Tom zijn UP! Verkocht!
Re: Tom zijn up plannen.
.....en Tom...wat zijn je Up! plannen............?
Volkswagen Polo 6C 1.8 GTI 2015
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia
zeg maar JP !
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia
zeg maar JP !
- Psycho_Mantis
- Vagling liefhebber
- Berichten: 912
- Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
- Locatie: Spijkenisse
Re: Tom zijn up plannen.
In het trouwens nou echt zo dat de auto niet alleen sneller word maar ook zuiniger?
http://www.venturatuning.nl/merken/chip ... en-up.html
Maar verkort dit dan niet de levens duur van je motor blok?
http://www.venturatuning.nl/merken/chip ... en-up.html
Maar verkort dit dan niet de levens duur van je motor blok?
Re: Tom zijn up plannen.
Volgens de theorie wel, je Up! krijgt meer vermogen dus stel normaal moet de auto 3500touren maken om 120km/h de rijden.
Nu chip je de Up! en dan heeft de motor minder moeite om 120km/h aan te houden en kan dus minder touren maken, minder omwentelingen is minder vaak inspuiten dus lager verbruik.
Maar de meeste mensen chippen omdat ze sneller willen optrekken en dan verbruikt die meer omdat je meer vermogen gaat vragen (die extra pk's)
Sommige bedrijven zeggen dat chippen door dealers niet te zien is maar ik weet dat het bij BMW ALTIJD te zien is!
Nu chip je de Up! en dan heeft de motor minder moeite om 120km/h aan te houden en kan dus minder touren maken, minder omwentelingen is minder vaak inspuiten dus lager verbruik.
Maar de meeste mensen chippen omdat ze sneller willen optrekken en dan verbruikt die meer omdat je meer vermogen gaat vragen (die extra pk's)
Sommige bedrijven zeggen dat chippen door dealers niet te zien is maar ik weet dat het bij BMW ALTIJD te zien is!
- Psycho_Mantis
- Vagling liefhebber
- Berichten: 912
- Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 12:41
- Locatie: Spijkenisse
Re: Tom zijn up plannen.
Maar is het slecht voor je auto?stUp! schreef:Volgens de theorie wel, je Up! krijgt meer vermogen dus stel normaal moet de auto 3500touren maken om 120km/h de rijden.
Nu chip je de Up! en dan heeft de motor minder moeite om 120km/h aan te houden en kan dus minder touren maken, minder omwentelingen is minder vaak inspuiten dus lager verbruik.
Maar de meeste mensen chippen omdat ze sneller willen optrekken en dan verbruikt die meer omdat je meer vermogen gaat vragen (die extra pk's)
Sommige bedrijven zeggen dat chippen door dealers niet te zien is maar ik weet dat het bij BMW ALTIJD te zien is!
Re: Tom zijn up plannen.
Eigenlijk niet, maar je moet hem wel goed chippen, ga niet naar de goedkoopste omdat je denkt dat elke chip het zelfde is.
Elke tuner heeft zijn eigen chip gemaakt en chippen bij de dealer kan soms ook! het gaat dan vaak om de ABT chip van Volkswagen tuner ABT.
Ik weet dan Century (VAG dealer) dat ook doet: http://shop.udenhout.nl/abt_motortuning_1 (met garantie)
Veder heb je nog goede tuners als VVT (http://www.vvt-motorsport.nl/) JD (http://www.jdengineering.nl/)
Maar een Up chippen? ik weet niet of dat zin heeft je krijgt er 12-15pk bij? als je nou een TDI of TFSI hebt kun je 30-50pk extra krijgen en dat merk je wel.
Ik weet alleen niet of VVT, JD of ABT een Up! chip heeft.
Elke tuner heeft zijn eigen chip gemaakt en chippen bij de dealer kan soms ook! het gaat dan vaak om de ABT chip van Volkswagen tuner ABT.
Ik weet dan Century (VAG dealer) dat ook doet: http://shop.udenhout.nl/abt_motortuning_1 (met garantie)
Veder heb je nog goede tuners als VVT (http://www.vvt-motorsport.nl/) JD (http://www.jdengineering.nl/)
Maar een Up chippen? ik weet niet of dat zin heeft je krijgt er 12-15pk bij? als je nou een TDI of TFSI hebt kun je 30-50pk extra krijgen en dat merk je wel.
Ik weet alleen niet of VVT, JD of ABT een Up! chip heeft.
Re: Tom zijn up plannen.
JD heeft nog geen chip en heeft eigenlijk ook weinig zin, zoals je zelf al zegt.....gewoon niet doen, is in dit geval zonde van je geld, alleen bij motoren met een turbo is t wel aan te raden!!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Re: Tom zijn up plannen.
Klopt helemaal, heb hiervoor een Seat ibiza FR gehad met een 1.8T die vanaf fabriek eigenlijk een 180 pk blok was maar terug geschroefd was naar 150 pk, na een JD chip had ik ongeveer 216 pk......Ron UP schreef:JD heeft nog geen chip en heeft eigenlijk ook weinig zin, zoals je zelf al zegt.....gewoon niet doen, is in dit geval zonde van je geld, alleen bij motoren met een turbo is t wel aan te raden!!
Heb daarna snel de remmen rondom vervangen door Formel schijven en DS2500 sportblokken, met de standaard remmerij zat je af en toe met je billen te knijpen of je het wel zou halen.....
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket
Re: Tom zijn up plannen.
ook al chip je een auto, het toerental / snelheidsverhouding blijft altijd gelijk, er zit immers een versnellingsbak aan vast.stUp! schreef:Volgens de theorie wel, je Up! krijgt meer vermogen dus stel normaal moet de auto 3500touren maken om 120km/h de rijden.
Nu chip je de Up! en dan heeft de motor minder moeite om 120km/h aan te houden en kan dus minder touren maken, minder omwentelingen is minder vaak inspuiten dus lager verbruik.
Maar de meeste mensen chippen omdat ze sneller willen optrekken en dan verbruikt die meer omdat je meer vermogen gaat vragen (die extra pk's)
Sommige bedrijven zeggen dat chippen door dealers niet te zien is maar ik weet dat het bij BMW ALTIJD te zien is!
En Ron Up, dat zal ook niet voor elke auto gelden met turbo omdat turbo's vaak alleen werken in een bepaald toerengebied. Ik rijd nu een caddy 1.9 TDI en zal max. 15pk extra vermogen uit de motor kunnen krijgen.
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Re: Tom zijn up plannen.
Echt niet Martin De Caddy's kun je juist supermakkelijk tunen, hier als s gekeken? Maar liefst 140 pk !! http://jdengine.home.xs4all.nl/chiplijs ... jst_VW.htm en dat is dus nog met de gewone standaard inspuiters en geen verdere aanpassingen, zoals roetkat ertussenuit, luchtfilter vergroten bvMartin33 schreef:ook al chip je een auto, het toerental / snelheidsverhouding blijft altijd gelijk, er zit immers een versnellingsbak aan vast.stUp! schreef:Volgens de theorie wel, je Up! krijgt meer vermogen dus stel normaal moet de auto 3500touren maken om 120km/h de rijden.
Nu chip je de Up! en dan heeft de motor minder moeite om 120km/h aan te houden en kan dus minder touren maken, minder omwentelingen is minder vaak inspuiten dus lager verbruik.
Maar de meeste mensen chippen omdat ze sneller willen optrekken en dan verbruikt die meer omdat je meer vermogen gaat vragen (die extra pk's)
Sommige bedrijven zeggen dat chippen door dealers niet te zien is maar ik weet dat het bij BMW ALTIJD te zien is!
En Ron Up, dat zal ook niet voor elke auto gelden met turbo omdat turbo's vaak alleen werken in een bepaald toerengebied. Ik rijd nu een caddy 1.9 TDI en zal max. 15pk extra vermogen uit de motor kunnen krijgen.
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Re: Tom zijn up plannen.
verdikkie is deze nieuw of al tijdje in de lucht? nooit gezien mar ben best blij hoor met mijn 105 pkRon UP schreef:Echt niet Martin De Caddy's kun je juist supermakkelijk tunen, hier als s gekeken? Maar liefst 140 pk !! http://jdengine.home.xs4all.nl/chiplijs ... jst_VW.htm en dat is dus nog met de gewone standaard inspuiters en geen verdere aanpassingen, zoals roetkat ertussenuit, luchtfilter vergroten bvMartin33 schreef:ook al chip je een auto, het toerental / snelheidsverhouding blijft altijd gelijk, er zit immers een versnellingsbak aan vast.stUp! schreef:Volgens de theorie wel, je Up! krijgt meer vermogen dus stel normaal moet de auto 3500touren maken om 120km/h de rijden.
Nu chip je de Up! en dan heeft de motor minder moeite om 120km/h aan te houden en kan dus minder touren maken, minder omwentelingen is minder vaak inspuiten dus lager verbruik.
Maar de meeste mensen chippen omdat ze sneller willen optrekken en dan verbruikt die meer omdat je meer vermogen gaat vragen (die extra pk's)
Sommige bedrijven zeggen dat chippen door dealers niet te zien is maar ik weet dat het bij BMW ALTIJD te zien is!
