Velgen Topic!

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
AlexVDL
Vagling liefhebber

Re: Velgen Topic!

Bericht door AlexVDL » za 13 feb 2016, 01:51

Verdomd... da's zeker gaaf in zilver. Moet m'n UP ook maar verlagen binnenkort.. erg vet!
Rietsigaar schreef:Ah, ben er nu achter hoe je foto's moet bijvoegen. Bij deze dus 2 foto's van de RC28 velgen. De rode van AxelVDL zijn natuurlijk al bekend, de andere foto heb ik nog niet eerder voorbij zien komen.

Afbeelding

Afbeelding
2014 High UP! White BMT, 4-deurs, 75 PK, Climatic, wit/rood interieur, rood dashboard, e-UP LED DRL, 17" Brock RC28 7.5J ET35 rood, rood gewrapte dak, rode striping, rode spiegelkappen, carbon diffuser.

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » za 13 feb 2016, 11:21

Rietsigaar schreef:Door jullie reacties ben ik nog eens goed gaan nadenken over de 17 inch velgen. Je hebt dan weliswaar de looks, maar je levert er ook veel voor in: je hebt minder comfort, een hoger benzineverbruik, meer rolweerstand dus minder snelheid en minder grip bij regen. En dat is voor ons te veel. Daarom hebben we besloten niet voor 17 inch, maar voor 16 inch te gaan. Iets minder spannend (vind ik), maar wel een maat die goed bij de Up past.

Tom, Autheo en JoVe, bedankt voor het meedenken. Zodra de nieuwe velgen er zijn, zal ik wel een fotootje plaatsen. Nu nog een mooie set uitzoeken .....
Wizard's kan ik je van harte aanraden. Echt een super mooi wiel en ook erg licht. De verf schijnt alleen niet altijd even goed te zijn al heb ik daar weinig last van gehad.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

AlexVDL
Vagling liefhebber

Bericht door AlexVDL » za 13 feb 2016, 15:25

Het voordeel van mijn 17 inch wielen met 205 mm banden is dat hij veeeeel stabieler op de weg ligt, met name bij bochten, en ik beter drempels kan nemen zonder dat de voorbumper over de grond schraapt. Verder is het rijcomfort nog steeds prima hoor, zeker op goed asfalt voel ik niet heel veel verschil. Alleen met dikkere banden rij je wel comfortabeler over putdeksels en onregelmatige straatstenen.
2014 High UP! White BMT, 4-deurs, 75 PK, Climatic, wit/rood interieur, rood dashboard, e-UP LED DRL, 17" Brock RC28 7.5J ET35 rood, rood gewrapte dak, rode striping, rode spiegelkappen, carbon diffuser.

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » za 13 feb 2016, 15:29

Klopt maar het gaat wel ten koste van het acceleratievermogen (al is dat natuurlijk al erg relatief bij een up!). Mijn auto transformeerde zowat toen ik de 14 inch winterbanden er onder gooide. Dat bevalt me wel. Hij is wat lichtvoetiger en daarom kies ik voor 14 inch.

Qua looks is 17 onovertroffen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Ron UP
Forum eindbaas

Bericht door Ron UP » ma 15 feb 2016, 11:34

Ik heb ook 205 brede banden op mn Borbets liggen. 16 inch. Bevalt echt superrrrrgoed!!
Bijlagen
20150108_102751.jpg
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen

Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Rietsigaar
Forum newbie

Bericht door Rietsigaar » wo 17 feb 2016, 10:59

Velgen voor een auto zijn voor mij erg belangrijk. Het kan een auto echt upgraden. Hoewel ik in 1e instantie puur voor de looks (lees 17 inch) wilde gaan, heb ik daar toch maar van af gezien. Mijn vrouw rijdt hoofdzakelijk in de Up, en zij wil nog wel met enig comfort rond tuffen. Dus vandaar dat we besloten hebben om voor 16 inch te gaan.

