Benzinemeter beweegt pas na 140km
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Benzinemeter beweegt pas na 140km
Beste Uppers,
Wat mij is opgevallen sinds ik de Up heb (mijn eerste auto, nooit eerder een auto gehad) dat wanneer je de auto volledig voltankt, de benzinemeter pas na ongeveer 140km afneemt. Nou vind ik het niet hinderlijk of iets dergelijks. Soms vind ik het juist fijn. Toen ik de Up net kocht begon de meter te bewegen bij 100km en nu rij ik veel zuiniger en rijd ik 140km en daarom is het dus een soort van indicatie voor me dat ik wel of niet zuinig rijd. Maar is dit bij iedereen zo, of zit er bij mij een flinke afwijking? Is het ook alleen bij de Up of heeft elke auto dit wel zo'n beetje? Zoals ik al zei, de Up is mijn eerste auto en ik weet dus niet hoe het bij andere auto's zit. Bij jullie?
Wat mij is opgevallen sinds ik de Up heb (mijn eerste auto, nooit eerder een auto gehad) dat wanneer je de auto volledig voltankt, de benzinemeter pas na ongeveer 140km afneemt. Nou vind ik het niet hinderlijk of iets dergelijks. Soms vind ik het juist fijn. Toen ik de Up net kocht begon de meter te bewegen bij 100km en nu rij ik veel zuiniger en rijd ik 140km en daarom is het dus een soort van indicatie voor me dat ik wel of niet zuinig rijd. Maar is dit bij iedereen zo, of zit er bij mij een flinke afwijking? Is het ook alleen bij de Up of heeft elke auto dit wel zo'n beetje? Zoals ik al zei, de Up is mijn eerste auto en ik weet dus niet hoe het bij andere auto's zit. Bij jullie?
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
Bij mijn Aygo duurt het ook minimaal 170 kilometer voordat er een lampje uitgaat. Zal met de vlotter in de tank te maken hebben. Eerste rit dacht ik dat hij stuk was.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
Bij mijn eerste rit dacht ik: "DIE UP IS WEL HEEL ZUINIG?" Hahah!Petrolhead Tom schreef:Bij mijn Aygo duurt het ook minimaal 170 kilometer voordat er een lampje uitgaat. Zal met de vlotter in de tank te maken hebben. Eerste rit dacht ik dat hij stuk was.
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
Klopt als een bus heb ik ook
Gisteren getankt met precies de helft op de meter, en wat ging erin
23 liter Dat klopt dus niet
Meter heeft last van
Gisteren getankt met precies de helft op de meter, en wat ging erin
23 liter Dat klopt dus niet
Meter heeft last van
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
Klopt inderdaad als een tank! Niet elke auto heeft hier last van, de Up heeft het wel in extreme mate vind ik.
groet, up!
groet, up!
High up 75pk, 5-deurs, bluemotion, light silver, drive pakket, executive pakket, sportonderstel met "Classic" velgen
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
Als de Up een inhoud heeft van 35 liter, en er bij "de helft" 23 liter inging, wil dat zeggen dat de reikwijdte van de meter in onze Ups 24 liter is. Why? Dit is wat ik denk. Enie-Up tankt 23 liter om van "helft" naar vol te gaan. Dat wil zeggen dat er nog 12 liter in de tank zat. 12 + 12 (twee helften) is 24 liter. Dat betekent dat de eerste 11 liter dus niet worden geregistreerd door de meter. Toch zou je denken hier veel meer dan 140 km mee te kunnen rijden. Zeg dat je 19 km per liter rijdt = 209 kilometer. OF de indicator van je benzine loopt niet lineair af... Zou iemand dat zo snel weten?enie-up schreef:Klopt als een bus heb ik ook
Gisteren getankt met precies de helft op de meter, en wat ging erin
23 liter Dat klopt dus niet
Meter heeft last van
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
Met een beetje moeite krijg je em over de 200 (slechts 7 lampjes, de laatste knippert sneller als ie echt bijna op is ) digitaal heeft dat nadeel meestal, maarja, "analoog" van de up is ook niet zo nuttig.Petrolhead Tom schreef:Bij mijn Aygo duurt het ook minimaal 170 kilometer voordat er een lampje uitgaat. Zal met de vlotter in de tank te maken hebben. Eerste rit dacht ik dat hij stuk was.
Sent from my XT897
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
TwitNour schreef:OF de indicator van je benzine loopt niet lineair af... Zou iemand dat zo snel weten?
De tank is zelden lineair (als in: hoogte is volheid), maar dat de meter zo slecht schaalt is wel zeldzaam inderdaad. De eerste keer dacht ik nog dat het mogelijk aan de vulbuis lag, maar bij een zo goed als leegrijden ging er slechts 35,xx in, dus meer dan een liter(20km) zou ie niet moeten afwijken.
Sent from my XT897
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
Ik ga onderzoeken hoeveel liter niet te zien is in de indicator. Dus vanaf welk aantal liter dat verbruikt is dat ie pas weer zakt.
