Downpipe

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
IgorGTI
Forum newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 06 dec 2021, 11:46

Downpipe

Bericht door IgorGTI » do 21 apr 2022, 10:06

Nu ik een tijdje met stage 1 tuning rond rijd wil ik eigenlijk een staoje verder gaan.

Ik wil eens kijken voor een downpipe.

Vraag aan de kenners is dan ook...

Is het de +1000 € waard ?
Waar moet ik op rekenen qua extra pk / nm ?
Is een stage 2 tuning dan noodzakelijk ?
Of doet ie zonder de stage 2 (fine-tuning) alleen maar 'horten en stoten ' ☺
Up GTi 139pk/242Nm
Golf TSi 150pk/250Nm

Gebruikersavatar
Maarten Klinge
Vagling liefhebber
Berichten: 206
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:55
Locatie: Enschede

Re: Downpipe

Bericht door Maarten Klinge » do 21 apr 2022, 10:32

Hi Igor, ik heb zelf ook naar een Downpipe gekeken maar ik ga toch liever voor een catback. Hier is waarom:

De Up GTI heeft een OPF als je deze verwijderd kom je niet door de APK heen (ook niet als er geen lampjes branden) Maar mocht je een garage/keurmeester goed kennen kan het natuurlijk zijn dat ze je niet 'naaien' en hem dus niet afkeuren.

Wat betreft prestaties is het mij de €750+ niet waard. je krijgt er z'n 10/15pk en 15/20nm extra bij, ga je dit echt voelen??
Ik ken iemand die van stage 1 naar stage 2 is gegaan en hij vond het verschil niet groot. Van stage 1 naar stage 2 kost ook weer geld (€400 bij JD) + de kosten van de downpipe... in mijn optiek extreem veel geld voor relatief weinig verschil. Ja een andere downpipe is beter voor een auto maar, op z'n 1.0 TSI doet een downpipe gewoon niet zoveel als een Golf GTI bijvoorbeeld. Tot slot, een downpipe monteren en niet voor stage 2 gaan is erg zonde van je geld want je hebt dan alleen meer geluid en maakt geen gebruik van de kleine verhoging in performance.

Het geluid wordt natuurlijk wel veel meer in combinatie met een catback, als dit je doel is kan ik de keuze voor een downpipe meer snappen.

Met alleen een catback pakt de auto iets beter op en je hebt meer fun door het geluid, en geen gezeik bij een APK.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen visie over modificaties, dit is hoe ik erover denk. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Up! GTI 2018 Full option
152pk 276Nm • KW V1 • OZ Formula HLT • Milltek Road+ • Racingline intake

Vorige auto's:
Up! TSI 2017 Full option
Seat Ibiza 1.5 Full option

Instagram: @Little_tsi

IgorGTI
Forum newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 06 dec 2021, 11:46

Re: Downpipe

Bericht door IgorGTI » do 21 apr 2022, 11:06

Beste Maarten,

Dank voor je uitgebreide reactie 👌

Hier heb ik zeker iets aan. Top!

Gr. Igor
Up GTi 139pk/242Nm
Golf TSi 150pk/250Nm

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Downpipe

Bericht door NidayFright » ma 06 jun 2022, 19:14

Maarten Klinge schreef:
do 21 apr 2022, 10:32
Hi Igor, ik heb zelf ook naar een Downpipe gekeken maar ik ga toch liever voor een catback. Hier is waarom:

De Up GTI heeft een OPF als je deze verwijderd kom je niet door de APK heen (ook niet als er geen lampjes branden) Maar mocht je een garage/keurmeester goed kennen kan het natuurlijk zijn dat ze je niet 'naaien' en hem dus niet afkeuren.

Wat betreft prestaties is het mij de €750+ niet waard. je krijgt er z'n 10/15pk en 15/20nm extra bij, ga je dit echt voelen??
Ik ken iemand die van stage 1 naar stage 2 is gegaan en hij vond het verschil niet groot. Van stage 1 naar stage 2 kost ook weer geld (€400 bij JD) + de kosten van de downpipe... in mijn optiek extreem veel geld voor relatief weinig verschil. Ja een andere downpipe is beter voor een auto maar, op z'n 1.0 TSI doet een downpipe gewoon niet zoveel als een Golf GTI bijvoorbeeld. Tot slot, een downpipe monteren en niet voor stage 2 gaan is erg zonde van je geld want je hebt dan alleen meer geluid en maakt geen gebruik van de kleine verhoging in performance.

