Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Thijsvdvl
Donateur member
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 20:08
Locatie: Hapert
Contacteer:

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Thijsvdvl » wo 27 nov 2013, 12:13

Even geleend van het internet:

" Een nieuwe auto heeft fabrieksgarantie van het merk. Vaak is dit een uitgebreide garantie die 2-3 jaar geldig is. Deze garantie hoort bij de auto en is overdraagbaar op de volgende eigenaar. In het verleden stelden veel merken de eis dat een auto binnen het “merkkanaal” (dus bij de officiële merkdealer) in onderhoud moest zijn. Gebeurde dit niet, dan verviel de garantie. Dit vervallen van de garantie vanwege onderhoud elders is niet meer toegestaan.
In de Europese Wetgeving 1400/2002 staat duidelijk dat een consument vrij dient te zijn in de keuze van zijn onderhoudsadres.
BOVAG ABA heeft enige tijd terug alle garantievoorwaarden van nieuwe auto’s bekeken en de importeurs die op dit punt onjuiste voorwaarden hanteerden hierop aangesproken. Inmiddels zijn deze garantievoorwaarden aangepast aan de nieuwe wetgeving. Dat betekent dat een consument zijn auto ook tijdens de fabrieksgarantie gewoon elders in onderhoud mag geven. Wettelijk was dat al zo, maar nu zijn ook de garantievoorwaarden daarop aangepast."
Gr. Thijs

Vagtechniek - www.vagtechniek.nl

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Tom Westendorp » wo 27 nov 2013, 12:23

Duidelijk mocht er hier een up! komen kan ik gezellig naar Vagtechniek. Altijd gezellig! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

rednax
Vagling liefhebber
Berichten: 115
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 08:48

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door rednax » wo 27 nov 2013, 17:37

Duidelijk. Hier is de Seat en Skoda dealer hetzelfde bedrijf in hetzelfde pand :lol: Benieuwd hoe ze reageren als ik de 1e beurt bij Skoda wil laten doen :mrgreen:
Seat Mii Sport 5d Tribu 2013 - 2017
VW High Up! 5d Honey Yellow 2017 - 2018
VW Up! GTI Tornado Red 2018 - 2021
Uploos 2021 -

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Tom Westendorp » wo 27 nov 2013, 17:40

rednax schreef:Duidelijk. Hier is de Seat en Skoda dealer hetzelfde bedrijf in hetzelfde pand :lol: Benieuwd hoe ze reageren als ik de 1e beurt bij Skoda wil laten doen :mrgreen:
LOL! :mrgreen:

Ik denk dat dealers die in hetzelfde pand zitten voor het gemak maar de de laagste prijs aanhouden.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Ferdinant P
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 29 nov 2013, 10:30

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Ferdinant P » vr 29 nov 2013, 13:04

Beste mensen,

Ik ben gisteren voor de eerste onderhoudsbeurt (15.000km) geweest bij de VAG dealer waar de auto geleverd is met 3 jaar garantie. Na 50 minuten was het gebeurt, wat goed uitkwam ivm afspraken, maar toen werd het onderhoudsboekje en de factuur in mijn bijzijn gemaakt. Het eindbedrag van €165,= incl. BTW was niet normaal te noemen. Daags daarvoor had ik zelf de ruitenwisservloeistof bijgevuld, maar stond gewoon op de factuur. Weg was het vertrouwen, zeker gezien de prijzen van 100-115 euro die op dit forum genoemd worden die hier bij officiële dealers. Krijg ik vandaag per mail met enquête of ik tevreden ben. Ik wacht nu verdere reactie af, bij het weggaan heb ik aangegeven dat ik geen goed gevoel over had. Graag reactie, wordt vervolgt.

