Actieradius drop down E-Up! tussen 110km en 50km

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
deheerdejong
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 27 nov 2022, 18:13

Actieradius drop down E-Up! tussen 110km en 50km

Bericht door deheerdejong » za 03 dec 2022, 22:30

Hier even een vraagje aan de E-Up! riders onder ons. Het valt mij op dat nu ik met mijn E-Up! rijd dat zodra ik rond de 115-110 nog te rijden kilometers kom dat dan ineens mijn nog te rijden kilometers binnen 500 echt gereden meters, zakt naar een 50km en ik dus het advies krijg om de auto op te laden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen compleet opgeladen accu leeg heb gereden omdat er nog geen kenteken op de Up! zit. Mijn vraag is meer of dat er andere E-Up! rijders zijn die dit ook hebben en dat het misschien aan de koude buitenlucht licht of iets.

PS: dit alles gebeurd terwijl de airco op 20gr staat en alle verlichting aan staat omdat het donker is.

Mvg. Ton.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Actieradius drop down E-Up! tussen 110km en 50km

Bericht door Gert » za 03 dec 2022, 22:51

Je actieradiusdrop klinkt mij iets te groot om normaal/ok te zijn. Maar inderdaad zijn er allerlei factoren die een drop verklaren.
i) Op de eerste plaats de temperatuur. Ergens in de herfst "stort" de radius in van zeg 100 procent naar 60 of 70 procent.
ii) Daarnaast is interieurverwarming niet bevorderlijk voor de radius. Ik rij altijd in de winter met 18 graden op de verwarming en zonodig de stoelverwarming want die is veel economischer dan de interieurverwarming. En uiteraard jas en fleece vest daaronder. Verlichting heeft net als de stoelverwarming nauwelijks invloed op de radius. Het gaan om 1 a 2 honderd watt ipv 1 a 2 duizend watt. Airco is ook een stroomvreter dus uitlaten.
iii) Net als bij de gewone up is actieradius ook afhankelijk van de snelheid. Het zou kunnen dat op enig moment de boordcomputer "in rekening brengt" dat je hard reed tijdens je laatste rit(ten).

Kortom: ik zou het eens even aanzien maar er niet helemaal gerust op zijn. Verder is het uiteraard zo dat als je je auto gemakkelijk dagelijks kunt opladen je geen last hebt van de actieradiusdrop. Uiteraard mits je per dag niet meer dan zeg 100 - 150 km met de e-up rijd. Wil je (veel) meer rijden per dag dan moet je mischien overwegen om afscheid te nemen van de e-up.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

deheerdejong
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 27 nov 2022, 18:13

Re: Actieradius drop down E-Up! tussen 110km en 50km

Bericht door deheerdejong » zo 04 dec 2022, 00:05

Hoi Gert,

Bedankt voor je reactie.
Ik zal zodra het kenteken binnen is eens wat langere afstanden gaan rijden om te kijken hoe het dan gaat. Mijn Up heeft een tijd stilgestaan ivm voorschade aan de auto. Nu alles weer klaar is kan ik er eindelijk mee gaan rijden en viel me dit op. Als ik de accu uitlees en naar specificaties ga dan geeft de tester wel aan dat het een 36kw is dus dat moet goed zijn.

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Actieradius drop down E-Up! tussen 110km en 50km

Bericht door Up!grade TSI » di 06 dec 2022, 23:06

Gert schreef:
za 03 dec 2022, 22:51
Je actieradiusdrop klinkt mij iets te groot om normaal/ok te zijn. Maar inderdaad zijn er allerlei factoren die een drop verklaren.
i) Op de eerste plaats de temperatuur. Ergens in de herfst "stort" de radius in van zeg 100 procent naar 60 of 70 procent.
ii) Daarnaast is interieurverwarming niet bevorderlijk voor de radius. Ik rij altijd in de winter met 18 graden op de verwarming en zonodig de stoelverwarming want die is veel economischer dan de interieurverwarming. En uiteraard jas en fleece vest daaronder. Verlichting heeft net als de stoelverwarming nauwelijks invloed op de radius. Het gaan om 1 a 2 honderd watt ipv 1 a 2 duizend watt. Airco is ook een stroomvreter dus uitlaten.
iii) Net als bij de gewone up is actieradius ook afhankelijk van de snelheid. Het zou kunnen dat op enig moment de boordcomputer "in rekening brengt" dat je hard reed tijdens je laatste rit(ten).

Kortom: ik zou het eens even aanzien maar er niet helemaal gerust op zijn. Verder is het uiteraard zo dat als je je auto gemakkelijk dagelijks kunt opladen je geen last hebt van de actieradiusdrop. Uiteraard mits je per dag niet meer dan zeg 100 - 150 km met de e-up rijd. Wil je (veel) meer rijden per dag dan moet je mischien overwegen om afscheid te nemen van de e-up.
Als ik met zoveel factoren rekening moet houden om zo ver mogelijk te komen weet ik iig zeker dat een e-Up niks voor mij is :lol:
Doe mij maar een ICE 🤩
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Actieradius drop down E-Up! tussen 110km en 50km

Bericht door Gert » do 08 dec 2022, 13:28

Nou in afwachting van goedkopere batterijen en met meer capaciteit heb ik alle beproevingen erg graag voor over om nu alvast elektrisch te rijden. Minder CO2 zegt me heel weinig, schonere lucht zegt me wel een beetje maar het elektrisch rijplezier is onbetaalbaar ;)
PS @Ton
Ik vergat nog te zeggen dat je uiteraard wel in de B-modus moet rijden. Recuperatie is goed voor de range!
@upgrade TSI
Alleen al die B-modus is de overstap waard. Niet zozeer vanwege de rangebesparing maar vanwege het feit dat je praktisch nooit meer hoeft te remmen. Het remmen op de motor bij een brandstof auto is duidelijk minder effectief en maakt dat je vaker nog moet bijremmen.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

deheerdejong
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 27 nov 2022, 18:13

Re: Actieradius drop down E-Up! tussen 110km en 50km

Bericht door deheerdejong » za 11 feb 2023, 11:57

Even een update over de actieradius drop.

De Eup staat momenteel bij de VW dealer voor een nieuwe cel in de HV accu. Na aanschaf van nieuwe VCDS stekker ben ik zelf in de HV accu gaan kijken en kwam ik er achter dat ik 83 cellen heb van 4,174v en 1 (nr 28) w is 3,634v. Ik had ook een storing op het display.
Nu is het wachten op de nieuwe cel die niet op voorraad is en daarna nog gemonteerd moet worden. Zal de Eup deze maand nog wel niet terug zien. 😢😢

deheerdejong
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 27 nov 2022, 18:13

Re: Actieradius drop down E-Up! tussen 110km en 50km

Bericht door deheerdejong » wo 22 mar 2023, 10:01

Nieuwe unit in de HV accu gemonteerd door de dealer en ik kan weer veeeeeel verder rijden.
Alles onder garantie uitgevoerd dus kost me niks.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Actieradius drop down E-Up! tussen 110km en 50km

Bericht door Gert » do 23 mar 2023, 21:59

Mooi dat je weer veel verder kunt rijden. Ook mooi dat je "maar" een 6 weken hebt moeten wachten. Op het Duitse forum waren er in het begin mensen met nog serieuzere problemen aan de HV accu. Als ik me niet vergis moesten die vaak vele maanden wachten en ze waren intussen hun e-up kwijt. Heb jij in die tussentijd wel nog kunnen/mogen rijden? Dat is dan ook mooi meegenomen, als dat zo is.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Plaats reactie