Pagina 1 van 1
Hoeken! Betere bochtenwerk.
Geplaatst: do 04 jun 2015, 20:33
door Patrick-Brand
Ik weet dat ik geen vergelijking kan maken met een Porsche. Maar wat is jullie ervaring met het bochtenwerk van de Up? Voor mijn gevoel kan ik hem vrij snel omgooien zonder slippende banden of onder- overstuur. Maar hebben jullie dit weleens ervaren?
Ik ben groot fan van rotondes en een klaverblad. Maar vind het nog steeds lastig hoever ik kan gaan totdat de Up de controle kwijtraakt. Kan je überhaupt wel met piepende banden over een klaverblad gaan of staat je auto dan meteen 180 graden op de weg?
Re: Hoeken! Betere bochtenwerk.
Geplaatst: do 04 jun 2015, 21:24
door JCC
Met 850kg kan ie inderdaad al goed strak de bocht om.
Alleen bij snelle bochten (bijvoorbeeld afritten) gaat te snel de esp erin.
Dan houdt de auto in. En op dat kleine moment merk je nog meer gewichtsverschuiving.
Ik ben benieuwd het verschil met de schroefset. Of dat punt eerder of later is bij een hobbelige afrit.
Als de esp in gaat vind ik nogal een eng gevoel.
Met de esp knop uit is de esp nog altijd aan.
esp is in theorie wel handig. maar in de praktijk betekent dat, dat je zo gek kunt doen als je wilt.
met piepende banden over een klaverbad gaat eigenlijk niet.
Ik zou het wel fijn vinden als de esp 100% uitgezet kan worden.
Al is het om de auto wat beter te leren kennen. Dat ik zelf ook weet waar de grens is.
Maar des al niet te min kan je harder de bocht om dan menig zware leasewagen.
Re: Hoeken! Betere bochtenwerk.
Geplaatst: do 04 jun 2015, 21:51
door henri
Ook met een H&R/Bilstein set-up gaat het ESP lampje erg snel branden. Wel merk ik een groot verschil met wat voor banden je eronder hebt liggen.
Ik ben in bezit van twee zomersets. De ene is de originele, niet slijtende 14 inch set met Conti PremiumContact 2E 175/65R14 banden. Hiermee is het goed mogelijk om op viaducten en op-en afritten het ESP lampje continu te laten branden met gillende banden
Met veel zachtere en meer grip leverende Conti EcoContact5 195/50R15 wil het lampje ook wel branden, maar niet continu. Ook moet je meer je best doen om de banden te laten piepen.
Het leuke van de Up vind ik dat je op viaducten eigenlijk nooit je rempedaal nodig hebt. Iets extra insturen remt al voldoende af als het iets te hard gaat naar je zin. Jammer is dat het ESP niet uitschakelbaar is. Ben erg benieuwd wat een Up op of over de grens doet, omdat onderstuur bij de mijne vrijwel afwezig is.
Re: Hoeken! Betere bochtenwerk.
Geplaatst: do 04 jun 2015, 21:59
door Patrick-Brand
Wat grappig te lezen dat jullie het al hebben over ESP dat ingrijpt! Ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit gehad, behalve in de winter als er sneeuw ligt. Terwijl ik echt niet kinderachtig rijd. Hebben jullie echt al dat de ESP ingrijpt bij een scherpe bocht of een snel klaverblad?
Re: Hoeken! Betere bochtenwerk.
Geplaatst: vr 05 jun 2015, 07:16
door JCC
Ik merk het bij oprit/afrit/klaverblad met hoge snelheden.
En dat doe ik alleen maar met bochten die ik goed ken.
1 oprit hier heeft best wel spoorvorming, dat is al lastig de lijn te rijden en achter de apex een kuiltje, daar zegt de esp bijna altijd hallo.
Bij minirotondes en lage snelheden volgens mij nog niet meegemaakt.
Re: Hoeken! Betere bochtenwerk.
Geplaatst: vr 05 jun 2015, 07:30
door Tom Westendorp
Vraag Maico maar eens hoe hard een up! opzij kan stappen als je te hard een bocht in gaat. Hij zat eerste rij.
Hij reed precies achter mij.
Re: Hoeken! Betere bochtenwerk.
Geplaatst: do 25 jun 2015, 15:34
door Gert
Het bochtwerk van de up lijkt als twee druppels water op dat van de 206 en daar slalomde ik van tijd tot tijd heel graag een stukje mee. Heerlijk ! Het is misschien net teveel gezegd dat ik daarom de up gekocht heb maar heel ver ernaast zit het niet.
Dat slalommen leidde wel eens ertoe dat andere automobilisten naar hun voorhoofd wezen of flink leken te schrikken. Niet leuk maar dat had ik er voor over.
Ik ben pas flink minder gaan slalommen toen ik ergens las dat de politie het onverantwoord vond en zelfs stelden dat ze je op basis daarvan konden verplichten om onnieuw rijexamen te doen. Ondanks dat ik me wel afvraag wat de juridische houdbaarheid is van die stelling (een blaastest OK) ben ik toch maar gaan minderen.
Kortom, het bochtwerk van de up krijgt van mij een 10.