Pagina 1 van 12

K&N Luchtfilter

Geplaatst: do 03 mei 2012, 16:08
door maasup
Weet iemand of er al een K&N filter bestaat voor onze UP's ? :D

Is het originele onderdelenr van de huidige luchtfilter bij iemand bekend ? :geek:

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: vr 04 mei 2012, 17:59
door kaboens
Een blik op de k&n website leert dat er nog geen filter is.

ls het goed is is het onderdeelnr van het orig luchtfilter 04C129620C

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: zo 05 aug 2012, 20:20
door P@trick & Mii(rella)
K&N filter is reeds beschikbaar voor de Up/Mii/Citigo :lol:

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: zo 05 aug 2012, 20:25
door Tom
Waarom je het zou willen is mij onbekend.

Hier hebben ze het er wel over. viewtopic.php?f=16&t=652

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: ma 06 aug 2012, 09:49
door Marantz
Vraag ik mij ook af.
K&N filters laten meer lucht door dus zou er ook meer benzine bij moeten wat meer vermogen zou kunnen geven.
Jaren terug toen er nog met carburateurs gewerkt werd was het simpel, K&N filter erop en een grotere naald erin, presto, meer vermogen, soms wel tussen de 5 en 10 pk.
K&N leverde toen dan ook complete sets, filters + naalden.
Nu met al de computer rommel in auto's en motoren zal je de software moeten aanpassen net zoals vroeger toen je er grotere naalden in deed om meer benzine bij de verhoogde lucht toevoer te krijgen.
Dan alleen heeft K&N nut, anders zorg je er alleen maar voor dat de auto armer loopt (mocht dat gebeuren bij een injectie motor), of je moet voor de lenvensduur gaan tov een standaard filter......

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: ma 06 aug 2012, 09:59
door Michel.oa
Er zijn altijd mensen die geloven in mooie marketing praatjes over pk's e.d
Het enige wat je krijgt is iets ander motorgeluid,maar met open filter is dat mooier dan een standaard te vervangen

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: ma 06 aug 2012, 10:01
door P@trick & Mii(rella)
hoi CBdicX.

das wel heel kort door de bocht.... er zit een ECU in de auto he, welke de brandstof verhouding aanpast. bij de carburateu
r was dat inderdaad zo maar injectie werkt toch wel iets moderner :)

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: ma 06 aug 2012, 10:15
door Marantz
Dus als ik je goed begrijp monteer je een K&N filter, de ECU registreerd meer lucht en gaat dan meer benzine toevoegen om te compeseren naar het nivo wat dan als normaal word gezien ?

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: ma 06 aug 2012, 15:53
door P@trick & Mii(rella)
de ECU regelt zichzelf bij ja, je hoeft hier niks meer verder bij aan te passen.

maar als je meer wilt weten stuur maar even een PB wil er niet een reclame praatje van maken voor mijn filters....

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 13:03
door Roelio
Zou leuk zijn om een K&N filter te kunnen plaatsen in die klein up ^^

Ik hou dit topic graag in de gaten :geek:

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 14:42
door Tom Westendorp
P@trick & Mii(rella) schreef:de ECU regelt zichzelf bij ja, je hoeft hier niks meer verder bij aan te passen.

maar als je meer wilt weten stuur maar even een PB wil er niet een reclame praatje van maken voor mijn filters....
Misschien is het in dezen juist wel wenselijk om zoveel mogelijk info te geven. Ik geloof dat veel mensen het hele samenspel tussen ecu en lucht en uitlaatgassen nog steeds niet begrijpen.

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 16:30
door stUp!
Simpel gezegt heeft de auto een sensor die de hoeveelheid brandstof en lucht meet in je uitlaat, deze moet 1 zijn als die lager is heb je een te rijk mengsel (te veel brandstof) als die hoog is heb je te veel lucht.
Deze waardes gaan naar de ECU (de computer) en die gaat dan meer of minder inspuiten.

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 17:51
door Marantz
Ik ben benieuwd wat in theorie aan PK winst te behalen valt met K&N.
"Vroeger" met gewoon carburateurs en naalden kon een winst van 5 tot 10% gehaalt worden, wel met meer benzine verbruik uiteraard.......

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 20:29
door P@trick & Mii(rella)
CBdicX , dat met de naalden etc op de carburateur is het tunen. dat is wat je tegenwoordig met chippen doet. het filter waar bij het hier over gaat is een filter welke in het origineel filterhuis geplaatst word ter vervanging van het papieren filter.

zodra ik mijn Mii binnen heb zal ik hem eens op de vermogensbank zetten en een voor en na meting doen.

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 20:41
door stUp!
Ik heb eens laten vertellen dat K&N filters weinig tot geen extra vermogen gaat geven.
Maar ze worden wel veel verkocht en het voordeel is dat ze erg lang mee gaan omat je ze gewoon schoon kunt maken wat bij de filters van VW niet kan.

