Vind je? Ik geeft het graag uit. Laatste keer bij Vagtechniek werd ook onverwachts duurder dan verwacht maar als ik dan naar Palermo rijd en weet dat alles onder het kapje dik in orde is dan vind ik het elke cent waard.vw-jan schreef:Is altijd pijnlijk om zoveel geld uit te geven aan een beurt
Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
VW 504.00 of VW 502.00 moet er in de UP! En volgens mij als je 504.00 googled kom je op longlife uit. Onderhoudsinterval is volgens mij vast maar er mag wel longlife olie in het blokje. Ik vind het allemaal erg vaag en onduidelijk. Mijn UP! moet namelijk ook de beruchte 60k/4jaar beurt hebben. Heeft iemand nog een goed adres in Noord of midden Nederland?JoVe schreef:Sturmer schreef:Ik zie in dit topic dat veel mensen 10W40 olie in hun UP! hebben gekregen, echter zie ik niet dat dat aangeraden wordt in het onderhoudsboekje. Daarin adviseren ze vage codes die weer te herleiden zijn tot long life olie (Als ik me niet vergis dan 5W30) of normale intervallen (5W40?) Ik kan nergens vinden of 10W40 de juiste olie is voor onze UP!jes. Weet iemand hier meer over?
LongLife is niet van toepassing/geschikt op deze motoren.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Misschien staat het al eerder in het topic hoor, maar wat kost een kleine dan wel grote beurt bij vagtechniek?Petrolhead Tom schreef:Vind je? Ik geeft het graag uit. Laatste keer bij Vagtechniek werd ook onverwachts duurder dan verwacht maar als ik dan naar Palermo rijd en weet dat alles onder het kapje dik in orde is dan vind ik het elke cent waard.vw-jan schreef:Is altijd pijnlijk om zoveel geld uit te geven aan een beurt
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Longlife 5w30 kan er gewoon in, alleen beetje onzin met vaste 15.000 km intervallen, aangezien die olie vrij duur is.
Normaal hoort er 5w40 in.
Normaal hoort er 5w40 in.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Waarom gooit de dealer er dan dikkere olie in?dennuus1 schreef:Longlife 5w30 kan er gewoon in, alleen beetje onzin met vaste 15.000 km intervallen, aangezien die olie vrij duur is.
Normaal hoort er 5w40 in.
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
5w40 is synthetische olie, de 10w40 die de dealer gebruikt is half synthetische, en is dus goedkoper.
Ik weet niet wat het prijsverschil is bij de dealer, maar het kan maar zo dat ze er 10w40 in gooien, en dezelfde prijs rekenen als 5w40.
Ik zou anders niet weten waarom ze er 10w40 in zouden doen, 5w40 is een veel meer gangbare olie.
Ik weet niet wat het prijsverschil is bij de dealer, maar het kan maar zo dat ze er 10w40 in gooien, en dezelfde prijs rekenen als 5w40.
Ik zou anders niet weten waarom ze er 10w40 in zouden doen, 5w40 is een veel meer gangbare olie.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Als je bij het magazijn van je dealer olie haalt vraagt hij naar het kenteken. En op basis daarvan krijg je olie. Voor mijn Up! was dat 5W40 (20 euro ltr) en voor mijn Seat Ibiza FR Dynamic was dat LongLife 3 olie 5W40 (27 euro ltr) beide van Castrol
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Zou toch voortaan ergens anders je olie halen, spul kost 3 a 4,- per liter inkoop, afhankelijk van de afname..
Prijs gaat dus aardig vaak over de kop.
Prijs gaat dus aardig vaak over de kop.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
dennuus1 schreef:Zou toch voortaan ergens anders je olie halen, spul kost 3 a 4,- per liter inkoop, afhankelijk van de afname..
Prijs gaat dus aardig vaak over de kop.
Dit zijn dus meeneem flacons
De prijs bij het verversen zit in een pakket (beurt) en was voor de Up! 17.40 ltr ex btw en er ging 3.40 ltr in.. Olie is wel behoorlijk duurder geworden net als bougies bijvoorbeeld.
High UP! Dark Blue Metalic - Reserve wiel - Polo 6R antenne - Dynamic pakket (Triangle) - Executive pakket
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
M&M Nav - C C - RVS uitlaatsierstuk - Armsteun - LED Drl - VAG inst.
Seat Ibiza 1.2 Tsi FR Dynamic Emocion Red
Nu Hyundai iX20 Go! Midnight Blue
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Dat zeg ik, prijs gaat aardig vaak over de kop
Vorige week de Up! Een 60.000 km beurt gedaan, was iets van 60,- kwijt aan onderdelen..
Vorige week de Up! Een 60.000 km beurt gedaan, was iets van 60,- kwijt aan onderdelen..
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Wat reken je per uur?dennuus1 schreef:Dat zeg ik, prijs gaat aardig vaak over de kop
Vorige week de Up! Een 60.000 km beurt gedaan, was iets van 60,- kwijt aan onderdelen..
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Gewoon zelf doen mensen!
Doe je het el cheapo met b merk producten:
Oliefilter Vaico: http://www.auto-onderdelen24.nl/vaico/7539672" onclick="window.open(this.href);return false; 6.28
Luchtfilter Vaico: http://www.auto-onderdelen24.nl/vaico/7007959" onclick="window.open(this.href);return false; 10,78
Interieurfilter filtron : http://www.auto-onderdelen24.nl/filtron/7275471" onclick="window.open(this.href);return false; 8,08
Bougies Bosch: http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/7282735" onclick="window.open(this.href);return false; 6,28 ps
Olie Valvoline action 4 a 5 euro per liter 5/w30
Totaal: 63,98 Incl alles
Totaal: 26.28 (alleen olie en filter dus kleine beurt)
Doe je het met A merk producten die af fabriek vaak al op je wagen zitten:
Oliefilter bosch: http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/7883886" onclick="window.open(this.href);return false; 8,08
Luchtfilter bosch: http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/7282712" onclick="window.open(this.href);return false; 11,68
Interieurfilter bosch : http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/7498120" onclick="window.open(this.href);return false; 9,88
Bougies Bosch: http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/7282735" onclick="window.open(this.href);return false; 6,28 ps
Olie Valvoline action 4 a 5 euro per liter 5/w30
Totaal: 68,48 met A MERK.
Totaal: 28.08 kleine beurt dus enkel olie en filter.
Is dus met 4 liter olie, en meer onderdelen dan de dealer standaard vervangt, interieurfilter en bougies en het luchtfilter schrijft men tegenwoordig niet snel meer voor en bij vele merken doen ze het pas bij de 60.000km.
Hoe beter de motor kan ademen ( luchtfilter) en hoe beter de verbranding ( bougies) lijkt me dat ook de wagen fijner blijft lopen en voor die paar euro. Je bent nog steeds 50% goedkoper uit als je hetzelf doet en dan vervang je nog meer, stel je laat hem nog APK keuren, dit is vaak wel goedkoper bij een dealer omdat die klanten willen hebben, kost je dat vaak 9,95/19,95. Dus zeg voor een 85/90 euro APK gekeurd en zelf onderhouden, hop weer 2 jaar rijden.
Tja dat is mijn mening, vervang je het zelf dan weet je ook dat het vervangen is en waarmee kan je ook even wat schoonmaken onder de kap zodat het weer fris is en blijft, denk maar niet dat de dealer met een doekje je hele carter schoon gaat maken als dit vet is.
Doe je het el cheapo met b merk producten:
Oliefilter Vaico: http://www.auto-onderdelen24.nl/vaico/7539672" onclick="window.open(this.href);return false; 6.28
Luchtfilter Vaico: http://www.auto-onderdelen24.nl/vaico/7007959" onclick="window.open(this.href);return false; 10,78
Interieurfilter filtron : http://www.auto-onderdelen24.nl/filtron/7275471" onclick="window.open(this.href);return false; 8,08
Bougies Bosch: http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/7282735" onclick="window.open(this.href);return false; 6,28 ps
Olie Valvoline action 4 a 5 euro per liter 5/w30
Totaal: 63,98 Incl alles
Totaal: 26.28 (alleen olie en filter dus kleine beurt)
Doe je het met A merk producten die af fabriek vaak al op je wagen zitten:
Oliefilter bosch: http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/7883886" onclick="window.open(this.href);return false; 8,08
Luchtfilter bosch: http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/7282712" onclick="window.open(this.href);return false; 11,68
Interieurfilter bosch : http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/7498120" onclick="window.open(this.href);return false; 9,88
Bougies Bosch: http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/7282735" onclick="window.open(this.href);return false; 6,28 ps
Olie Valvoline action 4 a 5 euro per liter 5/w30
Totaal: 68,48 met A MERK.
