Pagina 1 van 1

UP (extreem)winter klaar maken

Geplaatst: do 04 jan 2024, 13:21
door Glenn
Deze maand zijn wij van plan om met onze UP de poolcirkel over te steken in het noorden van Finland. Er zijn echter een aantal aanpassingen die ik (zo veel mogelijk)zelf wil doen aan de auto voordat we die kant op gaan en daar zou ik graag jullie mening over horen.

1. Nieuwe accu. De huidige is geloof ik nog nooit vervangen en bij koude temperaturen moet ik wel kunnen vertrouwen op een goed werkende accu. Heeft iemand tips voor de aanschaf van een nieuwe accu, bij voorkeur een die een beetje tegen de kou kan, als dat bestaat...

2. Winterbanden. Er zitten nu all seasons onder maar dat moeten goede winterbanden worden, hiermee maak ik gelijk een bruggetje naar het volgende punt...

3. Verhogen. Onze UP is (of voelt) vrij laag. Voor in/uitrit constructies in de stad moet ik echt hard afremmen en soms zelfs schuin eroverheen om er niet met de voorbumper overheen te schrapen. Kunnen andere (winter) banden en/of wielen hier een uitkomst in bieden? Grotere maat bijvoorbeeld? -wat ik vooral op dit forum en elders op de interwebs tegen kom zijn van die dikke grote tuning velgen, dunne band waarbij dan vooral de sport is om zo laag mogelijk bij de grond te blijven. Ik wil het precies andersom, dikke band, hoger van de grond. Nu weet ik ook dat er zogenaamde spacers bestaan die je op de schokdempers aanbrengt zoals op deze site: https://nl.risingtuning.com/lift-kits/product-3888

4. LED bar. Onze up heeft geen mistlampen voor en voor de nog donkere dagen in Scandinavië is het wel handig om wat meer verlichting aan de voorkant te creëren. Ik heb het volgende apparaat gevonden die je op/aan je kentekenplaat bevestigd(ff op Google zoeken, link veelste lang): "Willpower 20 "LED Werk Licht Bar". Alleen nog uitzoeken hoe ik dit ga monteren, iemand ervaring?

Ik zat ook nog aan een standkachel te denken, of in ieder geval iets van een verwarmingselement om de motor eventueel mee voor te verwarmen. Als het in de nacht richting de -30 gaat kan ik me voorstellen dat de koude motor of accu er niet zo heel veel zin in heeft in de ochtend, maar wellicht overbodig. Voor zo ver ik kon vinden is de 5W40 olie die nu in het blok zit voldoende voor die temperaturen dus dat zou goed moeten komen.

Verder zijn we van plan een extra 12v auto kacheltje mee te nemen, geen idee hoe de verwarming(en isolatie) van de auto zelf het gaan doen als de temperatuur ver beneden 0 komt namelijk.

Tips, advies of ervaring zijn zeer welkom, net zoals koud weer, sneeuw, ijs, ijzel verhalen of anekdotes met je UP.

Re: UP (extreem)winter klaar maken

Geplaatst: do 04 jan 2024, 21:02
door Xanderv
1 Als er een nieuwe accu in gaat zou ik me daar geen zorgen om maken, neem wel een met een hoge capaciteit 60Ah. Ik weet niet hoe handig je bent maar een accu wisselen is geen hogere wiskunde.
2 winterbanden moet je zelf invullen kijk naar de anwb bandentest en kies uit de top 5, dat is wat ik meestal doe. Grotere banden kun je proberen maar weet wel dat ook je kilometerteller dan van slag is omdat je banden minder omwentelingen maken. Ook verlies je kracht en misschien niet handig in de heuvels.
3 hoger op de poten heb ik geen ervaring mee maar ik zou niet van die dingen nemen die je tussen je veren moet stoppen.
4 Led balk zul je denk ik helemaal een custom beugel moeten maken en een aparte bedrading met bediening van binnen aangezien die niet standaard aan mag met je dimlicht of grootlicht. Misschien beter investeren in goede ledlampen in je dim/grootlicht. Ik heb goede ervaring met deze: https://www.philips.nl/c-e/au/autoverli ... 0-led.html
5 Standkachel heb ik nog nooit mee gewerkt.

Ik weet niet hoelang je daar gaat blijven maar volgens mij rijden daar ook genoeg gewone auto's rond en als je goed voorbereid bent met winterbanden nieuwe accu goede verlichting dat je een heel eind kan komen. Dekens/warmtedekens voor het geval het mis gaat.

Re: UP (extreem)winter klaar maken

Geplaatst: wo 10 jan 2024, 16:24
door Glenn
Xanderv schreef:
do 04 jan 2024, 21:02
3 hoger op de poten heb ik geen ervaring mee maar ik zou niet van die dingen nemen die je tussen je veren moet stoppen.
Bedankt voor je reactie Xanderv. Waarom zou je niet van die spacers nemen die je tussen de veren stopt? Heb je daar zelf slechte ervaring mee? Ik kan namelijk nergens echt grote nadelen vinden.

