Accu defect?
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Accu defect?
Misschien dat iemand mij hier kan helpen. Het is niet Up! gerelateerd maar ik ga er vanuit dat er over tien jaar hier ook accu's kapot gaan.
Hoe merk ik dat mijn accu kapot aan het gaan is? Mijn auto start iets minder makkelijk dan normaal en er gaat af en toe een lampje branden van de accu. Kan ik dit ergens laten checken of moet ik zelf met de spanningsmeter in de weer?
Hoe merk ik dat mijn accu kapot aan het gaan is? Mijn auto start iets minder makkelijk dan normaal en er gaat af en toe een lampje branden van de accu. Kan ik dit ergens laten checken of moet ik zelf met de spanningsmeter in de weer?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- P@trick & Mii(rella)
- Vagling liefhebber
- Berichten: 173
- Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 14:57
- Locatie: Eindhoven
Re: Accu defect?
Bijna bij elke automaterialen zaak hebben ze een tester en kunnen ze hem testen op de amperage welke je auto ook daadwerkelijk nodig heeft.
Seat Mii, Candy white, drive pakket, Seat portable system, donkere ramen, verwarmde stoelen,17inch,K&N filtertje.
BMW 520i High executive M performance F11 2012, opties, uhm ja, alles.....
BMW 520i High executive M performance F11 2012, opties, uhm ja, alles.....
- Psycho_Mantis
- Vagling liefhebber
- Berichten: 912
- Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
- Locatie: Spijkenisse
Re: Accu defect?
Let op met testen
Als je net gereden heb en je laat een test doen, kan het erop uitwijzen dat er niets aan de hand is.
Het is beter om je auto vanuit stilstand te testen
Maar door de kou kan het ook zijn dat je auto wat minder soepel start dan normaal.
Ik zou in ieder geval gewoon je accu "op" rijden en voor het geval dat een reserve accu misschien achter de hand houden.
Als je net gereden heb en je laat een test doen, kan het erop uitwijzen dat er niets aan de hand is.
Het is beter om je auto vanuit stilstand te testen
Maar door de kou kan het ook zijn dat je auto wat minder soepel start dan normaal.
Ik zou in ieder geval gewoon je accu "op" rijden en voor het geval dat een reserve accu misschien achter de hand houden.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Accu defect?
Bedankt voor de reacties. Zal een nachtje aan de lader nog kunnen helpen?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- P@trick & Mii(rella)
- Vagling liefhebber
- Berichten: 173
- Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 14:57
- Locatie: Eindhoven
Re: Accu defect?
vandaar moet hij onder de juist amperage getest worden, denk je dat de ANWB ook een dagje later pas weer terug komt... hahahahPsycho_Mantis schreef:Let op met testen
Als je net gereden heb en je laat een test doen, kan het erop uitwijzen dat er niets aan de hand is.
Het is beter om je auto vanuit stilstand te testen.
Seat Mii, Candy white, drive pakket, Seat portable system, donkere ramen, verwarmde stoelen,17inch,K&N filtertje.
BMW 520i High executive M performance F11 2012, opties, uhm ja, alles.....
BMW 520i High executive M performance F11 2012, opties, uhm ja, alles.....
Re: Accu defect?
...
Laatst gewijzigd door Prohopper op za 16 mar 2013, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Vagling liefhebber
- Berichten: 217
- Lid geworden op: wo 12 dec 2012, 15:48
Re: Accu defect?
David helpt goliath
Re: Accu defect?
Mooi beeld!Prohopper schreef:Wij hebben gelukkig een goede accu in de up!, alleen de 2 accu's in onze andere auto hebben meer moeite met deze temperaturen.
Gelukkig hebben we de up! als starthulp...
Get up! Stand up! Don't give up ...
Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant
Volkswagen High-Up! - BMT 75pk - Deep Black Pearl - Executive Pakket - Drive Pakket - Maps & More - 220v omvormer - middenarmsteun
Volkswagen Golf Variant
- Antera
- Vagling liefhebber
- Berichten: 210
- Lid geworden op: vr 16 nov 2012, 21:14
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Accu defect?
Start je auto en meet de spanning op de accu polen deze zal rond de 13.8V liggen. Zet de auto uit en kijken wat de accu spanning is. Minimaal 12V. Start de auto met de meter erop en kijk wat de meter aangeeft tijdens het starten. Als de accuspanning terug zakt tot rond de 10V word het tijd voor nieuwe. Onder de 10Volt werkt de electronica niet meer en start de auto ook niet.
