Schakel problemen

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Upgrader!
Forum newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 20 aug 2012, 12:36

Schakel problemen

Bericht door Upgrader! » do 01 dec 2022, 13:51

We ondervinden sinds kort schakel problemen met onze Up (high). Wanneer we tijdens het rijden naar een andere versnelling willen schakelen, kom je met het ontkoppelen probleemloos uit een versnelling, echter vaak niet of moeilijk in een andere versnelling. Naar de dealer geweest voor afstelling en recentelijk voor vervanging van werkcylinder en commandocylinder van de koppeling. Beide “reparaties” hebben niet geleid tot oplossing van probleem. Volgens de dealer waren de koppelingsplaten nog goed. Wat kan hier aan de hand zijn? Heeft iemand gelijksoortige ervaring (en eventueel een oplossing)? Zou de ingebouwde Bearlock (versnellingsbak vergrendeling bij parkeren) een oorzaak kunnen zijn? Alvast dank voor enige reactie.

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: Schakel problemen

Bericht door iichel » do 01 dec 2022, 14:19

Drukgroep is bekeken?
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Schakel problemen

Bericht door Ozzy » do 01 dec 2022, 17:36

Gaat ie moeilijk in de 1 en in de achteruit? En maakt ie soms ook een pijnlijk knarsend geluid bij het in het achteruit zetten? Zo ja, dan is er bij die van jou ook de verkeerde drukgroep gemonteerd. Bij mijn Mii had ik daar last van. Nadat de grotere variant heeft gemonteerd is het probleem verlopen en sindsdien schakelt ie veel beter, gaat veel soepeler in de versnellingen en geen pijnlijk knarsend geluid meer wanneer ie in de achteruit werd gezet.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

RJB
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 01 nov 2022, 19:20
Locatie: Leusden

Re: Schakel problemen

Bericht door RJB » do 08 dec 2022, 12:26

Hier hetzelfde, kreeg de laatste tijd wat klachten van mijn vriendin dat hij slecht in de eerste en in de achteruit versnelling gaat.
Vanmorgen kreeg ik een filmpje doorgestuurd waarop een harde ratel te horen was ter hoogte van het wiel.
Dit geluid is weg op het moment dat het koppelingspedaal ingetrapt is.

Gelijk naar de garage gereden en die garagehouder zei dat er inderdaad een verbeterde koppelingsset bestaat. Binnenkort gaan ze de bakolie aftappen en kijken of er metaaldeeltjes te zien zijn. Op basis hiervaan gaan ze kijken of enkel de koppelingsset vervangen moet worden of ook de gehele bak.
Ik denk niet dat dit laatste aan de hand is, maar wel fijn dat ze dit uit voorzorg doen.
2013 Škoda Citigo 1.0 MPI -> facelift upgrades
1990 Volkswagen Golf 3.2

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Schakel problemen

Bericht door Ozzy » do 08 dec 2022, 17:14

RJB schreef:
do 08 dec 2022, 12:26
Hier hetzelfde, kreeg de laatste tijd wat klachten van mijn vriendin dat hij slecht in de eerste en in de achteruit versnelling gaat.
Vanmorgen kreeg ik een filmpje doorgestuurd waarop een harde ratel te horen was ter hoogte van het wiel.
Dit geluid is weg op het moment dat het koppelingspedaal ingetrapt is.


Gelijk naar de garage gereden en die garagehouder zei dat er inderdaad een verbeterde koppelingsset bestaat. Binnenkort gaan ze de bakolie aftappen en kijken of er metaaldeeltjes te zien zijn. Op basis hiervaan gaan ze kijken of enkel de koppelingsset vervangen moet worden of ook de gehele bak.
Ik denk niet dat dit laatste aan de hand is, maar wel fijn dat ze dit uit voorzorg doen.
Dat deed die van mij ook toen. Men zegt dat het de druklager is en dat het zelfs met een nieuwe het geratel bij koude motor en versnelling in de vrij aanwezig blijft. Echter nu, met de nieuwe koppelingsset (diameter 200mm geloof ik), doet ie dat niet meer. Vreemd, maar waar.

Bij mij hadden ze de bak bekeken, vervangen was niet nodig. Een complete koppelingsset voor deze auto's zijn niet zo duur overigens. Ik denk dat je inclusief arbeid maximaal 200 tot 250 euro kwijt bent.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

RJB
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 01 nov 2022, 19:20
Locatie: Leusden

Re: Schakel problemen

Bericht door RJB » do 08 dec 2022, 17:32

Deze Citigo hebben wij recent op de brug gehad:
https://www.youtube.com/watch?v=ELmnMxS ... e=youtu.be

Koppelingsset is hiervan vervangen incl. druklager, geluid is nu weg. Enkel echt heeel heel lichtjes te horen bij stationair draaien. Wanneer de koppeling ingetrapt is, is dit geluid weg.

