Goeiemorgen ...
Heeft iemand enig idee hoe ik de sigarettenaansteker kan aanpassen van 10 ampere naar 30 ampere ?
alvast bedankt.
Renzo
ampere aanpassen
- el coche SEAT
- Donateur member
- Berichten: 818
- Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
- Locatie: BrunssUP!m
Re: ampere aanpassen
Denk dat dit niet zomaar gaat. De kabels zullen met een bepaalde marge berekend zijn op de lage stroom.eco-up schreef:Goeiemorgen ...
Heeft iemand enig idee hoe ik de sigarettenaansteker kan aanpassen van 10 ampere naar 30 ampere ?
alvast bedankt.
Renzo
Wil je meer dan moet je waarschijnlijk dikkere kabels gaan trekken. Plus, dan moet je ook nog de consequenties kunnen overzien van de gemaakte aanpassing voor de rest van de electrische installatie.
Even een nieuwsgierige vraag, waarom wil je aansteker aanpassen?
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
Re: ampere aanpassen
bedankt voor je reactie !!!
ik heb een 12 v koffiezettertje, die gebruiken we als we op vakantie gaan, erg lekker en goed heet.... werkt prima.
de koffiezetter is 170 watt.
de up heet 10 ampere en de koffiezetter vraagt iets van 20
ik heb een 12 v koffiezettertje, die gebruiken we als we op vakantie gaan, erg lekker en goed heet.... werkt prima.
de koffiezetter is 170 watt.
de up heet 10 ampere en de koffiezetter vraagt iets van 20
Re: ampere aanpassen
Voor 20A heb je kabels van 2,5mm2 nodig (en dat zou er standaard wel eens in kunnen liggen, maar meten is weten!). Bij 30A wordt dit al 4,0mm2.
De vraag is ook of de aansteker aansluiting daarop berekend is. Of de zekeringenkast zelf, die wil je zeker niet overbelasten.
Ik neem aan dat je niet tijdens het rijden koffie gaat zetten dus wellicht is het een optie om een paar losse kabels in juiste dikte te voorzien van een geschikte aansteker aansluiting met aan de andere kant accuklemmetjes en in de voeding een zekeringhoudertje. Dan kun je hem aan je accu koppelen als je dorst hebt.
Ps de + komt dan aan de accu pluspool, de - niet aan de minpool maar aan motorblok massa (zodat de batterijmanager ziet dat je stroom afneemt).
De vraag is ook of de aansteker aansluiting daarop berekend is. Of de zekeringenkast zelf, die wil je zeker niet overbelasten.
Ik neem aan dat je niet tijdens het rijden koffie gaat zetten dus wellicht is het een optie om een paar losse kabels in juiste dikte te voorzien van een geschikte aansteker aansluiting met aan de andere kant accuklemmetjes en in de voeding een zekeringhoudertje. Dan kun je hem aan je accu koppelen als je dorst hebt.
Ps de + komt dan aan de accu pluspool, de - niet aan de minpool maar aan motorblok massa (zodat de batterijmanager ziet dat je stroom afneemt).
Re: ampere aanpassen
170 watt bij een spanning van 14.4V als je motor loopt/rijdt is 11.8 A en dat voor korte duur is dat prima op te lossen door evt een zwaardere zekering in dat circuit te stoppen 15A ipv 10Aeco-up schreef:bedankt voor je reactie !!!
ik heb een 12 v koffiezettertje, die gebruiken we als we op vakantie gaan, erg lekker en goed heet.... werkt prima.
de koffiezetter is 170 watt.
de up heet 10 ampere en de koffiezetter vraagt iets van 20
- el coche SEAT
- Donateur member
- Berichten: 818
- Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
- Locatie: BrunssUP!m
Re: ampere aanpassen
Zou ik nooit doen, die zwaardere zekering.enie-up schreef:170 watt bij een spanning van 14.4V als je motor loopt/rijdt is 11.8 A en dat voor korte duur is dat prima op te lossen door evt een zwaardere zekering in dat circuit te stoppen 15A ipv 10Aeco-up schreef:bedankt voor je reactie !!!
ik heb een 12 v koffiezettertje, die gebruiken we als we op vakantie gaan, erg lekker en goed heet.... werkt prima.
de koffiezetter is 170 watt.
de up heet 10 ampere en de koffiezetter vraagt iets van 20
Een zekering zit er voor de veiligheid.