En Ron Up, dat zal ook niet voor elke auto gelden met turbo omdat turbo's vaak alleen werken in een bepaald toerengebied. Ik rijd nu een caddy 1.9 TDI en zal max. 15pk extra vermogen uit de motor kunnen krijgen.
high up! white 75pk bm. Acc: 4 drn, panoramadak, armsteun, drive pkkt, pltsbesprnd resrvwiel en lederen interieur.
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Extra's: Led kofferbak verlichting 12V, dagrijverlichting 4250K, Xtreme dimlicht 4000K, Xtreme mistlampen 4000K 27 juli afgeleverd
Re: Tom zijn up plannen.
Echt niet Martin De Caddy's kun je juist supermakkelijk tunen, hier als s gekeken? Maar liefst 140 pk !! http://jdengine.home.xs4all.nl/chiplijs ... jst_VW.htm en dat is dus nog met de gewone standaard inspuiters en geen verdere aanpassingen, zoals roetkat ertussenuit, luchtfilter vergroten bv[/quote]
verdikkie is deze nieuw of al tijdje in de lucht? nooit gezien mar ben best blij hoor met mijn 105 pk [/quote]
Nee hoor, Jeroen Dik (JD) bestaat al heeeeel lang, ik vind t een van de betrouwbaarste tuners ! En VVT is ook goed !
verdikkie is deze nieuw of al tijdje in de lucht? nooit gezien mar ben best blij hoor met mijn 105 pk [/quote]
Nee hoor, Jeroen Dik (JD) bestaat al heeeeel lang, ik vind t een van de betrouwbaarste tuners ! En VVT is ook goed !
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Re: Tom zijn up plannen.
Kan ik beamen, JD gechipped met behoud van garantie via mijn dealer, nooit problemen met koppelling, bak, motor en turbo gehad, en ongeveer vanaf 10.000 totdat ie verkocht is bijna 150k kmters mee gereden...
De chip zit er nog in uiteraard, het enige wat ik altijd goed in de gaten hield 98 ron benizne tanken, stond ie ook op afgesteld, netjes warm rijden en het laatste stuk rustig rijden en anders zeker 1 minuutje uit laten draaien....
De chip zit er nog in uiteraard, het enige wat ik altijd goed in de gaten hield 98 ron benizne tanken, stond ie ook op afgesteld, netjes warm rijden en het laatste stuk rustig rijden en anders zeker 1 minuutje uit laten draaien....
Seat Mii Style Sport 75 PK Candywit, Airco, Seat Sound System 2 + SPS, Drive Pakket
Re: Tom zijn up plannen.
Klopt Toine!! Vooral dat minuutje nadraaien vergeten de meeste mensen, of ze weten t gewoonweg niet.....is heel belangrijk voor je turbokoeling!! Ik had in mijn t4 ook de JD software zitten, wastgate aangepast, iets vroegere inspuiting, geen kat meer, vergroot luchtfilter, egr aangesliten en gaaaaaaaaan met die banaan!!!!
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Re: Tom zijn up plannen.
Oh jee egr aangesloten... en het milieu dan? Maar nu rij je een Up dus dat maakt alles weer goed
Re: Tom zijn up plannen.
Ik bedoelde dus, EGR afgesloten he, vind een diesel veel fijner
Jammer maar bij de Up kun je weinig " opvoeren"
Jammer maar bij de Up kun je weinig " opvoeren"
High Up,5 deurs, navi,cruisecontrol,airco,alle ramen getint,dubbel uitlaatstuk,Dezent TX velgen met 195 brede banden,,LEDdrl,zwart embleem,coming home,bochtverl,en andere aanpassingen
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Uppie: http://vwupforum.nl/viewtopic.php?t=350
Re: Tom zijn up plannen.
Ja misschien een K&N lucht filter, +1pk
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom zijn up plannen.
BUMP!
Grappig om dit draadje terug te vinden. Misschien toch maar eens serieus een Up! gaan overwegen.
Grappig om dit draadje terug te vinden. Misschien toch maar eens serieus een Up! gaan overwegen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Tom zijn up plannen.
Shame on you dat je er nog geen hebt........
Volkswagen Polo 6C 1.8 GTI 2015
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia
zeg maar JP !
Nissan Pixo Look 1.0 2012 Scuderia
zeg maar JP !
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13481
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Tom zijn up plannen.
Klopt. Insgelijks! haha.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Tom zijn up plannen.
Goedemorgen allen,
Sommige van het forum wisten al dat ik iets met diesel motoren doe, en recent een dakar team heb geholpen met motoren van ons, en samen met de fabriek de motoren heb opgevoerd.
