Inventarisatie na bijna 10 jaar VW up

Bespreek hier alles omtrent het onderhoud en de buitenkant van je VW up!
Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Inventarisatie na bijna 10 jaar VW up

Bericht door Jeroen Spits » za 27 mar 2021, 10:06

Hallo medemembers!

Kleine inventarisatie na bijna 10 jaar VW up.
(En misschien kunnen jullie meedenken?)

Plus punten: auto rijdt en rijdt!

Minpunten: schijven probleem ook hier aanwezig.. 2x vervangen en heb het gevoel dat na een paar duizend kilometer de boel weer begint te trillen.

Motor maakt veel herrie, ook al heeft het uppie steeds zijn onderhoud elders gehad dan bij de VW garage. (Wel volgens schema)
De demper maakt ook veel herrie, als de motor warm is, zelfs sportief. Toch storend in het interieur. De radio gaat hard.

Roest: rechts achter tegen de achterbumper begint het nu te roesten, inclusief blaasjes. De A stijlen aan de zijde van het voorraam is al deels lak los gaan laten links en rechts. Het originele raam zit er nog in. (Ik ben bij VW altijd bang dat ze er weer onderuit komen qua garantie).

Linker portier is eens opnieuw gezet, en paar keer aangedraaid. Veel druppels water weten de weg naar binnen te vinden. Raam rubber is ook al aan vervanging toe.

En we zitten nog niet op 140.000 kilometer. Ik heb het gevoel dat er best wat geld in gaat zitten.

Hoe zitten jullie er in? Wie heeft en rijdt er nog in een eerste generatie up?
Up! op je bumper!

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Inventarisatie na bijna 10 jaar VW up

Bericht door Up!grade TSI » za 27 mar 2021, 10:19

Jeroen Spits schreef:
za 27 mar 2021, 10:06
Hallo medemembers!

Kleine inventarisatie na bijna 10 jaar VW up.
(En misschien kunnen jullie meedenken?)

Plus punten: auto rijdt en rijdt!

Minpunten: schijven probleem ook hier aanwezig.. 2x vervangen en heb het gevoel dat na een paar duizend kilometer de boel weer begint te trillen.

Motor maakt veel herrie, ook al heeft het uppie steeds zijn onderhoud elders gehad dan bij de VW garage. (Wel volgens schema)
De demper maakt ook veel herrie, als de motor warm is, zelfs sportief. Toch storend in het interieur. De radio gaat hard.

Roest: rechts achter tegen de achterbumper begint het nu te roesten, inclusief blaasjes. De A stijlen aan de zijde van het voorraam is al deels lak los gaan laten links en rechts. Het originele raam zit er nog in. (Ik ben bij VW altijd bang dat ze er weer onderuit komen qua garantie).

Linker portier is eens opnieuw gezet, en paar keer aangedraaid. Veel druppels water weten de weg naar binnen te vinden. Raam rubber is ook al aan vervanging toe.

En we zitten nog niet op 140.000 kilometer. Ik heb het gevoel dat er best wat geld in gaat zitten.

Hoe zitten jullie er in? Wie heeft en rijdt er nog in een eerste generatie up?
Goeiemorgen,
Tav je schijven issue, hoe is jouw remgedrag? Kom je bijvoorbeeld wel eens hard remmende op een kruispunt af waar je even stil moet staan voor bijvoorbeeld verkeerslichten? En hou je dan stilstaande steeds je voet op de rem?
Want met name dat zorgt ervoor dat je schijven ahw kromtrekken...
Verder, tja...autorijden kost geld. Met een Up van bijna 10 jaar komt er al aardig kleur aan idd.
Heel simpel, repareren of inruilen als de portemonnee dat toelaat...
Groet Erik
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: Inventarisatie na bijna 10 jaar VW up

Bericht door Jeroen Spits » za 27 mar 2021, 10:29

Mijn remgedrag is verschillend. Maar niet zodanig dat ik laat rem oid. vasthouden van de rem zal gerust eens voorkomen.
Bij de eerste set schijven nooit problemen ondervonden. Ze hebben het best lang volgehouden trouwens. Eenmaal na de vervanging begon de ellende.

