Pagina 1 van 1

Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 11:27
door Tornado
Hallo mede-Up rijders,

Sinds kort ben ik eigenaar van een nieuwe Up!

Op dit forum lees ik dat de eerste serie van de Up links en rechts wel een aantal kinderziektes heeft.
Weet iemand van jullie of VW voor modeljaar 2015 de nodige modificaties heeft doorgevoerd?
Ik bedoel dan niet zozeer de 2 knoppen voor het bedienen van de ramen (bestuurdersdeur) maar meer technische aanpassingen aan bijv. versnellingsbak, koppeling, het voorkomen van condensvorming in het interieur etc. etc.

Ben benieuwd of jullie me meer kunnen vertellen!

Gr. Maurits

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 11:30
door Menaz
Medio 2014 is er in elk geval een andere versnellingsbak gekomen. Mijn Mii is van begin 2014 en heeft nog de 'oude' bak, met de achteruitversnelling tegenover de 5. De nieuwe bak heeft de achteruit naast de 1 zitten.

En op bepaalde versies krijg je nu een bandenspanningscontrolesysteem.

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 11:32
door Tornado
Menaz schreef:Medio 2014 is er in elk geval een andere versnellingsbak gekomen. Mijn Mii is van begin 2014 en heeft nog de 'oude' bak, met de achteruitversnelling tegenover de 5. De nieuwe bak heeft de achteruit naast de 1 zitten.
Hallo Menaz,

Bedankt voor je reactie. Mijn Up is geproduceerd in oktober 2014 en heeft de achteruitversnelling ook nog tegenover de vijfde versnelling!
Zou er verschil in modificaties zijn tussen de drieling?

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 11:38
door Menaz

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 11:50
door Tornado
Menaz schreef:Bijzonder.

Dit is mijn bron: http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=3626
Bij mijn Up moet je wel eerst de pook indrukken om de achteruitversnelling in te kunnen leggen. Dat is dus blijkbaar wel nieuw. Alleen zit de achteruit wel tegenover de 5e versnelling.

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 12:22
door Menaz
Ok, dan heb ik een verkeerde aanname gedaan. Automatisme, omdat de achteruit bij elke andere VAG-auto die ik gereden hem naast de 1 zit denk ik. :) Dan heb je dus wel de nieuwe bak.

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 13:03
door kgroot.nl
Die 2 gloednieuwe ups bij mij thuis zit ie ook gewoon tegenover de 5 terwijl het nieuw geproduceerde autos zijn

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 14:52
door Gert
Wat de versnellingsbak betreft, die is volgens mij inderdaad verbeterd. Ik heb op internet ergens gezien dat de vroegste bakken te makkelijk in de achteruit vlogen (misschien als je terug naar de vier wilde). Dat de achteruit "tegenover" de 5 ligt is natuurlijk min of meer onvermijdelijk. Mijn up (besteld begin september 2014) heeft een zodanig "beveiligde" achteruit dat ik hem in het begin niet eens kon vinden als ik hem nodig had. Mensen die ik proef liet rijden in mijn up hadden hetzelfde probleem. Probleem is een groot woord. Beter een beetje moeten zoeken dan er per ongeluk in vliegen. Als je hem gevonden hebt raak je hem niet meer kwijt en er per ongeluk inschieten lijkt me uitgesloten.

Verder heeft mijn up ook al de bandendruk controle.

Wat hij niet heeft en er wel aankomt, is de verlaagde veiligheidsriemen / gordels. Dit t.b.v. de onderdeuren onder ons. Ik neem aan dat langere mensen er geen last van hebben dus dat is wel een verbetering.

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 17:01
door PR010
Ik hen UP uit 2012 en heb echt nog nooit last gehad van de bak


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: wo 21 jan 2015, 23:00
door TwitNour
PR010 schreef:Ik hen UP uit 2012 en heb echt nog nooit last gehad van de bak


Sent from my iPad using Tapatalk
Ik ook niet zo zeer. Heel af en toe nog wel eens dat hij niet in de achteruit wil. Dan laat ik de koppeling wat komen, echt net, en dan schiet hij erin. Wat ook helpt is 1 cm vooruit rijden en dan in de achteruit want dat helpt ook. Denk dat het iets is met tandwielen die dan net niet lekker staan en niet in elkaar vallen.

