300 euro
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |