benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Martin33
Vagling liefhebber
Berichten: 388
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 17:26

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Martin33 » ma 02 jul 2012, 15:19

Jantje schreef:De benzine(ondertussen in gasvorm, want benzine brandt alleen in gasvorm) komt wervelend in de verbrandingsruimte terecht. Echt van belang hoe die moleculen liggen/staan is het dus niet. Bovendien zouden fabrikanten dit direct in hun auto's monteren ipv miljarden te investeren om hun product zuiniger te maken. De grootste besparing is te halen bij de koeling. Denk hierbij aan keramische onderdelen. Aan koeling gaat ongeveer 30% energie verloren hebben ze mij geleerd op de opleiding motorfietstechniek. Verder is bandenspanning van groot belang, ga maar eens fietsen met zachte banden, en pomp ze daarna op om te voelen wat het verschil is. Jij moet meer werk verzetten om vooruit te komen, dus je motor ook. Verder is het type band ook van belang, Bluemotion staat niet voor niks op andere banden tenslotte. Vier volwassenen en een volle kofferruimte tov 1 persoon scheelt trouwens ook 1 liter op 100 km heb ik laatst ondervonden.
dus vaker op de fiets helpt je auto ook zuiniger te maken :mrgreen:
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Ron UP » ma 02 jul 2012, 15:59

Dus mijn reactie van 30 juni klopt dus!!! :D
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Gebruikersavatar
Martin33
Vagling liefhebber
Berichten: 388
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 17:26

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Martin33 » ma 02 jul 2012, 16:15

Ron UP schreef:Dus mijn reactie van 30 juni klopt dus!!! :D
verdikkie je hebt gelijk Ron. Ben je misschien helderziend? :lol:
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd

Gebruikersavatar
RoyVisser
Vagling liefhebber
Berichten: 218
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 18:18

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door RoyVisser » ma 02 jul 2012, 16:38

Uit de nachtdienst vandaan 150 rijden merk je wel op je gemiddeld verbruik, 1.17.5 is tot nu toe mijn slechste score met echt doorrijden en alleen maar snelweg km's :)
Pearl Black High Up 60pk BlueMotion met 16" Classic Velgen, Pearl Black Inleg, Titaanzwart Interieur, Geen Typeaanduiding, Plaatsvervangend Reservewiel, Drive Pakket en Executive Pakket

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door NoTVR » ma 02 jul 2012, 17:59

1:17,5 is heel redelijk dan vind ik.

De Resonator wow. Ik zie geen draadje naar de computer lopen, dus de werking zal redelijk beperkt zijn. Ik dacht dat de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten tegenwoordig werd bepaald door de Lambda sensor, maar blijkbaar kun je daar toch omheen voor nog geen 25 Euro...

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door up! » ma 02 jul 2012, 22:09

Gemiddeld verbruik tot vandaag: 5,37 liter per 100km.

De laatste tank gereden met 98 octaan en met 0,4 bar hogere bandenspanning (nu rondom 2,4 bar). Gecombineerd met een iets rustigere rijstijl (100km/h op de snelweg) levert dat nu 5,06 liter per 100km op. Dat scheelt dus niet echt veel (0,3 liter per 100km = 50 eurocent)... Ik moet erbij zeggen dat ik voor 50% van de tijd de airco aan had. Dus het verbruik had zonder gebruik van de airco onder de 5 liter gemiddeld kunnen komen. Wat er van zij: elke cent is er één! :lol:
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
eas
Vagling liefhebber
Berichten: 941
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 18:43
Locatie: krommenie

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door eas » ma 02 jul 2012, 22:22

Afbeelding :lol:
fiat panda twinair 65 pk lounge 2013

piet48
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: do 22 mar 2012, 13:50

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door piet48 » ma 02 jul 2012, 22:54

Hoi
Op de A16 gingen vandaag een rode, Moerdijk en een witte Up bij Breda mij voorbij waarvan de rode met de kenteken letters xxl wel toepasselijk.Maar terug naar topic.Heb vandaag, had toch de tijd, zoals meestal ,het verbruik geregistreerd van Baarle Nassau naar Spijkenisse een gemiddelde van 3,9 l/100km heb er een foto van genomen tezijner tijd komt hij hierop, krijg hem en nog meerdere foto's niet op het web,dus ook niet op deze site waarom, zal wel iets verkeerds doen.
Grt Piet
High Up 75pk BlueMotion Techn. Up! Black pakket Drve pakket res.wiel