Dit is ook hetzelfde geluid wat nu hoorbaar is bij de Citigo van mijn vriendin:
https://www.youtube.com/shorts/EGRUhGUoSVI

Ik hou voor het gemak rekening met €500,- excl. BTW, kan het altijd meevallen.
2013 Škoda Citigo 1.0 MPI -> facelift upgrades
1990 Volkswagen Golf 3.2

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Schakel problemen

Bericht door Ozzy » do 08 dec 2022, 19:43

Dat klinkt zowat als een kapotte 2m vliegwiel.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

RJB
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 01 nov 2022, 19:20
Locatie: Leusden

Re: Schakel problemen

Bericht door RJB » do 08 dec 2022, 20:47

Als de motor warm is maakt hij het geluid niet meer.
Wat het ook is, het moet verholpen worden. Ik ben geen technisch wonder, mijn collega's zijn dat gelukkig wel. Één van hen wees mij op het eerste filmpje met het identieke geluid en dat euvel was verholpen met bovenstaande delen te vervangen. ;-)
De 20e gaat de bak eraf en gaan we kijken wat het euvel is.
2013 Škoda Citigo 1.0 MPI -> facelift upgrades
1990 Volkswagen Golf 3.2

Gebruikersavatar
Ozzy
Vagling liefhebber
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 21 mar 2022, 11:59
Locatie: Deventer

Re: Schakel problemen

Bericht door Ozzy » do 08 dec 2022, 21:15

Bij mij was het in ieder geval ook verholpen door een nieuwe koppelingsset te plaatsen.
Seat Mii Sport Dynamic 1.0 MPI 60pk

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Schakel problemen

Bericht door Blackciti » zo 11 dec 2022, 14:28

Hoe het ook kan laat Opel zien met de sneeuwwitte Karl Edition full options, die ik onlangs heb aangeschaft.
Geen geratel bij stationaire toeren, geen klonk van de koppeling bij het opschakelen, geen inschakelweigering van de eerste versnelling en de achteruit en geen geknars bij het inschakelen van de achteruit. En wat een fijn lopende driecilinder, waarvan kenners zeggen dat het de fijnste driecilinder is die er momenteel in deze klasse wordt geleverd.
Het enige waar ik nog iets aan wil doen is de verbetering van de trekkracht door chip tuning. Hoewel de Citigo en de Karl op papier exact hetzelfde vermogen en koppel hebben, is de Citigo toch pittiger dan de Karl. Maar men zegt dat de 75 pk van de VW drieling standaard ruim 80 pk genereren. Wat in de praktijk merkbaar is.

Hoewel de Karl een zeer positieve openbaring blijkt t.o.v. de Citigo m.b.t. de aandrijflijn, heb ik toch altijd met plezier al die tijd van het karretje genoten, ondanks zijn onhebbelijkheden.

RJB
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 01 nov 2022, 19:20
Locatie: Leusden

Re: Schakel problemen

Bericht door RJB » ma 12 dec 2022, 09:31

Er moet echt wel iets tussen hemel en aarde gebeuren wil ik van mijn levensjaren in bovenstaand merk stappen.
Fijn dat jij er een positieve ervaring mee hebt. ;-)
2013 Škoda Citigo 1.0 MPI -> facelift upgrades
1990 Volkswagen Golf 3.2

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Schakel problemen

Bericht door Blackciti » do 15 dec 2022, 12:31

RJB schreef:
ma 12 dec 2022, 09:31
Er moet echt wel iets tussen hemel en aarde gebeuren wil ik van mijn levensjaren in bovenstaand merk stappen.
Fijn dat jij er een positieve ervaring mee hebt. ;-)
:) Tja, zoals jij nu ageert t.o.v. de Opel, heb ik ook altijd hetzelfde gedacht. Maar... ik ben op mijn schreden teruggekeerd toen ik een proefrit maakte op aandringen van iemand die zelf eigenaar is van een Karl. Ik moest toen bekennen dat de Karl, die boven verwachting goed rijdt en t.o.v. de Citigo, die ik toch ook behoorlijk stil vond tijdens het rijden, nog een behoorlijke stap stiller is. En dat is geen grap. Alleen al het moment waarop je de sleutel omdraait is al een wereld van verschil. Daar waar de Citigo een luidruchtige start heeft, is die van de Karl echt een stuk beschaafder. Ook is de stationaire loop van de motor een stuk rustiger, zonder dat je de auto voelt schudden en trillen, zoals dat wel het geval is bij de Citigo. En daarbij is de rust in het interieur tijdens het rijden echt van een hoger niveau. En daar waar de centrale ontgrendeling van de Citigo luidruchtig is, wat goedkoop aandoet, is die bij de Karl stil te noemen.