In het bezit van VCDS/VCP voor afspraak APP of Bel +31 6 15 22 87 09
Voor alle verlagingen ben je welkom al dan niet met montage
Voor alle verlagingen ben je welkom al dan niet met montage
Re: Accu defect?
Een voorwaarde voor een goed werkende accu is dat hij goed geladen is, wordt, blijft.
Een check-up begint dus altijd bij de dynamo, die kan je testen door de stroom te meten die hij levert en de spanning te meten die hij opwekt terwijl hij aan het werk is (belast).
Dus motor starten, alle elektrische verbruikers inschakelen zodat de dynamo werk moet leveren, de motor op 1500 toeren brengen en dan moet je accuspanning rond de 14 - 14,4Volt liggen. Doet hij dat al bij stationair draaien, nog beter.
Dan mag je ervan uitgaan dat hij het doet maar best controleer je ook nog de stroomafname, maar daarvoor moet je al een ampere-tang hebben.
Spanning meten tijdens starten lukt je het best met een scope want een multimeter is daarvoor niet snel genoeg.
Ik meet regelmatig spanningen tot 7Volt tijdens koudstart met een redelijke accu, op het moment van sleutel omdraaien. Valt hij veel lager dan komt t ook niet goed, de ECU werkt niet op een te lage spanning.
Tijdens doorstarten rond de 10V zoals Antera al aangeeft dan zit je wel OK, maar wil je een betrouwbare accu-test dan ga je naar de gemiddelde garage, die kan in een paar seconden met een accutester a.h.v. de interne weerstand vd accu bepalen of hij nog OK is.
Dus met je multimeter thuis kun je moeilijk conclusies trekken, maar je komt een heel eind.
Meer over accu testen:
http://www.amt.nl/Werkplaats-Onderhoud/ ... MT029447W/
http://www.amt.nl/Techniek/Elektrisch-S ... MT027299W/
Een check-up begint dus altijd bij de dynamo, die kan je testen door de stroom te meten die hij levert en de spanning te meten die hij opwekt terwijl hij aan het werk is (belast).
Dus motor starten, alle elektrische verbruikers inschakelen zodat de dynamo werk moet leveren, de motor op 1500 toeren brengen en dan moet je accuspanning rond de 14 - 14,4Volt liggen. Doet hij dat al bij stationair draaien, nog beter.
Dan mag je ervan uitgaan dat hij het doet maar best controleer je ook nog de stroomafname, maar daarvoor moet je al een ampere-tang hebben.
Spanning meten tijdens starten lukt je het best met een scope want een multimeter is daarvoor niet snel genoeg.
Ik meet regelmatig spanningen tot 7Volt tijdens koudstart met een redelijke accu, op het moment van sleutel omdraaien. Valt hij veel lager dan komt t ook niet goed, de ECU werkt niet op een te lage spanning.
Tijdens doorstarten rond de 10V zoals Antera al aangeeft dan zit je wel OK, maar wil je een betrouwbare accu-test dan ga je naar de gemiddelde garage, die kan in een paar seconden met een accutester a.h.v. de interne weerstand vd accu bepalen of hij nog OK is.
Dus met je multimeter thuis kun je moeilijk conclusies trekken, maar je komt een heel eind.
Meer over accu testen:
http://www.amt.nl/Werkplaats-Onderhoud/ ... MT029447W/
http://www.amt.nl/Techniek/Elektrisch-S ... MT027299W/
- JCDNL
- Vagling liefhebber
- Berichten: 107
- Lid geworden op: vr 01 mar 2013, 21:56
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: Accu defect?
Misschien al aangehaald, maar als je vaak te korte stukjes rijd met veel electronica actief zoals verwarming/airco en radio enz dan kan dit gaandeweg zorgen voor een laag bijlaad cyclus. De kou helpt verder een handje, dus een nacht de accu aan een lader hangen (binnenshuis) is zeker eens te proberen. LAAD NOOIT EEN ACCU MET BEIDE POLEN VAN DE AUTO AANGESLOTEN! Laat dus de plus of min los bij zo'n druppellader of snellader, de electronica die kan niet altijd deze 'maffe' laad patronen aan.