Het geluid wordt natuurlijk wel veel meer in combinatie met een catback, als dit je doel is kan ik de keuze voor een downpipe meer snappen.

Met alleen een catback pakt de auto iets beter op en je hebt meer fun door het geluid, en geen gezeik bij een APK.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen visie over modificaties, dit is hoe ik erover denk. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Zie mijn Topic. Het is wel degelijk merkbaar. Je hebt geen idee hoeveel druk er tegen wordt gehouden door al die gekke filters tegenwoordig. Plus klopt het niet wat je zegt wat betreft het GPF/OPF-filter , dit is namelijk geen APK keuringspunt bij een benzinemotor. Dat deze aanwezig moet zijn , geldt alleen voor de compressie-motoren of beter gezegd de diesel motor vanaf 2018 wanneer er bij de voertuiggegevens ook daadwerklijk wordt vermeld er een roetfilter aanwezig zou moeten zijn. Voor een benzine geldt vooralsnog dat er alleen een katalysator aanwezig moet zijn.

Ook klopt het niet wat je zegt over enkel een Cat-Back uitlaat , dat dit er voor zorgt dat de motor wat beter opppakt. Een cat-back is het achterste gedeelte van de uitlaat , de originele tussendemper die je bv met een Milltek vervangt voor een korter exemplaar en met minder schotten , die originele tussendemper heeft enkel als doel het geluid te reduceren. Want alles voor die demper is nog altijd origineel , denk aan de katalysator , gpf filter en een kleinere diameter. Het komt met name door het extra geluid dat je het idee krijgt , de auto harder gaat / beter op pakt maar in werkelijkheid is dat gewoon niet. Dat bereik je dus wel om bijvoorbeeld een sportkat en/of downpipe te monteren , want dan vervang je de grootste boosdoeners die veel druk e.d. tegen houden en heeft dit van de uitlaatzijde van de turbo gelijk een grotere diameter dus is er minder weerstand. En daarvoor hoef je niet eens de originele tussendemper voor te vervangen , dus een cat-back is enkel voor ander uitlaatgeluid:)
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
Maarten Klinge
Vagling liefhebber
Berichten: 206
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:55
Locatie: Enschede

Re: Downpipe

Bericht door Maarten Klinge » ma 06 jun 2022, 22:56

:think:
Bijlagen
B3FBE4AE-5BB7-43BF-A6D0-CDBEE8F47C69.jpeg
Up! GTI 2018 Full option
152pk 276Nm • KW V1 • OZ Formula HLT • Milltek Road+ • Racingline intake

Vorige auto's:
Up! TSI 2017 Full option
Seat Ibiza 1.5 Full option

Instagram: @Little_tsi

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: Downpipe

Bericht door NidayFright » di 07 jun 2022, 00:40

Goed lezen. Bij APK toetsen ze dit bij een compressie-motor/diesel. Waarvan deze voorzien is van een roetfilter met druksensors. Een benzine heeft niet hetzelfde roetfilter en al helemaal geen druksensoren , vandaar er onderscheid is tussen een roetfilter van een diesel en een OPF/GPF filter van een benzine.

Wat ik ook al eerder had vermeld is dat er alleen bij een dieselmotor de aanwezigheid van het roetfilter aangegeven wordt bij het raadplegen van de autogegevens. Neem als voorbeeld de up gti , ga je hiervan de autogegevens raadplegen dan staat er niet in deze gegevens of dat de auto een roetfilter zou moeten hebben. Dit wordt alleen weergegeven zodra je een auto met dieselmotor vanaf bouwjaar 2018 gaat raadplegen.

Ik weet dat dit verwarrend is omdat als je dit random op google gaat inkloppen , je vervolgens artikels ziet zoals die jij hebt gevonden over roetfilters gaan. Maar hier spreken ze over een roetfilter van een dieselmotor , wat tevens al langer bekend is.

Voor een benzine-motor geldt vooralsnog dat deze voorzien is van een katalysator tijdens een APK-keuring.
GTI DARK SILVER

Plaats reactie