schokrekers

Bespreek hier alles omtrent de binnenkant van de VW up!
Jacobs73
Forum newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 20:03

schokrekers

Bericht door Jacobs73 » do 11 jul 2024, 12:52

Waar mag ik op rekenen bij het veervangen van beide schokbrekers bij een Citigo qua kosten?
Dus inclusief montage..

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: schokrekers

Bericht door dennuus1 » do 11 jul 2024, 16:14

Beide? En de andere 2 dan?

Vraag een offerte bij je garage en je weet het.

Jacobs73
Forum newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 20:03

Re: schokrekers

Bericht door Jacobs73 » vr 12 jul 2024, 04:51

Alleen achter moet vervangen worden. Heb bij de garage geinformeerd, maar vond de prijs erg hoog. Vandaar de vraag...

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: schokrekers

Bericht door dennuus1 » vr 12 jul 2024, 06:21

2 nieuwe achterschokdempers van een redelijk merk, nieuwe stofkapset (die vervang je mee) en montage zit denk ik op zo'n €250 a €300,-.

Jacobs73
Forum newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 20:03

Re: schokrekers

Bericht door Jacobs73 » vr 12 jul 2024, 14:44

Sorry foutje, hoorde dat de schokbrekers niet kapot zijn, maar er zit een verschrikkelijke kraak in. Hij heeft geprobeerd er flink wat teflon in te spuiten, maar was lastig want je kan er schijnbaar niet makkelijk bij i.v.m een plastic kap???.

Iemand nog een ander idee wat ik kan proberen??. Vind het zonde om iets te vervangen wat niet kapot is, maar de kraak is wel erg overheersend.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: schokrekers

Bericht door dennuus1 » vr 12 jul 2024, 18:01

De zuigerstang van de schokdemper zelf kun je inderdaad lastig inspuiten, dit ivm de stofkap die ik hierboven al benoemde.

Maar als het de schokdempers zelf zijn die kraken zijn ze wel degelijk aan vervanging toe.

Echter denk ik eerder dat je het moet zoeken in de rubbers waar de schokdemper mee gemonteerd zit, aan de boven en onderzijde. Om dit goed te kunnen invetten moet je ze eigenlijk demonteren. Als je ze toch los hebt kun je net zo goed direct nieuwe plaatsen, zo duur zijn ze niet...

De achterasrubbers zijn ook nog een goede kanshebber, die willen ook nog wel eens kraken.

Jacobs73
Forum newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 20:03

Re: schokrekers

Bericht door Jacobs73 » vr 12 jul 2024, 18:26

Nee er is me verzekerd dat het van de zuigerstang afkomstig is en dat er inderdaad, door de stofkap, niet bij te komen is.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: schokrekers

Bericht door dennuus1 » vr 12 jul 2024, 21:41

Dan moet je ze gewoon vervangen.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: schokrekers

Bericht door Xanderv » ma 15 jul 2024, 15:21

Hoe oud is je auto?
Bij mij kraakten ze ook en toen ik ze er onder vandaan haalde waren ze ook wel degelijk op.
Je merkt er weinig van bij de up omdat het autootje zo licht is. Maar als achter op is dan is voor waarschijnlijk ook op.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Jacobs73
Forum newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 20:03

Re: schokrekers

Bericht door Jacobs73 » ma 15 jul 2024, 16:52

Xanderv schreef:
ma 15 jul 2024, 15:21
Hoe oud is je auto?
Bij mij kraakten ze ook en toen ik ze er onder vandaan haalde waren ze ook wel degelijk op.
Je merkt er weinig van bij de up omdat het autootje zo licht is. Maar als achter op is dan is voor waarschijnlijk ook op.
Auto is uit 2015. Vorige week gekeurd, heb het ook aangegeven, maar de schokbrekers waren helemaal in orde. Op het krakende geluid na, das wel vervelend... En om nu mijn dochter op kosten te jagen door iets te laten vervangen wat goed is, vind ik ook zonde. Dus ik denk dat niet vervangen gaan worden.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1489
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: schokrekers

Bericht door Xanderv » ma 15 jul 2024, 19:29

Ja snap ik, ze naderen wel de 10 jaar maar als de garage zei dat ze nog goed waren zou ik ze niet vervangen voor het kraken.

Ook niet iemand die handig is met auto’s want achter zijn ze makkelijk te vervangen en voor minder dan 100 euro ben je klaar.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: schokrekers

Bericht door dennuus1 » ma 15 jul 2024, 19:50

Jacobs73 schreef:
ma 15 jul 2024, 16:52
Xanderv schreef:
ma 15 jul 2024, 15:21
Hoe oud is je auto?
Bij mij kraakten ze ook en toen ik ze er onder vandaan haalde waren ze ook wel degelijk op.
Je merkt er weinig van bij de up omdat het autootje zo licht is. Maar als achter op is dan is voor waarschijnlijk ook op.
Auto is uit 2015. Vorige week gekeurd, heb het ook aangegeven, maar de schokbrekers waren helemaal in orde. Op het krakende geluid na, das wel vervelend... En om nu mijn dochter op kosten te jagen door iets te laten vervangen wat goed is, vind ik ook zonde. Dus ik denk dat niet vervangen gaan worden.

Op kosten te jagen door iets te vervangen wat nog goed is?

Volgens mij heb je dit topic aangemaakt omdat je schokdempers niét goed zijn.

Ze zijn 9 jaar oud en kraken. Dat kraken is iets wat het rijgenot niet ten goede komt, dat is gewoon irritant.

Als je handig bent kun je de schokdempers achter ook zelf vervangen, de veer zit ernaast dus je hebt geen veerspanner nodig en je hebt ook niet het gevaar van een wegschietende veer.

Met een goede krik en wat steek/ring sleutels kom je een heel eind..

Plaats reactie