Een nieuwe high-Up!
Geplaatst: za 12 dec 2015, 23:03
Beste mensen,
Sinds enkele dagen staat mijn nieuwe Up op kenteken. Ik stel me hier even voor, vooral om jullie te bedanken voor jullie enthousiasme over de Up en de vele nuttige informatie. Het gebrek aan antwoorden bij de VW dealer was ontluisterend. Ik ben niet zozeer een autoliefhebber en ook niet meer de jongste met begin veertig. Mij vind je niet snel op fora. Maar ik wil wel graag goed geinformeerd zijn.
Afijn, waarom de Up?
Ik reed al lang een VW Bora (Golf IV met kont) 1.6 benzine. Hoewel het een robuuste auto was gebleken, was hij bijna 15 jaar oud met ruim 270k km achter de rug. Ik gebruik mijn auto primair voor woon-werk verkeer. Voor mij is dat dagelijks ruim 50 km enkele reis. Ik zat tegen een grote beurt en onvermijdelijk nieuwe banden aan te hikken. Wanneer vervang je je auto? Ik wist niet wat wijsheid was. De Up ontdekte ik toevallig omdat ik als vw rijder eerst maar eens bij vw ging kijken. De Up was me niet eerder opgevallen, eerlijk gezegd.
Een rekensom was snel gemaakt en het bleek dat ik met gemak 500 euro per jaar kon besparen op wegenbelasting, brandstof en onderhoud. Toen ging de knop om. Een proefrit was ook snel gemaakt. Met vier man, inclusief twee kinderen en autostoeltjes.
Drie dingen verbluften me: de binnenruimte, het comfort, ook op de snelweg, en de goede wegligging. Na wat orientatie had ik ook geen behoefte om andere merken te proberen. Ik was snel overtuigd. Het ontwerp en model vind ik tijdloos en dat vind ik een groot compliment.
Tweedehands?
Ik ging direct op zoek naar een occasion met de kop eraf. Immers, ik zou nimmer in mijn leven een nieuwe auto kopen. Dacht ik. Maar het is er toch van gekomen. Waarom toch nieuw?
- Gebruikt nog opvallend waardevast, dus relatief klein prijsverschil met nieuw
- Nieuw inclusief vier jaar garantie
- Vier jaar geen APK plicht (dat wist ik niet), daarna eerst om de twee jaar
- Relatief weinig onderhoudskosten
- Bijzaak, maar wel leuk: zelf uitvoering uitkiezen
- Niet onbelangrijk: het paste nog binnen mijn gespaarde budget mede dankzij inruil en inruilpremie
Kleur
Hoewel natuurlijk niet heel belangrijk, heeft deze keuze meer tijd gekost, dan me lief was. Mijn metgezel wilde een donkere kleur, ik een lichte. Ik vind wit en zilver grijs mooi. Eerste voorkeur was donkerblauw. Die bleek niet meer leverbaar en vervangen door blueberry blauw-paars. Die viel af. Het alternatief was zwart. Altijd goed. Toch hebben we als compromis dark silver besteld. Het was een gok, want we hadden deze kleur niet in het echt gezien. Beiden vinden we de kleur prachtig.
Uitvoering
Tsja, je begint basic en dan laat je je verleiden tot meer. De Up is nogal karig uitgevoerd. Iets heel banaals gaf snel de doorslag. We gebruiken de Up beiden afwisselend. Dat betekent elke keer stoelen en spiegels afstellen. Electrisch bedienbare spiegels waren we gewend (net zoals de handige en veel gebruikte cruise control). Deze nuttige voorzieningen wilde we niet missen. Ik zag ons al elke dag over de bijrijdersstoel heen kruipen om met een piepklein handeltje te mieren. En dan tijdens de rit nog een keer voor de fijnafstemming... Dus dan kom je bijna onvermijdelijk uit bij de High Up. In de hoop dat je bij latere doorverkoop dat ook een beetje terug verdient.
Bovenop de High Up standaard uitvoering hebben we nog:
- Airco
- Bijrijdersstoel in hoogte verstelbaar
- Reservewiel (we hadden Fender besteld, maar goed dat was te ingewikkeld voor vw)
- Dark silver metallic lak. Prachtig!
- Drive pakket: boordcomputer, PDC, cruise control (optie zonder meerprijs)
- Winterbanden op stalen velgen (Continental TS850 175/65R14)
In het huidige model zijn touwtjes voor de hoedenplank gemonteerd, zit er een lichtje in de kofferbak en is het electrisch raam van de bijrijder ook te bedienen aan de bestuurderszijde. Bizar dat VW daarop ooit heeft willen bezuinigen.
Banden / velgen
In de zomer gebruiken we de standaard lichtmetalen "Spoke" velgen met de af fabriek gemonteerde Bridgestone banden Ecopia EP150 (185/55R15).
Ik heb verder geen plannen met de Up. Voor ons is het een zuinig werkpaard. Als het aan de orde is, wil ik wel zoveel mogelijk verlichting vervangen met LED verlichting. LED dringt maar moeizaam door helaas. Dank voor jullie tips.
Eerste ervaringen
- Uitstekende wegligging
- ESP grijpt vlot en adequaat in ("als je erom vraagt").
- Veel rijplezier
- Relatief stil op de snelweg
- Ruimtewonder. Zelfs met twee kinderen in autostoeltjes. Ik geloof het nog steeds niet.
- Blij met aanwezige Isofix
- Zuinig en voor mij genoeg vermogen. Hoewel te groot verschil verbruik boordcomputer (4,8l/100km - 1 op 21) t.o.v. werkelijk (5,2l/100km - 1 op 19) na mijn eerste tankbeurt.
- Overtuigende remmen
- Achterbank makkelijk neerklapbaar
- Radio ontvangst niet zo goed (o.a. mono ontvangst, geluid blikkerig)
- Touch bediening maps & more bevalt me niet. Gepriegel en onnauwkeurig. Dat leidt te veel af van het autorijden. Priegelige touchbediening met dito vies beeldscherm hoort niet in een auto thuis.
- Eerste navigatie update naar Q3-2015 is gratis (af fabriek zitten er kaarten op van Q3-2013. Waarom?). Voor deze kaartupdate is geen ruimte. Dus foutmelding. Dan probeer je de oude kaarten te verwijderen via de software. Dat kan niet. Je moet maar de kaarten zoeken en weghalen uit de mappenstructuur. Anno 2015 onbegrijpelijk en hopeloos gebruiksonvriendelijk. Na succesvolle installatie van de nieuwe kaarten, kunnen deze op hun beurt wel via de software worden verwijderd. Onzinnig gedoe.
Sinds enkele dagen staat mijn nieuwe Up op kenteken. Ik stel me hier even voor, vooral om jullie te bedanken voor jullie enthousiasme over de Up en de vele nuttige informatie. Het gebrek aan antwoorden bij de VW dealer was ontluisterend. Ik ben niet zozeer een autoliefhebber en ook niet meer de jongste met begin veertig. Mij vind je niet snel op fora. Maar ik wil wel graag goed geinformeerd zijn.
Afijn, waarom de Up?
Ik reed al lang een VW Bora (Golf IV met kont) 1.6 benzine. Hoewel het een robuuste auto was gebleken, was hij bijna 15 jaar oud met ruim 270k km achter de rug. Ik gebruik mijn auto primair voor woon-werk verkeer. Voor mij is dat dagelijks ruim 50 km enkele reis. Ik zat tegen een grote beurt en onvermijdelijk nieuwe banden aan te hikken. Wanneer vervang je je auto? Ik wist niet wat wijsheid was. De Up ontdekte ik toevallig omdat ik als vw rijder eerst maar eens bij vw ging kijken. De Up was me niet eerder opgevallen, eerlijk gezegd.
Een rekensom was snel gemaakt en het bleek dat ik met gemak 500 euro per jaar kon besparen op wegenbelasting, brandstof en onderhoud. Toen ging de knop om. Een proefrit was ook snel gemaakt. Met vier man, inclusief twee kinderen en autostoeltjes.
Drie dingen verbluften me: de binnenruimte, het comfort, ook op de snelweg, en de goede wegligging. Na wat orientatie had ik ook geen behoefte om andere merken te proberen. Ik was snel overtuigd. Het ontwerp en model vind ik tijdloos en dat vind ik een groot compliment.
Tweedehands?
Ik ging direct op zoek naar een occasion met de kop eraf. Immers, ik zou nimmer in mijn leven een nieuwe auto kopen. Dacht ik. Maar het is er toch van gekomen. Waarom toch nieuw?
