benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door kees62 » za 07 jan 2023, 07:17

Hier nu vergelijkbare getallen. In de winter is de mijne echter wel dorstiger dan ‘s zomers. Maar zuinig kun je er zeker mee rijden.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » za 07 jan 2023, 12:24

Chrisjemol schreef:
za 24 dec 2022, 17:36
Nou heb nu 2 tanks leeggereden ondertussen
1e tank: 725km gereden met 34l
2e tank: 800km gereden met 34l
Dus steady (voor zover het waard is op 2 tanks) tussen de 1:21 en 1:23

Heb 175 brede banden en een 60pk up die is gechipt naar 80pk. Rijstijl is rustig en anticiperend met zo min mogelijk remmen (dus wel vlot de bochten door, niet onnodig remmen/optrekken)

Dit is 6 minuten 80-weg en klein stukje 50-weg en de rest snelweg. Rij 47km enkele reis naar werk en grootste gedeelte dus 100 op de teller op de cruise control.

Valt me 100% mee!
Zeker voor in de winter een mooi zuinig verbruik, onder ideale omstandigheden. Al is twee tankbeurten weliswaar een erg krappe meting. Als je in mijn onderschrift kijkt, zie je het verbruik over 150.0000 km, ook voornamelijk woon- werkverkeer, maar dan gemiddeld zo'n 160 km/dag, waarvan 80 km snelweg, 70 km buitenweg en 10 km bebouwde kom. Mijn 60 pk heeft een upgrade naar 75 pk gehad, en ik maak op de snelweg (max 103 km/u op de GPS) en de buitenweg (max 83 km) ook gebruik van cruise-control. Mijn rijstijl is vergelijkbaar met die van jou, wat banden betreft rijd ik zomers 175 breed en met winterbanden 165 breed. Zomers meestal ook airco, en ook bij vochtige dagen de rest van het jaar. En meestal alleen in de auto, met meer passagiers merk je dat het verbruik ook toeneemt. Dan zie je zelfs een flink verschil met wind mee of wind tegen.

O ja, het verbruik is voornamelijk met E10 (zo'n 140.000 km), dat rijdt iets onzuiniger dan E5. Omdat ik nu minder rijdt, en de benzine langer in de tank zit, gebruik ik nu alleen nog maar E5 (nu zo'n 10.000km). Dat is iets beter voor de motor en rijdt een fractie zuiniger, al compenseert dat niet de hogere prijs. Maar ik wil nog lang genieten van m'n Mii, dus vandaar de keuze voor E5.

Ik ben benieuwd of je over een groter gemiddelde op de langere termijn net zo zuinig (of nog zuiniger) kunt blijven rijden. Volhouden zo!

Nog een tip: je kunt beter je tank niet verder leegrijden dan 3/4 i.p.v. het maximale km's uit een tank te halen, dat is beter voor het brandstofsysteem en de motor.

Chrisjemol
Forum newbie
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 14 dec 2022, 22:13
Locatie: Geertruidenberg

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Chrisjemol » za 07 jan 2023, 16:24

Idd pas twee tanks zegt nog niet veel
Derde tank weer 1:22 gedaan. Wil het er wel inhouden, vind het wel een sport
Heb ook 175 brede banden erop. 165 is wel zuiniger maar dat staat niet mooi.

Verder idd wanneer het kan op de cruisecontrol.
Heb vd week greenixx toegevoegd aan de kvs en eerste ritten erna meteen al zuiniger dus ben benieuwd wat dat op de langere termijn brengt.
Donderdagochtend naar werk een 1:23,5 gereden direct eerste rit na het erin gegooid te hebben.

