Pagina 1 van 1

Vergelijking onderhoudskosten E-up met Highup

Geplaatst: ma 04 mar 2024, 19:22
door Gert
UPDATE Vergelijking kosten 1-ste 4 jaar VW high-up en VW e-up.

Highup na 1 jaar (15.000 km) € 150 (geen bijzonderheden)
Highup na 2 jaar (30.000 km) € 340 (geen bijzonderheden)
Highup na 3 jaar (42.000 km) € 554 (geen bijzonderheden wel incl. 2 banden)
Highup na 4 jaar (54.000 km) € 503 (geen bijzonderheden)

Totaal Highup (1-ste 4 jaar): € 1.547,-

E-up (1-ste 2 jaar, 30.000 km): € 285 (geen bijzonderheden)
E-up (na 3 jaar, 42.000 km) € 356 (geen beurt!, wel 2 banden, ruitenwissers+vloeistof)
E-up (na 4 jaar, 53.000 km) € 448 (geen bijzonderheden)

Totaal E-up (1-ste 4jaar) : € 1.089,-

Voordeel onderhoud E-up: € 458,-

Extra voordelen:
i) E-up kosten zijn 6 jaar later en dus 6 jaar inflatie voordeel
ii) E-up twee keer minder een dag kwijt. Op de bandenwissel na 3 jaar kon ik wachten. Ruitenwissers+vloeistof heb ik zelf gedaan.

Re: Vergelijking onderhoudskosten E-up met Highup

Geplaatst: ma 04 mar 2024, 22:31
door Autheo
Leuk te zien dat in jouw geval de onderhoudskosten met een e-Up lager zijn dan met een High Up. Maar dat is natuurlijk maar een deel van het plaatje. Als je de kosten van afschrijving, verzekering, energie etc. ook meerekent, liggen de verhoudingen denk ik wat minder ver uit elkaar. Al zal de e-Up wat TCO betreft waarschijnlijk gunstiger blijven.

Jouw overzichtje biedt helaas niet de mogelijkheid om dit goed te vergelijken met andere situaties. Het berekenen van een all-in km prijs zou die vergelijking makkelijker maken.

Re: Vergelijking onderhoudskosten E-up met Highup

Geplaatst: di 05 mar 2024, 09:12
door Gert
Mijn doel was om te checken of zoals je vaker hoort de onderhoudskosten voor een elektrische auto lager zijn. Dat lijkt wel te kloppen. Voor mij persoonlijk is vooral van belang dat ik de auto maar twee keer 1 dag heb hoeven missen ipv 4 keer.

Als ik even met de natte vinger naar verdere kosten kijk dan bespaarde ik per jaar ca 1000 euro aan brandstof en 200 euro aan wegenbelasting.
Dat is dus in 4 jaar 4800 euro en met de 450 onderhoudsbesparing kom ik op 5250 euro. Nieuwprijs was 25.000. Effectief dus ca 20.000. Dat is ook ongeveer wat je in het jaar 2000 betaalde voor een luxe up (high up ca 18.000 en gt ca 20.000). T.ov. een budget up is de e-up stellig flink duurder maar dat is een luxe benzine up dan ook.

Het verschil in verzekering en afschrijving laat ik buiten beschouwing.

Denk wel dat het verschil met de budget up na bvb 10 jaar wel eens betrekkelijk klein zou kunnen zijn. Wegenbelastingvoordeel lijkt te verdwijnen maar het verschil in brandstofprijs blijft nog wel denk ik.

PS De korting van 3.000 euro op de nieuwprijs die ik van Pon kreeg heb ik nog beschouwing gelaten ;)