Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Up!grade TSI » za 24 apr 2021, 14:20

Paul_A schreef:
za 24 apr 2021, 13:28
Leuk om te lezen dat er nog meer eigenaren zijn van een CNG Eco Up.
Zelf een viertal jaar geleden een uit Duitsland geïmporteerde Up overgenomen en er tot nu toe geen spijt van.
Ondertussen staat de teller op bijna 265.000 km !
Netjes Paul, wat ik dan wel interessant vind, hoe ver kom je op dat gas en liter/kilo? prijs?
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Paul_A
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za 24 apr 2021, 13:03

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Paul_A » za 24 apr 2021, 15:14

Up!grade TSI schreef:
za 24 apr 2021, 14:20
Paul_A schreef:
za 24 apr 2021, 13:28
Leuk om te lezen dat er nog meer eigenaren zijn van een CNG Eco Up.
Zelf een viertal jaar geleden een uit Duitsland geïmporteerde Up overgenomen en er tot nu toe geen spijt van.
Ondertussen staat de teller op bijna 265.000 km !
Netjes Paul, wat ik dan wel interessant vind, hoe ver kom je op dat gas en liter/kilo? prijs?
Op een volle tank CNG van 12,5 kg haal ik ongeveer 250-275 km, afhankelijk van het gebruik. Dus ongeveer 1:20.

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Up!grade TSI » za 24 apr 2021, 17:39

Paul_A schreef:
za 24 apr 2021, 15:14
Up!grade TSI schreef:
za 24 apr 2021, 14:20
Paul_A schreef:
za 24 apr 2021, 13:28
Leuk om te lezen dat er nog meer eigenaren zijn van een CNG Eco Up.
Zelf een viertal jaar geleden een uit Duitsland geïmporteerde Up overgenomen en er tot nu toe geen spijt van.
Ondertussen staat de teller op bijna 265.000 km !
Netjes Paul, wat ik dan wel interessant vind, hoe ver kom je op dat gas en liter/kilo? prijs?
Op een volle tank CNG van 12,5 kg haal ik ongeveer 250-275 km, afhankelijk van het gebruik. Dus ongeveer 1:20.
Aha, en wat doet een kilo cng aan de pomp? Vast goedkoper dan de dure ranja die ik tank...
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Paul_A
Forum newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za 24 apr 2021, 13:03

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Paul_A » za 24 apr 2021, 19:54

Op dit moment ongeveer 1,21 / kilo.
In België is de prijs nog (some ver) onder de euro !

cvketel
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 11:13

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door cvketel » do 08 jul 2021, 14:23

Sinds ongeveer een half jaar trotse eigenaar van een CNG Eco Up. Ook al naar volle tevredenheid ermee naar Italië op en neer gereden een paar weken terug :D
Vandaag had ik een afspraak om de CNG tanks te laten keuren, de vorige eigenaren hadden dit helaas nooit gedaan, dus dit was de eerste keer in de 8 jaar die het autootje nu oud is. Nu vond ik de keuring op zich al niet goedkoop (€235), maar na afloop bleek het systeem afgekeurd te zijn omdat de 'afsluitkleppen' niet werkte (op de offerte stond 'magneetklep'). Kosten voor vervanging €2500

Hier sloeg ik natuurlijk steil van achterover. Herkent iemand dit probleem? En kan iemand me vertellen wat het precies inhoudt?

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Autheo » di 05 okt 2021, 22:36

Hallo CNG-uppers,

Weet iemand van jullie hoe het zit met het uitschakelen van de passagiersairbag in de CNG-up?
Daar wordt een vraag over gesteld in dit topic: viewtopic.php?f=6&t=7788
Herkennen jullie dat probleem?

SteGo
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 12:24

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door SteGo » zo 26 dec 2021, 20:04

cvketel schreef:
do 08 jul 2021, 14:23
Sinds ongeveer een half jaar trotse eigenaar van een CNG Eco Up. Ook al naar volle tevredenheid ermee naar Italië op en neer gereden een paar weken terug :D
Vandaag had ik een afspraak om de CNG tanks te laten keuren, de vorige eigenaren hadden dit helaas nooit gedaan, dus dit was de eerste keer in de 8 jaar die het autootje nu oud is. Nu vond ik de keuring op zich al niet goedkoop (€235), maar na afloop bleek het systeem afgekeurd te zijn omdat de 'afsluitkleppen' niet werkte (op de offerte stond 'magneetklep'). Kosten voor vervanging €2500

Hier sloeg ik natuurlijk steil van achterover. Herkent iemand dit probleem? En kan iemand me vertellen wat het precies inhoudt?
Op beide gascilinders (je hebt er 2!) zit een magneetklep om de cilinder af te sluiten. Wanneer je de auto uitzet wordt de cilinder afgesloten voor de veiligheid.
Als je op de link hieronder drukt krijg je een plaatje te zien, het zijn nummers 12 & 13 van de tekening.
https://images.ilcats.ru/getImage.php?c ... d78680ec4a
Bijbehorende onderdeelnummers; 1S0907631F & 1S0907631E. (voor zover ik online even kan nagaan met gratis software).

