Heb de Up nu al iets meer dan een jaar en ben er zeer tevreden mee. Voor een wagen uit het A-segment rijdt ie super, geen vergelijk met andere merken in mijn ogen. Ook het speciale design van zowel het koetswerk als het interieur bevallen mij prima. Maar zoals bij elk nieuw model dat op de markt gezet wordt zijn er steeds kwaaltjes, sommigen heel vervelend en anderen veel minder erg maar toch... Verleden week is de Up dan een paar dagen op bezoek geweest bij dealer om deze proberen op te lossen.
Waar had mijn Up nu last van : vocht, panoramadak, rammel deuren en achteruitversnelling...
Vochtprobleem : De welbekende beslagen ramen... eerst had ik er geen erg in en dacht ik dat het kwam omdat de wagen altijd buiten stond omdat ik maar 1 garage had voor de 2 wagens. Dus dan maar de Z4 buiten laten staan in de winter en de Up in de garage omdat ik geen zin had om dagelijks aan beide zijden mijn ramen te krabben. Eigenlijk weinig tot geen problemen meer gehad... ondertussen heb ik een tweede garage zodat ze nu allebei binnen staan. Maar enkele weken geleden had ik een dubbele shift en stond mijn Up gedurende meer dan 15 uur op de parking en het was vochtig die avond... beslagen ramen!! Dus toch nog maar eens onderzocht en tot de vaststelling gekomen dat de vloermat aan de passagierskant doornat was zowel voor als achter. Daar zit dus vooraan de airco en dacht onmiddellijk aan de afvoer van het condenswater... maar er zijn hier en op andere fora al veel andere mogelijke oorzaken naar boven gekomen dus...
Nu neemt mijn dealer altijd even de tijd om een kijkje te nemen in het VW-computersysteem of er geen meldingen waren binnengekomen over dit probleem. En ja, daar stond dus wel degelijk een mogelijk probleem met een verkeerde montage van een rubberen zitting tussen het motorcompartiment en de binnenruimte, dit alles met foto's van hoe het niet moet en hoe het wel moet. Op onderstaande foto's van mijn wagen zie je hoe die rubber moet gemonteerd zijn. Bij mij zat die rubber dus veel te diep ingedrukt met gevolg dat er een opening was van een goeie halve centimeter over zo'n tien centimeter (de breedte van de rubberen zitting). Je kunt je voorstellen dat hier wel heel wat water langs naar binnen kan. Hopelijk is het probleem hiermee opgelost maar zeker is dat niet gezien de vele andere problemen die al gemeld zijn. Ik zal het in ieder geval toch wel goed opvolgen.
Panoramadak : Toen de Up nog maar twee weken oud was is het panodak stuk gesprongen en is er een nieuw gemonteerd. Sindsdien loopt ie redelijk stroef open en dicht, met lichte schokjes. En bij het dichtgaan loopt het al eens fout, dan gaat ie soms in veiligheid door de klembeveiliging en gaat ie dus helemaal terug open... niet wat je wil als het begint te regenen! Ook weer even opgezocht en ook hiervoor een oplossing van VW uit, speciaal vet voor het mechanisme! Lijkt in eerste instantie opgelost.
Rammelen deuren : Voor mij was het niet duidelijk of het nu de sloten dan wel de rolgordels waren want die zitten er vlak naast. Het waren dus de sloten aan beide zijden. Deze zijn opnieuw afgesteld en ingevet en de rammel is weg... hopelijk blijft dit nu zo
Achteruitversnelling : Had ook dit probleem, bij mij was het vooral de achteruit die niet altijd wilde en de eerste versnelling die wat stroef ging. Dacht eigenlijk dat dit er bij hoorde en had me er al bij neergelegd. Maar nu ie toch binnen moest heb ik het toch even voorgelegd aan de dealer en is ook hiervoor in het VW computersysteem gaan kijken, en ja hoor ook dit probleem was bekend bij VW (België). Aan de hand van die handleiding heeft hij dan de kabels die van de versnellingspook naar de versnellingsbak gaan opnieuw gekalibreerd... 10 minuutjes later was ie al klaar.
Nu schakelt ie echt perfect... me very happy
Ben zeer tevreden over de service van dealer en de kwaliteiten van mijn up... de wagen rijdt beter dan ooit tevoren
Grtz
Gunter