Airbag lampje

Bespreek hier alles omtrent het laden en de techniek van je Volkswagen ID
Macan
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 sep 2022, 07:44

Airbag lampje

Bericht door Macan » di 27 sep 2022, 11:34

Hallo, ons probleem is dat het "airbag gordel spanning systeem" lampje is gaan branden. Nu ben ik zelf niet onhandig echter airbags en zelf doen is soms gevaarlijk. Toen ik de dealer belde gaf men aan pas over 5 weken tijd te hebben en het eerste uur al vast €155 kost. Pff.
Dan maar zelf eens kijken, ben niet voor niets 50 jr met vliegtuigen technisch bezig geweest.
Airbags zijn spannend, dus eerst de min pool van de accu losgenomen. Alles losgemaakt onder beide voorstoelen en stekkers schoon geblazen. Het ziet er meer dan prima uit. Echter toen ik bij de nog nooit gebruikte airbag pax schakelaar kwam is hij met geen mogelijkheid te schakelen. Hij zit vast. Ik verdenk nu VM5..... IKO 919 237 E ook omdat ik zie dat de kunststof binnen ring wat barstjes vertoond.
Nu lees ik op het forum dat dit een vaak voorkomend euvel is, deze kost rond de €50 bij auto onderdelen.nl
Mijn vraag is,
[*]moet je na verwisseling het systeem soms nog resetten,
[*]zo ja heeft iemand hier een tip voor, ik heb zelf nog wel een ODB2 stekker maar niet een VW UP storings app, waar de airbag op staat.
[*]heeft iemand eventueel nog zo'n schakelaar te koop.

iichel
Vagling liefhebber
Berichten: 311
Lid geworden op: za 26 feb 2022, 20:28

Re: Airbag lampje

Bericht door iichel » di 27 sep 2022, 11:38

Zodra een airbaglampje brandt, gaat ie pas uit als de storing gewist is. Zelfs als het probleem al verholpen is.
OBD11 of VCDS zijn populaire applicaties. Of je zoekt iemand in de regio die zo'n stekker heeft.
Het onderdeelnummer is overigens 1K nul niet 1K oooo. ;)
Ik zou gewoon een nieuwe kopen (nieuw of tweedehands). Da's het snelste.
Ex: 2012 Black Up! 1.0 MPI full option 'iichel OEM+'. Huidig: Polo 6R 'iichel OEM+', Passat B8.

Macan
Forum newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: di 27 sep 2022, 07:44

Re: Airbag lampje

Bericht door Macan » di 27 sep 2022, 12:49

Ga ik zeker doen, zal ook die twee applicaties proberen. Alvast bedankt

Plaats reactie