Contactslot draait niet naar tweede fase

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Purejet
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 24 aug 2016, 09:32

Contactslot draait niet naar tweede fase

Bericht door Purejet » ma 23 mei 2022, 09:48

Hallo,
Sinds enkele dagen ervaar ik problemen met het draaien van contactslot naar tweede fase voor starten.
Hij gaat netjes op contact & stuurslot er af.
Maar daarna lukt het 1 op de 10 of 1 op de 30 keren niet om de sleutel door te draaien en te starten. Wel contact, maar kom niet zover dat de startmotor gaat functioneren.
Op de momenten dat dit wel lukt is er niets aan de hand en start de auto correct. De startmotor slaat dan gewoon aan en er valt niets uit van elektronica.
De accu is verouderd, maar lijkt gewoon genoeg spanning te hebben om op contact te gaan en correct te starten wanneer mogelijk.

Heb zelf het vermoeden dat het niet direct in het contactslot zelf zit. Maar misschien iets in elektronica die dit blokkeert.
Zoals de sensor voorwaarde koppeling indrukken of startonderbreking.

Kent hier iemand dit euvel? Of heeft iemand een goede tip?
Groet,
Michiel

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: Contactslot draait niet naar tweede fase

Bericht door iichel » ma 23 mei 2022, 10:20

kun je niet ver genoeg door draaien of draai je wel ver genoeg door en krijg je geen startmotor die gaat draaien?
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Purejet
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 24 aug 2016, 09:32

Re: Contactslot draait niet naar tweede fase

Bericht door Purejet » ma 23 mei 2022, 10:28

De sleutel kan in de meeste gevallen niet ver genoeg worden doorgedraaid. Hij blokkeert dan voor de startfase.
Soms lukt dit nog wel, alleen is mij niet duidelijk welk verband dit heeft. (Koppeling? Overmatig bewegen met stuur/stuurslot? Paar keer op afstandsbediening drukken, willekeur of toch echt een defect in het slot)

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: Contactslot draait niet naar tweede fase

Bericht door iichel » ma 23 mei 2022, 10:33

dat klinkt als een defect contactslot, is wel een kwaaltje op de polo als ze rond de 10 jaar oud worden (zelfde onderdeel)
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Purejet
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 24 aug 2016, 09:32

Re: Contactslot draait niet naar tweede fase

Bericht door Purejet » ma 23 mei 2022, 10:35

Ok helder! Nog opties/tips (smeren al geprobeerd) om het inmiddels oudere wagentje nog te laten rijden zonder vrij dure reparatie. Begrijp van enkele garages dat ze er toch de nodige honderden euro's voor willen hebben.

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: Contactslot draait niet naar tweede fase

Bericht door iichel » ma 23 mei 2022, 10:49

vervangen is het mooiste want het is niet een defect wat je oplost met smeren helaas.

ik heb het laatst op een polo gedaan, complete stuurkolom + slot vervangen (op een Up is het heel rottig om een los contactslot te vervangen)
klant was in totaal ongeveer 175 euro kwijt, ik denk dat het op een up niet veel duurder hoeft te zijn...
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: Contactslot draait niet naar tweede fase

Bericht door iichel » ma 23 mei 2022, 12:15

Ik heb er een Up stuurkolom bij gepakt, dit is hoe het contactslot vast zit. Je kunt niet echt makkelijk het contactslot los krijgen zonder de hele stuurkolom te slopen.

Afbeelding

Afbeelding
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Plaats reactie