Nu is het vermogen betrouwbaar naar een hoger nivo brengen niet zo eenvoudig als het lijkt, en zonder fabrieks informatie volledig verkeert af kan lopen.
Ik zal niet ontkennen dat er vreselijk handige mensen zijn die veel kunnen maar design details en turbo matching houden fabrikanten echt voor zichzelf.
De reden dat het met personen auto's over het algemeen goed gaat komt doordat deze niet langdurig op de limiet worden gebruikt.
De gebruikte componenten zijn altijd geselecteerd met wat overcapaciteit, het kan zijn dat er een component is wat de limitatie in het geheel is met aftopping van het vermogen als gevolg.
Een aantal voorbeelden uit eerdere berichten:
Snelheden en toerentallen, deze zitten vast aan elkaar, als gevolg van eind overbrenging, motor toerental en wiel omtrek.
Een tuning manier is om het maximum motor toerental te verhogen waardoor de eindsnelheid toeneemt(indien het vermogen voldoende is)
Ja turbo motoren zijn makkelijker te manipuleren zonder ingrijpende hardware aanpassingen, echter de reserve in turbo's is vaak daar om de meest extreme omstandigheden aan te kunnen, bv op grote hoogtes geen vermogensverlies te hebben, een hoog getunde motor kan op alpenritjes als een pudding instorten of een kapotte turbo opleveren.
Injectors, als men door verhoging van toeren en verhogen van het vermogen meer brandstof vraagt, zit er reserve in injectors, maar niet oneindig, verhoging van rail druk en flow door injectors, is niet oneindig.
Fabrikanten weten bv dat een stadaard injector, een bepaalde flow en druk aan kunnen, daarboven ontstaat tip erosie, of de norzle komt los als gevolg van de druk, en zorgt voor een afgeschreven motor.
De zuiger drijfstang en krukas krijgen een toename in cylinderdruk te verwerken de vraag is of met het opvoeren door derden hier niet overheen gegaan wordt, zonderd dat men hier erg in heeft.
Ik ben hier altijd een beetje terughoudend in, en zou zelf niet zo gaauw hier toe overgaan.
Alleen de door de fabrikanten ondersteunde modificaties, zal ik overwegen om de bovenstaande redenen.
Wij als motor leveranciers, hebben de volgende modificaties uitgevoerd om een betrouwbaar vermogen van 950Hp uit een 13 liter motor te halen.
1, max vermogen toerental verhoogt van 1600rpm naar 2500rpm
2, een veel grotere turbo geplaatst om voldoende lucht te voorzien op hogere toerentallen en hoogtes.
3, injectors vervangen die veel meer flow en druk aan kunnen, 100cc per injector meer dan standaard.
4, een uitlaatspruitstuk met een veel grotere doorlaat.
5, uitgebreide software aanpassingen om het vermogen bruikbaar in te kunnen zetten over het werk toeren gebied.
6, stationair toerntal verhoogt van 600rpm naar 850rpm voor betere wegrij eigenschappen, en hoger koppel.
7, koppel verhoogt van 2250Nm naar >3500Nm.
8, een gewijzigd turbo compressorhuis met een geflowde restrictor van 74mm ( regelementair verplicht)
Volgend seizoen willen we naar1200Hp en 4000Nm, dan zijn de volgende modificaties nodig, dubbele vibratie dempers voor op de krukas, lagere compressie zuigers, een variabele turbo met daar achter een grote fixed turbo met externe wastegate, custom made uitlaatspruitstuk, nog grotere injectors, andere nokkenas, uiteraard gewijzigde software en bedrading.
Kortom er zijn behoorlijk ingrijpende wijzigingen nodig als je veel meer vermogen uit een motor wilt hebben en betrouwbaarheid wilt behouden, ook het vrijkomen van het vermogen dient goed uitgetest te worden.
Wat wij tegenkomen (gelukkig voor ons) is dat de versnellingsbakken de grootste limiterende factor zijn.
Boven de 2500Nm dien je een bak te laten bouwen door een fabrikant die ze voor de racerij bouwt,
ZF, Allison, Getrag, Eaton enz, enz, haken dan al af omdat de assen breken als rietjes.
De difs zijn alle versterkt met gelaste ringen omdat ze anders simpelweg open barsten als de tanden erop blijven zitten.
Na elke etappe dienen de naven vervangen te worden omdat deze compleet versleten zijn!
Best wel wat nodig om deze excersizen goed uit te voeren, en resultaat te boeken.
Groeten Leen.