Ik maak mij juist meer zorgen om de staat van de lak. Sowieso bij de wielkasten. Er zitten geen grote velgen op oid. Alles is origineel.

Voor het geluid van de demper, ja die zal eens aan vervanging toe zijn. Hetzelfde geldt voor de koppeling, deze giert soms als je net even te vlug lift met je pedaal.
Up! op je bumper!

Gebruikersavatar
Miietje
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 15:45

Re: Inventarisatie na bijna 10 jaar VW up

Bericht door Miietje » za 27 mar 2021, 14:44

10 jaar en dan nog de 1e demper? Daar kun je niks van zeggen toch. Rij je veel korte afstanden of meer langere. Gemiddeld 14 k per jaar is denk ik redelijk doorsnee. Roesten gaat iedere auto. Na 10 jaar geen schande toch. Hoe lang wil je er nog mee doorrijden en wat zou je auto nog waard zijn denk je?
Mii sport connect april 2015

Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: Inventarisatie na bijna 10 jaar VW up

Bericht door Jeroen Spits » za 27 mar 2021, 14:50

Miietje schreef:
za 27 mar 2021, 14:44
10 jaar en dan nog de 1e demper? Daar kun je niks van zeggen toch. Rij je veel korte afstanden of meer langere. Gemiddeld 14 k per jaar is denk ik redelijk doorsnee. Roesten gaat iedere auto. Na 10 jaar geen schande toch. Hoe lang wil je er nog mee doorrijden en wat zou je auto nog waard zijn denk je?
Nou voorlopig kan er nog wel wat aan kilometers bij. Ik denk ook dat ik mijn adresje contact voor het spuiten. We gooien er nog wel wat geld in hoor. Dempertje en koppeling zijn de kosten niet.

De laatste jaren inderdaad wat kortere afstanden
Up! op je bumper!

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Inventarisatie na bijna 10 jaar VW up

Bericht door Blackciti » vr 02 apr 2021, 15:08

@ Jeroen Spits:
Wel eens Wheeler Dealer gekeken op tv en je ook verbaast hoe goedkoop vaak de onderdelen zijn daar in de USA?
Vergelijk dat eens met wat hier je moet betalen als je aan nieuwe onderdelen toe bent.
Een dempertje en koppeling zijn de kosten niet zeg je. Wat denk dat die onderdelen hier moeten kosten, afgezien van het uurloon dat je moet betalen?

Ik heb ooit overwogen om de versnellingsbak en koppeling te laten vervangen omdat die, zoals die bij velen onder ons, in koude toestand behoorlijk lawaaiig is.
Nou, dat idee heb ik maar gauw laten varen omdat er een bedrag van meer dan € 1000 werd genoemd.

G6-R
Forum newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: za 10 apr 2021, 08:59

Re: Inventarisatie na bijna 10 jaar VW up

Bericht door G6-R » wo 28 apr 2021, 21:59

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... d/8903196/
deze zal allicht goedkoper zijn dan NIEUW origineel bij de dealer ;)
tis maar een idee

Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: Inventarisatie na bijna 10 jaar VW up

Bericht door Jeroen Spits » do 26 mei 2022, 18:42

Nou weer een update!

De roest duivel is tegengegaan en de auto is gespoten. Heeft weer een beurt gehad en kan er weer even tegen. De remmen blijven toch wel een issue...

Om even terug te komen op het remgedrag; in de afgelopen 9 jaar was dat redelijkerwijs normaal en heel af en toe wat pittiger. Bij mijn vorige 5 auto's heb ik hier nooit last van gehad. Pas na de eerste wissel begon de ellende. De schijven zijn 2x vervangen, rechts is hij 2x geslepen.

De wielnaaf is ook vervangen rechts. Toch merk je nog steeds gehobbel. Bij langzaam rollen is het helemaal duidelijk. Vandaag zat mijn jongste zoon van 4 naast mij en voelde zich even Hamilton zo erg zat hij mee te schudden.

Ik ben bang dat als de schijven weer vervangen gaan worden dit probleem terug blijft keren.

