Winterbanden

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Winterbanden

Bericht door up! » ma 16 jul 2012, 22:24

el coche SEAT schreef:De huidige winterbanden zijn dusdanig ontwikkeld dat deze vuistregel achterhaald lijkt te worden.
Lijkt me ook. Met mijn Audi rijd ik gewoon de winter door met 18-inch winterbanden (standaard zomerbanden ook 18-inch). Gaat prima, nooit een probleem mee...
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

EdUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 19:18

Re: Winterbanden

Bericht door EdUp! » ma 16 jul 2012, 22:34

up! schreef:
el coche SEAT schreef:De huidige winterbanden zijn dusdanig ontwikkeld dat deze vuistregel achterhaald lijkt te worden.
Lijkt me ook. Met mijn Audi rijd ik gewoon de winter door met 18-inch winterbanden (standaard zomerbanden ook 18-inch). Gaat prima, nooit een probleem mee...
Sneeuw en ijs blijven hoe dan ook gladder dan water en droog asfalt. Het gewicht van de auto verandert niet. Door meer druk op het kleinere contactvlak druk je makkelijker door de 'gladheid' heen. Dat je geen problemen hebt ondervonden met bredere banden wil niet zeggen dat smallere banden niet beter zouden zijn.
Zolang rallyteams zich aan de vuistregel houden zal die nog wel opgaan. ;-)

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: Winterbanden

Bericht door el coche SEAT » di 17 jul 2012, 14:18

Skoda CITIGOe IV Style, Crystal blue metallic 83 pk 2020 Afbeelding

SEAT Leon ST FR, Desire Red metallic, 150 PK 2017 Afbeelding

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Winterbanden

Bericht door up! » di 17 jul 2012, 17:31

EdUp! schreef:Dat je geen problemen hebt ondervonden met bredere banden wil niet zeggen dat smallere banden niet beter zouden zijn.
Smallere banden zijn vast beter. Maar niet zóveel beter dat ik niet kies voor de mooiere looks van een groter wiel :) Het oog wil ook wat. En sowieso zijn winterbanden een groot verschil met zomerbanden, in welke bandenmaat dan ook.
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

inMnUppie
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 18:59

Re: Winterbanden

Bericht door inMnUppie » di 24 jul 2012, 14:50

Ik heb geïnformeerd bij profile en op internet rondgesurfd. Ik denk dat ik ga voor een set winterbestendige Dezent RE 14" zilvergrijs + Continental TS800 175/65 82T. Velgen zijn geTUVed door Oostenrijk voor de UP inclusief sneeuwketting keuring. Banden zijn testwinnaar in meerdere tests ADAC/ANWB/ÖAMTC.
Dan weet ik zeker dat ik goed zit, en echt lelijk is de velg niet.
2 deurs High Up, 75pk BMT, Light Silver met TitaanZwart interieur, Executive & Drive pakket

Gebruikersavatar
henri
Forum eindbaas
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:33
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door henri » di 24 jul 2012, 15:53

Dezent RE is een net wiel. Deze had ik in de winter onder mijn Seat Ibiza FR zitten:

Afbeelding

Olav
Forum newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 13:29

Re: Winterbanden

Bericht door Olav » wo 15 aug 2012, 17:36

Bericht verwijderd. Forum verlaten.
Laatst gewijzigd door Olav op za 18 aug 2012, 08:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Olav

Per 10/2012: MoveUp! Candy White, 60pk, 5drs, Exec.pak (RCD, airco, maps & more), winterpak. (elektr.spiegelverst./verw., stoelverw., mistlampen), echt reservewiel + 1 jr extra garantie.
Setje winter Conti's 165/70/R14/81T op orig. staal

Gebruikersavatar
Martin33
Vagling liefhebber
Berichten: 388
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 17:26

Re: Winterbanden

Bericht door Martin33 » wo 15 aug 2012, 19:56

Olav schreef:Beste Allen,

Winterbanden. Altijd weer een hele discussie, ook hier....
Zelf gekocht: setje stalen Up velgen bij dealer (ca €200 excl. BTW) en via internet 4 Continental 165/70R14/81T (€203 excl. BTW) en laten monteren bij een montagepunt in de buurt voor €50 contant. Totaal ca. €430 excl. BTW (€514 incl).

Algemene tips:
De UP is een lichte auto, kies daarom niet al te brede banden. Te brede winterbanden doen geen goed voor de grip op sneeuw (te weining contactdruk, te weining vervorming van de band om de sneeuw eruit te duwen) en bij regen is een te brede band, zeker een winterband, vragen om problemen (aquaplaning).
De 165 is standaard voor de Move Up. Zonder problemen kun je ook 175 nemen voor een winterband (of desnoods 185 als je het echt zoveel mooier vind) maar verder zou ik zelf nooit gaan voor een auto van minder dan 900 kg. Een zomerband heeft over het algemeen wat betere nat weer eigenschappen (in tegenstelling tot wat velen denken) dan een winterband en dan kan 185 verder prima (nog breder zou ik zelf niet doen), maar ontstaan er toch een paar nadelen.

