Downpipe

Bespreek hier alles omtrent het mooier of sneller maken van je UP!
IgorGTI
Forum newbie

Downpipe

Bericht door IgorGTI » do 21 apr 2022, 10:06

Nu ik een tijdje met stage 1 tuning rond rijd wil ik eigenlijk een staoje verder gaan.

Ik wil eens kijken voor een downpipe.

Vraag aan de kenners is dan ook...

Is het de +1000 € waard ?
Waar moet ik op rekenen qua extra pk / nm ?
Is een stage 2 tuning dan noodzakelijk ?
Of doet ie zonder de stage 2 (fine-tuning) alleen maar 'horten en stoten ' ☺
Up GTi 139pk/242Nm
Golf TSi 150pk/250Nm

Maarten Klinge
Vagling liefhebber

Re: Downpipe

Bericht door Maarten Klinge » do 21 apr 2022, 10:32

Hi Igor, ik heb zelf ook naar een Downpipe gekeken maar ik ga toch liever voor een catback. Hier is waarom:

De Up GTI heeft een OPF als je deze verwijderd kom je niet door de APK heen (ook niet als er geen lampjes branden) Maar mocht je een garage/keurmeester goed kennen kan het natuurlijk zijn dat ze je niet 'naaien' en hem dus niet afkeuren.

Wat betreft prestaties is het mij de €750+ niet waard. je krijgt er z'n 10/15pk en 15/20nm extra bij, ga je dit echt voelen??
Ik ken iemand die van stage 1 naar stage 2 is gegaan en hij vond het verschil niet groot. Van stage 1 naar stage 2 kost ook weer geld (€400 bij JD) + de kosten van de downpipe... in mijn optiek extreem veel geld voor relatief weinig verschil. Ja een andere downpipe is beter voor een auto maar, op z'n 1.0 TSI doet een downpipe gewoon niet zoveel als een Golf GTI bijvoorbeeld. Tot slot, een downpipe monteren en niet voor stage 2 gaan is erg zonde van je geld want je hebt dan alleen meer geluid en maakt geen gebruik van de kleine verhoging in performance.

Het geluid wordt natuurlijk wel veel meer in combinatie met een catback, als dit je doel is kan ik de keuze voor een downpipe meer snappen.

Met alleen een catback pakt de auto iets beter op en je hebt meer fun door het geluid, en geen gezeik bij een APK.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen visie over modificaties, dit is hoe ik erover denk. Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Up! GTI 2018 Panodak & Beats

Vorige auto's:
Up! TSI 2017 Full option
Seat Ibiza 1.5 Full option

Instagram: @Little_tsi

IgorGTI
Forum newbie

Re: Downpipe

Bericht door IgorGTI » do 21 apr 2022, 11:06

Beste Maarten,

Dank voor je uitgebreide reactie 👌

Hier heb ik zeker iets aan. Top!