Gouden regel is, langzaam laden is het beste. Daarna nog problemen met de accu? Dan is de accu toch defect, of mankeert er in de auto iets. Zoals een dynamo of lekspanning in het circuit.
Gouden regel is, langzaam laden is het beste. Daarna nog problemen met de accu? Dan is de accu toch defect, of mankeert er in de auto iets. Zoals een dynamo of lekspanning in het circuit.
Re: Accu defect?
Bij auto's met batterij-management, zoals ook de Up heeft, moet je juist de accu laden met aangesloten accupolen, wel met een geschikte lader. De lader sluit je dan op de pluspool aan en NIET op de minpool zelf, maar VOOR de minpool zoals aangeven op het plaatje op de minpool. Hierdoor ziet de accu-manager dat de accu geladen wordt, hoeveel erin gaat en berekend hieruit de juiste ladingstoestand. Hierdoor wordt voorkomen dat nadat iemand buiten de auto om de accu geladen heeft er onnodig verbruikers uitgeschakeld blijven (stoelverwarming bv) omdat de accu-manager denkt dat de accu leeg is terwijl hij eigenlijk vol is.
In het geval van korte ritjes is de beste oplossing de motor een tijdje te laten draaien of even een langere rit te maken.
In het geval van korte ritjes is de beste oplossing de motor een tijdje te laten draaien of even een langere rit te maken.
- JCDNL
- Vagling liefhebber
- Berichten: 107
- Lid geworden op: vr 01 mar 2013, 21:56
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: Accu defect?
Geschikte lader, ja dus niet die van de gamma van 3 tientjes. Ik kijk ervan op, maar als een accu compleet vervangen zou worden bij de garage moet dat systeem toch daarmee om kunnen gaan. DWZ; de auto zal gewoon de accu accepteren. Meen dat een auto pas (echt goed) bij-laadt bij rijdende toestand, zowel beter voor milieu als de motor zelf. De dynamo wordt uiteraard aangedreven, als de motor loopt. Maar dit kan ik niet onderbouwen met technische kennis.
Re: Accu defect?
Bij vervangen vd accu stelt de dealer in de software in dat de accu vervangen is, met welk type accu. De software houd nl ook rekening met de leeftijd (verval) vd accu om de ladingstoestand te bepalen.
Bij stationair draaien is er meestal al wel voldoende laadcapaciteit beschikbaar zolang je maar geen elektrische verbruikers aanzet. Dan kan alles wat de dynamo kan leveren naar de accu. Ga je verlichting en achterruitverwarming inschakelen dan heeft de dynamo niet genoeg capaciteit, door te weinig toeren, en kakt de spanning omlaag waardoor het des te langer duurt voordat de accu volledig geladen is.
Toen de accu-management systemen in de markt kwamen, voor het eerst bij VAG in de A8 en A6 een jaar of 8a10 geleden moesten alle dealers ook de acculaders vervangen van PON vanwege overgang naar nieuw type accu's.
Om misverstanden te voorkomen: Het is overigens geen ramp om de accu met losse polen te laden bij de Up. De accu-manager zal zich gewoon "bijleren".
Maar omdat de laadspanning softwarematig bepaald wordt, zodat deze altijd op optimaal niveau ligt, is het wel beter voor de accu om hem met lopende motor te laden of via een lader met aangesloten accupolen.
Gebruikershandboekje verwijst niet voor niks naar de dealer bij hoofdstuk "accu laden".
Ergens wel jammer, moeilijk gedoe allemaal, aan de andere kant hebben we wel een mooi stukje Audi A8 techniek in ons Upje.
Bij stationair draaien is er meestal al wel voldoende laadcapaciteit beschikbaar zolang je maar geen elektrische verbruikers aanzet. Dan kan alles wat de dynamo kan leveren naar de accu. Ga je verlichting en achterruitverwarming inschakelen dan heeft de dynamo niet genoeg capaciteit, door te weinig toeren, en kakt de spanning omlaag waardoor het des te langer duurt voordat de accu volledig geladen is.
Toen de accu-management systemen in de markt kwamen, voor het eerst bij VAG in de A8 en A6 een jaar of 8a10 geleden moesten alle dealers ook de acculaders vervangen van PON vanwege overgang naar nieuw type accu's.
Om misverstanden te voorkomen: Het is overigens geen ramp om de accu met losse polen te laden bij de Up. De accu-manager zal zich gewoon "bijleren".
