Pagina 1 van 2

Bandenspanning move up?

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 09:14
door gupje
Hallo,

Wat nu de beste bandenspanning voor de move up. Ik lees nl overal aangepaste bandenspanningen om zo zuinig mogelijk te rijden, maar dat gaat meestal over de high up en die hebben grotere banden....
Ik heb gewoon de standaard banden van de move up, maar het benzineverbruik valt mij tegen (gem. 1: 16.8) Nu heb ik mijn banden al op volle belasting gezet, maar lees ook dat sommige van jullie ze gewoon allemaal op 2,4 zetten. Ik merk trouwens wel al nu ze wat harder zijn, dat hij soepeler rijdt.
Wat is nu dus de beste bandenspanning voor mijn up om wat zuiniger te gaan rijden.

Graag reacties, dan kan ik hopelijk na 9000 km ook wat zuiniger gaan rijden. Dank!

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 15:49
door Henk1200
Ik heb mijn banden ook op ongeveer 2.4 bar staan. Dit is de aangegeven luchtdruk voor zwaarbeladen. De eerste 5000 km reed ik met de aangegeven luchtdruk als hij niet beladen is dus 1.8 bar en 2.0. Ik merk duidelijk dat de rolweerstand minder is waardoor de auto verder uitrolt. Hierdoor hoef ik minder lang het gaspedaal in te drukken als ik een stoplicht nader. Scheelt weer paar centen.

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 16:00
door el coche SEAT
Ben wel alert voor een te hoge bandenspanning.

Een te hoge bandenspanning zorgt voor een verminderd rijcomfort, omdat een deel van de verende werking van de banden verloren gaat. De autoband wordt bij een te hoge spanning te rond, waardoor het midden van de autoband harder slijt. Ook een te hoge spanning van de autoband zorgt voor verminderde grip op de weg.

Op deze site http://www.conti.nl/informatie/de-juist ... AodOHYA7Q# vindt je een tabel met de juiste bandenspanning.

Veiligheid gaat voor verbruik !!!!!

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 16:15
door Psycho_Mantis
Ik had mijn move up banden op iets van 2,3 bar voor en 2,2 bar achter.

Ik heb nu eigenlijk geen idee hoeveel bar erin zit... heb nu spoke velgen.

@hierboven, handig zo tabel waar de up niet bij staat :lol:

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 16:39
door el coche SEAT
Psycho_Mantis schreef:
@hierboven, handig zo tabel waar de up niet bij staat :lol:
Was me nog niet opgevallen. Heb net eens gegoogled maar vind ook nog geen tabel waar de UP wel op staat. :oops:

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: vr 15 mar 2013, 17:05
door henri
Ik zie de Up gewoon in de tabel van Conti staan, hoor :D

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: za 16 mar 2013, 07:37
door Inge
Ja, maar zonder spanning advies!!

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: za 16 mar 2013, 13:39
door henri
Voor de visueel beperkten onder jullie :D :

Afbeelding

Onbeladen: 2.0 bar vóór - 1.8 bar achter
Zwaar beladen: 2.2 bar vóór - 2.5 bar achter

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: za 16 mar 2013, 14:46
door Psycho_Mantis
Gewoon het zelfde dus al in het tankklepje staat geloof ik

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: za 16 mar 2013, 14:53
door Tino
heb rondom 2.2 inderdaad iets minder comfort :( maar wel lekker ligt rollen :)

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: zo 17 mar 2013, 15:23
door Mikester
Rondom 2.4 voor de 15'' winterbanden.

De 17'' zomerbanden staan op 2.5-2.6 rondom. Het kan mij niet hard genoeg zijn :mrgreen:

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: zo 17 mar 2013, 16:28
door Ome Rolph
gupje schreef:Hallo,

Wat nu de beste bandenspanning voor de move up. Ik lees nl overal aangepaste bandenspanningen om zo zuinig mogelijk te rijden, maar dat gaat meestal over de high up en die hebben grotere banden....
Ik heb gewoon de standaard banden van de move up, maar het benzineverbruik valt mij tegen (gem. 1: 16.8) Nu heb ik mijn banden al op volle belasting gezet, maar lees ook dat sommige van jullie ze gewoon allemaal op 2,4 zetten. Ik merk trouwens wel al nu ze wat harder zijn, dat hij soepeler rijdt.
Wat is nu dus de beste bandenspanning voor mijn up om wat zuiniger te gaan rijden.