Sommige van het forum wisten al dat ik iets met diesel motoren doe, en recent een dakar team heb geholpen met motoren van ons, en samen met de fabriek de motoren heb opgevoerd.
Nu is het vermogen betrouwbaar naar een hoger nivo brengen niet zo eenvoudig als het lijkt, en zonder fabrieks informatie volledig verkeert af kan lopen.
Ik zal niet ontkennen dat er vreselijk handige mensen zijn die veel kunnen maar design details en turbo matching houden fabrikanten echt voor zichzelf.
De reden dat het met personen auto's over het algemeen goed gaat komt doordat deze niet langdurig op de limiet worden gebruikt.
De gebruikte componenten zijn altijd geselecteerd met wat overcapaciteit, het kan zijn dat er een component is wat de limitatie in het geheel is met aftopping van het vermogen als gevolg.
Een aantal voorbeelden uit eerdere berichten:
Snelheden en toerentallen, deze zitten vast aan elkaar, als gevolg van eind overbrenging, motor toerental en wiel omtrek.
Een tuning manier is om het maximum motor toerental te verhogen waardoor de eindsnelheid toeneemt(indien het vermogen voldoende is)
Ja turbo motoren zijn makkelijker te manipuleren zonder ingrijpende hardware aanpassingen, echter de reserve in turbo's is vaak daar om de meest extreme omstandigheden aan te kunnen, bv op grote hoogtes geen vermogensverlies te hebben, een hoog getunde motor kan op alpenritjes als een pudding instorten of een kapotte turbo opleveren.
Injectors, als men door verhoging van toeren en verhogen van het vermogen meer brandstof vraagt, zit er reserve in injectors, maar niet oneindig, verhoging van rail druk en flow door injectors, is niet oneindig.
Fabrikanten weten bv dat een stadaard injector, een bepaalde flow en druk aan kunnen, daarboven ontstaat tip erosie, of de norzle komt los als gevolg van de druk, en zorgt voor een afgeschreven motor.
De zuiger drijfstang en krukas krijgen een toename in cylinderdruk te verwerken de vraag is of met het opvoeren door derden hier niet overheen gegaan wordt, zonderd dat men hier erg in heeft.
Ik ben hier altijd een beetje terughoudend in, en zou zelf niet zo gaauw hier toe overgaan.
Alleen de door de fabrikanten ondersteunde modificaties, zal ik overwegen om de bovenstaande redenen.
Wij als motor leveranciers, hebben de volgende modificaties uitgevoerd om een betrouwbaar vermogen van 950Hp uit een 13 liter motor te halen.
1, max vermogen toerental verhoogt van 1600rpm naar 2500rpm
2, een veel grotere turbo geplaatst om voldoende lucht te voorzien op hogere toerentallen en hoogtes.
3, injectors vervangen die veel meer flow en druk aan kunnen, 100cc per injector meer dan standaard.
4, een uitlaatspruitstuk met een veel grotere doorlaat.
5, uitgebreide software aanpassingen om het vermogen bruikbaar in te kunnen zetten over het werk toeren gebied.
6, stationair toerntal verhoogt van 600rpm naar 850rpm voor betere wegrij eigenschappen, en hoger koppel.
7, koppel verhoogt van 2250Nm naar >3500Nm.
8, een gewijzigd turbo compressorhuis met een geflowde restrictor van 74mm ( regelementair verplicht)
Volgend seizoen willen we naar1200Hp en 4000Nm, dan zijn de volgende modificaties nodig, dubbele vibratie dempers voor op de krukas, lagere compressie zuigers, een variabele turbo met daar achter een grote fixed turbo met externe wastegate, custom made uitlaatspruitstuk, nog grotere injectors, andere nokkenas, uiteraard gewijzigde software en bedrading.
Kortom er zijn behoorlijk ingrijpende wijzigingen nodig als je veel meer vermogen uit een motor wilt hebben en betrouwbaarheid wilt behouden, ook het vrijkomen van het vermogen dient goed uitgetest te worden.
Wat wij tegenkomen (gelukkig voor ons) is dat de versnellingsbakken de grootste limiterende factor zijn.
Boven de 2500Nm dien je een bak te laten bouwen door een fabrikant die ze voor de racerij bouwt,
ZF, Allison, Getrag, Eaton enz, enz, haken dan al af omdat de assen breken als rietjes.
De difs zijn alle versterkt met gelaste ringen omdat ze anders simpelweg open barsten als de tanden erop blijven zitten.
Na elke etappe dienen de naven vervangen te worden omdat deze compleet versleten zijn!
Best wel wat nodig om deze excersizen goed uit te voeren, en resultaat te boeken.
Groeten Leen.