Ben iig helemaal blij met de up
2016 VW High Up! BMT
Stuurwielbediening, airco, stoelverwarming, navigatie in spiegel, PDC, LED, ECB, elektr. Ramen, armsteun

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Ozzy » zo 08 jan 2023, 03:33

Mijn verbruik is wel heel slecht vergeleken met die van jullie. Ik zit op gemiddeld 1 op 18 over de afgelopen 8000km. 185-55/R15 banden heb ik eronder zitten.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Chrisjemol
Forum newbie
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 14 dec 2022, 22:13
Locatie: Geertruidenberg

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Chrisjemol » zo 08 jan 2023, 09:12

Zouden die 185 banden echt dat verbruik veroorzaken? Lijkt me ook weer sterk
Wat is je rijgedrag? Ik rij best wel als een opa, trek nooit door, ook niet bij invoegen
Zorg er natuurlijk wel voor dat ik minimaal 90 rij als ik invoeg. Maar dat kan prima door tijdig normaal op te trekken, op wat hele korte invoegstroken na.

Daarna 100 op de teller op de cc. Dan zie je het verbruik goed afnemen. Maar dat zie je gestaag gebeuren op mijn rit van 47km
2016 VW High Up! BMT
Stuurwielbediening, airco, stoelverwarming, navigatie in spiegel, PDC, LED, ECB, elektr. Ramen, armsteun

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Ozzy » zo 08 jan 2023, 19:43

Ik zit op 50% stad, 40% buiten de stad en 10% snelweg schat ik. Ik accelereer doorgaans vlot tot het maximum snelheid. Dat was wel al die tijd wel zonder cruise control. Wellicht wordt het nu met cruise control iets beter.
Zo heb ik laatst een rit naar het zuiden van het land gemaakt. Dat was 90% snelweg met constant 110km/h. Het gemiddeld verbruik was toen 1 op 21,5 als ik het me goed herinner.

Een heel groot verschil zal van 185-55/15 naar 175-55/15 gaan niet zijn, maar dit kan zomaar een verschil maken van gemiddeld 0,5l/100km. Een inch grotere velgen, die meestal iets zwaarder zijn, kan wel een verschil maken.
Ikzelf wil een kleinere maat banden nemen zodat de wangen minder hoog zijn, dat oogt net iets mooier.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » zo 08 jan 2023, 23:36

Chrisjemol schreef:
za 07 jan 2023, 16:24
Idd pas twee tanks zegt nog niet veel
Derde tank weer 1:22 gedaan. Wil het er wel inhouden, vind het wel een sport
Heb ook 175 brede banden erop. 165 is wel zuiniger maar dat staat niet mooi.

Verder idd wanneer het kan op de cruisecontrol.
Heb vd week greenixx toegevoegd aan de kvs en eerste ritten erna meteen al zuiniger dus ben benieuwd wat dat op de langere termijn brengt.
Donderdagochtend naar werk een 1:23,5 gereden direct eerste rit na het erin gegooid te hebben.

Ben iig helemaal blij met de up
Wat de banden betreft: met een lichte auto als de Vagling heb je met een smallere winterband meer grip op de weg (meer druk op minder cm2 contactvlak), dus dat is in winterse omstandigheden veiliger. Die cm verschil zie je toch nauwelijks?

Van het toevoegen van Greenixx aan de koelvloeistof had ik nog nooit gehoord. Hoe kun je nu door iets aan je koelvloeistof toe te voegen zuiniger gaan rijden, vroeg ik me af. Dus maar even google geraadpleegd. Vond daar een nogal sceptisch artikel in AMT (kan Greenixx toveren?). Maar ik ben reuze benieuwd naar je ervaringen, dus houd ons op de hoogte! Na hoeveel km's heb je de investering er uit?

Chrisjemol
Forum newbie
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 14 dec 2022, 22:13
Locatie: Geertruidenberg

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Chrisjemol » ma 09 jan 2023, 08:36

Had er ook geen idee van hoe het zou werken. Maar schijnt iets met moleculen oid te zijn.
Ik hou het in de gaten en laat het weten
2016 VW High Up! BMT
Stuurwielbediening, airco, stoelverwarming, navigatie in spiegel, PDC, LED, ECB, elektr. Ramen, armsteun

kees62
Vagling liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 19:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door kees62 » ma 09 jan 2023, 11:57

Stevig optrekken kost natuurlijk het meest, er moet toch een stuk staal in beweging gebracht worden. Ik trek rustig op en rijd 90-100 op de snelweg (60-70%). Zeker de korte ritjes in de winter kosten mij het meeste brandstof.