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door up! » ma 02 jul 2012, 22:59

piet48 schreef:Heb vandaag, had toch de tijd, zoals meestal ,het verbruik geregistreerd van Baarle Nassau naar Spijkenisse een gemiddelde van 3,9 l/100km
Dat is in het echt waarschijnlijk meer dan 4 liter. Bij mijn een na laatste tankbeurt had ik de verbruiksmeter ("langdurig") opnieuw ingesteld. Hij eindigde vandaag bij 4,7 liter gemiddeld. Terwijl het werkelijke verbruik toch echt 5,06 liter gemiddeld was. Vreemd dat Volkswagen zo'n afwijking in het systeem inbouwt...
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

Gebruikersavatar
Martin33
Vagling liefhebber
Berichten: 388
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 17:26

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Martin33 » di 03 jul 2012, 15:10

piet48 schreef:Hoi
Op de A16 gingen vandaag een rode, Moerdijk en een witte Up bij Breda mij voorbij waarvan de rode met de kenteken letters xxl wel toepasselijk.Maar terug naar topic.Heb vandaag, had toch de tijd, zoals meestal ,het verbruik geregistreerd van Baarle Nassau naar Spijkenisse een gemiddelde van 3,9 l/100km heb er een foto van genomen tezijner tijd komt hij hierop, krijg hem en nog meerdere foto's niet op het web,dus ook niet op deze site waarom, zal wel iets verkeerds doen.
Grt Piet
je zal bedoelen XLX ipv XXL, deze combinatie is nog niet uitgegeven ;)
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd

TOP UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 190
Lid geworden op: do 29 mar 2012, 19:21

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TOP UP! » di 03 jul 2012, 18:17

Martin33 schreef:
piet48 schreef:Hoi
Op de A16 gingen vandaag een rode, Moerdijk en een witte Up bij Breda mij voorbij waarvan de rode met de kenteken letters xxl wel toepasselijk.Maar terug naar topic.Heb vandaag, had toch de tijd, zoals meestal ,het verbruik geregistreerd van Baarle Nassau naar Spijkenisse een gemiddelde van 3,9 l/100km heb er een foto van genomen tezijner tijd komt hij hierop, krijg hem en nog meerdere foto's niet op het web,dus ook niet op deze site waarom, zal wel iets verkeerds doen.
Grt Piet
je zal bedoelen XLX ipv XXL, deze combinatie is nog niet uitgegeven ;)
Piet bedoelt waarschijnlijk een kenteken met XLL, daar zag ik er van de week een van rijden.... ;)

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Ron UP » wo 04 jul 2012, 16:50

Weer getankt, tank zat vol met Shell Vpower. Heb 628 km gereden, zelfde rijstijl, en bijna 33 liter weer getankt, 1 op 19 dus ;)
Wel regelmatig de airco aangehad. Ik heb mn verbruik weer online gezet e nzie nu dat ik nu precies hetzelfde verbruik had als de vorige keer, alleen nu 8 km minder gereden op een volle tank, dus de airco heeft ervoor gezorgt dat ik 8 km minder ermee kon rijden , nounou wat een verschil :lol:
Overigens maakt het naar mijn inziens helemaal niks uit qua trekkracht ofzo, dat je de duurdere Vpower erin had gegooid

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/512712.html
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

piet48
Forum newbie
Berichten: 78
Lid geworden op: do 22 mar 2012, 13:50

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door piet48 » wo 04 jul 2012, 17:13

TOP UP! schreef:
Martin33 schreef:
piet48 schreef:Hoi
Op de A16 gingen vandaag een rode, Moerdijk en een witte Up bij Breda mij voorbij waarvan de rode met de kenteken letters xxl wel toepasselijk.Maar terug naar topic.Heb vandaag, had toch de tijd, zoals meestal ,het verbruik geregistreerd van Baarle Nassau naar Spijkenisse een gemiddelde van 3,9 l/100km heb er een foto van genomen tezijner tijd komt hij hierop, krijg hem en nog meerdere foto's niet op het web,dus ook niet op deze site waarom, zal wel iets verkeerds doen.
Grt Piet
je zal bedoelen XLX ipv XXL, deze combinatie is nog niet uitgegeven ;)
Piet bedoelt waarschijnlijk een kenteken met XLL, daar zag ik er van de week een van rijden.... ;)
Hoi
Ik reed op mijn cruise-control ca 100km,mijn vrouw attendeerde mij er op op die rooie Up en op die weg mocht je 130 dus hij zal dat ook wel gereden hebben,hij was zo voorbij en in een flits zag ik het kenteken en dan alleen, alleen de letters mijn ogen zagen de cijfers niet eens, hij begon met een X dat wel.Dus ze moeten mij nooit vragen als getuige bij iets.
Grt Piet
High Up 75pk BlueMotion Techn. Up! Black pakket Drve pakket res.wiel