Op basis van arbeidstijd (uurtarief) en tarief motorolie had ik beter naar een Porsche werkplaats kunnen gaan,:)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Tom Westendorp » vr 29 nov 2013, 13:39

Ik ben benieuwd. Is er vooraf een prijs genoemd? Want als dat het geval is en u bent akkoord gegaan met die prijs dan is er achteraf niets meer aan te doen. De leer van het aanbod en de aanvaarding van het aanbod. Indien er niet over de prijs is gesproken wordt het anders.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Pop Up! » vr 29 nov 2013, 16:06

Ferdinant P schreef:Beste mensen,

Ik ben gisteren voor de eerste onderhoudsbeurt (15.000km) geweest bij de VAG dealer waar de auto geleverd is met 3 jaar garantie. Na 50 minuten was het gebeurt, wat goed uitkwam ivm afspraken, maar toen werd het onderhoudsboekje en de factuur in mijn bijzijn gemaakt. Het eindbedrag van €165,= incl. BTW was niet normaal te noemen. Daags daarvoor had ik zelf de ruitenwisservloeistof bijgevuld, maar stond gewoon op de factuur. Weg was het vertrouwen, zeker gezien de prijzen van 100-115 euro die op dit forum genoemd worden die hier bij officiële dealers. Krijg ik vandaag per mail met enquête of ik tevreden ben. Ik wacht nu verdere reactie af, bij het weggaan heb ik aangegeven dat ik geen goed gevoel over had. Graag reactie, wordt vervolgt.

Op basis van arbeidstijd (uurtarief) en tarief motorolie had ik beter naar een Porsche werkplaats kunnen gaan,:)
Dat is behoorlijk veel voor een eerste beurt, wat voor auto heb je uit de drieling en wat is er precies allemaal aan gedaan?
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door up! » vr 29 nov 2013, 17:49

Eerste beurt kost bij de VW-dealer standaard ongeveer 100-110 euro. Ik had een actie tarief bij de VW dealer van 89 euro... 165 euro is te veel...
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door MauriceR. » vr 29 nov 2013, 18:09

Namen noemen helpt het beste. Vooral als je dat ook nog eens twittert... Hebben bedrijven een hekel aan. Uiteindelijk is het jouw geld!

M.
Laatst gewijzigd door MauriceR. op vr 29 nov 2013, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 818
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door el coche SEAT » vr 29 nov 2013, 18:19

Ferdinant P schreef:Beste mensen,

Ik ben gisteren voor de eerste onderhoudsbeurt (15.000km) geweest bij de VAG dealer waar de auto geleverd is met 3 jaar garantie. Na 50 minuten was het gebeurt, wat goed uitkwam ivm afspraken, maar toen werd het onderhoudsboekje en de factuur in mijn bijzijn gemaakt. Het eindbedrag van €165,= incl. BTW was niet normaal te noemen. Daags daarvoor had ik zelf de ruitenwisservloeistof bijgevuld, maar stond gewoon op de factuur. Weg was het vertrouwen, zeker gezien de prijzen van 100-115 euro die op dit forum genoemd worden die hier bij officiële dealers. Krijg ik vandaag per mail met enquête of ik tevreden ben. Ik wacht nu verdere reactie af, bij het weggaan heb ik aangegeven dat ik geen goed gevoel over had. Graag reactie, wordt vervolgt.

Op basis van arbeidstijd (uurtarief) en tarief motorolie had ik beter naar een Porsche werkplaats kunnen gaan,:)
Ik had direct bezwaar gemaakt en het bedrag dus niet betaald.
Klagen achteraf via een enquete of dergelijke is als mosterd na de maaltijd.
Direct vragen hoe het zit en nooit eerst betalen.
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023

VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023

Gebruikersavatar
ruudkrab
Forum newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 12 aug 2013, 17:11

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door ruudkrab » vr 29 nov 2013, 19:56

Bij het afleveren van mijn cross up werd ook aangegeven dat va volgend jaar de prijzen voor de eerste beurt zouden stijgen naar 165,- echter over een periode van 4 jaar zou het per saldo goedkoper worden. We zullen het meemaken.

Pop Up!
Forum eindbaas
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 13:25

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Pop Up! » vr 29 nov 2013, 21:22

ruudkrab schreef:Bij het afleveren van mijn cross up werd ook aangegeven dat va volgend jaar de prijzen voor de eerste beurt zouden stijgen naar 165,- echter over een periode van 4 jaar zou het per saldo goedkoper worden. We zullen het meemaken.
Klopt helemaal, tenminste niet vanaf volgend jaar maar ook vandaag al. Heb een eerste 15.000 km beurt laten doen na een jaar en er was mij enkele weken geleden verteld dat het 99.- euro plus wat klein materiaal op een 110,- euro zou uitkomen. Zojuist de rekening gekregen en dat was afgerond op 140,- euro :( ze konden ook het oude tarief niet meer hanteren.
Dit was bij een grote VW dealer met meestal de laagste prijs ;)