Bredere banden: meer geluid, grotere draaicirkel, soms zoekerig bij rechtuit loop, hoger brandstofverbruik, hogere prijs. Staat optisch natuurlijk aardig.

14/15 of 16 inch? Winterband functioneert het beste in de sneeuw als deze een bepaalde mate van vervorming tijdens rollen heeft. Dat houdt de sneeuw uit het profiel en dat is dus gripbehoud. Kies daarom voor 14 of 15 inch (165/70R14 of 175/65R14 o.i.d.).
Kleinere velgdiameter (14/15 "): hoger afrolcomfort, minder afrolgeluid, minder scherp bochtgedrag door zijdelinge vervormbaarheid. Gunstige bandenprijs.
Grotere velgdiameter (16/17", 18"voor een Up zou ik afraden): soms duidelijk minder comfort en wat meer lawaai, scherper stuurgedrag/beter stuurgevoel, vaak aanzienlijk duurdere banden.

Hoop dat jullie hier iets aan hebben....
ik heb de standaard 16"" classics eronder, super comfort, mega stil is de up. En voor wat betreft het contactdruk daar geloof ik niet zo in die verschillen zijn echt te verwaarlozen. Gewoon heel rustig en beheerst wegrijden op glad wegdek is al 50%. Wanneer het echt glad is helpt er niets geen brede of smalle banden of contactdruk.
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd

stUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 221
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 17:29

Re: Winterbanden

Bericht door stUp! » wo 15 aug 2012, 21:14

Er is ook altijd een discusie waar je de beste banden plaatst voor of achter. Zelf monteer ik de beste altijd achter, gewoon omdat ik liever voor grip verlies dan achter. Als de kont gaat gleiden is die moeilijker weer recht te trekken dan voor.
Onderstuur kun je makkenlijk oplossen met afremmen (niet slippen)
Anderen zeggen ik heb liever voor de betere banden want dan zit ik minder snel vast met voorwielaandrijving.

Bij de BMW 535D komen achter altijd de beste, omdat de BMW dealer zegt we doen het uit veiligheid. -> overstuur gedrag.

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Winterbanden

Bericht door up! » wo 15 aug 2012, 21:14

Martin33 schreef:ik heb de standaard 16"" classics eronder, super comfort, mega stil is de up. En voor wat betreft het contactdruk daar geloof ik niet zo in die verschillen zijn echt te verwaarlozen. Gewoon heel rustig en beheerst wegrijden op glad wegdek is al 50%. Wanneer het echt glad is helpt er niets geen brede of smalle banden of contactdruk.
Dat denk ik ook. Sowieso is een winterband, al is het een 'brede' band (185/55/15), een wereld van verschil met een even brede zomerband. Als er 16-inch winterbanden waren geweest voor de up! had ik een extra set 16-inch velgen gekocht voor de winter...
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Mikester
Vagling liefhebber
Berichten: 143
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 21:50

Re: Winterbanden

Bericht door Mikester » do 16 aug 2012, 00:27

Olav schreef:Beste Allen,

Winterbanden. Altijd weer een hele discussie, ook hier....
Zelf gekocht: setje stalen Up velgen bij dealer (ca €200 excl. BTW) en via internet 4 Continental 165/70R14/81T (€203 excl. BTW) en laten monteren bij een montagepunt in de buurt voor €50 contant. Totaal ca. €430 excl. BTW (€514 incl).

Algemene tips:
De UP is een lichte auto, kies daarom niet al te brede banden. Te brede winterbanden doen geen goed voor de grip op sneeuw (te weining contactdruk, te weining vervorming van de band om de sneeuw eruit te duwen) en bij regen is een te brede band, zeker een winterband, vragen om problemen (aquaplaning).
De 165 is standaard voor de Move Up. Zonder problemen kun je ook 175 nemen voor een winterband (of desnoods 185 als je het echt zoveel mooier vind) maar verder zou ik zelf nooit gaan voor een auto van minder dan 900 kg. Een zomerband heeft over het algemeen wat betere nat weer eigenschappen (in tegenstelling tot wat velen denken) dan een winterband en dan kan 185 verder prima (nog breder zou ik zelf niet doen), maar ontstaan er toch een paar nadelen.

Bredere banden: meer geluid, grotere draaicirkel, soms zoekerig bij rechtuit loop, hoger brandstofverbruik, hogere prijs. Staat optisch natuurlijk aardig.

