ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Bespreek hier alle algemene zaken omtrent de Volkswagen up!
Gebruikersavatar
Laurens0318
Forum newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 26 feb 2021, 16:00

ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Bericht door Laurens0318 » za 27 feb 2021, 15:08

ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor.

Veel leesplezier
ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor.pdf
(1.78 MiB) 512 keer gedownload
Up! 1.0 2019 MPI CHYA 60pk.

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1393
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Bericht door Up!grade TSI » zo 28 feb 2021, 00:29

Laurens0318 schreef:
za 27 feb 2021, 15:08
ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor.

Veel leesplezierZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor.pdf
Top, leuk om te lezen over dit machtige machientje
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi(2x) huidige>>>Up! GTi (3e) 🚗

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Bericht door damianw26 » zo 28 feb 2021, 11:57

Leuk om te hebben inderdaad!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Activate
Forum newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: za 27 feb 2021, 09:04
Locatie: 0546

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Bericht door Activate » zo 28 feb 2021, 13:06

Thnx!!

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Bericht door Blackciti » wo 03 mar 2021, 16:59

Even snel bekeken, interessant.
Maar wat mij gelijk opvalt is het enorme vliegwiel. Een groot vliegwiel is zwaar en zorgt er namelijk voor dat de gasrespons traag is. Hierdoor is de motor minder vel.

Gebruikersavatar
Laurens0318
Forum newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 26 feb 2021, 16:00

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Bericht door Laurens0318 » wo 03 mar 2021, 17:29

Blackciti schreef:
wo 03 mar 2021, 16:59
Even snel bekeken, interessant.
Maar wat mij gelijk opvalt is het enorme vliegwiel. Een groot vliegwiel is zwaar en zorgt er namelijk voor dat de gasrespons traag is. Hierdoor is de motor minder vel.
Klopt is redelijk groot, men had ook voor een balansas module kunnen kiezen.
Soms is kosten het enige antwoord 😉
Up! 1.0 2019 MPI CHYA 60pk.

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Bericht door damianw26 » wo 03 mar 2021, 18:13

Wat mij opvalt is dat de olie zo ontzettend snel warm is, 15min 15km als vuistregel lijkt niet te gelden voor de 1.0 tsi
Bijlagen
1B63B085-B995-44D2-A8B0-57BB12D411FF.jpeg
F41468B6-9024-4254-BAD6-D32264628A4B.jpeg
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Luukyy
Vagling liefhebber
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 22:15

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Bericht door Luukyy » wo 03 mar 2021, 19:37

10 minuten is niks... uiteraard moet die warmte dan nog wel de rest van t blok verwarmen, maar dat is wel erg snel.
VW Up! TSI 2017 - Beats audio - Polygon's - Panodak - Eibach pro kit

Gebruikersavatar
Laurens0318
Forum newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 26 feb 2021, 16:00

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Bericht door Laurens0318 » wo 03 mar 2021, 21:00

damianw26 schreef:
wo 03 mar 2021, 18:13
Wat mij opvalt is dat de olie zo ontzettend snel warm is, 15min 15km als vuistregel lijkt niet te gelden voor de 1.0 tsi
Veel motoren passen thermomanagement toe( zo snel mogelijk de cilinderkop opwarmen) in zo’n geval zet men soms zelfs de waterpomp stil tijdens de opwarmfase. Hierdoor warmt de motor erg snel op en komt dit ten gunste van de uitstoot. Dat opwarmen vind je dus terug in een snel stijgende olietemperatuur.
Up! 1.0 2019 MPI CHYA 60pk.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13490
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Bericht door Tom Westendorp » vr 05 mar 2021, 15:18

damianw26 schreef:
wo 03 mar 2021, 18:13
Wat mij opvalt is dat de olie zo ontzettend snel warm is, 15min 15km als vuistregel lijkt niet te gelden voor de 1.0 tsi
Hang er maar eens een OBD lezer aan. Je zult versteld staan van het enorme verschil tussen wat de voorgeprogrammeerde boordcomputer aangeeft en er daadwerkelijk aan warmte in de motor zit.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Luukyy
Vagling liefhebber
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 22:15

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Bericht door Luukyy » vr 05 mar 2021, 18:28

Tom Westendorp schreef:
vr 05 mar 2021, 15:18
damianw26 schreef:
wo 03 mar 2021, 18:13
Wat mij opvalt is dat de olie zo ontzettend snel warm is, 15min 15km als vuistregel lijkt niet te gelden voor de 1.0 tsi
Hang er maar eens een OBD lezer aan. Je zult versteld staan van het enorme verschil tussen wat de voorgeprogrammeerde boordcomputer aangeeft en er daadwerkelijk aan warmte in de motor zit.
Maar waarom zou de fabrikant de consument op het verkeerde been zetten door de temperatuur op de boordcomputer sneller op te laten lopen dan wat de temperatuur in werkelijkheid doet? Ik zie het voordeel daar niet van in, zowel voor de fabrikant als de consument.
VW Up! TSI 2017 - Beats audio - Polygon's - Panodak - Eibach pro kit

Arjan-tsi
Vagling liefhebber
Berichten: 280
Lid geworden op: za 08 dec 2018, 15:11

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Bericht door Arjan-tsi » vr 05 mar 2021, 23:49

Tom Westendorp schreef:
vr 05 mar 2021, 15:18
damianw26 schreef:
wo 03 mar 2021, 18:13
Wat mij opvalt is dat de olie zo ontzettend snel warm is, 15min 15km als vuistregel lijkt niet te gelden voor de 1.0 tsi
Hang er maar eens een OBD lezer aan. Je zult versteld staan van het enorme verschil tussen wat de voorgeprogrammeerde boordcomputer aangeeft en er daadwerkelijk aan warmte in de motor zit.
Toevallig gister nog gedaan omdat ik de olie temp in de mfa wil hebben bij een tsi/gti maar dat klopt toch aardig
IMG_20210304_124154.jpg
IMG_20210304_124159.jpg
VW Up TSI 153pk 258nm
VW golf GTI 409pk 532nm

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Bericht door damianw26 » za 06 mar 2021, 11:59

Olie temperatuur klopt altijd wel, koelwater vaak niet helemaal omdat de meter precies op 90 graden moet blijven hangen.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Blackciti
Vagling liefhebber
Berichten: 216
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 13:33

Re: ZSP 539 VW De 1,0 l 3-cilinder TSI-motor

Bericht door Blackciti » wo 10 mar 2021, 16:09

Laurens0318 schreef:
wo 03 mar 2021, 17:29
Blackciti schreef:
wo 03 mar 2021, 16:59
Even snel bekeken, interessant.
Maar wat mij gelijk opvalt is het enorme vliegwiel. Een groot vliegwiel is zwaar en zorgt er namelijk voor dat de gasrespons traag is. Hierdoor is de motor minder vel.
Klopt is redelijk groot, men had ook voor een balansas module kunnen kiezen.
Soms is kosten het enige antwoord 😉
Klopt ook. Motoren daarmee uitgerust hebben dan ook een beduidend mooiere, betere, loopcultuur.

Plaats reactie