- Gebruikt nog opvallend waardevast, dus relatief klein prijsverschil met nieuw
- Nieuw inclusief vier jaar garantie
- Vier jaar geen APK plicht (dat wist ik niet), daarna eerst om de twee jaar
- Relatief weinig onderhoudskosten
- Bijzaak, maar wel leuk: zelf uitvoering uitkiezen
- Niet onbelangrijk: het paste nog binnen mijn gespaarde budget mede dankzij inruil en inruilpremie
Kleur
Hoewel natuurlijk niet heel belangrijk, heeft deze keuze meer tijd gekost, dan me lief was. Mijn metgezel wilde een donkere kleur, ik een lichte. Ik vind wit en zilver grijs mooi. Eerste voorkeur was donkerblauw. Die bleek niet meer leverbaar en vervangen door blueberry blauw-paars. Die viel af. Het alternatief was zwart. Altijd goed. Toch hebben we als compromis dark silver besteld. Het was een gok, want we hadden deze kleur niet in het echt gezien. Beiden vinden we de kleur prachtig.
Uitvoering
Tsja, je begint basic en dan laat je je verleiden tot meer. De Up is nogal karig uitgevoerd. Iets heel banaals gaf snel de doorslag. We gebruiken de Up beiden afwisselend. Dat betekent elke keer stoelen en spiegels afstellen. Electrisch bedienbare spiegels waren we gewend (net zoals de handige en veel gebruikte cruise control). Deze nuttige voorzieningen wilde we niet missen. Ik zag ons al elke dag over de bijrijdersstoel heen kruipen om met een piepklein handeltje te mieren. En dan tijdens de rit nog een keer voor de fijnafstemming... Dus dan kom je bijna onvermijdelijk uit bij de High Up. In de hoop dat je bij latere doorverkoop dat ook een beetje terug verdient.
Bovenop de High Up standaard uitvoering hebben we nog:
- Airco
- Bijrijdersstoel in hoogte verstelbaar
- Reservewiel (we hadden Fender besteld, maar goed dat was te ingewikkeld voor vw)
- Dark silver metallic lak. Prachtig!
- Drive pakket: boordcomputer, PDC, cruise control (optie zonder meerprijs)
- Winterbanden op stalen velgen (Continental TS850 175/65R14)
In het huidige model zijn touwtjes voor de hoedenplank gemonteerd, zit er een lichtje in de kofferbak en is het electrisch raam van de bijrijder ook te bedienen aan de bestuurderszijde. Bizar dat VW daarop ooit heeft willen bezuinigen.
Banden / velgen
In de zomer gebruiken we de standaard lichtmetalen "Spoke" velgen met de af fabriek gemonteerde Bridgestone banden Ecopia EP150 (185/55R15).
Ik heb verder geen plannen met de Up. Voor ons is het een zuinig werkpaard. Als het aan de orde is, wil ik wel zoveel mogelijk verlichting vervangen met LED verlichting. LED dringt maar moeizaam door helaas. Dank voor jullie tips.
Eerste ervaringen
- Uitstekende wegligging
- ESP grijpt vlot en adequaat in ("als je erom vraagt").
- Veel rijplezier
- Relatief stil op de snelweg
- Ruimtewonder. Zelfs met twee kinderen in autostoeltjes. Ik geloof het nog steeds niet.
- Blij met aanwezige Isofix
- Zuinig en voor mij genoeg vermogen. Hoewel te groot verschil verbruik boordcomputer (4,8l/100km - 1 op 21) t.o.v. werkelijk (5,2l/100km - 1 op 19) na mijn eerste tankbeurt.
- Overtuigende remmen
- Achterbank makkelijk neerklapbaar
- Radio ontvangst niet zo goed (o.a. mono ontvangst, geluid blikkerig)
- Touch bediening maps & more bevalt me niet. Gepriegel en onnauwkeurig. Dat leidt te veel af van het autorijden. Priegelige touchbediening met dito vies beeldscherm hoort niet in een auto thuis.
- Eerste navigatie update naar Q3-2015 is gratis (af fabriek zitten er kaarten op van Q3-2013. Waarom?). Voor deze kaartupdate is geen ruimte. Dus foutmelding. Dan probeer je de oude kaarten te verwijderen via de software. Dat kan niet. Je moet maar de kaarten zoeken en weghalen uit de mappenstructuur. Anno 2015 onbegrijpelijk en hopeloos gebruiksonvriendelijk. Na succesvolle installatie van de nieuwe kaarten, kunnen deze op hun beurt wel via de software worden verwijderd. Onzinnig gedoe.