Maar omdat de laadspanning softwarematig bepaald wordt, zodat deze altijd op optimaal niveau ligt, is het wel beter voor de accu om hem met lopende motor te laden of via een lader met aangesloten accupolen.
Gebruikershandboekje verwijst niet voor niks naar de dealer bij hoofdstuk "accu laden".
Ergens wel jammer, moeilijk gedoe allemaal, aan de andere kant hebben we wel een mooi stukje Audi A8 techniek in ons Upje.
- JCDNL
- Vagling liefhebber
- Berichten: 107
- Lid geworden op: vr 01 mar 2013, 21:56
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: Accu defect?
Ja als een accu ingeleerd moet worden dan ga ik me toch achter de oren krabben, of ik mijn japanner maar hou
Re: Accu defect?
Weg met de japanner, haha.
Ook zonder inleren zal het systeem zich naar verloop van tijd wel bijleren.
Ik twijfel nu trouwens of het coderen vd accu bij de Up wel nodig is. Boekje zegt nl gewoon vervangen.
Meestal gaat zo'n sensor bij de massapool namelijk samen met het coderen van nieuwe accu, ik zal eens kijken of t mogelijk is bij de Up deze week.
Ook zonder inleren zal het systeem zich naar verloop van tijd wel bijleren.
Ik twijfel nu trouwens of het coderen vd accu bij de Up wel nodig is. Boekje zegt nl gewoon vervangen.
Meestal gaat zo'n sensor bij de massapool namelijk samen met het coderen van nieuwe accu, ik zal eens kijken of t mogelijk is bij de Up deze week.
- JCDNL
- Vagling liefhebber
- Berichten: 107
- Lid geworden op: vr 01 mar 2013, 21:56
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Re: Accu defect?
Ik weet dat bij grotere merken dat een simpel pokke lampje van de richtingaanwijzer wel eens ingeleerd moet worden, ja zo spek je je kassa wel. Maar een accu, lijkt me toch wel heel erg. Alsof de UP na een accuwissel helemaal van slag zou zijn en die 13.5V (een 12v accu kan meen ik bij goed opgeladen toestand wel eens wat meer afgeven meen ik) spanning ziet en totaaaal is vergeten wat ie ermee moet
Re: Accu defect?
Totaal van slag gaat wel ver, maar voor een goede werking van start-stop, je wil tenslotte dat hij start, moet de accumanager kunnen bepalen of hij bij het stoplicht kan afslaan of moet blijven draaien om op te laden. Om dat te kunnen doen MOET je de ladingstoestand kunnen bepalen. Ook met een 3 jaar oude accu. Daarvoor moet je weten welke accu gemonteerd is en hoe oud hij is.
Ik heb even gesnuffeld en mijn Up (met BMT) heeft een aparte accumanager (nr61 voor de VCDS gebruikers).
VCDS geeft voor de Up nog geen accu coderingsoptie. De VAS tester vd dealer wel, dus bij vervangen accu moet je langs de dealer of iemand met VCDS zodra de optie erin zit.
Meer info over het coderen van een accu: http://www.stemei.de/pages/coding/zusat ... n=feedback
Overigens is dit bij sommige BMWs en MB ook het geval.
Wat er gebeurd als je dit niet doet weet ik niet, geen persoonlijke ervaring mee.
Ik heb even gesnuffeld en mijn Up (met BMT) heeft een aparte accumanager (nr61 voor de VCDS gebruikers).
VCDS geeft voor de Up nog geen accu coderingsoptie. De VAS tester vd dealer wel, dus bij vervangen accu moet je langs de dealer of iemand met VCDS zodra de optie erin zit.
Meer info over het coderen van een accu: http://www.stemei.de/pages/coding/zusat ... n=feedback
Overigens is dit bij sommige BMWs en MB ook het geval.
Wat er gebeurd als je dit niet doet weet ik niet, geen persoonlijke ervaring mee.
- Psycho_Mantis
- Vagling liefhebber
- Berichten: 912
- Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
- Locatie: Spijkenisse
Re: Accu defect?
Waarschijnlijk zal je start/stop systeem gewoon niet meer correct werken, of gewoon helemaal niet.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Accu defect?
Ik heb trouwens mijn accu even door laten meten bij een autoonderdelen handel en daar kwam uit dat hij inderdaad op zijn laatste pootjes liep. Heb hem vervangen en nu loopt hij weer als een trein. Starten gaat ook een stuk beter.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