Ik sla ook steil achterover van de prijs om dat weer te fixen ... allemachtig. €2500 komt in de buurt van de inruilwaarde van mijn Citigo. Echt niet normaal. Als ze ditzelfde euvel bij mijn Citigo constateren wanneer hij over ruim een jaar weer gekeurd moet worden dan gaat hij economisch total loss. :shock:
Dan is het voordeel van rijden op CNG in 1 keer verdwenen. :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door Gert » ma 27 dec 2021, 13:00

Ik weet niks van gasautos maar ik zou toch eens rondvragen of die kleppen niet gerepareerd kunnen worden of vervangen worden door revisiekleppen. Als dat niet officieel zou gelden kan herkeuring na reparatie/revisie voor nogmaals 235 euro nog steeds goedkoper zijn.

Reparatie gelijk aan inruilwaarde lijkt mij niet zonder meer te betekenen dat de auto economisch total loss is. Ik heb zelf nog vele jaren voordelig gereden met autos die (nagenoeg) geen inruilwaarde meer hadden. Leeftijd en km-stand zullen toch minstens in de beschouwing betrokken moeten worden
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

DrEd
Forum newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 dec 2023, 18:24

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door DrEd » do 21 dec 2023, 18:38

Gosh, wat halen jullie allemaal een mooi verbruik. Sinds kort een EcoUp en ik zit zo rond de 1kg gas op 16-17 kilometer. Ding al uitgelezen en verder geen foutmeldingen aanwezig. En om nou te zeggen dat we de klinkers overal de weg uit trekken met deze Up is ook niet echt waar. Zal even op verder onderzoek gaan. Enne, topic teruglezend, wat is dat gas weer eens duur geworden over de loop der tijd. Betaalde vandaag net nog geen 1,70 voor een kilootje.

DrEd
Forum newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 dec 2023, 18:24

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door DrEd » do 21 dec 2023, 21:18

Nader onderzoek: Er ontbreekt een rubber tussen het gasklephuis en het luchtfilter. Daarnaast missen er een paar van die rubberen doppies die het luchtfilter op zijn plaats houden. Morgen even shoppen.

DrEd
Forum newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 dec 2023, 18:24

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door DrEd » za 23 dec 2023, 13:42

Opgelost, de 3 rubberen doppen die het luchtfilter op zijn plaats houden kosten bij de dealer 15,- per stuk. Het rubber tussen filter en gasklephuis schat ik dan zo rond de 25,-. Zou zo rond de 70 euro kosten om het luchtfilter weer op zijn plaats te houden. Voor 20 euro op de sloop een compleet luchtfilterhuis gehaald en gemonteerd. Het gasmetertje tikte voorheen na 100km de helft aan, nou zijn we 150km verder en er zit nog meer als de helft in.

DrEd
Forum newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 dec 2023, 18:24

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door DrEd » vr 02 feb 2024, 23:55

De Eco UP loopt de laatste maand keurig zo'n 1 op 22. Zuinig karretje, dat haal ik met mijn motor niet eens. De Eco Uppers zijn hier wel erg rustig :D. Of ben ik de enige die zo'n groengas dingetje heeft?....Zou best kunnen....

SteGo
Forum newbie
Berichten: 64
Lid geworden op: za 09 feb 2019, 12:24

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door SteGo » do 08 feb 2024, 19:23

DrEd schreef:
vr 02 feb 2024, 23:55
Of ben ik de enige die zo'n groengas dingetje heeft?....Zou best kunnen....
Zou inderdaad zo maar eens kunnen. ;)

De mijne heb ik bijna anderhalf jaar geleden alweer ingeruild voor een benzine-variant. En ik moet zeggen; geen enkele dag spijt gehad. Voor mij NOOIT weer een CNG-auto. ;)
Wat een genot om weer gewoon overal te kunnen tanken en ruim 700km op een tank te kunnen rijden ca. 300km, geen CNG-tankkeuringen, geen gedoe meer met kapotte CNG-pompen, niet meer omrijden om te kunnen tanken, lagere verzekeringspremie.
Het was een leuk experiment, maar ik heb helemaal mijn bekomst van CNG. Nog wel met een schuin oog gekeken naar LPG inbouw in m'n huidige Citigo, maar het aanbod LPG-tankstations is rondom mijn woonplaats ook al behoorlijk bedroevend ... en voordat ik die installatie eens terug heb verdiend zijn we ook alweer een flink eind verder.
Afbeelding

DrEd
Forum newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 dec 2023, 18:24

Re: Een vast topic voor CNG Eco Up bezitters

Bericht door DrEd » ma 12 feb 2024, 22:57

Gilke/ronald schreef:
zo 11 feb 2024, 20:05
Ik heb een vraag over de up cng. Wij horen net na het tanken van cng(vol). Een irritante pieptoon rechts bij het dasboard. Heeft iemand dat al eerder gehoord of Elf mee gemaakt. Hebben hem net een dag en is wel een fijn wagentje. Is zou graag het peobleem horen of de oplossing er van. Denk zelf dat het door het tanken komt want daar na. Na de tweede keer tanken is het pas. Eerste keer getank en op 5 kn na leeg gereden. Net voor se tweede keer getankt en bij 2000 toeren komt de piep. Onder de motorkap zelf is het bijna niet te horen.
Dat is een producteigenschap (zegt de dealer)....Is de gasdrukregelaar, die moet vervangen worden. Is herkenbaar EcoUP probleem.


Ed

Plaats reactie