wiellagers vervangen?

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Rinke
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 22:17

wiellagers vervangen?

Bericht door Rinke » zo 12 dec 2021, 12:49

Sinds afgelopen week maakt de E-UP (2014) behoorlijk geluid. Geluid komt van de bestuurszijde en lijkt bij het voorwiel weg te komen. Het geluid is wisselend en treedt op ongeacht de snelheid. Ook maakt het niet uit of er rechtdoor wordt gereden of door bochten wordt gereden. Het geluid is alsof er metaal op metaal langs elkaar schuurt. Op het ene moment verdwijnt het. Ander moment komt het weer terug. Soms hard dan weer op de achtergrond. Ik denk zelf aan een kapotte wiellager. Met 32.000 km op de teller lijkt me dat de lager niet versleten is. Wel is er enige tijd terug tegen een stoeprand gereden. Mogelijk dat daardoor de lager is overleden. Zit ik warm of kan er nog iets anders aan de hand zijn? Kan het zijn dat de voorwielen niet meer helemaal sporen? Ik zie geen rare slijtageplekken op de banden en het stuur trekt niet een bepaalde kant op bij het rechtdoor rijden.

En zijn de lagers makkelijk zelf te vervangen? Heb dat bij diverse auto's al eerder gedaan. In een handleiding zie ik echter dat de lagers eruit en erin geperst moeten worden. Daar heb ik geen ervaring mee. Maar klopt het dat je die lagers alleen met een pers erin en eruit kan halen?

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: wiellagers vervangen?

Bericht door henri » zo 12 dec 2021, 15:40

Voor de voorwiellagers heb je een pers of veel speciaal gereedschap nodig.

https://workshop-manuals.com/volkswagen ... el_bearing Hier in de linkerkolom op RENEWING REAR WHEEL BEARING klikken.

De achterzijde is veel eenvoudiger. Dat is een centrale moer losdraaien en je wisselt het complete lager om voor een nieuwe.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: wiellagers vervangen?

Bericht door dennuus1 » zo 12 dec 2021, 22:59

Zowel voor en achter zitten geperst.

Maar ik vind je verhaal nogal vaag. Mijn advies; ga even langs een garage en laat de auto even nakijken.

Rinke
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 22:17

Re: wiellagers vervangen?

Bericht door Rinke » zo 12 dec 2021, 23:18

Bedankt voor de snelle reacties. Ik zie er deze keer vanaf om eraan te beginnen.

Rinke
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 22:17

Re: wiellagers vervangen?

Bericht door Rinke » ma 20 dec 2021, 22:00

Nadat ik de remklauw had verwijderd, was de herriemaker goed te zien: afgesleten kiezel. Snelle "reparatie". Wat kan 1 kiezel een herrie veroorzaken :-)

Plaats reactie