airco / verwarming thermometer

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

airco / verwarming thermometer

Bericht door Gert » vr 07 nov 2014, 22:45

Ik heb gezocht naar een thermometer in de up maar niet gevonden. Er zit er een op de PID zag ik maar die heb je niet altijd bij je. Is het niet handig om een digitale thermometer in de up te plakken met een LCD display? Dit om de verwarming en de airco beter/gemakkelijker te kunnen regelen. Behalve dat je voelt wat je veranderd hebt, zie je het dan ook nog eens.

Zo ja, wat is een goede/goedkope?

(In mijn 206 zat climate control vandaar de vraag. Voelde me het lekkerst bij 22,3 graad Celsius ;))
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: airco / verwarming thermometer

Bericht door RobertJ » zo 09 nov 2014, 09:20

22,3°C, dan val je toch accuut in slaap!? Nee doe mij maar 20,5°C. Maarja, uiteindelijk kies je gewoon een stand van de verwarming die een goed gevoel geeft. Het nummertje maakt me niet uit :) voor mij is het midden-2-raamvoet, maar soms ook 1, anders krijg ik droge ogen.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: airco / verwarming thermometer

Bericht door Gert » zo 09 nov 2014, 16:26

Nou in de zomer moet er inderdaad een dikke graad vanaf. Heb trouwens bij de Halford een thermometertje gezien voor iets van 12 euro. Niet echt goedkoop.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: airco / verwarming thermometer

Bericht door Autheo » zo 09 nov 2014, 17:34

Zelf heb ik een simpel los thermometertje in m'n middenconsole gelegd, ooit eens voor een habbekrats in een bouwmarkt uit zo'n bak gehaald. Het ding heeft zowel een binnen als buitentemperatuur sensor. Omdat de Vagling zelf al een buitentemperatuurmeter heeft, heb ik de sensor en het snoertje van dit metertje gewoon opgerold erbij liggen. Je ziet dan tevens dat de meting niet zo zuiver is, want de een geeft net iets anders aan, terwijl beide sensoren gewoon binnen liggen. Hier een (niet zo scherp) fotootje.
Bijlagen
2014-11-09 16.56.53.jpg
Thermometer

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: airco / verwarming thermometer

Bericht door Tom Westendorp » zo 09 nov 2014, 20:19

Climate control up stijl! :lol: Cool! :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

RobertJ
Vagling liefhebber
Berichten: 646
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 13:46

Re: airco / verwarming thermometer

Bericht door RobertJ » ma 10 nov 2014, 08:45

Op dx is ook een hoop (meuk) te vinden

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: airco / verwarming thermometer

Bericht door Tom Westendorp » ma 10 nov 2014, 08:47

RobertJ schreef:Op dx is ook een hoop (meuk) te vinden
Tegen afbraak prijzen! :dance: Ik heb er al heel wat besteld. Komt altijd over en is vaak nog van redelijke kwaliteit. :D Het kan wel even duren.

EDIT ik heb even een dealextreme topic aangemaakt. Best handig denk ik! viewtopic.php?f=12&t=4158
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: airco / verwarming thermometer

Bericht door Gert » ma 10 nov 2014, 09:54

Bedankt voor de dx tip! Misschien ben ik er zelfs wel al klant maar het is al weer vele jaren terug dat ik iets besteld heb in het verre oosten. Er staat een leuk thermometertje voor 2,40 en free shipping to NL :roll:

Meteen maar gekocht via paypal. Zag trouwens dat paypal mijn creditcard nummer heeft en niet mijn bankrekening nummer. Maakt dat trouwens nog wat uit? Als je paypal aan je bankrekening koppelt moet je dan steeds je paypal rekening aanvullen met geld via ideal of zo of hoe werkt dat precies?
Is koppelen aan creditcard handiger en/of veiliger?
Of is juist koppelen aan bankrening handiger en/of veiliger?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

mlf
Forum newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 21:51

Re: airco / verwarming thermometer

Bericht door mlf » ma 10 nov 2014, 21:21

Gert schreef: Meteen maar gekocht via paypal. Zag trouwens dat paypal mijn creditcard nummer heeft en niet mijn bankrekening nummer. Maakt dat trouwens nog wat uit? Als je paypal aan je bankrekening koppelt moet je dan steeds je paypal rekening aanvullen met geld via ideal of zo of hoe werkt dat precies?
Is koppelen aan creditcard handiger en/of veiliger?
Of is juist koppelen aan bankrening handiger en/of veiliger?
Als je je bankrekening koppelt, wordt er een incasso gedaan na elke betaling. Je hoeft niet voor paypal saldo te zorgen dat gaat dus direct van je rekening. Creditcard of bank is beide veilig binnen paypal. Voordeel creditcard is er niet echt behalve evt de paar dagen uitstel van betaling die je hebt of evt 180 dagen verzekering op gekocht item waar Visa en Mastercard soms mee stunten.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: airco / verwarming thermometer

Bericht door Gert » ma 10 nov 2014, 21:40

Bedankt voor de info mlf. Ja, als paypal veilig is maakt het niet uit maar wat als paypal niet veilig is.

Zou dan niet een bankrekeningnummer in handen van boosaards minder erg zijn dan een creditcardnummer? Moet dit toch eens bij mijn bank navragen want die weten ook wat ze vergoeden.

Creditcard zou nog als voordeel kunnen hebben dat de verkoper sneller zijn geld heeft maar dat zou mij niet zoveel schelen. Stel dat bij een incasso het geld een dagje later bij de verkoper is dan betekent dat bij dx (zonder verzendkosten) toch niet meer dan dat ik bvb 8 dagen op mijn thermometertje moet wachten ipv 7. Dat maakt natuurlijk ook niet uit.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: airco / verwarming thermometer

Bericht door Gert » do 18 dec 2014, 14:10

Had het thermometerje van 2,48 na een weekje binnen. Het werkt goed, al ben ik er niet zeker van.
Bovenste vak van de middenconsole is een prima plek om hem neer te zetten en met goed zicht erop.

Ik moet misschien nog op de een of andere manier het sensor snoertje uitrollen om een betere/snellere temperatuurmeting te krijgen. Anyway, je moet natuurlijk nog wel steeds zelf de verwarming bijstellen.

Het is me opgevallen, los van de temperatuurmeting, dat de temperatuur nog een flink eindje oploopt ook als je de verwarming al lager hebt gezet. De thermometer kan wel een beetje helpen want ik weet nu dat bij maximale verwarming de kachel terug mag als de thermometer is opgelopen van 6 naar 15 graden. De temperatuur loop daarna nog rustig op tot zo een 25 graden. Ik heb verder ook de indruk dat de auto niet meer zo hard afkoelt als hij eenmaal op temperatuur is. Ik heb de blower dan wel steeds op 1 staan en de verwarming op laag (op ca. 3 uur). De thermometer kan je dus op een indirecte manier wel behulpzaam zijn bij het regelen van de temperatuur. Ik verwacht hetzelfde in de zomer met de airco.

Ben trouwens blij dat ik ontdekt heb dat bij de display instellingen die je met de tripteler/meter kunt kiezen ook de buitentemperatuur zit. Zojuist 13 graden, dus zal wel groene kerst worden :mrgreen:
Vind binnen en buitentemperatuur belangrijke gegevens. Dit los van ijskristalletje + bel bij minder dan 3 graden.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Plaats reactie