Na 9 jaar en 105.000 km verliest de accu van deze e-up! zo'n 11%, en heeft dan nog een capaciteit van 89% met 142 km actieradius:
https://www.autoweek.nl/autotests/arti ... radatie/
Voor mij zou zo'n gebruikte e-up! geen optie zijn met zo weinig bereik, maar als je er alleen kleine ritjes mee doet is het wat anders. Maar goed, daar pak ik dan m'n fiets voor...
Accudegradatie e-up! 2013
- Autheo
- Donateur member
- Berichten: 2839
- Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
- Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)
Accudegradatie e-up! 2013
Mii Sport Connect Ecomotive | 60 pk | 5d | candy white | (zie review)
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
<> Link:
Hiervoor:Mii Style Ecomotive (zie review)
4,7 l/100km = 21,1 km/l
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Accudegradatie e-up! 2013
De eerste generatie e-up! is echt een stadsauto, maar als tweede auto meer dan geschikt voor 80 procent van de mensen met een tweede auto. De facelift daarentegen is een regelrecht klein wonder op wielen. Met een beetje moeite 300 kilometer op een lading, CCS snelladen, alle opties en een prima rijgedrag.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
Re: Accudegradatie e-up! 2013
"Een wonder op wielen" is volgens mij bedacht door Peugeot voor zijn autos (terecht ) maar ik ben het met je eens dat de (face-lift) e-up ook recht heeft op dat predicaat.
Een kanttekening moet ik maken. Inderdaad haal je in de zomer met gemak (en netjes rijden) de 300 km als range. In het voorjaar en najaar kom je ook nog met gemak aan de 220 km maar in de winter mag je blij zijn als je de 200 km aan kunt tikken. Kortom: het leven van de face-lift e-up rijder is inderdaad heel mooi maar wel iets minder mooi dan jij nog lijkt te denken.
Daar gaat dan nog eventuele accudegradatie vanaf al vind ik de genoemde 10 procent na tig jaren wel meevallen.
Een kanttekening moet ik maken. Inderdaad haal je in de zomer met gemak (en netjes rijden) de 300 km als range. In het voorjaar en najaar kom je ook nog met gemak aan de 220 km maar in de winter mag je blij zijn als je de 200 km aan kunt tikken. Kortom: het leven van de face-lift e-up rijder is inderdaad heel mooi maar wel iets minder mooi dan jij nog lijkt te denken.
Daar gaat dan nog eventuele accudegradatie vanaf al vind ik de genoemde 10 procent na tig jaren wel meevallen.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)
Re: Accudegradatie e-up! 2013
Het is trouwens verbluffend hoe snel de accu techniek vooruit gaat. Bij de e-up is de capaciteit van de accu van 2013 naar 2020 vooruitgegaan van ca. 18 kwh naar ca. 36 kwh dus ongeveer verdubbeld terwijl het gewicht van de betreffende accu's van 229 naar 248 kg is gegaan. Dus maar 8 procent hoger!
Grappig is ook als je het gewicht vergelijkt met een klassieke 12 V loodaccu voor een auto. Gewicht ca. 12 kg en inhoud ca. 0,5 kwh. Dat zou voor 36 kwh een gewicht van ca. 864 kg opleveren. Ik meen trouwens dat zo een loodaccu vroeger gemakkelijk 24 kg woog. Dat zou voor de e-up 2020 een accupaket van 1728 kg opleveren.
Grappig is ook als je het gewicht vergelijkt met een klassieke 12 V loodaccu voor een auto. Gewicht ca. 12 kg en inhoud ca. 0,5 kwh. Dat zou voor 36 kwh een gewicht van ca. 864 kg opleveren. Ik meen trouwens dat zo een loodaccu vroeger gemakkelijk 24 kg woog. Dat zou voor de e-up 2020 een accupaket van 1728 kg opleveren.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)