15.000 km beurt
Re: 15.000 km beurt
Goedemorgen,
Onderhoudsmonitoren, ingebouwd in de motor electronica calculeren de onderhouds intervallen op basis van het gemiddelde brandstofverbruik.
Dit verbruik is gerelateerd aan de vermogensvraag, en heeft direct relatie met de levensduur van de smeerolie.
Moderne olie, zijn tegenwoordig relatief laag gedoped, dit om as productie te verminderen.
As resten als gevolg van de verbranding vernietegen op den duur de uitlaatgas nabehandeling systemen.
Bij relatief zwaardere belasting, daalt sneller de oliekwaliteit en veliezen de dopes hun beschermende werking.
Bij olie specialisten noemt men dit TBN ( Total Base Number), je mag ervanuitgaan dat gedurende testen met de Up voor introductie dit beoordeeld is wanneer in worstcase (met wat ingebouwde veiligheid) de dopes nagenoeg verdwenen zijn.
Dus het verhaal van ronk_1976 klopt aardig.
Met vriendelijke groet,
Leen Stolk.
Onderhoudsmonitoren, ingebouwd in de motor electronica calculeren de onderhouds intervallen op basis van het gemiddelde brandstofverbruik.
Dit verbruik is gerelateerd aan de vermogensvraag, en heeft direct relatie met de levensduur van de smeerolie.
Moderne olie, zijn tegenwoordig relatief laag gedoped, dit om as productie te verminderen.
As resten als gevolg van de verbranding vernietegen op den duur de uitlaatgas nabehandeling systemen.
Bij relatief zwaardere belasting, daalt sneller de oliekwaliteit en veliezen de dopes hun beschermende werking.
Bij olie specialisten noemt men dit TBN ( Total Base Number), je mag ervanuitgaan dat gedurende testen met de Up voor introductie dit beoordeeld is wanneer in worstcase (met wat ingebouwde veiligheid) de dopes nagenoeg verdwenen zijn.
Dus het verhaal van ronk_1976 klopt aardig.
Met vriendelijke groet,
Leen Stolk.
Re: 15.000 km beurt
Kijk Leen. Dat is nu eens een super antwoord wat de boel goed verklaart. Thnx.
Re: 15.000 km beurt
Werkt dit ook andersom? Als je zodanig rijdt, dat de olie weinig belast wordt kun je dan uitkomen op een INSP-melding bij bv 17500 km?
Re: 15.000 km beurt
Volgens de dealer start het signaal bij 12000km.
- Thijsvdvl
- Donateur member
- Berichten: 384
- Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
- Locatie: Hapert
- Contacteer:
Re: 15.000 km beurt
De Up! enz. heeft gewoon een vast onderhoudsinterval van elke 15 dkm of 1 keer per jaar. Alle auto's beginnen ruim vooraf af te tellen. Gewoon elke 15 dkm een onderhoudsbeurt geven.
Re: 15.000 km beurt
Mijn Up gaf bij exact 15.000 km het INSP-signaal. Geen meter eerder en geen meter later.
Re: 15.000 km beurt
Had dit al gepost, maar is verdwenen?
Ik denk dat PON er een stokje voor heeft gestoken, maar je kunt dus wel degelijk kiezen voor Extended Service:
Volkswagen offers customers a choice of servicing regime for their up!. They can choose Time and Distance or LongLife Servicing and the appropriate selection is entirely dependent on how the car is likely to be driven and its general use.
The Time and Distance Service is recommended for vehicles that will cover less than 10,000 (approx) miles a year and if the vehicle is likely to be used in the following way:
•Predominantly city centre driving, short journeys with frequent cold starts
•Activities regularly producing high engine loading, for example frequent hill climbs, driving with vehicle fully loaded and towing
•Driving with high rpm, heavy acceleration and heavy braking
In this case, the vehicle will be serviced at regular intervals, at every 10,000 miles or every 12 months.
The LongLife Service is recommended for vehicles with a daily mileage of more than 25 miles, where the vehicle is driven regularly and on mainly longer distance journeys. The vehicle should be mainly driven at a constant speed with minimum vehicle and engine loading, minimal towing and driven in an economical manner. In this case, the on-board computer informs the driver via a dashboard display, when the vehicle needs a service. A range of engine sensors electronically monitors the vehicle’s oil temperature, oil pressure, oil level and brake pad wear to establish when a service is needed. With the LongLife system, it can be possible to drive for up to 20,000 miles or 24 months without a major service.
Customers can choose between Time and Distance or LongLife Servicing at PDI (pre-delivery inspection) and though it is possible to change from one to another during the vehicle’s life, it can only be done when a full inspection service is due.
Ik denk dat PON er een stokje voor heeft gestoken, maar je kunt dus wel degelijk kiezen voor Extended Service:
Volkswagen offers customers a choice of servicing regime for their up!. They can choose Time and Distance or LongLife Servicing and the appropriate selection is entirely dependent on how the car is likely to be driven and its general use.
The Time and Distance Service is recommended for vehicles that will cover less than 10,000 (approx) miles a year and if the vehicle is likely to be used in the following way:
•Predominantly city centre driving, short journeys with frequent cold starts
•Activities regularly producing high engine loading, for example frequent hill climbs, driving with vehicle fully loaded and towing
•Driving with high rpm, heavy acceleration and heavy braking
In this case, the vehicle will be serviced at regular intervals, at every 10,000 miles or every 12 months.
