Distriebutieriem Seat Mii 2013
Distriebutieriem Seat Mii 2013
Ik ga morgen kijken naar een Seat Mii uit 2013 met 124.000 km op de teller.
Nu wil ik graag weten wat de interval is van het vervangen van de distributieriem?
Je leest op internet veel wisselende berichten. De een zegt om de 3 jaar, de volgende om de 5 jaar en zelfs 10 jaar wordt genoemd.
Nu wil ik graag weten wat de interval is van het vervangen van de distributieriem?
Je leest op internet veel wisselende berichten. De een zegt om de 3 jaar, de volgende om de 5 jaar en zelfs 10 jaar wordt genoemd.
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Distriebutieriem Seat Mii 2013
10 jaar.
Advies is om ook de waterpomp en bijbehorende riem te vervangen, deze zit aan de andere kant van de motor, boven de versnellingsbak. Het vervangen hiervan is ongeveer even veel werk als de distributieriem zelf, dus houd dan rekening met wat extra kosten.
Advies is om ook de waterpomp en bijbehorende riem te vervangen, deze zit aan de andere kant van de motor, boven de versnellingsbak. Het vervangen hiervan is ongeveer even veel werk als de distributieriem zelf, dus houd dan rekening met wat extra kosten.
Re: Distriebutieriem Seat Mii 2013
waar moet je dan ongeveer aan denken qua kosten?
Re: Distriebutieriem Seat Mii 2013
Nog andere tips waar ik op moet letten?.
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Distriebutieriem Seat Mii 2013
Kosten verschilt erg per bedrijf natuurlijk, mijn voorkeur zou uitgaan naar een VAG specialist of VW dealer.
VW dealer klinkt misschien gek, maar in de praktijk zijn ze zeker niet altijd duurder dan een universele garage, aangezien ze veel meer ervaring hebben met merkspecifieke klussen. Een ervaren VW monteur is er minder uur mee bezig dan een universele monteur, en weet precies waar hij op moet letten/extra aandacht aan moet geven.
Bij belangrijke werkzaamheden (zoals een distributieriem) zou ik zeker niet alleen naar de prijs kijken.
De laatste keer dat ik dit onderhoud heb uitgevoerd was ik er volgens mij zo'n 4 uur mee bezig, incl het ontluchten van het koelsysteem. (Ik ben wel automonteur van beroep, maar werk niet bij een VW dealer/specialist)
Dat zou dan uitkomen op een +/- 450,- arbeidsloon, +/- 300,- materiaal (distributieriem, looprol, spanner, multiriem, waterpomp + riem en nieuwe koelvloeistof). Houdt dus rekening met een +/- 750,- als grove indicatie.
Deze kosten zullen uiteraard verschillen per bedrijf. Wat is het uurloon, hoeveel uur berekenen ze, welk merk onderdelen gebruiken ze etc.
VW dealer klinkt misschien gek, maar in de praktijk zijn ze zeker niet altijd duurder dan een universele garage, aangezien ze veel meer ervaring hebben met merkspecifieke klussen. Een ervaren VW monteur is er minder uur mee bezig dan een universele monteur, en weet precies waar hij op moet letten/extra aandacht aan moet geven.
Bij belangrijke werkzaamheden (zoals een distributieriem) zou ik zeker niet alleen naar de prijs kijken.
De laatste keer dat ik dit onderhoud heb uitgevoerd was ik er volgens mij zo'n 4 uur mee bezig, incl het ontluchten van het koelsysteem. (Ik ben wel automonteur van beroep, maar werk niet bij een VW dealer/specialist)
Dat zou dan uitkomen op een +/- 450,- arbeidsloon, +/- 300,- materiaal (distributieriem, looprol, spanner, multiriem, waterpomp + riem en nieuwe koelvloeistof). Houdt dus rekening met een +/- 750,- als grove indicatie.
Deze kosten zullen uiteraard verschillen per bedrijf. Wat is het uurloon, hoeveel uur berekenen ze, welk merk onderdelen gebruiken ze etc.
- Up!grade TSI
- Donateur member
- Berichten: 1393
- Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
- Locatie: N-H
Re: Distriebutieriem Seat Mii 2013
Geef geen garantie maar volgens mij is dit in grote lijnen dezelfde motor.Jacobs73 schreef: ↑zo 29 okt 2023, 11:10Ik ga morgen kijken naar een Seat Mii uit 2013 met 124.000 km op de teller.
Nu wil ik graag weten wat de interval is van het vervangen van de distributieriem?
Je leest op internet veel wisselende berichten. De een zegt om de 3 jaar, de volgende om de 5 jaar en zelfs 10 jaar wordt genoemd.
Tekst is vrij duidelijk, geen tijdslimiet (termijn) 1e controle bij 240k, vervolgens om de 30k en indien nodig vervangen.