14/15 of 16 inch? Winterband functioneert het beste in de sneeuw als deze een bepaalde mate van vervorming tijdens rollen heeft. Dat houdt de sneeuw uit het profiel en dat is dus gripbehoud. Kies daarom voor 14 of 15 inch (165/70R14 of 175/65R14 o.i.d.).
Kleinere velgdiameter (14/15 "): hoger afrolcomfort, minder afrolgeluid, minder scherp bochtgedrag door zijdelinge vervormbaarheid. Gunstige bandenprijs.
Grotere velgdiameter (16/17", 18"voor een Up zou ik afraden): soms duidelijk minder comfort en wat meer lawaai, scherper stuurgedrag/beter stuurgevoel, vaak aanzienlijk duurdere banden.

Hoop dat jullie hier iets aan hebben....
Sorry hoor, maar hier staan wel erg veel open deuren en persoonlijke meningen door elkaar. Jij kiest blijkbaar voor comfort/prijs en hecht minder waarde aan een goed uiterlijk voor de auto (hoewel ook subjectief) en sportieve rij-eigenschappen. Veel zaken op het gebied van comfort zijn gestoeld op het referentiekader van de persoon. Als je een fransoos rijdt en overstapt naar een Up! is in veel gevallen de Up wat stugger, hardere stoelen etc, maar ben je al VW gewend, zoals in mijn geval, dan vind ik de Up met 16'' lichtmetaal en sportonderstel nog steeds comfortabel. Vandaar dat ik kies voor 17'' omdat ik dit mooier vind staan en de auto wat 'dikker' maakt aan de achterkant. Met standaard 5.5J velgen op 185 banden ziet de Up er van de achterkant bijna uit als een invalide-karretje.

Overigens vergeet je het meest essentiele (en vaak onderschatte) onderdeel van banden/velgen te noemen: de bandendruk. Deze is in de winter, maar ook in de zomer veel essentieler dan die laatste cm extra rubber = slechts 5% meer oppervlak (van 185->195). Daarnast spelen profieldiepte en keus voor de banden ook een belangrijke rol. Een Honkeytonkie band voor 6 tientjes zal allicht minder grip hebben dan een goede vredestein/continental/michelin band. Iedereen moet voor zichzelf de keuze maken die het beste past. Dus aanraders en afraders kunnen wat mij betreft in de prullenbak.
stUp! schreef:
Bij de BMW 535D komen achter altijd de beste, omdat de BMW dealer zegt we doen het uit veiligheid. -> overstuur gedrag.
Het is gebruikelijk om de aandrijvende as te voorzien van de winterbanden met het meeste profiel. Jouw BMW is achterwiel aangedreven, waardoor de dealer idd de beste keus heeft gemaakt. Een achterwiel aangedreven auto is sowieso in de sneeuw veel lastiger onder controle te houden/krijgen. Voor de Up is het verstandig om op de vooras de beste winterbanden te zetten.

Gebruikersavatar
Martin33
Vagling liefhebber
Berichten: 388
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 17:26

Re: Winterbanden

Bericht door Martin33 » do 16 aug 2012, 18:57

stUp! schreef:Er is ook altijd een discusie waar je de beste banden plaatst voor of achter. Zelf monteer ik de beste altijd achter, gewoon omdat ik liever voor grip verlies dan achter. Als de kont gaat gleiden is die moeilijker weer recht te trekken dan voor.
Onderstuur kun je makkenlijk oplossen met afremmen (niet slippen)
Anderen zeggen ik heb liever voor de betere banden want dan zit ik minder snel vast met voorwielaandrijving.

Bij de BMW 535D komen achter altijd de beste, omdat de BMW dealer zegt we doen het uit veiligheid. -> overstuur gedrag.
Ik ga meer voor de ervaring van een instructeur van een anti slip cursus die ook uit de racerij komt en dus veel weet over rijgedrag:

banden met het meeste profiel monteren aan de achterzijde: --> hier wil je t.a.t. grip houden. Winterbanden vervang je al als je profiel minder wordt dan 4mm! Je kan de "oude"" dan gewoon in de zomer oprijden tot het minimum van 1.6mm.