Niet dat er nu ineens niets meer deugt van de Citigo/VW drieling, integendeel zelfs, omdat ik er toch met veel plezier jaren in heb gereden. Maar ondanks dat ik het nooit had verwacht, moet ik toch bekennen dat de Karl in bepaalde gevallen van een toch iets hoger niveau is. De rij en stuur eigenschappen van de VW drieling zijn beslist goed te noemen, maar de aandrijflijn is in veel gevallen een regelrechte schande voor VW.
Het is dan ook niet voor niets dat daar zo massaal over geklaagd wordt.

RJB
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 01 nov 2022, 19:20
Locatie: Leusden

Re: Schakel problemen

Bericht door RJB » vr 23 dec 2022, 10:06

Nieuwe koppelingsset zit erin. Nadat de eerste set het deze week zeker 80km heeft volgehouden is er gister een nieuwe set in gekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Om wat voor reden dan ook hebben bovenstaande delen contact met elkaar gekregen.
Technische dienst van de leverancier is erbij geweest voor de garantie, maar ook die tasten in het duister. Het is in ieder geval geen fout van de garagehouder of van het bedienen.
2013 Škoda Citigo 1.0 MPI -> facelift upgrades
1990 Volkswagen Golf 3.2

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Schakel problemen

Bericht door Blackciti » zo 25 dec 2022, 13:09

@ RJB: Begrijp ik het nu goed, is de drukgroep binnen korte tijd voor de tweede keer vervangen?
Als ik de foto's goed interpreteer lijkt het mij dat de afgebeelde drukgroep verkeerd is gemonteerd, anders kan zoiets nooit ontstaan.

RJB
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 01 nov 2022, 19:20
Locatie: Leusden

Re: Schakel problemen

Bericht door RJB » wo 28 dec 2022, 21:29

Wie het weet mag het zeggen. Het kan ook een productiefout zijn, ik ben er niet bij geweest met monteren en onderzoeken.
Er zit nu een ander merk in om eventueel fouten uit eenzelfde batch te voorkomen.
Ik ben niet geheel technisch onderlegt, dus geen idee hoe alles in zo'n schakelbox werkt of moet zitten.

Alles is nu netjes opgelost en de auto rijdt weer goed.
2013 Škoda Citigo 1.0 MPI -> facelift upgrades
1990 Volkswagen Golf 3.2

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Schakel problemen

Bericht door Blackciti » zo 01 jan 2023, 14:15

Als het zo bekijk zie ik dat er onderdelen van Sachs zijn gebruikt, een onderdelen fabrikant die zijn sporen wel verdient heeft in de gemotoriseerde industrie, waarin ik ook veel jaren heb gewerkt. Maar dat ter zijde, kan het niet anders dan een montagefout zijn als je dit soort beschadigingen ziet.
Nu weet ik niet hoe e.e.a. is of zal worden opgelost t.a.v. een eventuele rekening die je gepresenteerd zal krijgen, maar hier zal zeker een ruime coulance moeten plaatsvinden.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Schakel problemen

Bericht door dennuus1 » zo 01 jan 2023, 19:33

Als ik de beschadigingen zie dan weet ik bijna wel zeker dat de hevel die het druklager bedient niet goed gemonteerd heeft gezeten.

RJB
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 01 nov 2022, 19:20
Locatie: Leusden

Re: Schakel problemen

Bericht door RJB » za 14 jan 2023, 13:45

Nu breekt mijn klomp. Zojuist belde mijn vriendin met de mededeling dat het koppelingspedaal weer is blijven plakken en zwaar gaat. Na een korte boodschap gedaan te hebben is ze weer verder gegaan met rijden en is het niet meer voorgekomen.

Er is een compleet nieuwe koppelingsset in gekomen incl. nieuwe koppelingscilinder.
Garagehouder gebeld en maandag kan de auto weer gebracht worden.
2013 Škoda Citigo 1.0 MPI -> facelift upgrades
1990 Volkswagen Golf 3.2

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: Schakel problemen

Bericht door Blackciti » wo 18 jan 2023, 15:37

Er staat hier maar één ding te doen: complete bak demonteren, uit elkaar halen en volgens fabriek specificaties weer in elkaar zetten.

RJB
Forum newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: di 01 nov 2022, 19:20
Locatie: Leusden

Re: Schakel problemen

Bericht door RJB » do 19 jan 2023, 10:21

Ze hebben nu de koppelingscilinders in- en uitwendig vervangen voor origineel VAG. De uitwendige was in eerste instantie vervangen door een aftermarket exemplaar. De garagehouder rijdt er nu een week mee en heeft er tot nu toe geen gedonder mee. Hopelijk blijft het hierbij aangezien dit euvel pas na drie á vier weken naar boven kwam.

Ik denk dat we een van de koppelingscilinders kapot getrapt hebben bij de eerste koppelingswissel. Ik hou jullie op de hoogte. ;-)
2013 Škoda Citigo 1.0 MPI -> facelift upgrades
1990 Volkswagen Golf 3.2

Plaats reactie