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
Bij mij tussen de 160 en 180 km. Ik rij gemiddeld 1 op 22 dus 8x22=176 en dat komt redelijk in de buurt.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
Waarom maal acht?Xanderv schreef:Bij mij tussen de 160 en 180 km. Ik rij gemiddeld 1 op 22 dus 8x22=176 en dat komt redelijk in de buurt.
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
Ja is een omgekeerde berekening.... 180km / 1op22 = ongeveer 8 liter
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
Ah op die manier. Ja dan klopt het wel een beetje
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
Ik heb hier een wagenpark van drie auto's waar de Up er 1 van is, en suprise alle 3 hebben ze hier last van.
Is ook niet zo gek, een benzine tank heeft een heel vreemde vorm en moet ook nog aan een aantal voorwaardes voldoen.
Een reseve capaciteit, en een maximum nivo (worstcase) plus 5% expansie ruimte boven maximum.
Verder is het aangeven van de meter eigenlijk nooit lineair, mede veroorzaakt door tankvorm en positie van de vlotter.
Ik vindt de conclusies hier wat kort door de bocht, en dienen wat meer gebaseerd te zijn op meet waardes.
Ik heb eerder met machines zo een zelfde issue gehad, dit was echter met AdBlue tanken.
Om echt conclusies te kunnen trekken moet je eigenlijk de tank helemaal droog aftappen.
En met een gecalibreerde kan de tank afvullen, er zijn trouwens ook heel wat pompmeters die niet correct aangeven, en het volume varieert per graad Celsius. Vul de tank tot deze op min nivo staat. Dus wanneer de meter los komt. Dit is de reserve capaciteit, dit is dus geen deel van het effectieve tankvolume op de meterschaal, maar wel onderdeel van de totale tank capaciteit.
Hierna vullen tot de eerste streep, aantal liters noteren, daarna bij elk streepje dit herhalen.
Stoppen met vullen wanneer de meter vol aan geeft.
Dit is de echte tank capaciteit in liters benzine bij de dan heersende omgevingstemperatuur.
Daarna opvullen tot de vulpijp ook gevuld is, wat eigenlijk een ieder doet tijdens het aftanken.
Dit is de expansie ruimte. En zorgt voor het niet zakken van de tank meter tijdens de eerste kilometers.
Maar is eigenlijk bedoelt om te voorkomen dat de tank gaat overstromen als bij een volle tank de temperatuur gaat stijgen en het volume toeneemt.
Ik weet bv wel dat 1 liter reference diesel bij 25graden Celsius omgevingstemperatuur een massa heeft van 0.8kg. van benzine weet ik het niet zo snel en zal ik het op moeten zoeken..
Verder is het voor autofabrikanten niet ongewoon om creatief te zijn met tank inhouden, reden is de gewichtsklasse lekker laag te houden, soms lager dan in de werkelijkheid, aangezien tijdens de homologatie het gewicht bepaald wordt met een half gevulde tank.
Even voor Tom, met LEDs zoals in je Aygo is het nog lastiger, wanneer laat je de LED uitgaan?
Als de tank van 75% naar 50% zakt bij 74% al? Of wanneer deze de 50% bereikt?
Wanneer voor de laatste optie wordt gekozen, ben je dus bij minimum altijd in de problemen daarom wordt altijd voor de eerste optie gekozen. Het signaal is een bloksignaal. Denk hier maar eens over na.
Moderne vlotters zijn reedcontacten trouwens.
We hebben daar wel eens wat onderzoek naar gedaan ook trouwens, en daar bleek onder andere uit dat een regelmatige gebruiker eigenlijk redelijk snel weet hoeveel hij bij benadering gaat tanken uit ervaring, en redelijk snel doorheeft wanneer deze ineens abnormaal afwijkt.
Bij men slopel weet ik dat wanneer ik ga tanken bij tank nivo laag signaal, tussen de 48 en 50 liter diesel ga tanken.
En meters in dashboarden zijn indicators geen exacte meters, je zal schrikken wat de toleranties hiervan zijn.
Niet al te druk over maken.
Ik heb al zoveel auto's gehad en alle vertoonde dit fenomeen.
Met vriendelijke groet,
Leen.
Is ook niet zo gek, een benzine tank heeft een heel vreemde vorm en moet ook nog aan een aantal voorwaardes voldoen.
Een reseve capaciteit, en een maximum nivo (worstcase) plus 5% expansie ruimte boven maximum.
Verder is het aangeven van de meter eigenlijk nooit lineair, mede veroorzaakt door tankvorm en positie van de vlotter.
Ik vindt de conclusies hier wat kort door de bocht, en dienen wat meer gebaseerd te zijn op meet waardes.
Ik heb eerder met machines zo een zelfde issue gehad, dit was echter met AdBlue tanken.
Om echt conclusies te kunnen trekken moet je eigenlijk de tank helemaal droog aftappen.
