Guide: retrofitting PDC/parkeer sensoren

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
TheIronShadow
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: za 11 sep 2021, 17:55

Guide: retrofitting PDC/parkeer sensoren

Bericht door TheIronShadow » za 18 feb 2023, 22:14

Ik heb een guide gemaakt op het Engelse Volkswagen UP forum en dacht waarom ook niet hier posten. Omdat ik te lui ben om het hele verhaal in het Nederlands te typen heb ik het laten vertalen met Google Translate. Mocht dit niet goed uitpakken dan kan je de guide hier vinden op het Engelse forum https://www.upownersclub.co.uk/threads/ ... ors.15399/

Onlangs ben ik erin geslaagd om PDC / achteruitrijparkeersensoren achteraf te monteren met wat hulp van sommige mensen op dit forum. Ik heb een hele kabelboom van voor naar achter verwijderd van een facelift VW up uit 2017, evenals een achterbumper met sensoren, zoemer en PDC-controller. Ik heb ook een PDC-controller gekregen van een pre-facelift Seat mii. Ik heb dit allemaal gemonteerd op mijn Skoda Citigo uit 2014. Aangezien er niet heel veel informatie is over het achteraf inbouwen van de PDC/parkeersensoren, dacht ik bij mezelf waarom zou ik er geen handleiding voor maken. Ik zal enkele foto's bijvoegen en ook een handleiding voor de installatie.

Lees a.u.b. de handleiding voor het monteren van de sensoren in de bumper want ik heb een bumper gekregen met voorgemonteerde kabels en sensoren.

Montage PDC-controller en zoemer.​
De PDC-controller is op de wielkast linksachter iets boven de schokdemperbevestiging gemonteerd. Het is gemonteerd op 2 schroeven met enkele moeren. Pagina 4 foto 3 van de handleiding
De Buzzer is gemonteerd aan de binnenkant boven de wielkast linksachter achter het plastic stuk dat aan de hemelbekleding is bevestigd. Pagina 5 foto 1 van de handleiding

Bedrading
Let op: de kleur draden kunnen afwijken van wat ik heb. Dit is waar ik mee worstelde en waarom ik aanbeveel om op papier uit te tekenen welke kleuren je op welke pin hebt.

Eerst hebben we de zwarte connector die op de PDC-controller wordt aangesloten. De draden van de zwarte connector gaan allemaal naar de sensoren behalve één. Er moet 1 bruine draad worden aangesloten op aarde. Dit zou pin 8 moeten zijn. Als je naar de connector kijkt, zie je waar elke pin zit. U kunt ook naar de afbeelding hierboven kijken om te zien waar elke draad naar toe gaat van de 12-pins zwarte connector.

Nu op de bruine connector. Dit kan lastig zijn omdat ik merkte dat mijn kleuren anders waren dan die van een andere forumgebruiker. Tekenen welke kleuren je hebt kan helpen.
Pin 1 = spanningvoerende/voedingsdraad. De mijne was geel. U moet deze draad in de 12V-sigarettendraad splitsen. Die van mij was geel/rood. Deze connector heeft 1 bruine die aarde/aarde is, dus de andere draad is de draad die je nodig hebt om de draad van pin 1 te splitsen. Pagina 6 foto 1 van de handleiding
Pin 2 = Zoemersignaaldraad. Deze draad gaat naar de zoemer. Die van mij was bruin/wit.
pin 6 = Canbus hoge draad. Deze draad is oranje gestreept met zwart of bruin. Deze draad gaat naar voren in de hoofdkabelboom waar ook de 12V sigarettenaansteker zit. Splits het op dezelfde kleur draad.
pin 8 = aarde/bruine draad. Deze draad is bruin en hoort samen met de bruine draad van de zwarte connector naar het massapunt achter de achterbank te gaan. Pagina 5 foto 2 van de handleiding.
pin 10 = voedingsdraad zoemer. Deze draad gaat naar de zoemer. Die van mij was rood/wit.
pin 16 = Canbus lage draad. Deze draad is oranje gestreept met zwart of bruin. Deze draad gaat naar voren in de hoofdkabelboom waar ook de 12V sigarettenaansteker zit. Splits het op dezelfde kleur draad.

Indien correct aangesloten hoort u een pieptoon wanneer u de achteruit inschakelt. Mogelijk moet u deze eerst programmeren voordat u de pieptoon hoort. Hieronder wat foto's van de draden van pin 1, 6 en 16.

Codering
Ik heb VCDS gebruikt voor de codering, maar het gebruik van een OBDeleven of een ander apparaat met coderingsmogelijkheden zou ook moeten werken.

1- Open module 19: Canbus unit -> installatielijst en selecteer 10 PDC of parking ait. Schrijf vervolgens de wijzigingen aan de auto en u zou nu module 10 moeten hebben.
2- Open module 10: PDC/parkeerhulp en open aanpassing
3- Schakel de optie OPS-weergave en de pieptoonoptie in. Schrijf deze wijzigingen ook op. Als de piepopties er niet zijn, ga dan terug en open de codering en kies lange codering. In een van de bytes zou er een optie moeten zijn om de piepjes in te schakelen. VCDS geeft je deze opties en ik ben niet zeker van OBDeleven of andere apparaten.

Na het coderen sluit je het af, zet je de auto af en verwijder je de sleutel. Start nu uw auto en test uw sensoren. Ze zouden moeten piepen en als je geluk hebt, zou je ook een werkend display moeten hebben.
Bijlagen
OPS OEM Rear UP.pdf
(896.71 KiB) 932 keer gedownload
PDC2.png
PDC1.png
PDC power.JPEG
PDC connectors.JPEG
PDC canbus cables.JPEG
OPS OEM Rear UP.pdf
(896.71 KiB) 927 keer gedownload
Display.JPEG