Totaal: 28.08 kleine beurt dus enkel olie en filter.
Is dus met 4 liter olie, en meer onderdelen dan de dealer standaard vervangt, interieurfilter en bougies en het luchtfilter schrijft men tegenwoordig niet snel meer voor en bij vele merken doen ze het pas bij de 60.000km.
Hoe beter de motor kan ademen ( luchtfilter) en hoe beter de verbranding ( bougies) lijkt me dat ook de wagen fijner blijft lopen en voor die paar euro. Je bent nog steeds 50% goedkoper uit als je hetzelf doet en dan vervang je nog meer, stel je laat hem nog APK keuren, dit is vaak wel goedkoper bij een dealer omdat die klanten willen hebben, kost je dat vaak 9,95/19,95. Dus zeg voor een 85/90 euro APK gekeurd en zelf onderhouden, hop weer 2 jaar rijden.
Tja dat is mijn mening, vervang je het zelf dan weet je ook dat het vervangen is en waarmee kan je ook even wat schoonmaken onder de kap zodat het weer fris is en blijft, denk maar niet dat de dealer met een doekje je hele carter schoon gaat maken als dit vet is.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
de olie kanalen in de up/mi/citygo motoren zullen niet echt groot zijn.
daarom word er relatief dunne olie voorgeschreven.
dikkere olie dan voorgeschreven is dus niet goed voor de motor omdat het moeilijker door de oliekanalen word geperst en het tot verstopping kan leiden.
veel garages hebben vaak maar een aantal oliesoorten op voorraad omdat ze die door de bulk aankoop goedkoop kunnen inkopen waardoor ze er meer aan kunnen verdienen.
vraag dus altijd of ze de voorgeschreven olie erin doen en laat ze het bewijzen want op de bon zetten dat ze de juiste olie soort hebben gebuikt zegt mijn niet of ze dat er ook in gedaan hebben.
ook het verhaaltje dat het geen kwaad kan zou ik niet accepteren.
daarom word er relatief dunne olie voorgeschreven.
dikkere olie dan voorgeschreven is dus niet goed voor de motor omdat het moeilijker door de oliekanalen word geperst en het tot verstopping kan leiden.
veel garages hebben vaak maar een aantal oliesoorten op voorraad omdat ze die door de bulk aankoop goedkoop kunnen inkopen waardoor ze er meer aan kunnen verdienen.
vraag dus altijd of ze de voorgeschreven olie erin doen en laat ze het bewijzen want op de bon zetten dat ze de juiste olie soort hebben gebuikt zegt mijn niet of ze dat er ook in gedaan hebben.
ook het verhaaltje dat het geen kwaad kan zou ik niet accepteren.
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
En waarom zouden die oliekanalen klein zijn? Omdat het een kleine motor is? Dan zou het dus betekenen hoe groter de motor is, hoe dikker de olie mag zijn? Beetje onzin.
5w40 staat gewoon voorgeschreven bij de Up, net zoals de 5w30.
5w30 is longlife, wat bij de Up niet van toepassing is.
5w40 kan tegen hogere temperaturen.
Gewoon 5w40 gebruiken dus.
5w40 staat gewoon voorgeschreven bij de Up, net zoals de 5w30.
5w30 is longlife, wat bij de Up niet van toepassing is.
5w40 kan tegen hogere temperaturen.
Gewoon 5w40 gebruiken dus.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
nou, nou , niet zo aangebrand,slechte dag gehad?dennuus1 schreef:En waarom zouden die oliekanalen klein zijn? Omdat het een kleine motor is? Dan zou het dus betekenen hoe groter de motor is, hoe dikker de olie mag zijn? Beetje onzin.
5w40 staat gewoon voorgeschreven bij de Up, net zoals de 5w30.
5w30 is longlife, wat bij de Up niet van toepassing is.
5w40 kan tegen hogere temperaturen.
Gewoon 5w40 gebruiken dus.
nergens heb ik gezegd dat ze klein zijn omdat het een kleine motor is.
dit baseer ik op de dikte van de voorgeschreven olie want dat heeft wel degelijk met elkaar te maken.(olie en olie kanalen).
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Vandaag kleine beurt laten uitvoeren. Bleek dat de remvloeistof vervangen moest worden. Eerste keer na 3 jaar en vervolgens elke 2 jaar. Hoe nodig is dit? Ik heb het nu maar gedaan voor de zekerheid maar vraag me af of dat echt iedere twee jaar moet vanaf nu. Kostte namelijk wel wat...