The LongLife Service is recommended for vehicles with a daily mileage of more than 25 miles, where the vehicle is driven regularly and on mainly longer distance journeys. The vehicle should be mainly driven at a constant speed with minimum vehicle and engine loading, minimal towing and driven in an economical manner. In this case, the on-board computer informs the driver via a dashboard display, when the vehicle needs a service. A range of engine sensors electronically monitors the vehicle’s oil temperature, oil pressure, oil level and brake pad wear to establish when a service is needed. With the LongLife system, it can be possible to drive for up to 20,000 miles or 24 months without a major service.
Customers can choose between Time and Distance or LongLife Servicing at PDI (pre-delivery inspection) and though it is possible to change from one to another during the vehicle’s life, it can only be done when a full inspection service is due.
Re: 15.000 km beurt
Interessant. Dat zou dus betekenen, dat je met VCDS een en ander kan instellen. Maarrr, volgens mij hebben onze Up's de benodigde sensors niet. Of toch wel? Als iemand hier het fijne vanaf weet hou ik me aanbevolen.
Re: 15.000 km beurt
Die sensoren zitten er echt wel standaard in.
Er is niemand die jou gaat vertellen dan 5W30 olie met een interval van 30000km of twee jaar ook maar enig extra risico geeft.
Er is niemand die jou gaat vertellen dan 5W30 olie met een interval van 30000km of twee jaar ook maar enig extra risico geeft.
Laatst gewijzigd door NoTVR op vr 14 feb 2014, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- Thijsvdvl
- Donateur member
- Berichten: 384
- Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
- Locatie: Hapert
- Contacteer:
Re: 15.000 km beurt
Longlife service voor een Up! gaat niet werken.
Re: 15.000 km beurt
...omdat enz...
- Thijsvdvl
- Donateur member
- Berichten: 384
- Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
- Locatie: Hapert
- Contacteer:
Re: 15.000 km beurt
Omdat de sensoren die de olie kwaliteit in de gaten moeten houden er niet in zitten.NoTVR schreef:...omdat enz...
Re: 15.000 km beurt
Ik heb aan niemand gevraagd of 5W30 gedurende 30000 kilometer schade geeft. Wat zeker is, dat een dealer liever een interval van 15000 kilometer heeft.
Re: 15.000 km beurt
Lijkt mij ook.Thijsvdvl schreef:Omdat de sensoren die de olie kwaliteit in de gaten moeten houden er niet in zitten.NoTVR schreef:...omdat enz...
Re: 15.000 km beurt
Okk bij het ontbreken van sensoren. Zolang de olie niet is verzuurd door verstopte carterventilatie en hele korte ritjes...
http://www.oldtimerautosite.nl/olie_ver ... _en_wa.htm
Maar wil je geen risico lopen, dan kun je er iedere 15000km nieuwe olie ingooien. Kost je 25Euro aan olie, maar helaas vind de dealer dat samen met de ruitensproeiervloeistof al goed voor een beurt.
Een up! heeft een motor met zeer lage interne wrijving, hetgeen impliceert dat er weinig slijtage aan metalen delen optreedt. Zoalng je niet met een K&N filter je automotor tot stofzuiger van fijn zand maakt, is er weinig aan de hand. Oliefilterwissel lijkt me dan ook onzin, maar goed... kost niks, zo'n ding.
Wel gaan er jaarlijks in NL al 6 miljoen stuks in de vuilbak.
http://www.oldtimerautosite.nl/olie_ver ... _en_wa.htm
Maar wil je geen risico lopen, dan kun je er iedere 15000km nieuwe olie ingooien. Kost je 25Euro aan olie, maar helaas vind de dealer dat samen met de ruitensproeiervloeistof al goed voor een beurt.
Een up! heeft een motor met zeer lage interne wrijving, hetgeen impliceert dat er weinig slijtage aan metalen delen optreedt. Zoalng je niet met een K&N filter je automotor tot stofzuiger van fijn zand maakt, is er weinig aan de hand. Oliefilterwissel lijkt me dan ook onzin, maar goed... kost niks, zo'n ding.
Wel gaan er jaarlijks in NL al 6 miljoen stuks in de vuilbak.
Re: 15.000 km beurt
In de Autoweek van deze week staat een interessant artikel over oliedialyse. Nooit meer verversen, maar op gezette tijden laten reinigen. Over de tijdens het gebruik afnemende hoeveelheid dopes in motorolie overigens geen woord in het artikel.
Re: 15.000 km beurt
Olie veroudert natuurlijk wel. Ik heb een motorfiets, die met koud blok in 'N' makkelijk te duwen is met verse koude olie, maar met oudere olie gaat het zeer merkbaar zwaarder. De viscositeit van olie kan zomaar verdubbelen als deze wat langer is gebruikt, maar het is wel de vraag of viscosere olie ook slechter is voor je blok: geeft namelijk een stuggere oliefilm.
Re: 15.000 km beurt
De viscositeit van de olie moet passen bij het ontwerp van de motor. Te dik is slecht. Te dun is ook slecht.
Re: 15.000 km beurt
In zekere zin... er zijn nogal wat liefhebbers die 10W60 in het blok gooien om de boel beter te beschermen. Heeft wel invloed op je brandstofverbruikt.
Re: 15.000 km beurt
Het feit, dat die liefhebbers dat doen hoeft niet te betekenen, dat het een goed idee is. Viscositeit 60 is bedoeld voor racemotoren en hoge werktemperaturen. Voor alle normale auto's en normaal gebruik is het een slecht idee.