benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Gert » zo 07 jun 2015, 22:13

Klinkt redelijk wat je zegt. Als het niet zo zou zijn zou VW trouwens risico op slechte publiciteit lopen.
Het merk is te groot en te goed om dat risico te lopen lijkt me.

Het valt mij ook op dat de auto zeer snel weer aanslaat en dat je al heel snel weg kunt rijden. Bij hele hectische stoplichten die je kent kun je trouwens een beetje anticiperen op het op groen springen en de motor net wat eerder weer laten aanslaan. Blijven toch nog de bezuiniging en de milieubescherming overeind.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » ma 08 jun 2015, 09:06

Ik heb geen start stop op mijn up! maar ik vind het eigenlijk alleen lekker werken bij een automaat. Bij een handbak vind ik het teveel moeite.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Gert » ma 08 jun 2015, 09:44

Petrolhead Tom schreef:Ik heb geen start stop op mijn up! maar ik vind het eigenlijk alleen lekker werken bij een automaat. Bij een handbak vind ik het teveel moeite.
Hoezo moeite? Als ik wat langer stil moet staan zet ik vanzelf de versnelling in de vrij en laat de koppeling los. Dat is een meer ontspannen zit. Zo heb ik ook ontdekt dat de up start en stop heeft. Ik schrok me eerst een hoedje want ik voelde en hoorde dat de motor zomaar afsloeg :shock:
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Gert » di 09 jun 2015, 09:39

Vanochtend na het wegrijden viel me op dat het start-stop bij een stoplicht niet werkte en even later bij een volgende stoplicht wel. Ik vermoed dat het start-stop alleen werkt als de motor voldoende warm is zodat koude-start schade aan de motor voorkomen wordt. Zo clever zijn ze bij VW wel. Zal het bij gelegenheid eens navragen. Of weet hier iemand hoe het zit?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door edwin blank » di 09 jun 2015, 13:36

Hallo Gert,

Dit is precies de bedoeling.
Wanneer de motor nog niet warm is, of na een langere stop, zal de start/stop de eerste keer niet werken.
Dit is ook van toepassing wanneer de accuspanning (te) laag is.


Groet,

Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

Brenda_L
Forum newbie
Berichten: 35
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 12:08

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Brenda_L » di 09 jun 2015, 15:48

Als je airco aan hebt werkt het ook niet.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Gert » di 09 jun 2015, 15:51

Bedankt Edwin! Dat van die accu zei Theo ook al en misschien zei hij ook al dat het niet werkt bij lage (motor)temperatuur maar dat laatste zei hij in elk geval niet heel duidelijk.

Ja, dat van die acccu is wel heel fijn want je wilt natuurlijk niet dat de auto als je stilstaat in een file niet meer aanslaat. Voor een stoplicht trouwens ook niet.

Dat van die airco is ook wel logisch want die werkt op de motor geloof ik.

Ik vind het wel gisse jongens bij VW. Het merk stijgt in mijn achting. Wel jammer voor ze dat alleen Nederlanders zo een verschrikkelijke cententellers zijn en de benzine accijns alleen hier zo hoog is ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

edwin blank
Vagling liefhebber
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:35
Locatie: Retie, België

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door edwin blank » di 09 jun 2015, 17:15

@ Brenda l:

Met de airco aan werkt de start/stop automaat ook maar ook hier moet de motor de juiste temperatuur hebben en duurt het iets langer voordat het systeem werkt.
Mijn ervaring is wel met een Up Bj. 2015.

Edwin
Audi A8 D3 en andere auto's

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » di 09 jun 2015, 21:05

Gert schreef:Dat van die accu zei Theo ook al en misschien zei hij ook al dat het niet werkt bij lage (motor)temperatuur maar dat laatste zei hij in elk geval niet heel duidelijk.
Klopt, ik was niet heel precies over die lage motortemperatuur. Als de motor nog te koud is, werkt het start/stop systeem inderdaad nog niet. Maar na een minuut of drie à vier werkt bij mij het start/stop systeem al wel, ook in de winter, terwijl de motor dan nog zeker niet op bedrijfstemperatuur is. En dan is de verbranding nog niet optimaal, dus is het ideaal dat dan de motor afslaat zodat er minder sprake is van schadelijk effect door onvolledige verbranding.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Gert » di 09 jun 2015, 22:25