Gebruikersavatar
Martin33
Vagling liefhebber
Berichten: 388
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 17:26

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Martin33 » wo 04 jul 2012, 18:35

Hoi
Ik reed op mijn cruise-control ca 100km,mijn vrouw attendeerde mij er op op die rooie Up en op die weg mocht je 130 dus hij zal dat ook wel gereden hebben,hij was zo voorbij en in een flits zag ik het kenteken en dan alleen, alleen de letters mijn ogen zagen de cijfers niet eens, hij begon met een X dat wel.Dus ze moeten mij nooit vragen als getuige bij iets.
Grt Piet[/quote]
misschien was het wel een Up! Porche uitvoering :mrgreen:
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door NoTVR » wo 04 jul 2012, 20:39

Vandaag voor het eerst volgegooid, voor 1,62/liter. 730km gereden, en ik kreeg er echt niet meer in dan 29,5 liter. Volgens de BC zou het gemiddelde vanaf nieuw 3.8liter zijn, dus ongeveer 0,2liter verschil.
Vreemd wel dat de dagwaarden nooit slechter waren dan 3,7 liter, en meestal beter dan 3,5liter. Er zit dus een afrondfoutje ergens in dat ding.

Nu even een tank of 2 goed losrijden, en kijken hoe het verbruik is als alles op elkaar is ingelopen. Ik verwacht er niet veel van, maar we gaan het zien...

Gebruikersavatar
Ron UP
Forum eindbaas
Berichten: 2050
Lid geworden op: do 23 feb 2012, 11:57
Locatie: Heemskerk

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Ron UP » wo 04 jul 2012, 21:10

Knap hoor, 1 op 25 bijna, zekers bij je eerste tankbeurt.... denk dat er weinigen zijn die dat je verbeteren!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen


Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350

Jason
Forum newbie
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 12:44

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Jason » wo 04 jul 2012, 21:15

Juist...

500 km , 33 liter........

up!
Forum eindbaas
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 19:58
Locatie: Uppingedam

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door up! » wo 04 jul 2012, 21:39

NoTVR schreef:Vandaag voor het eerst volgegooid, voor 1,62/liter. 730km gereden, en ik kreeg er echt niet meer in dan 29,5 liter. Volgens de BC zou het gemiddelde vanaf nieuw 3.8liter zijn, dus ongeveer 0,2liter verschil.
Vreemd wel dat de dagwaarden nooit slechter waren dan 3,7 liter, en meestal beter dan 3,5liter. Er zit dus een afrondfoutje ergens in dat ding.
Wat voor trajecten rijd je? Het klinkt als rustige provinciale wegen waar je constant 80-90km/h rijdt :lol:
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen

NoTVR
Vagling liefhebber
Berichten: 333
Lid geworden op: vr 08 jun 2012, 12:09

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door NoTVR » do 05 jul 2012, 19:30

Ik denk niet dat ik zuiniger kan rijden met de up! dan dit. Traject is ca. 80km enkele reis, ongeveer een half uur binnendoor, een halfuur snelweg. Maar consequent vanaf 50km/uur in V, en niet terugschakelen om in te halen, maar wachten tot je de ruimte hebt dat heel rustig aan te doen. Als er niemand achter je zit, en verderop staat een licht op groen: ga je toch niet halen, gas los, rem je te snel af, in vrij en laten uitrollen. Zodra je stilstaat slaat de motor af.

Het was voor mezef een test om te kijken wat mogelijk is. Ik pak hem nu een stuk harder aan, maar dat helpt niet echt: 90km binnendoor, gewoon meerijden met het verkeer en doortrekken tot 4000RPM als het kan. Komt 'ie vandaag nog op 4.2l/100km op de BC. Ik begrijp dit niet. Ik hou dit deze tank vol, en ga eens zien wat het resultaat dan is.
Wat wel echt benzine verbruikt is 130 rijden zag ik vandaag. Als je dat consequent doet dan wordt het 1:17 denk ik.

Gebruikersavatar
dubbel-UP!
Vagling liefhebber
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 26 feb 2012, 18:49
Locatie: het mooie Limburg

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door dubbel-UP! » do 05 jul 2012, 20:07

continue 160 km/h gaat die 1 op 12 :lol: :lol:
Dubbel-UP! = black-UP! + high UP!

Plaats reactie