En met een gecalibreerde kan de tank afvullen, er zijn trouwens ook heel wat pompmeters die niet correct aangeven, en het volume varieert per graad Celsius. Vul de tank tot deze op min nivo staat. Dus wanneer de meter los komt. Dit is de reserve capaciteit, dit is dus geen deel van het effectieve tankvolume op de meterschaal, maar wel onderdeel van de totale tank capaciteit.
Hierna vullen tot de eerste streep, aantal liters noteren, daarna bij elk streepje dit herhalen.
Stoppen met vullen wanneer de meter vol aan geeft.
Dit is de echte tank capaciteit in liters benzine bij de dan heersende omgevingstemperatuur.
Daarna opvullen tot de vulpijp ook gevuld is, wat eigenlijk een ieder doet tijdens het aftanken.
Dit is de expansie ruimte. En zorgt voor het niet zakken van de tank meter tijdens de eerste kilometers.
Maar is eigenlijk bedoelt om te voorkomen dat de tank gaat overstromen als bij een volle tank de temperatuur gaat stijgen en het volume toeneemt.
Ik weet bv wel dat 1 liter reference diesel bij 25graden Celsius omgevingstemperatuur een massa heeft van 0.8kg. van benzine weet ik het niet zo snel en zal ik het op moeten zoeken..
Verder is het voor autofabrikanten niet ongewoon om creatief te zijn met tank inhouden, reden is de gewichtsklasse lekker laag te houden, soms lager dan in de werkelijkheid, aangezien tijdens de homologatie het gewicht bepaald wordt met een half gevulde tank.
Even voor Tom, met LEDs zoals in je Aygo is het nog lastiger, wanneer laat je de LED uitgaan?
Als de tank van 75% naar 50% zakt bij 74% al? Of wanneer deze de 50% bereikt?
Wanneer voor de laatste optie wordt gekozen, ben je dus bij minimum altijd in de problemen daarom wordt altijd voor de eerste optie gekozen. Het signaal is een bloksignaal. Denk hier maar eens over na.
Moderne vlotters zijn reedcontacten trouwens.
We hebben daar wel eens wat onderzoek naar gedaan ook trouwens, en daar bleek onder andere uit dat een regelmatige gebruiker eigenlijk redelijk snel weet hoeveel hij bij benadering gaat tanken uit ervaring, en redelijk snel doorheeft wanneer deze ineens abnormaal afwijkt.
Bij men slopel weet ik dat wanneer ik ga tanken bij tank nivo laag signaal, tussen de 48 en 50 liter diesel ga tanken.
En meters in dashboarden zijn indicators geen exacte meters, je zal schrikken wat de toleranties hiervan zijn.
Niet al te druk over maken.
Ik heb al zoveel auto's gehad en alle vertoonde dit fenomeen.
Met vriendelijke groet,
Leen.
- mijndochters
- Vagling liefhebber
- Berichten: 111
- Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 09:37
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
Bij mij blijft ie staan tot 190-200 km..daarna vliegt de naald naar links..
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
Ik denk dat niet bij iedere Up dezelfde aantal liters niet worden weergegeven op de indicator. Als mijndochters 1 op 22.6 rijdt, zijn 200km gelijk aan 9 liter afgerond. Komt ook wel in de buurt maar is net wat anders dan wat ik rijd met m'n 17,2 per liter en 140km tot beweging van de naald. Natuurlijk zijn dit nog geen vaste gegevens, maar ik zal zoals UpSie aan heeft gegeven de volgende tankbeurt opmeten. Kijken hoe lineair onze naald van de dood is. Helaas heb ik de Up pas nog volgegooid dus moet de tank eerst zo ver mogelijk leeg rijden.
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
Ik graag meestal 400km als de meter op de helft staat, met de ander helft haal meestal geen 200km dus een waardeloze meter.
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
Dit doet zich ook voor in mijn MII die ik heb. Alleen bij 150 zakt deze danhoe weet ik dat ik 1 op 20 rij? Kan iemand dat uitleggen? Ben er denk een leek in :p
Seat MII, Dynamic Sport 2014
- TwitNour
- Donateur member
- Berichten: 2563
- Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Benzinemeter beweegt pas na 140km
Dat zie je of op je boordcomputer, of je meet hoeveel km je rijdt op de hele tank. Dan vul je weer volledig bij met benzine (of diesel, ligt aan je auto ofcourse) en dan deel je het aantal gereden kilometers door het aantal liter dat je hebt getankt. Tada.Wally-81 schreef:Dit doet zich ook voor in mijn MII die ik heb. Alleen bij 150 zakt deze danhoe weet ik dat ik 1 op 20 rij? Kan iemand dat uitleggen? Ben er denk een leek in :p
Dit staat overigens los van je benzinemeter
- Kelvinator
- Forum newbie
- Berichten: 50
- Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 23:02
- Locatie: 020
Re: Benzinemeter beweegt pas na 140km
inmiddels 120km op de teller maar nog altijd 'vol' volgens de meter.
VW Groove Up 1.0 60pk hot orange / panoramadak / Maps + More