Het is duidelijk een sterk riempje, zou m'n eurootjes dan aan iets anders uitgeven🥳
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e)
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Distriebutieriem Seat Mii 2013
Als je +/- 10.000 km per jaar gaat rijden heeft hij over 12 jaar de 240.000km aangetikt, de auto, en dus ook de distributieriem is dan 22 jaar oud.
10 jaar is al vrij oud voor een distributieriem, ik zou het er persoonlijk zéker niet op gokken om er veel langer mee door te rijden, wat mij betreft verkeerde zuinigheid. Als de riem knapt is de auto economisch total loss.
10 jaar is al vrij oud voor een distributieriem, ik zou het er persoonlijk zéker niet op gokken om er veel langer mee door te rijden, wat mij betreft verkeerde zuinigheid. Als de riem knapt is de auto economisch total loss.
Re: Distriebutieriem Seat Mii 2013
Oke, wisselende berichten. Heb Seat gebeld en die hebben me gezegd dat er een Longlife riem op zit en die hoeft pas bij de 300.000 km vervangen te worden.
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Distriebutieriem Seat Mii 2013
Betaald Seat ook de nieuwe motor als de riem na 15 jaar knapt?
Een "longlife" riem is onzin. Een riem is opgebouwd uit o.a. rubber en koordlagen dat verouderd, ongeacht de kilometers die ermee gereden worden.
Een "longlife" riem is onzin. Een riem is opgebouwd uit o.a. rubber en koordlagen dat verouderd, ongeacht de kilometers die ermee gereden worden.
Re: Distriebutieriem Seat Mii 2013
Je kunt toch ook visueel kijken wat de staat van de riem is. Ik snap dat je als monteur zegt dat je liever veilig zit en daar is wat voor te zeggen. Ik had motorbanden onder de motor die waren 10 jaar oud. Een echte no go volgens iedereen maar ze hebben het prima gedaan in Duitsland. Er zat ook geen scheurtje of iets waardoor ik twijfelde aan de banden terwijl ik autobanden heb gehad die na 5 jaar scheurden als een gek. Mijn punt is een beetje common sense? Ziet de riem er nog piek fijn uit na 10 jaar dan in de gaten houden elk jaar? Mijne zit nu op de 125k en is ook 10 jaar oud.
Ze zullen zeker geen garantie geven daar ben ik wel zeker van want na 10 jaar kunnen er zoveel factoren meespelen dat ze wel een uitweg vinden.
Ze zullen zeker geen garantie geven daar ben ik wel zeker van want na 10 jaar kunnen er zoveel factoren meespelen dat ze wel een uitweg vinden.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Distriebutieriem Seat Mii 2013
Jij kunt aan de buitenkant zien hoe de algehele staat van de riem is? Het is een indicatie.
Deze riem zag er nog prima uit, geen droogtescheurtjes te zien. Dit betreft een VW diesel die ook geen tijdsinterval heeft.
De interval betreft kilometers heeft hij niet gehaald...
Deze reparatie is bijna 6x zo duur als alleen het vervangen van de distributieriem...
Onderhoud = behoud, dat is ook een beetje "common sense".
Deze riem zag er nog prima uit, geen droogtescheurtjes te zien. Dit betreft een VW diesel die ook geen tijdsinterval heeft.
De interval betreft kilometers heeft hij niet gehaald...
Deze reparatie is bijna 6x zo duur als alleen het vervangen van de distributieriem...
Onderhoud = behoud, dat is ook een beetje "common sense".
Re: Distriebutieriem Seat Mii 2013
Op een diesel komen wel heel andere krachten te staan dan een 1.0 60pk motortje. Daarnaast stond er ook een vraagteken achter mijn zin om het visueel te controleren. En ik snap wel dat het 6x meer kost aangezien alles uit timing loopt dus dan zal een vagling al snel economisch Total loss zijn.
Voelt alleen raar toch als er in het onderhoud staat dat je 240k kunt rijden met een riem zonder aantal jaren en dat deze dan toch eerder vervangen moet worden? Meeste mensen zullen ook niet elke 5 jaar schilderen als het 10 jaar meegaat. En ook daar is het onder omstandigheden dat het niet altijd opgaat. Alleen met een auto zijn de kosten net iets hoger als het we misgaat. 🫣
Voelt alleen raar toch als er in het onderhoud staat dat je 240k kunt rijden met een riem zonder aantal jaren en dat deze dan toch eerder vervangen moet worden? Meeste mensen zullen ook niet elke 5 jaar schilderen als het 10 jaar meegaat. En ook daar is het onder omstandigheden dat het niet altijd opgaat. Alleen met een auto zijn de kosten net iets hoger als het we misgaat. 🫣
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Distriebutieriem Seat Mii 2013
Het gaat niet om de vergelijking van een diesel of benzine, het gaat om de voorgeschreven interval die niet gehaald word. Dit was puur als voorbeeld van een recent geval in de werkplaats, ik heb ze ook wel van benzinemotoren gehad...
