benzine verbruik in de praktijk

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Up-Jury
Donateur member
Berichten: 638
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 14:06
Locatie: Heerhugowaard

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Up-Jury » za 11 apr 2015, 12:47

Autheo schreef:
mijndochters schreef:ik ga de eerste 30000 afsluiten met gemiddeld 1 op 21.9 : :text-+1:
Zou me niet verbazen als jij de kampioen van ons forum bent met zo'n verbruik! :clap:
nou dat zeker :D ;) :clap:

Gebruikersavatar
Kelvinator
Forum newbie
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 23:02
Locatie: 020

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Kelvinator » wo 15 apr 2015, 22:29

na 11 maanden heb ik ruim 8200 km op de teller en is m'n verbruik gem. 1 op 16...Ik ben een 'vlotte' rijder en schakel op de snelweg sowieso pas bij 70 of 80 naar z'n 4 en bij 100 naar z'n 5...die power heb je af en toe wel echt nodig op een oprit...
Overigens accelereer ik bij stoplichten al vrij vlot wat dus kan betekenen waarom ik 'maar' 1 op 16 rij. En natuurlijk hebben de weersomstandigheden enige invloed op het verbruik...
VW Groove Up 1.0 60pk hot orange / panoramadak / Maps + More

Gebruikersavatar
Vinniepilon
Donateur member
Berichten: 588
Lid geworden op: za 04 mei 2013, 21:09
Locatie: Hoofddorp

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Vinniepilon » do 16 apr 2015, 05:38

Kelvinator schreef:na 11 maanden heb ik ruim 8200 km op de teller en is m'n verbruik gem. 1 op 16...Ik ben een 'vlotte' rijder en schakel op de snelweg sowieso pas bij 70 of 80 naar z'n 4 en bij 100 naar z'n 5...die power heb je af en toe wel echt nodig op een oprit...
Overigens accelereer ik bij stoplichten al vrij vlot wat dus kan betekenen waarom ik 'maar' 1 op 16 rij. En natuurlijk hebben de weersomstandigheden enige invloed op het verbruik...
Wat ook heel veel bespaart is uit laten rollen en goed ver voor je uitkijken, ik weet niet of je dit doet. Maar aankomen rijden Op het stoplicht en bijna als je er bent remmen en tot die tijd gashouden, dan kan je daar veel op besparen!
VW Passat 2.0TDI
BMW R1100GS

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » vr 17 apr 2015, 10:11

Dat besparen gaat bij mij nog niet heel best. Daar klinkt het motortje te goed voor. :mrgreen:
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Dr. Jefferson
Forum newbie
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 26 jan 2015, 15:48
Locatie: Zoetermeer

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Dr. Jefferson » zo 19 apr 2015, 00:33

Ah ben dus niet de enige :P
75PK VW High UP! 5 deurs, Deep Black Pearl
Drive pakket (cruise control, boordcomputer+ en parkeersensoren
Executive pakket (Fender soundsysteem en airco)
Maps & more
Velgen: Spokes voor de zomer en Waffles voor de winter

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2835
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » zo 19 apr 2015, 12:12

Tja, met brede banden zal het er niet makkelijker op worden om heel zuinig te rijden, zeker als je het motortje daarbij ook goed laat klinken .... ;)

Gebruikersavatar
el coche SEAT
Donateur member
Berichten: 816
Lid geworden op: wo 15 feb 2012, 15:25
Locatie: BrunssUP!m

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door el coche SEAT » zo 17 mei 2015, 11:51

Petrolhead Tom schreef:Dat besparen gaat bij mij nog niet heel best. Daar klinkt het motortje te goed voor. :mrgreen:
Wel een erg zware voet die je hebt Tom. :shock:
15,9 liter per 100 km, volgens jouw fuelly onderschrift.
Dat is 1 op 6,3. :o

Nieuw record!! ;)
Skoda CITIGOe IV Style, Crystal blue metallic 83 pk 2020 Afbeelding

SEAT Leon ST FR, Desire Red metallic, 150 PK 2017 Afbeelding

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door TwitNour » ma 18 mei 2015, 23:13

el coche SEAT schreef:
Petrolhead Tom schreef:Dat besparen gaat bij mij nog niet heel best. Daar klinkt het motortje te goed voor. :mrgreen:
Wel een erg zware voet die je hebt Tom. :shock:
15,9 liter per 100 km, volgens jouw fuelly onderschrift.
Dat is 1 op 6,3. :o

Nieuw record!! ;)
Ja dat is echt een bug van Fuelly. Moet eigenlijk 1 op 16 zijn. Had ik namelijk ook in mijn onderschrift.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Tom Westendorp » di 19 mei 2015, 07:43

TwitNour schreef:
el coche SEAT schreef:
Petrolhead Tom schreef:Dat besparen gaat bij mij nog niet heel best. Daar klinkt het motortje te goed voor. :mrgreen:
Wel een erg zware voet die je hebt Tom. :shock:
15,9 liter per 100 km, volgens jouw fuelly onderschrift.
Dat is 1 op 6,3. :o

Nieuw record!! ;)
Ja dat is echt een bug van Fuelly. Moet eigenlijk 1 op 16 zijn. Had ik namelijk ook in mijn onderschrift.
Ik zal vanavond eens kijken of het lukt met een nieuw onderschrift.

