Kosten reparatie airco compressorpomp

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Wilocat
Vagling liefhebber
Berichten: 248
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 18:12
Locatie: Almelo

Kosten reparatie airco compressorpomp

Bericht door Wilocat » vr 03 mar 2023, 17:36

Beste mede forumers,

Dacht dat het gerammel over zou zijn van de turbostang, maar dat bleek het achteraf niet te zijn.
Nu 3 jaar verder met elke keer bij een beurt aangeven dat hij rammelt is naar boven gekomen dat de compressor van de airco onbelast veel rammelt. Zomers was het probleem er daarom ook nooit.
Om het geheel te laten repareren vraagt de garage een bedrag van € 2000.00 euro, is voor mijn gevoel zeer veel geld en is dit normaal z’n bedrag
Afbeelding
Afbeelding
High Up TSI uit 2017
stage 1 getund door VAG Techniek
Beats audio
17 inch Polygon zomervelgen plus spoorverbreders Met Goodyear Efficient Grip Performance 195-40 17 zomerbanden
15 inch Waffle wintervelgen met Barum Polaris 185-55-15 winterbanden

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Kosten reparatie airco compressorpomp

Bericht door dennuus1 » vr 03 mar 2023, 19:08

Het kan voorkomen dat de magneet koppeling van de airco pomp rammelt, deze is in veel gevallen los te vervangen.

Het kan ook inwendig uit de pomp zelf komen, ik heb even gekeken en een nieuwe airco pomp zit rond de 300 a 400 euro afhankelijk van het merk.

Áls het uit de pomp zelf komt, kán het voorkomen dat er metaalgruis in het systeem zit, waardoor je de pomp zelf moet vervangen, de condensor moet vervangen, en de rest van het systeem moet spoelen, dit maakt het erg kostbaar.

Als het de magneet koppeling zelf is die rammelt, en deze is los te verkrijgen, is het een redelijk goedkope reparatie. Is het de pomp zelf, moet je eerst zeker weten of er geen gruis in het systeem zit.

Bij een Up! zit het filterdroger geïntegreerd in de condensor, dus als de complete pomp vervangen word is het aan te raden de condensor mee te vervangen.

Is de rammel er alleen als de airco uit staat, en met de airco ingeschakeld is de rammel weg? Dan is het vrijwel zeker de koppeling van de aircopomp, en dan valt de reparatie in principe mee.

Vraag gewoon even aan de garage om de offerte te specificeren.

Gebruikersavatar
Wilocat
Vagling liefhebber
Berichten: 248
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 18:12
Locatie: Almelo

Re: Kosten reparatie airco compressorpomp

Bericht door Wilocat » za 04 mar 2023, 10:19

Hallo Dennuus1,

Dank voor je antwoord, bij mij is het net andersom.
Zodra ik de airco inschakel begint hij te rammelen, net een naaimachine. het vreemde is bij belasting doet hij het niet.
Ik denk dat ik maar eens naar een onafhankelijk airco shop heenga en kijken wat daar de kosten zijn.
Afbeelding
Afbeelding
High Up TSI uit 2017
stage 1 getund door VAG Techniek
Beats audio
17 inch Polygon zomervelgen plus spoorverbreders Met Goodyear Efficient Grip Performance 195-40 17 zomerbanden
15 inch Waffle wintervelgen met Barum Polaris 185-55-15 winterbanden

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Kosten reparatie airco compressorpomp

Bericht door Blackciti » ma 12 jun 2023, 15:39

Wilocat schreef:
za 04 mar 2023, 10:19
Hallo Dennuus1,

Dank voor je antwoord, bij mij is het net andersom.
Zodra ik de airco inschakel begint hij te rammelen, net een naaimachine. het vreemde is bij belasting doet hij het niet.
Ik denk dat ik maar eens naar een onafhankelijk airco shop heenga en kijken wat daar de kosten zijn.
En, wat is de uitkomst? Want ik, en ik denk meerdere personen met mij hier, ben zeer benieuwd.

Gebruikersavatar
Wilocat
Vagling liefhebber
Berichten: 248
Lid geworden op: za 23 mar 2019, 18:12
Locatie: Almelo

Re: Kosten reparatie airco compressorpomp

Bericht door Wilocat » ma 12 jun 2023, 16:49

De uitkomst na onderzoek is dat idd de aircopomp defect is. Ik had dat bij extreme warmte dat hij gewoon stil was maar later wel steeds luider werd.
Helaas is hierdoor metaalslijtage van de pomp in de leidingen gekomen waardoor ook de verdamper vervangen moest worden en hierdoor de leidingen gespoeld moesten worden.
Na reparatie was alles weer heerlijk stil.
Natuurlijk de vraag wat waren de kosten, nou daar wordt je niet vrolijk van maar ik kreeg coulance.
Je moet rekenen op een kleine £ 12 a 1300 euro :( door coulance was t bij mij € 394.-
Afbeelding
Afbeelding
High Up TSI uit 2017
stage 1 getund door VAG Techniek
Beats audio
17 inch Polygon zomervelgen plus spoorverbreders Met Goodyear Efficient Grip Performance 195-40 17 zomerbanden
15 inch Waffle wintervelgen met Barum Polaris 185-55-15 winterbanden

Plaats reactie