Na een uitgebreide zoektocht op internet heb ik een aardige selectie kunnen maken. Voorwaarden voor mij waren niet alleen de 16 inch maar ook een ET waarde van 35, zodat de wielkasten mooi gevuld worden. Vervolgens samen met mijn vrouw de velgen bekeken, en wat blijkt? Ineens heeft ze wel een duidelijke mening over de velgen: 'Nee, zwart vind ik niet mooi. En ik vind die dunne spaken ook niet mooi. Oh nee, die vind ik afschuwelijk .....'. Nou je raadt het al, uiteindelijk bleef er bijna niets over.

Oké, prima dan. Het is min of meer haar auto. Maar hier eindigt wel haar inspraak ;) . Uit de overgebleven sets heb ik gekozen voor de MAM W3 in de zilveren kleurstelling. Gelukkig vindt ze die ook mooi (pfff). Iemand ervaring met deze velgen?

Nu nog uitzoeken waar ik deze het beste kan kopen. En of het interessant is om ze meteen met banden aan te schaffen, of dat ik de banden apart koop.

Afbeelding

Afbeelding
Tuut tuut tuut, de garoeten van .....

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » wo 17 feb 2016, 11:13

Mooi wiel! Ik heb mijn wizards gekocht bij felgenoutlet.de

Rietsigaar
Forum newbie

Bericht door Rietsigaar » wo 17 feb 2016, 11:22

Thanks.

Ja, die site heb ik ook bekeken. Zij verkopen ook MAM. Ik heb wel meer goede berichten gelezen over Felgenoutlet. Heb ook het idee om ze daar aan te schaffen.

Heb je trouwens de originele wielbouten gebruikt, of heb je andere moeten aanschaffen?

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » wo 17 feb 2016, 11:25

Die zaten er bij. Net als de centreer ringen. Alles voor elkaar.

JoVe
Donateur member

Bericht door JoVe » wo 17 feb 2016, 11:33

http://www.felgenoutlet.de/de_de/200179 ... /Alufelgen" onclick="window.open(this.href);return false;

je kunt dus ook met brede (winter) banden onder je auto rijden als je maar het goede merk banden kiest.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.

Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue

Rietsigaar
Forum newbie

Bericht door Rietsigaar » wo 17 feb 2016, 12:09

Petrolhead Tom schreef:Die zaten er bij. Net als de centreer ringen. Alles voor elkaar.
Dat klinkt goed, Tom. Wat heb jij trouwens met de banden gedaan? Ook gekocht bij Felgenoutlet, of heb je die ergens anders vandaan gehaald?

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » wo 17 feb 2016, 14:07

Ik heb destijds een complete set besteld. Zeer over te spreken.

Rietsigaar
Forum newbie

Bericht door Rietsigaar » wo 17 feb 2016, 15:12

Ah, goed om te weten Tom.

De maat van de MAM velgen is 7.0 x 16. Ik zoek banden in de maatvoering 195/45 R 16, dat vind ik breed genoeg. Maar de meeste banden in deze maat zijn bedoeld voor zwaardere en snellere auto's. Dat kan je zien aan de aanduidingen XL (Extra Load) en veelal 84V (een gewichts- en snelheidsindicatie). Daarnaast kijk ik uiteraard naar de score op het gebied van verbruik, rijden in de regen en geluid van de band.

Maar wat is nu wijsheid? Is het beter om je voor de Up meer te richten op banden voor lichtere voertuigen met een lagere snelheidsindicatie (bijv. 80H of 80V)? Of maakt het helemaal niets uit, en functioneert een XL 84V band ook prima onder een Up?
Laatst gewijzigd door Rietsigaar op wo 17 feb 2016, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » wo 17 feb 2016, 15:40

Gaat ook prima, had ik ook onder de up! dat ga je wel waarderen als je met 100 per uur door een gat in de weg rijdt in Sicilie. ;)

AlexVDL
Vagling liefhebber

Bericht door AlexVDL » wo 17 feb 2016, 21:48

Ik merk het niet hoor Tom... maar ik heb de 75pk versie... misschien dat het dan scheelt?
Petrolhead Tom schreef:Klopt maar het gaat wel ten koste van het acceleratievermogen (al is dat natuurlijk al erg relatief bij een up!). Mijn auto transformeerde zowat toen ik de 14 inch winterbanden er onder gooide. Dat bevalt me wel. Hij is wat lichtvoetiger en daarom kies ik voor 14 inch.