Gebruikt iemand de Iphone app? Die werkt bij mij voor geen meter. Zodra ik de kilometers wil invoeren zet hij bij het vierde getal een komma. :(
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Gert » zo 07 jun 2015, 13:01

Ik weet niet of er sprake is van een inrij effect maar de eerste 6000 km was mijn verbruik systematisch 1:18. De 4000 daarop volgende kilometers leveren systematisch 1:19,5 als verbruik.

Het betreft zelf gemeten verbruikcijfers op basis van tank/km teller gegevens.
Weet niet of mijn rijstijl is veranderd of dat ik langere stukken of minder hard heb gereden. Alles kan maar ik vind de 1:19,5 wel erg mooi.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2835
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » zo 07 jun 2015, 13:34

Gert schreef:Ik weet niet of er sprake is van een inrij effect maar de eerste 6000 km was mijn verbruik systematisch 1:18. De 4000 daarop volgende kilometers leveren systematisch 1:19,5 als verbruik.

Het betreft zelf gemeten verbruikcijfers op basis van tank/km teller gegevens.
Weet niet of mijn rijstijl is veranderd of dat ik langere stukken of minder hard heb gereden. Alles kan maar ik vind de 1:19,5 wel erg mooi.
Niet alleen inrijden en rijstijl heeft effect, ook buitentemperatuur. Als ik mijn verbruiksstatistieken bekijk, valt het het verschil met lagere of hogere buitentemperaturen ook duidelijk op (klik maar eens in m'n onderschrift op het verbruik, dan zie je de statistiek). Dus als je inrijdt in de herfst en winterperiode, en daarna vanaf het voorjaar gaat kijken, zal het verschil helemaal opvallen.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Gert » zo 07 jun 2015, 15:42

Verrek dat is het! Als ik de laatste 10 (die met het zonnetje) uit je statistiek middel dan komt daar (omgerekend) 1:21,7 uit en de 10 voorafgaande (met ijskristalletje) leveren (weer omgerekend) 1:20 op.
Het verschil is 8 procent. Dat komt er ook precies uit als ik mijn 1:18 vergelijk met mijn 1:19,5.

Komt dat even goed uit dat ik mooi weer rijder ben ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2835
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » zo 07 jun 2015, 16:48

Gert schreef:Verrek dat is het! Als ik de laatste 10 (die met het zonnetje) uit je statistiek middel dan komt daar (omgerekend) 1:21,7 uit en de 10 voorafgaande (met ijskristalletje) leveren (weer omgerekend) 1:20 op.
Het verschil is 8 procent. Dat komt er ook precies uit als ik mijn 1:18 vergelijk met mijn 1:19,5.

Komt dat even goed uit dat ik mooi weer rijder ben ;)
O ja, was ik ook nog vergeten om op te attenderen: het verschil tussen zomer en winterbanden: dat zonnetje en dat ijskristalletje. Behalve de temperatuur, speelt dus ook mee dat winterbanden iets onzuiniger rijden. ;)
Maar hoeveel procent verschil precies komt door alleen de winterbanden of alleen de temperatuur is natuurlijk moeilijk te achterhalen. Iemand die het hele jaar alleen op zomerbanden rijdt, zou makkelijker het verschil kunnen ontdekken dat alleen temperatuur gerelateerd is.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Gert » zo 07 jun 2015, 17:29

Dat jouw cijfers precies kloppen met de mijne suggereert dat zomer/winterbanden niet veel uitmaakt want ik rijd continu op dezelfde conti's. Het zou mij niet verbazen als de druk van de banden meer van invloed is dan wat voor band het is. Bij mijn 206 hield ik de bandendruk altijd nauwlettend in de gaten, bij de up ben ik daar nog niet aan toe gekomen.