Er zijn inmiddels honderden topics over de remmen van de up, helaas zie ik door de bomen het bos niet meer
Up! op je bumper!

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Inventarisatie na bijna 10 jaar VW up

Bericht door dennuus1 » wo 01 jun 2022, 20:26

Remschijven aan de auto laten afdraaien.

Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: Inventarisatie na bijna 10 jaar VW up

Bericht door Jeroen Spits » do 02 jun 2022, 07:56

De schijven die er nu onder zitten zijn al eens afgedraaid. Ik denk niet dat nog een keer afdraaien goed is?

Misschien zet ik hem de vakantie wel bij de garage. Dan ben ik toch 3 weken vrij. Straks is het mogelijk wat anders? De banden waren het iig niet aangezien er nu vrij nieuwe op zitten.

Even over de waarde. Die zal zo rond de 4000 zitten, al is inruil natuurlijk te verwaarlozen.

Even een opsomming van de zaken van de afgelopen 10 jaar up:

Nieuwe voorwielophanging na garantie de eerste 3000 km stonden er net op (er zat een tikkend geluid in).

Lekkend derde remlicht is vernieuwd

Nogmaals lekkend derde remlicht, gekit.

Rechterkant gespoten vanwege parkeerschade door andere partij

Abs sensor defect.

Kromme schijven deel 1.

Garagebedrijf rijdt zijkant tegen pand. Auto gerepareerd en gespoten linker zijde op kosten garage.

Rechter zijspiegel gerepareerd, los spiegelglas.

Kromme schijf deel 2

Naaf rechtsvoor vernieuwd, schijven afgedraaid.

Abs sensor + verrotte bedrading achterkant gerepareerd.

Auto laten spuiten, roest aangepakt rechts achter, raamstijlen voorruit en motorkap vanwege steenslag.

Kromme schijf deel 3

Verder elke service beurt volgens het boekje. Kosten van 200 tot 750 euro.
Up! op je bumper!

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Inventarisatie na bijna 10 jaar VW up

Bericht door dennuus1 » vr 03 jun 2022, 17:14

Zijn de schijven afgedraaid op een draaibank, of afgedraaid aan de auto zelf? Dan pak je evt slingering van de naaf mee namelijk.

Bij het afdraaien gaan er enkele 0,mm's af, meerdere keren is mogelijk als ze nog niet te ver versleten zijn.

Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: Inventarisatie na bijna 10 jaar VW up

Bericht door Jeroen Spits » vr 03 jun 2022, 21:28

Ik zal het vragen aan mijn garage wellicht kunnen ze nogmaals wat bijschaven
Up! op je bumper!

Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: Inventarisatie na bijna 10 jaar VW up

Bericht door Jeroen Spits » zo 05 jun 2022, 21:48

De auto gaat naar een andere garage in de familie om even op de brug te zetten. Na wat gesprekken van de eigenaar kan het iets anders kleins zijn. Wordt vervolgd!
Up! op je bumper!

Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: Inventarisatie na bijna 10 jaar VW up

Bericht door Jeroen Spits » vr 17 jun 2022, 19:49

Nou het nieuws! Er is naar voren gekomen dat de rechter voorband een minuscuul hobbeltje heeft. Deze wordt binnenkort vervangen! Gelijk wordt het deur rubber links vervangen en de remmen achter schoon gemaakt. De remschijf en blokken rechts zijn helemaal weer in orde!
Up! op je bumper!

Gebruikersavatar
Jeroen Spits
Vagling liefhebber
Berichten: 233
Lid geworden op: do 07 jun 2012, 20:50
Locatie: Heerhugowaard

Re: Inventarisatie na bijna 10 jaar VW up

Bericht door Jeroen Spits » za 02 jul 2022, 20:33

En ja hoor, de auto is twee dagen terug uit de garage. Vandaag een ritje met kinderen naar een plaatselijke speeltuin. .
Tussen de 70 en 80 km/u weer behoorlijk trillingen. Het wordt vervelend bombof 60 of steeds 90 te moeten rijden.

Banden zijn volledig gebalanceerd trouwens.
We gaan weer retour naar de garage.
Up! op je bumper!

Plaats reactie