Grotere banden(bij voorkeur All terrain winter) blijkt ook nog wel een lastig verhaal bij m'n lokale banden handel. Nog niet zeker wat ik hiermee ga doen.

Ook bedankt voor de tip van de LED lampen, die heb ik inmiddels aangeschaft. Samen met, toch, een LED balk, de UD 5050L van Philips op precies te zijn. Die ga ik, als het allemaal past monteren aan een ook bestelde kenteken beugel.

Ik zal binnenkort meer vooruitgang posten hopelijk met foto's als het allemaal past...

Re: UP (extreem)winter klaar maken

Geplaatst: do 11 jan 2024, 19:50
door Xanderv
Glenn schreef:
wo 10 jan 2024, 16:24
Xanderv schreef:
do 04 jan 2024, 21:02
3 hoger op de poten heb ik geen ervaring mee maar ik zou niet van die dingen nemen die je tussen je veren moet stoppen.
Bedankt voor je reactie Xanderv. Waarom zou je niet van die spacers nemen die je tussen de veren stopt? Heb je daar zelf slechte ervaring mee? Ik kan namelijk nergens echt grote nadelen vinden.

Grotere banden(bij voorkeur All terrain winter) blijkt ook nog wel een lastig verhaal bij m'n lokale banden handel. Nog niet zeker wat ik hiermee ga doen.

Ook bedankt voor de tip van de LED lampen, die heb ik inmiddels aangeschaft. Samen met, toch, een LED balk, de UD 5050L van Philips op precies te zijn. Die ga ik, als het allemaal past monteren aan een ook bestelde kenteken beugel.

Ik zal binnenkort meer vooruitgang posten hopelijk met foto's als het allemaal past...
Om eerlijk te zijn heb ik het alleen van horen zeggen en geen onderbouwing. Mijn gevoel gaat er niet echt naar maar misschien heeft iemand anders betere ervaring.

Ben benieuwd naar de LED balk!

Re: UP (extreem)winter klaar maken

Geplaatst: za 13 jan 2024, 22:11
door DrEd
Kun je de veren van een cross-up niet monteren? Is het origineel en staat hij 15-20mm hoger.

Re: UP (extreem)winter klaar maken

Geplaatst: vr 09 feb 2024, 16:53
door Glenn
Poolcirkel = behaald! :dance:

Op 27 januari, na een lange(2500km, heen) donkere en vaak gladde reis, zeer voldaan aangekomen in de poolcirkel net iets boven de Finse stad Rovaniemi.

Belangrijkste aanpassingen waren:

- Nieuwe accu, ik heb gekozen voor de Bosch S5 A05 60ah. Starten bij -24c was geen probleem.

- Nieuwe winterbanden, in overleg met de banden specialist gekozen voor een iets hogere band om 'm zo iets hoger op z'n poten te krijgen. Er zit nu 175/70 R14 onder ipv de standaard 175/65 R14 en dat verschil merk je meteen. Het is niet extreem maar het geeft net een wat beter gevoel. In/uit rit constructies in de stad, geen enkel probleem meer.

- Osram LED koplampen, dit schijnen de enigste legale LED koplampen te zijn. Ben er erg tevreden over, mooi helder wit licht.

- Philips LED bar onder de kentekenplaat, na lang zoeken en twijfelen gekozen voor deze LED bar(ook omdat 'ie maar €80 was). Onder het kenteken gemonteerd met een daarvoor bestemde beugel van Amazon. De beugel steekt nogal ver uit vandaar dat ik besloot om 'm onder het kenteken te monteren, ik ben nog steeds niet helemaal gerust over de legaliteit van het geheel maar ik dacht, op deze manier is het kenteken in ieder geval zichtbaar. Het krappe motor compartiment zorgde wel voor een uitdaging, ik heb de kabels uiteindelijk niet doorgetrokken naar binnen maar we hebben met een afstandsbediening gewerkt. Officieel is het dus een werklamp. M'n vrouw(of ik, als zij reed) kon zo de lamp bedienen, verliep prima. Veel plezier gehad van het ding, lekker breed en ver wit licht.

Wij waren eigenlijk de enigste daar met een buitenlands kenteken, en dan nog wel met zo'n klein en heerlijk zuinig auto'tje. Inmiddels 170k op de teller. Trots op Günter!

Re: UP (extreem)winter klaar maken

Geplaatst: za 10 feb 2024, 19:34
door Xanderv
Hey leuk om te lezen hoe het is gegaan!
De legaliteit van de Led balk is goed hoor, hij mag alleen niet aan op de openbare weg maar daar ben je zelf waarschijnlijk wel bewust van. Heel officieel mag je geen scherp uitstekende delen hebben maar denk dat hier niet moeilijk over wordt gedaan.