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 20:56
door Tom
stUp! schreef:Ik heb eens laten vertellen dat K&N filters weinig tot geen extra vermogen gaat geven.
Maar ze worden wel veel verkocht en het voordeel is dat ze erg lang mee gaan omat je ze gewoon schoon kunt maken wat bij de filters van VW niet kan.
Dat is het grote voordeel van een inlegfiltertje inderdaad. Het enige wat je er echt mee wint is wat meer geluid omdat deze minder filtert. Als je echt wat wilt winnen (moet je in mijn ogen al niet beginnen met een 60/75pk driecilinder) kun je dat beter wat uitgebreider gaan zoeken. Met chippen zul je altijd wel wat winnen bij deze auto's, ze zijn immer volledig afgesteld op zuinig en arm rijden. Als je hier wat meer gaat inspuiten, tezamen met een effectieve koude luchtinlaat (dus niet een inlegfiltertje of een willekeurige open luchtfilter) en wat grotere injectoren zul je vast wel winst zien. Of dat de moeite waard is zal iedereen voor zich moeten bepalen.

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 21:31
door P@trick & Mii(rella)
Tom schreef:Dat is het grote voordeel van een inlegfiltertje inderdaad. Het enige wat je er echt mee wint is wat meer geluid omdat deze minder filtert. Als je echt wat wilt winnen (moet je in mijn ogen al niet beginnen met een 60/75pk driecilinder) kun je dat beter wat uitgebreider gaan zoeken. Met chippen zul je altijd wel wat winnen bij deze auto's, ze zijn immer volledig afgesteld op zuinig en arm rijden. Als je hier wat meer gaat inspuiten, tezamen met een effectieve koude luchtinlaat (dus niet een inlegfiltertje of een willekeurige open luchtfilter) en wat grotere injectoren zul je vast wel winst zien. Of dat de moeite waard is zal iedereen voor zich moeten bepalen.
[/quote]

meer geluid met een filter in het origineel filterhuis???? bij een open lucht filter wel ja maar niet bij deze vervangings filters. zijn 2 totaal verschillende producten. de geluids toename bij een open filter komt niet door het filter maar omdat het filterhuis komt te vervallen. het filterhuis werkt als een geluidsdemper, en deze is dan vervangen door een open filter. Het minder filteren is onzin!!!

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 21:45
door Marantz
stUp! schreef:Ik heb eens laten vertellen dat K&N filters weinig tot geen extra vermogen gaat geven.
Maar ze worden wel veel verkocht en het voordeel is dat ze erg lang mee gaan omat je ze gewoon schoon kunt maken wat bij de filters van VW niet kan.
In het verleden (toen alles nog analoog was) was K&N wel garantie tot meer vermogen.
Een open filter zorgt voor meer lucht wat gecompenseerd moet worden met meer benzine (grotere naalden en sproeiers).
Er word per slag meer benzine verbrand wat meer vermogen oplevert maar of dit op een 60 of 75 pk motor zoveel uit zal maken weet ik niet.
Ik heb veel gerommelt met de Honda CBX 6 cilinder en die steeg van 105 pk naar 115-118 pk met een K&N filter, naalden en sproeier set.
Oooooh, die goeie oude tijd......... ;)

Voor wie de CBX niet kent:
.
10076.jpg
10076.jpg (35.15 KiB) 29593 keer bekeken

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: wo 08 aug 2012, 21:55
door Tom
P@trick & Mii(rella) schreef:
Tom schreef:
stUp! schreef:Dat is het grote voordeel van een inlegfiltertje inderdaad. Het enige wat je er echt mee wint is wat meer geluid omdat deze minder filtert. Als je echt wat wilt winnen (moet je in mijn ogen al niet beginnen met een 60/75pk driecilinder) kun je dat beter wat uitgebreider gaan zoeken. Met chippen zul je altijd wel wat winnen bij deze auto's, ze zijn immer volledig afgesteld op zuinig en arm rijden. Als je hier wat meer gaat inspuiten, tezamen met een effectieve koude luchtinlaat (dus niet een inlegfiltertje of een willekeurige open luchtfilter) en wat grotere injectoren zul je vast wel winst zien. Of dat de moeite waard is zal iedereen voor zich moeten bepalen.
meer geluid met een filter in het origineel filterhuis???? bij een open lucht filter wel ja maar niet bij deze vervangings filters. zijn 2 totaal verschillende producten. de geluids toename bij een open filter komt niet door het filter maar omdat het filterhuis komt te vervallen. het filterhuis werkt als een geluidsdemper, en deze is dan vervangen door een open filter. Het minder filteren is onzin!!!
Yup, proefondervindelijk achter gekomen al scheelde het niet veel. Ze maken geen slechte filters dus was toentertijd een prima alternatief maar niet voor vermogenswinst.

Re: K&N Luchtfilter

Geplaatst: do 09 aug 2012, 08:57
door stUp!
We hebben het hier wel over een inleg filter en geen open filter, dat is ook een verschil. Ik zou zelf nooit zoon filter kopen omdat de PK winst niet bewezen is en de Up! heel stil is en mijn verwachting is dat hij geen V6 sound krijgt van een filter....

P@trick & Mii(rella) volgende keer goed citeren ;) het verhaal van Tom staat nu onder mijn naam....