Als een riem 240.000 km mee zou gaan, wat zou dat dan betekenen bij een koekblikje als de Up die veelal als 2e auto word gebruikt en dus weinig km's maakt?
Gaat zo'n riem 48 jaar mee, als je er 5000km per jaar mee rijd? Gaat hij 24 jaar mee, als je er 10.000km per jaar mee rijd? Je moet het maar willen, als je van gokken houd kun je beter naar het casino gaan..
Bij welke leeftijd leg je de grens, en doe je er verstandig aan om de riem te vervangen, ongeacht de kilometers dat er mee gereden is?
Gebaseerd op mijn eigen ervaring in de werkplaats houd ik het op 10 jaar. Wat ieder ander doet is natuurlijk aan hemzelf. Maar om zonder enige ervaring iemand te adviseren "er staat 240.000 km voor ongeacht leeftijd, dus eerder vervangen is niet nodig" lijkt mij niet wenselijk op een openbaar forum.
Theorie en praktijk zijn 2 dingen..
Als een riem 240.000 km mee zou gaan, wat zou dat dan betekenen bij een koekblikje als de Up die veelal als 2e auto word gebruikt en dus weinig km's maakt?
Gaat zo'n riem 48 jaar mee, als je er 5000km per jaar mee rijd? Gaat hij 24 jaar mee, als je er 10.000km per jaar mee rijd? Je moet het maar willen, als je van gokken houd kun je beter naar het casino gaan..
Bij welke leeftijd leg je de grens, en doe je er verstandig aan om de riem te vervangen, ongeacht de kilometers dat er mee gereden is?
Gebaseerd op mijn eigen ervaring in de werkplaats houd ik het op 10 jaar. Wat ieder ander doet is natuurlijk aan hemzelf. Maar om zonder enige ervaring iemand te adviseren "er staat 240.000 km voor ongeacht leeftijd, dus eerder vervangen is niet nodig" lijkt mij niet wenselijk op een openbaar forum.
Theorie en praktijk zijn 2 dingen..
Re: Distriebutieriem Seat Mii 2013
Ik heb wel een mooie beschrijving gevonden van het wisselen van de riemen. Beetje Duits kunnen is wel makkelijk maar het is vooral duidelijk visueel uitgelegd.
Het lijkt me er op dat als je deze video volgt er weinig mis kan gaan. Niet dat ik dan iedereen aanraad om dit zelf te doen want zoals Dennis al zei gaat je motor gewoon kapot als hier iets verkeerd gaat.
De tool is ook niet heel erg duur op Amazon
https://www.amazon.nl/LLCTOOLS-Motorins ... 125&sr=8-1
https://youtu.be/VKqXUXJsqdk?si=SIz58NOybh5XfgpR
Het lijkt me er op dat als je deze video volgt er weinig mis kan gaan. Niet dat ik dan iedereen aanraad om dit zelf te doen want zoals Dennis al zei gaat je motor gewoon kapot als hier iets verkeerd gaat.
De tool is ook niet heel erg duur op Amazon
https://www.amazon.nl/LLCTOOLS-Motorins ... 125&sr=8-1
https://youtu.be/VKqXUXJsqdk?si=SIz58NOybh5XfgpR
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Re: Distriebutieriem Seat Mii 2013
Mijn Up uit 2012 is onlangs door een vriend van me (amateursleutelaar) voor zien van een nieuwe riem. De klus, hij deed het niet eerder bij een Up, viel mee. Gereedschap kocht ik via Amazon en een ander Duits bedrijf. Waterpomp, die aan andere kant van de motor zit is niet vervangen. Wel alle andere zaken die je beter kan meenemen als de boel open ligt.
Reden van vervangen was? Ik wilde geen risico lopen de motor in elkaar te laten draaien. Achteraf: de riem zag er vrijwel als nieuw uit, mja... de motor is pas net ingereden met nu 60K op de teller. Voor het eerst zitten er nieuwe bougies in.
Voor wie wil een riem wil plaatsen: het speciale gereedschap, een keer gebruikt, staat hier te koop: https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11193
Foto van de gebruikte riem:
Reden van vervangen was? Ik wilde geen risico lopen de motor in elkaar te laten draaien. Achteraf: de riem zag er vrijwel als nieuw uit, mja... de motor is pas net ingereden met nu 60K op de teller. Voor het eerst zitten er nieuwe bougies in.
Voor wie wil een riem wil plaatsen: het speciale gereedschap, een keer gebruikt, staat hier te koop: https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11193
Foto van de gebruikte riem:
Ik rij meestal Hi in m'n uppie
Oops ik bedoel in m'n Hi uppie
Oops ik bedoel in m'n Hi uppie