VW UP! GTI, Kings Red with Black roof, 115 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
VW Golf Variant, R-line, Dolphin Grey, 130 pk, 2023
Re: ampere aanpassen
Oei inderdaad een gevaarlijke.
De formule is niet moeilijk, Vermogen(P) =Spanning(U)x Stroom(I)
Capaciteit van de zekering is 10 ampere (stroom) , de spanning bij stilstand en sleutelcontact uit, kan beoordeeld worden door de spanning te meten aan de accu klemmen en ligt in de regel iets boven de 12 Volt.
Zeg 12,3V dus uitgerekend is de capaciteit van de plug, 12,3 x 10= 123 Watt.
Als de motor loopt verzorgt de dynamo voor oplading, als je aan de klemmen meet zie je dat de spanning hoger is als gevolg van de regelaar in de dynamo, stroom kan gemeten worden met een zogenaamde stroomtang om de kabel.
Normaal ligt dit idd rond de 14,4 Volt aangezien de laadbron iets aan de accu dient toe te voeren.
Als we nu hier mee rekenen krijgen we als uitkomst 14,4 x12= 172,8V.
Echter als de accu vol raakt zal de spanning dalen en dus ook de capaciteit van de plug.
Als je echt meer vermogen wilt voor langere tijd, is bedrading controle/ aanpassing de veiligste oplossing dit in combinatie met je zekering capaciteit, en dan geen zomaar 30 maar netjes veilig uitrekenen.
Je ziet wel dat er tolerantie is aangebracht, maar dit geldt ook voor de plug.
In het vorige advies zou het met een vrijlege accu even goed kunnen gaan met als gevolg dat de zekering smelt als de accu volraakt of als de motor wordt stilgelegd.
Hoop dat je hier wat aan hebt, ik weet dat dit is wat je eigenlijk niet als antwoordt wilde.
Met vriendelijke groet,
Leen.
De formule is niet moeilijk, Vermogen(P) =Spanning(U)x Stroom(I)
Capaciteit van de zekering is 10 ampere (stroom) , de spanning bij stilstand en sleutelcontact uit, kan beoordeeld worden door de spanning te meten aan de accu klemmen en ligt in de regel iets boven de 12 Volt.
Zeg 12,3V dus uitgerekend is de capaciteit van de plug, 12,3 x 10= 123 Watt.
Als de motor loopt verzorgt de dynamo voor oplading, als je aan de klemmen meet zie je dat de spanning hoger is als gevolg van de regelaar in de dynamo, stroom kan gemeten worden met een zogenaamde stroomtang om de kabel.
Normaal ligt dit idd rond de 14,4 Volt aangezien de laadbron iets aan de accu dient toe te voeren.
Als we nu hier mee rekenen krijgen we als uitkomst 14,4 x12= 172,8V.
Echter als de accu vol raakt zal de spanning dalen en dus ook de capaciteit van de plug.
Als je echt meer vermogen wilt voor langere tijd, is bedrading controle/ aanpassing de veiligste oplossing dit in combinatie met je zekering capaciteit, en dan geen zomaar 30 maar netjes veilig uitrekenen.
Je ziet wel dat er tolerantie is aangebracht, maar dit geldt ook voor de plug.
In het vorige advies zou het met een vrijlege accu even goed kunnen gaan met als gevolg dat de zekering smelt als de accu volraakt of als de motor wordt stilgelegd.
Hoop dat je hier wat aan hebt, ik weet dat dit is wat je eigenlijk niet als antwoordt wilde.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Re: ampere aanpassen
Bedankt voor jullie reacties !!! Leuk dat jullie zo meedenken ...
De dealer stelde voor om nieuwe kabels en nieuwe zekeringskast aan te leggen (kosten 50 euro)
Bij de vorige auto was het geen probleem de koffiezetter te gebruiken, voorlopig stoppen we maar even bij een wegrestaurantje voor een bakkie
bedankt en fijne zondag.
gr Renzo
De dealer stelde voor om nieuwe kabels en nieuwe zekeringskast aan te leggen (kosten 50 euro)
Bij de vorige auto was het geen probleem de koffiezetter te gebruiken, voorlopig stoppen we maar even bij een wegrestaurantje voor een bakkie
bedankt en fijne zondag.
gr Renzo