Qua looks is 17 onovertroffen.

Tom Westendorp
Unicorn
Contacteer:

Bericht door Tom Westendorp » do 18 feb 2016, 08:12

Ik heb ook 75pk maar ik merkte wel degelijk verschil bij hard optrekken en hoge kruissnelheid.

MeerArosa
Forum newbie

Bericht door MeerArosa » do 25 feb 2016, 22:23

Ik ben aan het kijken voor velgen voor onze Mii. Deze staat nu nog op 14 inch met winterbanden, daar kunnen we niet mee blijven rijden. Ik kom er niet echt met betrekking tot de bandenmaat (of moet dit in een eigen topic?)

Af fabriek wordt de Mii geleverd met 165/70/14 (diameter: 586,6 mm); 185/55/15 (diameter: 584,5 mm) en 185/50/16 (diameter: 591,4 mm). Voor ons wordt het sowieso geen 17 inch, ik ben van mening dat bij dergelijke velgdiameters verlagen een absolute must is en voorlopig staat dat niet in op de planning (waarschijnlijk zelfs helemaal niet). Ik dacht zelf eerst 15 inch, maar in 16 inch heb ik leukere velgen gezien en het prijsverschil tussen 15 en 16 inch velgen vind ik zeer minimaal. De banden in 185/50/16 zijn wel aanzienlijk duurder dan 185/55/15, bovendien is er ook veel minder keus. 195/45/16 (diameter: 581,9 mm) is bij 16 inch velgen aanzienlijk interessanter mbt prijs en daarin is de keuze ook veel groter. Enigszins getrokken banden vind ik best mooi, maar vooral bij een ander.

Nu heb ik zelf ervaring met 195/40/16 onder een Arosa, dat was behoorlijk stug (waarschijnlijk mede door het schroefset).
Hoe zijn de ervaringen met 195/45/16 en 185/50/16 onder een (niet verlaagde) Up/Mii/Citigo?
Zijn er persoonlijke ervaringen hier op het forum met betrekking tot het conform verschil tussen 15 en 16 inch?
Laatst gewijzigd door MeerArosa op za 27 feb 2016, 13:05, 2 keer totaal gewijzigd.

henri
Forum eindbaas
Contacteer:

Bericht door henri » do 25 feb 2016, 22:39

MeerArosa schreef:Zijn er persoonlijke ervaringen hier op het forum met betrekking tot het conform verschil tussen 15 en 16 inch?
Ik heb onder mijn Up de volgende maten zomerbanden gehad: 175/65R14, 195/50R15 en 185/50R16. Met alle maten de nodige kilometers gemaakt. Qua comfort vind ik de verschillen klein. 14 inch banden absorberen kleine oneffenheden als putdeksels e.d. iets vloeiender. Daarnaast voel je dat er bij de de 14 inch band meer zijwaartse beweging in de wang van de band zit met wat enthousiaster bochtenwerk.

De merkbare verschillen zijn tussen 14 en 15 inch groter dan tussen 15 en 16 inch.

Ron UP
Forum eindbaas

Bericht door Ron UP » vr 26 feb 2016, 08:41

Ik rij zelf met 205-45-16, niet verlaagd. Velgbreedte 7j en ET35
Rijdt prima, loopt nergens aan en goed comfort vind ik

Het verschil tussen de standaard 185-50-16 en mijn maat in nihil! Ik snap nog steeds niet waarom er vaak gekozen wordt voor 195 breed op een 16 inch velg

Succes met je keuze
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen

Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

DylanvD
Forum newbie

Bericht door DylanvD » vr 26 feb 2016, 10:20

Binnenkort als het weer mooier word, gaan de nieuwe velgen eronder. Rota grids 7J met bandenmaat 165/50r16

Gesloten