Dat was volgens de garage de nieuwe vastgestelde prijzen die Pon heeft bepaald en al zijn ingegaan. Dus iedereen die het voor 100,- euro heeft laten doen heeft nog geluk gehad...nu dus in mijn geval een 30,- euro meer kwijt.
Ach ja het zij zo....mijn up is weer netjes en klaar voor de volgende 15.000 km :D
High UP! | 60 PK | Bluemotion | 3-deurs | Deep black pearl | M&M | Led dagrij | Nightbreakers mist/dimlicht | W8 Verlichting | Vagcom | Armsteun | Getinte ramen |Executive | Drive | Dynamic "Triangle" | Eibach Verlaging |

Ferdinant P
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 29 nov 2013, 10:30

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Ferdinant P » wo 04 dec 2013, 16:57

Beste mensen,

Eerst prijs opvragen maar de standaard (mag dat ivm kartelvorming) is extreem Volkswagen duur in onderhoud. Mogelijk is dat de bedoeling van PON VW voor lease, prive rijders naar Skoda. Vandaar dat de 14% Golf variant zo lang op zich laat wachten.

Let goed op prijzen te hanteren door PON dealer.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Tom Westendorp » wo 04 dec 2013, 17:40

Pop Up! schreef:
ruudkrab schreef:Bij het afleveren van mijn cross up werd ook aangegeven dat va volgend jaar de prijzen voor de eerste beurt zouden stijgen naar 165,- echter over een periode van 4 jaar zou het per saldo goedkoper worden. We zullen het meemaken.
Klopt helemaal, tenminste niet vanaf volgend jaar maar ook vandaag al. Heb een eerste 15.000 km beurt laten doen na een jaar en er was mij enkele weken geleden verteld dat het 99.- euro plus wat klein materiaal op een 110,- euro zou uitkomen. Zojuist de rekening gekregen en dat was afgerond op 140,- euro :( ze konden ook het oude tarief niet meer hanteren.
Dit was bij een grote VW dealer met meestal de laagste prijs ;)

Dat was volgens de garage de nieuwe vastgestelde prijzen die Pon heeft bepaald en al zijn ingegaan. Dus iedereen die het voor 100,- euro heeft laten doen heeft nog geluk gehad...nu dus in mijn geval een 30,- euro meer kwijt.
Ach ja het zij zo....mijn up is weer netjes en klaar voor de volgende 15.000 km :D
Daar was ik dus echt niet mee akkoord gegaan. Afspraak is afspraak.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Upsilon » wo 04 dec 2013, 20:16

Ferdinant P schreef:Beste mensen,
Mogelijk is dat de bedoeling van PON VW voor lease, prive rijders naar Skoda.
Sowieso krijg je bij Skoda meer 'bang for buck'. Deze zomer m'n Golf VI ingeruild op een nieuwe Octavia. Veel minder geld kwijt en betere uitrusting. Ik ben een Golf-rijder hoor, maar ik heb een luxere, grotere auto voor een stuk minder geld. Nog geen moment spijt van gehad :dance:
Pop Up! schreef: Klopt helemaal, tenminste niet vanaf volgend jaar maar ook vandaag al. Heb een eerste 15.000 km beurt laten doen na een jaar en er was mij enkele weken geleden verteld dat het 99.- euro plus wat klein materiaal op een 110,- euro zou uitkomen. Zojuist de rekening gekregen en dat was afgerond op 140,- euro :(
Zou dat dan de reden zijn dat de prijzen heel toevallig van de website zijn verdwenen wat betreft onderhoud?

Sowieso hebben ze vorig jaar bij mijn dealer de prijs voor het wisselen van banden (dus hele set) al met 50% weten te verhogen.