Bandenleveranciers willen graag de nieuwe aan de voorzijde want hier slijten ze het hardst (veel bochten, remmen en optrekken) en kunnen ze sneller weer nieuwe banden verkopen. Vergeet niet dan banden nooit ouder mogen zijn dan 10 jaar.

alleen sneeuwkettingen monteer je altijd op de aangedreven wielen.
Dit is gewoon mijn mening en verplicht niemand tot iets...... :|
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: Winterbanden

Bericht door dubbel-UP! » za 18 aug 2012, 09:29

Vorige week 8 waffle velgen met bridgestone blizzak lm -30 banden gehaald in Duitsland. 179/stuk.
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Jan6255
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 27 aug 2012, 22:35
Locatie: Bergambacht

Re: Winterbanden

Bericht door Jan6255 » di 28 aug 2012, 13:00

Wij hebben op onze Up de classic velgen laten monteren, op de orginele (smalle) stalen velgen worden winterbanden gemonteerd.
In tegenstelling wat hier wordt beweerd maakt het wel degelijk verschil dat je de winterbanden smaller neemt!
Je zal dan ook met name in de wintersportlanden maar weinig mensen zien die winterbanden gemonteerd hebben op brede (lichtmetalen) velgen.
Kortom, bij winterbanden is een maatje minder stukken beter (met name in de sneeuw!) als je met jé Up op wintersport gaat is het verstandig om stalen velgen te nemen, met een beetje pecht worden je mooie LM velgen geheel vernield door het gebruik van kettingen!.
Ps. tip! bestel de banden bij "www.popgom.nl" stukken goedkoper!!
Groet,
Jan

piet48
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: do 22 mar 2012, 13:50

Re: Winterbanden

Bericht door piet48 » di 28 aug 2012, 15:58

Hoi
Niet alleen de kettingen maar funest is ook het strooizout voor je L A velgen.
Grt
High Up 75pk BlueMotion Techn. Up! Black pakket Drve pakket res.wiel

inMnUppie
Forum newbie
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 18:59

Re: Winterbanden

Bericht door inMnUppie » do 30 aug 2012, 15:38

Jan6255 schreef:Wij hebben op onze Up de classic velgen laten monteren, op de orginele (smalle) stalen velgen worden winterbanden gemonteerd.
In tegenstelling wat hier wordt beweerd maakt het wel degelijk verschil dat je de winterbanden smaller neemt!
Je zal dan ook met name in de wintersportlanden maar weinig mensen zien die winterbanden gemonteerd hebben op brede (lichtmetalen) velgen.
Kortom, bij winterbanden is een maatje minder stukken beter (met name in de sneeuw!) als je met jé Up op wintersport gaat is het verstandig om stalen velgen te nemen, met een beetje pecht worden je mooie LM velgen geheel vernield door het gebruik van kettingen!.
Ps. tip! bestel de banden bij "www.popgom.nl" stukken goedkoper!!
Groet,
Jan
Grotendeels mee eens. Echter ik heb op mijn High UP al LM, en dat is toch best mooi. Stalen velgen zijn ook niet voor niets, en het prijsverschil met LM aanbieding was te klein om niet voor LM te gaan, ook in de winter. Ik ga voor 14" met 175mm. Je moet toch nieuwe kettingen kopen voor de UP maat, en de meeste fatsoenlijke kettingen hebben tegenwoordig velgbescherming. Maar ik verwacht niet gauw met de UP op wintersport te gaan, maar wel lang in een meestal zachte winter in NL rond te rijden.
2 deurs High Up, 75pk BMT, Light Silver met TitaanZwart interieur, Executive & Drive pakket

Gebruikersavatar
Kneeke
Vagling liefhebber
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 09 sep 2012, 16:03

Re: Winterbanden

Bericht door Kneeke » zo 09 sep 2012, 18:51

Winterbanden besteld..
Banden conti ts 800 winter 175/65-14 84t.
Wielen model:Bonito indy kleur mat zwart...

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: Winterbanden

Bericht door up! » ma 10 sep 2012, 11:59

piet48 schreef:Niet alleen de kettingen maar funest is ook het strooizout voor je L A velgen.Grt
Dat valt ook wel mee. Ik rijd al 12 jaar op lichtmetalen velgen in de winter en heb geen enkele last van inwerking van strooizout op de velgen. En dan ben ik er niet eens extreem zuinig op. Strooizout kan ik er zo 3 weken of zo op laten zitten, daarna gewoon goed schoonmaken en dan is er nooit wat aan de hand...
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Jan6255
Forum newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 27 aug 2012, 22:35
Locatie: Bergambacht

Re: Winterbanden

Bericht door Jan6255 » ma 10 sep 2012, 22:35

Gewoon de orginele stalen velgen gebruikt voor winterbanden, 4 banden besteld bij de plaatselijke "bandenboer" geen rommel.
Dunlop SP Wintersport, 4 stuks voor een gezamelijke prijs van 320 € (incl. ballanceren en montage)
Tziet er natuurlijk minder dapper uit dan de zomerwielen, maar voor de winter moeten we het er maar mee doen!

stUp!
Vagling liefhebber
Berichten: 221
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 17:29

Re: Winterbanden

Bericht door stUp! » di 11 sep 2012, 21:42

Mijn hele auto ziet er in de winter toch al niet zo dapper uit met die pekel en ander rommel!

Plaats reactie