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Ozzy » vr 13 jan 2023, 18:19

kees62 schreef:
ma 09 jan 2023, 11:57
Stevig optrekken kost natuurlijk het meest, er moet toch een stuk staal in beweging gebracht worden. Ik trek rustig op en rijd 90-100 op de snelweg (60-70%). Zeker de korte ritjes in de winter kosten mij het meeste brandstof.
Mwa... Ik zou het niet stevig noemen. Doorgaans geef ik gas tot 3000 a 3200 rpm tot ik op de gewenste snelheid zit, dit doe ik echter enkel met warme motor. Met koude motor kom ik niet voorbij de 2500 rpm. Heel soms (1x in de week ofzo) jaag ik 'm richting de 6000 rpm.
Nu is het niet zo dat ik ontevreden ben over het verbruik, zeker niet gezien de percentage van gemaakte kilometers in stadsverkeer.

Binnenkort even kijken of 175-55/R15 ipv 185-55/R15 een verschil zal maken. Ikzelf denk dat het verschil vrij nihil zal zijn.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Xanderv » do 04 mei 2023, 09:52

Oud topic maar kan het niet laten. Zuinig rijden zal niet aan je banden liggen want ik heb er 175 onder liggen en haal wel degelijk een laag verbruik maar dat ligt totaal aan je rijstijl. Door snel/vlot op te trekken ga je het al niet halen. Mijn record op binnendoorwegen max 80km maar meeste 60 is 1 op 27 (boordcomputer). Heel rustig optrekken en veel uit laten rollen in de 5e versnelling en heel erg anticiperend rijden (verkeerslichten timen en rotondes timen zodat je niet / zo weinig mogelijk moet remmen.

Mijn ervaring is toch echt dat hoe langzamer je optrekt hoe lager je verbruik. Je kunt denken; als ik vlot optrek en dan langer een vaste snelheid rij dan maak ik dat wel goed, maar dat is niet zo. Gemiddeld rij ik 18km naar mijn werk en mijn gemiddelde verbruik blijft rond de 1 op 23. Dat komt meestal omdat ik mensen niet in de weg wil zitten als ik sloom optrek of omdat er iemand naast me komt staan die denkt dat de citigo toch niet vooruit te branden is ;)

Met schakelen kijk ik niet zo naar de toeren maar als ik zuinig wil optrekken, zo kort mogelijk eerste, dan gelijk 2, ik denk 20/25 al naar de 3 en dan 45 naar de 4 en 55 al naar de 5. (volgens mij geeft de schakelindicator dat ook aan). Mijn Citigo is 10 jaar oud en motor is nog prima als mensen daarover beginnen :)
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Chrisjemol
Forum newbie
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 14 dec 2022, 22:13
Locatie: Geertruidenberg

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Chrisjemol » za 03 jun 2023, 08:23

Ik heb ook 175 banden erop liggen maar als ze versleten zijn gaan er 165 op

Ik rij tegenwoordig best eens 90kmh naar werk of terug naar huis (47km enkele reis) en zit ook soms tussen de 1:26 en 1:28

De snelheid en bijbehorende lage toeren maken dus een wereld van verschil!
Laatste tank: 780km met 34.3l!
2016 VW High Up! BMT
Stuurwielbediening, airco, stoelverwarming, navigatie in spiegel, PDC, LED, ECB, elektr. Ramen, armsteun

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Ozzy » ma 12 jun 2023, 11:08

Chrisjemol schreef:
za 03 jun 2023, 08:23
Ik heb ook 175 banden erop liggen maar als ze versleten zijn gaan er 165 op

Ik rij tegenwoordig best eens 90kmh naar werk of terug naar huis (47km enkele reis) en zit ook soms tussen de 1:26 en 1:28

De snelheid en bijbehorende lage toeren maken dus een wereld van verschil!
Laatste tank: 780km met 34.3l!
Dat is een net verbruik.

Ikzelf haal nu gemiddeld 1 op 19,5 a 20 ongeveer. Van 185-55-15 naar 175-55-15 heeft een verschil gemaakt van circa 0,5l/100km. Voor een beter verbruik moet ik met een fluwelen voetje gas geven denk ik.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Plaats reactie