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: do 22 jan 2015, 07:37
door Johannus
Geen ervaring met oudere up!-jes, maar als het schakelpatroon niet gewijzigd is ( Dus de achteruit altijd al tegenover de 5 zat ), dan hoeft de versnellingsbak zelf niet gewijzigd te zijn. De vergrendeling ( weerstand voor het inleggen van de achteruit ) zit namelijk aan de pook. En de pook =/= versnellingsbak.

Overigens: Volgens mij zit ie niet 'recht' tegenover de vijf, maar nog een fractie verder naar rechts. Zodat je m vanaf de 5, als je door mocht denken te schakelen naar de niet bestaande 6, niet direct kunt inleggen.

Andere technische upgrades voor modeljaar 2015 zouden al sinds ongeveer de zomer moeten zijn toegepast ( modeljaarwisseling is klassiek meestel rond productiedatum augustus ).

- Gordelhoogte aan A-stijl gewijzigd
- Dubbele raambediening

Verder geen wijzigingen bij mij bekend. In 'alle' autobladen wordt de up! tegenwoordig als 'verouderd' en 'traditioneel' weggezet, naast de nieuwe Twingo/Smart4-4 en de i10 van Hyundai kan ik daar wel iets van begrijpen, maar ik vertaal traditioneel dan gewoon in 'no-nosense' en vind m gelukkig mooier dan een Twingo.

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: do 22 jan 2015, 18:32
door TwitNour
Volgens mij zit er gewoon een mechanisme in dat ervoor zorgt dat je vanuit de 5 nooit in de R kan vallen zonder eerst naar neutraal te gaan. 5 en R zitten wel degelijk recht tegenover elkaar.

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: do 22 jan 2015, 19:32
door Vinniepilon
Knappe jongen die zonder geweld van 5 naar R schakelt :-)

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: do 22 jan 2015, 22:20
door TwitNour
Vinniepilon schreef:Knappe jongen die zonder geweld van 5 naar R schakelt :-)
Gewoon stilstaand proberen natuurlijk. Niet als je rijdt.

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: do 22 jan 2015, 22:33
door Vinniepilon
TwitNour schreef:
Vinniepilon schreef:Knappe jongen die zonder geweld van 5 naar R schakelt :-)
Gewoon stilstaand proberen natuurlijk. Niet als je rijdt.

Ik snap het probleem ook niet? Waarom is die beveiliging er in gemaakt. Er zullen toch mensen de bak stuk hebben gemaakt :-)

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 00:27
door TwitNour
Vinniepilon schreef:
TwitNour schreef:
Vinniepilon schreef:Knappe jongen die zonder geweld van 5 naar R schakelt :-)
Gewoon stilstaand proberen natuurlijk. Niet als je rijdt.

Ik snap het probleem ook niet? Waarom is die beveiliging er in gemaakt. Er zullen toch mensen de bak stuk hebben gemaakt :-)
Er zullen vast mensen zijn die van de 5 makkelijk in de R stappen... Ach, ik heb er geen last van dus vind het wel goed dat het er in zit/

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 06:42
door Loudmouse
Bij aanschaf van onze Citigo werd ons ook inderdaad verteld dat deze in tegenstelling tot de go waarmee we proefgereden hebben die update had.
Ik denk dat dit 2 redenen heeft.
1: er zijn steeds meer autos met 6 versnellingen op de markt, mensen die dan met een 5 bak rijden zouden hem wel eens naar de achteruit willen brengen denkend dat het die zesde versnelling is.
2: veiligheidslabels, je ziet het steeds meer dat we beschermd moeten worden tegen onszelf, wat is er toch mis met natuurlijke selectie :mrgreen:

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: vr 23 jan 2015, 08:23
door oppermii
Van de 5 naar de R? Wat n gelul. Volgens mij weet de verkoper gewoon niet waarom er iets aan de bak/pook veranderd is.

Re: Modificaties door Volkswagen

Geplaatst: za 24 jan 2015, 20:03
door Tornado
Als ik bovenstaande berichten lees is er dus door VW wel het e.e.a. aan verbeteringen doorgevoerd.

Op dit forum lees ik ook over de 100.000 km test met de Up!
Om het vochtprobleem binnen in de auto aan te pakken heeft men misschien ook de doorvoerrubbers van de aircoleidingen veranderd.
Nu moet ik wel zeggen dat ik de afgelopen dagen mijn auto van binnen wel vochtiger vind dan ik van mijn vorige auto's gewend ben.
Maar gelukkig geen ijs krabben aan de binnenkant van de vooruit...