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Ja, dat vraag ik me ook wel eens of dat nou echt nodig is. Ik ken alle verhalen over remolie, dat vocht opneemt, maar als je alles dicht laat waarlangs moet dat vocht dan binnen komen? Ik lees ook nooit een kwantitatieve beschouwing. Alleen maar dat het moet.
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Het is remvloeistof, remolie bestaat niet.
Het heet remvloeistof omdat het inderdaad vocht aantrekt, olie stoot vocht af.
Remsysteem is inprincipe luchtdicht, anders kun je geen remdruk opbouwen, maar de dop van je reservoir dicht niet af (als je remzuigers terugdrukt komt de remvloeistof gewoon uit je reservoir lopen terwijl de dop erop zit) dus daar kan vocht bijkomen.
Verder zit je nog met een luchtvochtigheid, en de afdichtrubbers van je remzuigers, wielremcilinders etc komt natuurlijk gewoon in aanraking met de buitenlucht, 1 + 1 = 2... Vocht komt er dus gewoon bij.
Eerste keer na 3 jaar, vervolgens elke 2 jaar staat inderdaad voorgeschreven. Echter bestaan er gewoon remvloeistoftesters die perfect aangeven of er teveel vocht in zit of niet.
Waarom je het moet verversen als er teveel vocht in zit;
- Vocht + zuurstof + metaal = roest. Dus op lange termijn gaan je wielremcilinders & remzuigers vast zitten, en remleidingen kunnen gaan roesten (al valt dit laatste tegenwoordig wel mee, leidingen zijn goed behandeld tegen roest)
- water kookt bij 100 graden, remvloeistof pas bij veel hogere temperaturen, dus hoe meer vocht er in je systeem zit, hoe eerder het gaat koken bij zwaar gebruik van de remmen. Koken betekend luchtbellen, lucht is samendrukbaar, dus weg is je remdruk.
Om een lang verhaal kort te maken: ververs het sws elke grote beurt (4 jaar/60.000 km) en daar tussen gewoon het vochtgehalte controleren, en indien nodig verversen.
Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen brengen
Het heet remvloeistof omdat het inderdaad vocht aantrekt, olie stoot vocht af.
Remsysteem is inprincipe luchtdicht, anders kun je geen remdruk opbouwen, maar de dop van je reservoir dicht niet af (als je remzuigers terugdrukt komt de remvloeistof gewoon uit je reservoir lopen terwijl de dop erop zit) dus daar kan vocht bijkomen.
Verder zit je nog met een luchtvochtigheid, en de afdichtrubbers van je remzuigers, wielremcilinders etc komt natuurlijk gewoon in aanraking met de buitenlucht, 1 + 1 = 2... Vocht komt er dus gewoon bij.
Eerste keer na 3 jaar, vervolgens elke 2 jaar staat inderdaad voorgeschreven. Echter bestaan er gewoon remvloeistoftesters die perfect aangeven of er teveel vocht in zit of niet.
Waarom je het moet verversen als er teveel vocht in zit;
- Vocht + zuurstof + metaal = roest. Dus op lange termijn gaan je wielremcilinders & remzuigers vast zitten, en remleidingen kunnen gaan roesten (al valt dit laatste tegenwoordig wel mee, leidingen zijn goed behandeld tegen roest)
- water kookt bij 100 graden, remvloeistof pas bij veel hogere temperaturen, dus hoe meer vocht er in je systeem zit, hoe eerder het gaat koken bij zwaar gebruik van de remmen. Koken betekend luchtbellen, lucht is samendrukbaar, dus weg is je remdruk.
Om een lang verhaal kort te maken: ververs het sws elke grote beurt (4 jaar/60.000 km) en daar tussen gewoon het vochtgehalte controleren, en indien nodig verversen.
Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen brengen
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Onderhoudsbeurten Up!/Citigo/Mii
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Echter snap ik niet hoe je dan bij 4 jaar komt als je elke grote beurt ververst. Ik, tenminste, heb iedere twee jaar een grote beurt, dus dat zou betekenen dat je het eens bent met de voorschrijving van VW.
Is er trouwens iets wat je kan doen om dat vocht te voorkomen?
Is er trouwens iets wat je kan doen om dat vocht te voorkomen?