OK. Ik loop nu wel het gevaar een grenzeloos vertrouwen in VW te ontwikkelen want diverse zaken maken een erg doordachte indruk.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » wo 10 jun 2015, 06:36

Nu ik het openluchtfilter heb gemonteerd merk ik ook erg goed dat de motor de gasklep zo ver mogelijk openzet als hij koud is om het opwarmen te bespoedigen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Rode Snoepje
Forum newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 08:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Rode Snoepje » ma 13 jul 2015, 08:18

Ik rij van alles, dagen stad, dagen van Den Haag naar Groningen of Nijmegen. Gemiddeld verbruik volgens mijn benzineverbruik app, gebaseerd op feitelijk tanken dus is 19.21 km per liter, en in mijn geval € 0.09 per kilometer.

Heb er nu 9248 kilometer opzitten sinds 21-04 :-)

Thommygun
Forum newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: do 16 jul 2015, 19:35

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Thommygun » vr 17 jul 2015, 15:59

Ik heb een klein excel document gemaakt zodat je (als je veel rijd jaarlijks), kan zien vanaf welk punt het gunstiger is (qua jaarlijkse kosten), om met een Diesel Polo te rijden ipv de Up! Ik heb de aanbevolen brandstof prijzen gebruikt van de staat. Alvast een opmerking: tot 26000 km per jaar is de up een voordeligere oplossing. Hij staat in de bijlage :D .
Bijlagen
Up! vergelijking.xlsx
(484.18 KiB) 292 keer gedownload

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » wo 05 aug 2015, 15:10

Gemiddeld over 7.000 vakantie kilometers gewoon 1 op 15.2 gereden! Echt heel indrukwekkend! :clap: :dance:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2837
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » wo 05 aug 2015, 21:01

Thommygun schreef:Ik heb een klein excel document gemaakt zodat je (als je veel rijd jaarlijks), kan zien vanaf welk punt het gunstiger is (qua jaarlijkse kosten), om met een Diesel Polo te rijden ipv de Up! Ik heb de aanbevolen brandstof prijzen gebruikt van de staat. Alvast een opmerking: tot 26000 km per jaar is de up een voordeligere oplossing. Hij staat in de bijlage :D .
Hoi Thommygun, leuke excelsheet! Maar voor zover ik kan zien heb je alleen de brandstofkosten en belasting berekend, ik zie niet de invloed van aanschaf/afschrijving (incl. rente) en de hogere verzekeringspremie van een duurdere diesel t.o.v. een minder prijzige Vagling. Volgens mijn berekening destijds kwam ik dan op een omslagpunt boven de 30.000 km/jaar.

Gebruikersavatar
Seizedtoaster
Forum newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 20:20
Locatie: Tilburg

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Seizedtoaster » do 06 aug 2015, 20:06

Laatst van Tilburg naar texel gereden. Een stuk van 198 km met een stukje stad 80 100 120 130 stukken. Elke keer precies de sweetspots gezocht soms qua verbruik kwam ik op de boordcomputer toch uit op een 24.3km perliter leurig als je het mij vraagt.
Seat Mii Sport Dynamic 75Pk 55KW

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » vr 07 aug 2015, 08:00

Seizedtoaster schreef:Laatst van Tilburg naar texel gereden. Een stuk van 198 km met een stukje stad 80 100 120 130 stukken. Elke keer precies de sweetspots gezocht soms qua verbruik kwam ik op de boordcomputer toch uit op een 24.3km perliter leurig als je het mij vraagt.
Absoluut netjes al moet ik er wel bij opmerken dat de boordcomputer behoorlijk optimistisch is. :mrgreen: :lol:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door kgroot.nl » vr 07 aug 2015, 12:50

De Up van moeders is van de week naar zeeland en naar alkmaar geweest. gemiddeld verbruik van dik 1 op 23 8-)
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » vr 07 aug 2015, 12:54

Ik red het gewoon echt niet. Hoe rustig ik ook rijd. Zou dat aan de kortere bak liggen?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door kgroot.nl » vr 07 aug 2015, 13:22

Ik red het normaal wel. tot ik vorige week met de demo van de zaak reed :P 1 op 14 :P
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Plaats reactie