Krasjes zijraam

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
kezmaster
Forum newbie

Krasjes zijraam

Bericht door kezmaster » za 28 dec 2013, 11:45

We rijden nu 3 maanden de VW Up! Heerlijke auto, dat moet gezegd worden. Wat me nu wel opvalt is dat er een aantal kleine krasjes ontstaan op het zijraam aan de bestuurderskant. Uiteraard gaat dit raam wel eens open en dicht, maar zou dit de oorzaak zijn? Het valt me wel op dat in de kieren van de ramen vaak een hoop zand zit. Zou het dan toch?

Ik heb jaren een Mazda F gereden. Deze wagen had dit soort krassen als kwaaltje wat algemeen bekend stond. Overigens was het toen wel stukken erger.

Mijn vraag is eigenlijk; hebben jullie hier ook last van?

DonkUp
Vagling liefhebber

Re: Krasjes zijraam

Bericht door DonkUp » za 28 dec 2013, 12:41

Ik heb hier ook wel 'last' van. Ik heb dit op al mijn auto's eigenlijk wel gehad.
High Up! ~ 60 PK ~ BMT ~ 2 deurs ~ Candy White ~ Executive pakket ~ Maps & More ~ reservewiel
SilverVision knipperlichten ^ LED kentekenverlichting ^ White Up! spiegelkappen ^ Polo 6R antenne ^ VAGCOM ^ Up! sleutelcover ^ Up! stuurlogo

Jeroen-Up
Forum newbie

Bericht door Jeroen-Up » za 28 dec 2013, 18:34

Ik heb in het verleden heel veel auto's voorzien van geblindeerde ramen met behulp van folie. Ik weet van destijds dat het ene raam zwakker was dan de ander. Aangezien je de folie (op een bepaald moment) snijd op de ramen, kon het bij de ene auto gebeuren dat je een kras in het raam maakte en andere auto's die hier geen last van hadden.
Ik heb pas de ramen van mijn Up geblindeerd en ondanks dat ik een nieuw mesje gebruikte en zeer weinig druk uitoefende, toch een kras lijntje op het achterraam. Misschien zijn de ramen van de Up niet van de sterkste coating soort. Zeker weten doe ik dit natuurlijk niet, het is een gevoel.

Enige oplossing: Houd je rubbers schoon van zand! Als je de voorruit sproeit duurt het een kleine tel voordat de ruitenwisser pas in beweging komt. Dit is eigenlijk met dezelfde achterliggende gedachte. Als de ruitenwisser een droge zweep maakt verhoogt dit de kans op krassen. Om dezelfde reden gebruik ik de achter ruitenwisser ook nooit. Deze zit zo snel onder zand en stof dat (als je dit vaak doet) je met een paar jaar zo'n lekkere regenboog aan krassen hebt.

Dus vaak wassen en worden de krassen te erg:
Afbeelding
(of ander merk)

Xanderv
Forum eindbaas

Bericht door Xanderv » zo 29 dec 2013, 02:14

Volgens mij zij het inderdaad zwakke ruiten. Ik heb ook al krassen en ik vermoed dat het door het krabben komt met de vorst, zijn namelijk horizontale krassen. Misschien die polijst een proberen.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Jeroen-Up
Forum newbie

Bericht door Jeroen-Up » zo 29 dec 2013, 12:04

De Turtle Glass Polish was trouwens gewoon even een plaatje die ik snel vond via Google. Er zijn vele merken verkrijgbaar. Dus ik heb geen specifieke ervaring met Turtle. Meguiars heeft o.a ook mooie producten hiervoor.

TwitNour
Donateur member
Contacteer:

Bericht door TwitNour » ma 30 dec 2013, 00:01

Het is in ieder geval een goeie tip om goed te kijken naar zand tussen het raam en de rubberen rand. Daarbij lijkt het mij trouwens voor iedere auto verstandig om hier goed naar te kijken.

Jos Bosch
Vagling liefhebber

Bericht door Jos Bosch » ma 30 dec 2013, 07:55

Xanderv schreef:Volgens mij zij het inderdaad zwakke ruiten. Ik heb ook al krassen en ik vermoed dat het door het krabben komt met de vorst, zijn namelijk horizontale krassen. Misschien die polijst een proberen.

Heb mijn ruiten laten tinten en deze zij al dat ik zeker niet met een krabber de ruiten moest schoon maken.

Had ook al een kras op mijn raam.Kan je Mischien beter zo'n spuitbus kopen.Maar ja of dat zo goed is weet ik ook niet :o

Jos
Seat Ibiza ST 1.2 DSG Sport.

Jeroen-Up
Forum newbie

Bericht door Jeroen-Up » ma 30 dec 2013, 18:43

Jos Bosch schreef:Heb mijn ruiten laten tinten en deze zij al dat ik zeker niet met een krabber de ruiten moest schoon maken.
Had ook al een kras op mijn raam.Kan je Mischien beter zo'n spuitbus kopen.Maar ja of dat zo goed is weet ik ook niet :o

Jos
Hoe zijn jouw ramen dan getint Jos? Ik ben alleen bekend met folie en dat zit aan de binnenkant! Dan maakt een krabber niet uit. Folie daarentegen kan ook slecht tegen ramen die op- en neer gaan. Veel auto's die ik heb geblindeerd welke folie op zijramen hadden die open konden zaten binnen no-time ook krassen op.

Jos Bosch
Vagling liefhebber

Bericht door Jos Bosch » ma 30 dec 2013, 22:19

Jeroen-Up schreef:
Jos Bosch schreef:Heb mijn ruiten laten tinten en deze zij al dat ik zeker niet met een krabber de ruiten moest schoon maken.

Jos
Hoe zijn jouw ramen dan getint Jos? Ik ben alleen bekend met folie en dat zit aan de binnenkant! Dan maakt een krabber niet uit. Folie daarentegen kan ook slecht tegen ramen die op- en neer gaan. Veel auto's die ik heb geblindeerd welke folie op zijramen hadden die open konden zaten binnen no-time ook krassen op.
Ja getint door folie natuurlijk :oops: Aan de binnenkant.Maar ik zou maar niet met een krabber tekeer gaan aan de buitenkant van de ramen.

Jeroen-Up
Forum newbie

Bericht door Jeroen-Up » di 31 dec 2013, 01:24

Ah gelukkig! Als jouw tinter de folie op de buitenkant had geplakt had ik zijn 'diploma' afgenomen! Hahaha.
En krabber, tja, spuitbus is ook niet alles. Misschien investeren in een goede krabber?

Jos Bosch
Vagling liefhebber

Bericht door Jos Bosch » di 31 dec 2013, 06:58

Jeroen-Up schreef:Ah gelukkig! Als jouw tinter de folie op de buitenkant had geplakt had ik zijn 'diploma' afgenomen! Hahaha.
En krabber, tja, spuitbus is ook niet alles. Misschien investeren in een goede krabber?
:lol: :lol: :lol:

Plaats reactie