Om het nog wat ingewikkelder te maken: een hogere temperatuur betekent een hogere band druk en die zorgt denk ik ook op zich zelf voor een lager verbruik omdat het contact oppervlak en daarmee de wrijving afneemt. Je hebt natuurlijk niet voor niets natuurkunde in je pakket ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

pkfreak
Vagling liefhebber
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 23 jun 2014, 18:45

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door pkfreak » zo 07 jun 2015, 18:28

Verschil in verbruik zomer en winter kan je nooit zomaar zeggen. Rij je bijvoorbeeld alleen maar afstanden van 100km dan rijdt de auto in de winter misschien zelfs wel zuiniger. Je hebt dan alleen een koude start, maar daar staat dan tegenover dat koude lucht een betere verbranding geeft en de airco niet aan hoeft. Het zal dus voor iedereen verschillend zijn.
Gr. Michel

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Gert » zo 07 jun 2015, 19:07

Zeker Michel. De zomer/winter conclusie geldt uiteraard c.p. zoals de juristen zeggen. Dwz "ceteris paribus" ofwel "onder de aanname dat de overige omstandigheden gelijk zijn". Ik heb geen reden om aan te nemen dat ik in de winter kortere afstanden rijd dan in de zomer. Omdat ik een mooiweer rijder ben zal ook mijn rijstijl niet anders zijn denk ik. Ook de airco gebruik ik praktisch nooit en even vaak bij mooi weer als bij slecht weer, nl als vochtverdrijver.

Het feit dat Theo precies hetzelfde (verschil) vindt, vind ik wel een beetje opmerkelijk.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2835
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » zo 07 jun 2015, 19:56

Ben nog eens even in m'n verbruikshistorie gedoken. In het verleden heb ik een Daihatsu Sirion gereden, met een 1.0 motor. Die reed ik zomer en winter met dezelfde banden. Meerverbruik 's winters was toen 0,26 l/100 km. Daarna reed ik een (iets lichtere) Daihatsu Cuore, met precies dezelfde 1.0 motor, in precies dezelfde rij-omstandigheden, maar dan met zomer en winterbanden. Meerverbruik in de winter was daarmee 0,34 l/100 km, dus een fractie meer verschil ten opzichte van alleen zomerbanden. OK, de auto's zijn niet 100% exact vergelijkbaar, maar de verschillen zijn eigenlijk best wel klein. Destijds hield ik het op een globale conclusie dat het verschil tussen zomer en winterbanden ongeveer 0,1 l/100 km was en het meerverbruik door de verschillen in weersomstandigheden tussen zomer en winter zo ongeveer 0,25 l/100 km.
Als ik voor m'n huidige Mii het verschil zie tussen zomer en winter (inclusief zomer en winterbanden) is het meerverbruik in de winter zo'n 0,42 l/100 km, iets meer verschil dan destijds bij m'n Dai's. Globaal ga ik er vanuit dat 33% van het meerverbruik door de winterbanden komt, en 66% door het verschil in weersomstandigheden.

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Gert » zo 07 jun 2015, 21:18

googlen op "brandstofverbruik" en "winter" leverde deze link op:

http://www.amt.nl/techniek/artikel/2007 ... 2-10112053" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar worden diverse factoren genoemd die bijdragen aan een hoger benzineverbruik in de winter.
E.e.a. komt op mij nogal deskundig over. Er wordt gerept over zeer wel 5 procent hoger verbruik in de winter en dat het ook nog wel hoger kan zijn. Dat kan dus kloppen met de 8 procent die Theo en ik vinden bij de up.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Gert » zo 07 jun 2015, 21:27

Was toch aan het googlen:

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/? ... 932c736ae5" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik vroeg me namelijk af wat het oplevert dat onze vagling de motor laat afslaan bij stoplichten. Als je tenminste in de vrij de koppeling laat opkomen. De winst lijkt me wel de moeite waard.

In aansluiting met de zomer/winter invloed op het brandstofverbruik vroeg ik me wel af of deze bezuiniging in de winter niet slecht is voor de motor. Er vanuit gaand dat de motor in het minuutje of zo dat je voor een stoplicht staat niet zo heel veel zal afkoelen - hoewel ??? - zou het mee kunnen vallen.

Iemand hier een idee over? Of moet ik nog meer gaan googlen ;)
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2835
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: benzine verbruik in de praktijk

Bericht door Autheo » zo 07 jun 2015, 22:03

Volgens mij is deze bezuiniging beslist niet slecht voor de motor. Bij een koude motor is de verbranding iets minder volledig, en ik meen begrepen te hebben dat er dan eerder schadelijke zuren achterblijven. Pas bij een motor op goede bedrijfstemperatuur is de verbranding volledig zonder die schadelijke stoffen voor de motor. Mijn ervaring is dat (bij een volle accu) de motor bij start/stop als snel afslaat, ook als de bedrijfstemperatuur nog niet is bereikt. Dat voorkomt dan juist voor het stoplicht die schadelijke zuren, dus dat is alleen maar beter. De computersturing is zodanig, dat de motor niet zal afslaan als de accucapaciteit onder een bepaald niveau is. Bij veelvuldig stadsverkeer in de winter zal dat invloed hebben op het start/stop systeem (minder snel afslaan). Maar zelf heb ik die ervaring niet, omdat ik in verhouding nauwelijks met langdurig stadsverkeer te maken heb.
Maar goed, kort gezegd: naar mijn mening is het start/stop systeem beslist geen verkeerde bezuiniging, integendeel, je motor zal juist minder te lijden hebben.

Plaats reactie