Blijkbaar hebben ze nog genoeg klanten die dit pikken. Ik ben lekker naar de Kwik Fit gegaan. In plaats van 90 euro per winter (2x45) kost het me nu maar 40 (2x20). Het is wel goed met ze. Misschien dat ze daar bij een leasemaatschappij mee wegkomen maar ik mag het gewoon zelf betalen dus dan is dat het eerste waar ik op ga besparen. Ben best bereid meer te betalen voor de diensten van een merkdealer, maar er zijn ook nog grenzen.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Upsilon » wo 04 dec 2013, 20:35

up! schreef:Eerste beurt kost bij de VW-dealer standaard ongeveer 100-110 euro. Ik had een actie tarief bij de VW dealer van 89 euro... 165 euro is te veel...
Wacht even.. is/was alleen de *allereerste* beurt 99 euro? En de volgende meer? :?: :?:
dat is zeker dan de 'grote' beurt.... :?:

was in de veronderstelling dat je elk jaar met een beurtje van 99 euro (ok, oude prijs blijkbaar) toe kon.
Kleine beurt
Bij een kleine beurt worden alle vitale onderdelen en functies van de auto – zoals banden, uitlaat, accu, schokdempers en remmen – nauwkeurig gecontroleerd. Ook worden de lampen bijgesteld, vloeistoffen bijgevuld, filters vervangen en wordt de olie ververst.

Iedere 15.000 kilometer na de grote beurt.

Nieuwe olie en oliefilter in combinatie met inspectie van uw Volkswagen volgens fabrieksvoorschrift.

Grote beurt
De grote beurt gaat, zoals de naam al zegt, een stuk verder dan een kleine. Natuurlijk worden alle vitale functies getest en de vloeistoffen bijgevuld, maar de grote beurt voorziet in meer. De olie wordt ververst en de remmen worden op hun werking getest. Zijn ze goed schoon? Het interieurfilter wordt vervangen en periodiek ook het luchtfilter. Wel zo fris. Daarna volgt de controle van wielen en banden, inclusief de bandenspanning. De motorafstellingen worden nagegaan en indien nodig bijgesteld. Verder inspecteert de monteur accu, uitlaatsysteem, ophanging, schokdempers en koelsysteem. V-snaar, multiriem en distributieriemen worden evenmin over het hoofd gezien. Als finishing touch worden alle scharnieren en sloten gesmeerd. Bij een grote beurt wordt geen detail over het hoofd gezien.

Iedere 15.000 kilometer na de kleine beurt.

Zeer uitgebreide inspectie van uw Volkswagen inclusief nieuwe olie en oliefilter volgens fabrieksvoorschrift.

Alle aan slijtage onderhevige onderdelen worden gecontroleerd en eventueel vervangen na overleg met u en met een heldere prijsopgave vooraf.

APK gratis inclusief afmeldkosten en milieumeting voor Volkswagen Inclusief leden.

Uw gratis pechhulp (Mobiliteitsgarantie) wordt weer verlengd
http://volkswagen.pondealer.nl/volkswagen-service/onderhoud-en-reparatie/vaste-onderhoudsbeurten/
Als dat nog actueel is dan snap ik het. Voorheen ruilde ik m'n auto altijd in voordat er onderhoud nodig was dus het is even geleden voor me :P :mrgreen:
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Tom Westendorp » wo 04 dec 2013, 22:54

Binnen een jaar inruilen? Dat is wel heel snel bij een nieuwe auto!
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Upsilon » do 05 dec 2013, 08:27

Nou ja, met voorheen bedoelde ik toen ik nog in 2ehands auto's reed. Maar het concept van de onderhoudsbeurten is me duidelijk; Eerste is klein, tweede groot, derde weer klein.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Gebruikersavatar
TV_UP!
Forum eindbaas
Berichten: 1247
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 20:12
Locatie: Fijnaart

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door TV_UP! » di 17 dec 2013, 14:38

Net de 30000km beurt laten uitvoeren verschuldigde bedrag €235,- naar boven afgerond. Kan er nu weer 15000km tegen aan.
High_UP! 60pk BM 3d in darksilver
Opties: drive, dynamic en executivepakket. maps&more, reservewiel, winterbanden, zonder type aanduiding en DS dashboard.
Extra`s: W8, vagcom, instapstrips,

Besteld: 04-08-2012 Geleverd: 01-12-2012
18,3 KM/L

Gebruikersavatar
Upsilon
Vagling liefhebber
Berichten: 459
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 18:59
Locatie: Lelystad

Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii

Bericht door Upsilon » di 17 dec 2013, 14:57

mwoh valt me niet eens tegen.
Afbeelding

2017 Volkswagen Move up! + Executive Pakket Honey Yellow
2018 Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Sport (DSG) Atlantic Blue

Plaats reactie