Graag reacties, dan kan ik hopelijk na 9000 km ook wat zuiniger gaan rijden. Dank!
Beetje rommelen met de bandenspanning kan geen kwaad mits je het binnen de perken houdt. 2,2 bar voor en 2,5 bar achter zijn echt de maximale waarden waar ik me aan zou houden.

Verwacht geen wonderen van een verhoogde bandenspanning. Je geeft aan dat je 1:16,8 rijdt. Ik schat dat je met verhoogde spanning 1:17 gaat halen. Daar ga je het dus niet mee winnen.

Wil je zuinig rijden, ga dan wat bewuster met je rechtervoet om. Daar zijn de grote verschillen te halen!!

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: wo 29 jan 2014, 13:55
door f.devoigt
Guppie; je geeft aan alle banden op een hogere spanning te willen zetten dan geadvisserd wordt. Let wel, als je banden te hard op pompt slijten deze in het midden sneller dan normaal. Verder hebben de banden een kleiner oppervlakte waarmee ze in contact komen met de weg. Dit kan remkracht verminderen , en natuurlijk ook de wegligging. Verder zorgen herdere banden ervoor dat de banden minder schokken opvangen , en de schokbrekers dit dus meer op moeten vangen . Ook zal de auto gevoeliger worden voor oneffenheden in het wegdek waardoor ophanging etc weer meer te voorduren krijgen.

De volkswagen up is nu eenmaal niet de voordeligste in benzine verbruik als het om rijden in de binnestad gaat. Op de snelweg kun je al snel 1 op 20 , en met zuinig rijden soms wel 1 op 22,5 halen. Echt voordeliger zal hij nooit rijden. Reken wel zelf uit wat hij verbruikt , en kijk op de tomtom hoe hard je rijdt. Zowel de boordcomputer als de kilometertellem maken de up een stuk "voordeliger ". Dit in het voordeel van de fabrikant. Ik rijdt zelf momenteel op continental wintercontact 175 x 60 x 14 en dan merk ik wel dat hij meer verbuikt dan met de originele banden.

Ik zou dus eens nadenken over het "voordeel "dat je haalt uit hogere bandenspanning .

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: do 30 jan 2014, 01:27
door up!
Ik rijd met rondom 2,4 bar, bevalt me prima. De dealer had ze opgepompt tot 1,8 bar :naughty:

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: do 30 jan 2014, 06:56
door RobertJ
Onze premiumcontact banden verbruiken ook meer dan eco rubber. Ik denk dat je daar een stuk winst kan halen :)

Sent from my XT897

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: do 30 jan 2014, 09:38
door MicroUp
Gewoon de standaard aangegeven bandenspanning aanhouden vanuit de fabrikant. Fabrikant bedenkt niet zomaar een bepaalde spanning per as. Dit heeft een reden. Voor een move up! Bluemotion met de maat 175-65/14, dien je voor 2.3 te gebruiken en achter 2.1.

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: do 30 jan 2014, 20:07
door GasDwerg
x

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: do 30 jan 2014, 20:09
door GasDwerg
x

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: vr 31 jan 2014, 09:52
door MicroUp
Met alle respect, maar te lage spanning? Weet jij wat lucht doet? Lucht zet uit. Banden op 2.4 bar zetten, vervolgens 100KM rijden, zit je al gauw op 2.6 a 2.8 bar. Sorry hoor, maar dat is A: levensgevaarlijk, B: je verbruikt teveel brandstof, C: je banden slijten als papier.

Re: Bandenspanning move up?

Geplaatst: vr 31 jan 2014, 14:40
door aut5MIIsport60
Dat klopt helemaal.
Op m'n vorige wagen had ik ook (permanente) bandenspanningscontrole op display.
Bij normale ritten van 20+km kwam er 0,3 bar bij en op vakantieritten op warm asfalt wel 0,4 bar.
Harder oppompen (gelijk of na zeer kort stukje) dan 2.2 bar doe ik daarom ook niet.
En inderdaad in het midden van het profiel slijt ie dan het meest af ipv gelijkmatig.
Banden voortijdig moeten vervangen is duurder dan wat benzinebesparing :cry: