Betrouwbaarheid TSI
-
- Forum newbie
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 30 apr 2020, 07:41
Betrouwbaarheid TSI
Ik rijd nu ruim 2 jaar in een Skoda Citigo met de 60pk MPI motor. Dat is ongelofelijk betrouwbare techniek. Als je netjes de beurtjes geeft is het onverwoestbaar. Ook verbruikt ie geen olie, in tegenstelling tot veel andere (oudere?) VAG motoren.
Nu heb ik een Up TSI 90pk op het oog. Gezien deze motor over een turbo beschikt vraag ik me af of het nog steeds dezelfde onverwoestbare techniek is.
- Zijn er bekende problemen met de 1.0 TSI?
- Is het een storingsgevoelige auto / motor?
- Hoe is het olieverbruik van het blok?
- Blijft alles heel na chippen naar 130+ pk? Blijft het olieverbruik dan gelijk?
- Andere opmerkelijkheden?
Ik heb uiteraard gezocht in het forum en op internet. Ik kom zelf weinig problemen tegen, maar jullie zijn de ervaringsexperts! Vandaar mijn vraag hier.
Nu heb ik een Up TSI 90pk op het oog. Gezien deze motor over een turbo beschikt vraag ik me af of het nog steeds dezelfde onverwoestbare techniek is.
- Zijn er bekende problemen met de 1.0 TSI?
- Is het een storingsgevoelige auto / motor?
- Hoe is het olieverbruik van het blok?
- Blijft alles heel na chippen naar 130+ pk? Blijft het olieverbruik dan gelijk?
- Andere opmerkelijkheden?
Ik heb uiteraard gezocht in het forum en op internet. Ik kom zelf weinig problemen tegen, maar jullie zijn de ervaringsexperts! Vandaar mijn vraag hier.
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Betrouwbaarheid TSI
Nee er zijn geen bekende problemen.
Nee het is geen storingsgevoelige motor
Nee er is geen olieverbruik
Ja en ja
Heerlijke motor die van de up! een hotrod maakt tegen absurd lage running costs.
Nee het is geen storingsgevoelige motor
Nee er is geen olieverbruik
Ja en ja
Heerlijke motor die van de up! een hotrod maakt tegen absurd lage running costs.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
-
- Forum newbie
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 30 apr 2020, 07:41
Re: Betrouwbaarheid TSI
Hoi Tom, dat is goed om te horen. Ik heb je Up al bewonderd in de filmpjes op Youtube. Onder de 8 naar de 100, dat is lekker rap!
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Betrouwbaarheid TSI
Eens met bovenstaande, na 40.000km in 2 jaar nog geheel probleemloos (uiteraard!). Overigens iedere 15.000km/1 jaar een beurt voorkomt motorische ellende!
Olieverbruik van die van mij is 1:25.000 km. Dat is dus met140pk en 15km/20min rustig warmrijden. Daarna heel regelmatig gebruik van de pk’s en/of hoge snelheden ermee rijden.
Olieverbruik van die van mij is 1:25.000 km. Dat is dus met140pk en 15km/20min rustig warmrijden. Daarna heel regelmatig gebruik van de pk’s en/of hoge snelheden ermee rijden.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Betrouwbaarheid TSI
https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... n-10161909
Reuze interessant artikel over de duurzaamheid van die kleine turbo blokken.
Reuze interessant artikel over de duurzaamheid van die kleine turbo blokken.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
-
- Forum newbie
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 30 apr 2020, 07:41
Re: Betrouwbaarheid TSI
Damian, in dat artikel wordt verteld dat er juist wel problemen met kleine turbomotoren zijn.
Olieverbruik van 1l op 25.000 is niet slecht maar ook niet goed.
Olieverbruik van 1l op 25.000 is niet slecht maar ook niet goed.
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Betrouwbaarheid TSI
Mijn gebruik is wel erg stevig en niet echt representatief voor de meeste up rijders. Als ik er veel rustiger mee zou rijden zal het verbruik vast lager zijn, maar daar heb ik hem niet voor.
Ik het artikel lees je hoe die problemen ontstaan (korte ritten, te lange onderhoudsintervallen en onjuist gebruik). Maar belangrijker hoe je ze voorkomt: jaarlijks of iedere 15.000km de olie verversen. De kleine motoren met hoog specifiek vermogen moet je gewoon stipt onderhouden en dus niet 2 jaar/30.000km met dezelfde olie doorrijden. Daarnaast is de 1.0 tsi geheel probleemloos t.o.v. de vroege generaties 1.2 1.4 1.8 en 2.0 tsi. Die zijn sinds productiejaar2016 ook weer goed/ vrij van de bekende kwalen.
Ik het artikel lees je hoe die problemen ontstaan (korte ritten, te lange onderhoudsintervallen en onjuist gebruik). Maar belangrijker hoe je ze voorkomt: jaarlijks of iedere 15.000km de olie verversen. De kleine motoren met hoog specifiek vermogen moet je gewoon stipt onderhouden en dus niet 2 jaar/30.000km met dezelfde olie doorrijden. Daarnaast is de 1.0 tsi geheel probleemloos t.o.v. de vroege generaties 1.2 1.4 1.8 en 2.0 tsi. Die zijn sinds productiejaar2016 ook weer goed/ vrij van de bekende kwalen.
Laatst gewijzigd door damianw26 op do 30 apr 2020, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Betrouwbaarheid TSI
GekkeHenkie schreef: ↑do 30 apr 2020, 18:52Damian, in dat artikel wordt verteld dat er juist wel problemen met kleine turbomotoren zijn.
Olieverbruik van 1l op 25.000 is niet slecht maar ook niet goed.
Tegenwoordig mag je in je handjes wrijven met 1 liter olieverbruik op 25.000 km. Zeker bij turbomotoren.
Toleranties worden kleiner, olie word dunner. Een verbrandingsmotor verbruikt áltijd olie, een turbo is nooit 100% oliedicht. 1 liter olie op 10.000 km is helemaal niet gek tegenwoordig.
-
- Forum newbie
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 30 apr 2020, 07:41
Re: Betrouwbaarheid TSI
Zijn VAG motoren je referentiekader of spreek je ook over andere merken? Ford motoren gebruiken zo goed als geen olie om maar een voorbeeld te noemen. Na 15.000 niks tot een kwart liter verbruik.
-
- Forum newbie
- Berichten: 30
- Lid geworden op: vr 24 jan 2020, 21:56
Re: Betrouwbaarheid TSI
Sorry, maar 1 op 25.000 is echt heel netjes! Een beetje olieverbruik is normaal. Ook bij een nieuwe motor. Volgens mij staat in de handleiding zelfs dat 1 op 1000 km nog getolereerd wordt (ok, dat vind ik dan weer iets teveel, maar goed). Ik ken geen auto die geen olie druppel olie verbruikt. Ik vraag me trouwens ook altijd af hoe men aan die waardes komt. Het blijft maar een schatting. Verschil tussen min en max verschilt op elke peilstok. En als ik na 15.000 km op de peilstok zie dat ie ietsjes gezakt is, ga ik geen nieuwe olie erin doen om te kijken hoeveel ie verbruikt heeft als ik direct daarna de olie ga verversen... Ik heb meerdere auto's naar de 4 ton geholpen met 1 tot 2 liter olieverbruik per 15.000 km (schatting). En die auto's liepen er niet minder om.
De 1.0 TSI motor is geïntroduceerd in 2015. Een hele nieuwe motor die zich nog niet bewezen heeft. Je loopt altijd een risico natuurlijk als je een nieuwe auto koopt met een nieuw geïntroduceerde motor. Over 15-20 jaar weet je pas of het een goede motor is. Als je dat risico niet wil lopen dan moet je een oude auto kopen die zichzelf al bewezen heeft
De 1.0 TSI is dus erg jong, maar tot zover kan je er niks slechts over vinden. Ik heb er ook naar gezocht bij het kopen van mijn Up! TSI en enige wat ik kon vinden was koolstof aanslag in het inlaattraject bij de 1.4 TSI (de grotere 4 cilinder broer). Maar wederom lijk je daar bij de 1.0 TSI niks over te kunnen vinden (iemand die daar misschien wat van weet bij deze motor?).
Hier een engelse review over het blok. Voornamelijk positief.
https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=130
Uiteindelijk blijft het altijd bij goed onderhoud en zuinig met je auto omgaan. Dan geloof ik dat elke auto/motor lang mee kan.
De 1.0 TSI motor is geïntroduceerd in 2015. Een hele nieuwe motor die zich nog niet bewezen heeft. Je loopt altijd een risico natuurlijk als je een nieuwe auto koopt met een nieuw geïntroduceerde motor. Over 15-20 jaar weet je pas of het een goede motor is. Als je dat risico niet wil lopen dan moet je een oude auto kopen die zichzelf al bewezen heeft
De 1.0 TSI is dus erg jong, maar tot zover kan je er niks slechts over vinden. Ik heb er ook naar gezocht bij het kopen van mijn Up! TSI en enige wat ik kon vinden was koolstof aanslag in het inlaattraject bij de 1.4 TSI (de grotere 4 cilinder broer). Maar wederom lijk je daar bij de 1.0 TSI niks over te kunnen vinden (iemand die daar misschien wat van weet bij deze motor?).
Hier een engelse review over het blok. Voornamelijk positief.
https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=130
Uiteindelijk blijft het altijd bij goed onderhoud en zuinig met je auto omgaan. Dan geloof ik dat elke auto/motor lang mee kan.
-
- Forum newbie
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 30 apr 2020, 07:41
Re: Betrouwbaarheid TSI
Misschien is mijn referentiekader wel verkeerd
25.000km per liter is inderdaad dikke prima.
Volgens mij is bij vrijwel elke auto de norm dat min tot max circa 1 liter is.
Tot nu toe hoor ik alleen maar goede geluiden van jullie. En 6 stemmen op 'geen problemen'.
Met slechts 10.000km per jaar denk ik niet dat ik ooit de 100.000km ga halen met de Up die ik op het oog heb. Dus het zal allemaal wel loslopen
25.000km per liter is inderdaad dikke prima.
Volgens mij is bij vrijwel elke auto de norm dat min tot max circa 1 liter is.
Tot nu toe hoor ik alleen maar goede geluiden van jullie. En 6 stemmen op 'geen problemen'.
Met slechts 10.000km per jaar denk ik niet dat ik ooit de 100.000km ga halen met de Up die ik op het oog heb. Dus het zal allemaal wel loslopen
-
- Forum eindbaas
- Berichten: 1141
- Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
- Locatie: Omgeving Deventer.
Re: Betrouwbaarheid TSI
Alle merken. Ook Ford motoren verbruiken olie.GekkeHenkie schreef: ↑do 30 apr 2020, 19:58Zijn VAG motoren je referentiekader of spreek je ook over andere merken? Ford motoren gebruiken zo goed als geen olie om maar een voorbeeld te noemen. Na 15.000 niks tot een kwart liter verbruik.
De hoeveelheid die je bij moet vullen ligt ook een beetje aan je carterinhoud natuurlijk. Bij een motor waar maar 2,3 liter olie in gaat (Daihatsu bijvoorbeeld) zul je 0,5 liter verbruik eerder op de pijlstok gaan zien dan een motor waar 4,5 liter in gaat.
Een motor die geen olie verbruikt bestaat niet, en zoals ik al zei worden de toleranties steeds kleiner, olie steeds dunner ivm milieu bullshit. Dat icm een turbo die door olie gesmeerd word, wat ook nooit 100% dicht kan zijn, én het feit dat zo'n downsize motor aardig moet 'werken' om vooruit te komen krijg je gewoon een hoger olieverbruik.
Maar voor de meeste auto's geld nog steeds dat je tussen de beurten door maar 1 keer wat hoeft bij te vullen, dus waar hebben we het over...
Re: Betrouwbaarheid TSI
Wij hebben hier Polo's rijden die 100.000km per jaar rijden met de 1.0 tsi.
gaan er na 3 jaar uit met 3 ton en verbruiken 0,0 olie en tevens totaal geen problemen
gaan er na 3 jaar uit met 3 ton en verbruiken 0,0 olie en tevens totaal geen problemen
Ibiza running @ 248 pk & 373nm
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-
- Tom Westendorp
- Unicorn
- Berichten: 13490
- Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: Betrouwbaarheid TSI
Lol! iedereen aan de ongeblazen 1.6 in de Golf 3!Alexander91 schreef: ↑do 30 apr 2020, 20:19Sorry, maar 1 op 25.000 is echt heel netjes! Een beetje olieverbruik is normaal. Ook bij een nieuwe motor. Volgens mij staat in de handleiding zelfs dat 1 op 1000 km nog getolereerd wordt (ok, dat vind ik dan weer iets teveel, maar goed). Ik ken geen auto die geen olie druppel olie verbruikt. Ik vraag me trouwens ook altijd af hoe men aan die waardes komt. Het blijft maar een schatting. Verschil tussen min en max verschilt op elke peilstok. En als ik na 15.000 km op de peilstok zie dat ie ietsjes gezakt is, ga ik geen nieuwe olie erin doen om te kijken hoeveel ie verbruikt heeft als ik direct daarna de olie ga verversen... Ik heb meerdere auto's naar de 4 ton geholpen met 1 tot 2 liter olieverbruik per 15.000 km (schatting). En die auto's liepen er niet minder om.
De 1.0 TSI motor is geïntroduceerd in 2015. Een hele nieuwe motor die zich nog niet bewezen heeft. Je loopt altijd een risico natuurlijk als je een nieuwe auto koopt met een nieuw geïntroduceerde motor. Over 15-20 jaar weet je pas of het een goede motor is. Als je dat risico niet wil lopen dan moet je een oude auto kopen die zichzelf al bewezen heeft
De 1.0 TSI is dus erg jong, maar tot zover kan je er niks slechts over vinden. Ik heb er ook naar gezocht bij het kopen van mijn Up! TSI en enige wat ik kon vinden was koolstof aanslag in het inlaattraject bij de 1.4 TSI (de grotere 4 cilinder broer). Maar wederom lijk je daar bij de 1.0 TSI niks over te kunnen vinden (iemand die daar misschien wat van weet bij deze motor?).
Hier een engelse review over het blok. Voornamelijk positief.
https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=130
Uiteindelijk blijft het altijd bij goed onderhoud en zuinig met je auto omgaan. Dan geloof ik dat elke auto/motor lang mee kan.
De 1.0 TSI is echt een veel betere motor dan de 1.4. VAG heeft geleerd van de fouten die ze hebben gemaakt bij de 1.4 en die niet opnieuw gemaakt bij de 1.0
@gekkehenkie als je een auto laat staan om een olieverbruik van 1 op 25.000 doe je je naam redelijk eer aan denk ik.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ
- damianw26
- Donateur member
- Berichten: 2795
- Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
- Locatie: Westervoort
- Contacteer:
Re: Betrouwbaarheid TSI
Ik ging er vanuit dat tussen min en max bij welke auto dan ook 1 liter verschil zat. Na 15.000 gereden te hebben staat het pijl ietsjes onder de helft vd pijlstok, zo kom ik op een verbruik van 1:25.000. Maar gezien het interval 15.000km/ 1 jaar is hoef je dus nooit olie bij te vullen. In een 1.0 tsi gaat 4 liter olie.
Overigens bij 10.000km per jaar zullen er veel korte stukken (-<10km) mee gereden worden neem ik aan? Dan zakt het oliepijl visueel niet doordat er vocht in de olie achterblijft.
Overigens bij 10.000km per jaar zullen er veel korte stukken (-<10km) mee gereden worden neem ik aan? Dan zakt het oliepijl visueel niet doordat er vocht in de olie achterblijft.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Re: Betrouwbaarheid TSI
Heb er bijna 85000 op staan.
Ook zo goed als geen olie verbruik.
Niks bijvullen tussen de beurten.
De meeste km zijn gechipt afgelegd.
Ook zo goed als geen olie verbruik.
Niks bijvullen tussen de beurten.
De meeste km zijn gechipt afgelegd.
Exen.
2012 high up 75pk 194000 km.
2017 high up 151pk 83000km.
2019 polo 1.0 tsi 140 pk 63000km
2021 up gti 115pk 27000km
2013 high up 60pk. 303000km
Huidige:
Crosse up! Tsi 90pk. Gezinswerkpaard.
2012 high up 75pk 194000 km.
2017 high up 151pk 83000km.
2019 polo 1.0 tsi 140 pk 63000km
2021 up gti 115pk 27000km
2013 high up 60pk. 303000km
Huidige:
Crosse up! Tsi 90pk. Gezinswerkpaard.
-
- Forum newbie
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 30 apr 2020, 07:41
Re: Betrouwbaarheid TSI
Zo, het is me nu wel duidelijk dat een heel betrouwbare auto en blok is Ik laat een auto zeker niet staan om een olieverbruik van 1 op 25.000, hoop niet dat ik dat gesuggereerd heb.
Ik had een afspraak gemaakt om een mooie Up TSI te gaan bekijken, maar hij is net voor m'n neus weggekocht
Op zoek naar een ander exemplaar!
Bedankt voor jullie berichten!
Ik had een afspraak gemaakt om een mooie Up TSI te gaan bekijken, maar hij is net voor m'n neus weggekocht
Op zoek naar een ander exemplaar!
Bedankt voor jullie berichten!
Re: Betrouwbaarheid TSI
Mijn indruk tot dusver: n goed & betrouwbaar blokje.
Na 300.000 km te gaan, dan kan ik er meer over zeggen. Maar als ik Kevin mag geloven halen ze dat makkelijk.
Na 300.000 km te gaan, dan kan ik er meer over zeggen. Maar als ik Kevin mag geloven halen ze dat makkelijk.
Up! GTI / Red & Black
-
- Forum newbie
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 30 apr 2020, 07:41
Re: Betrouwbaarheid TSI
Even een update van mijn kant. Enkele weken na deze topicstart heb ik een Up TSI gekocht. Hij bevalt erg goed! Tegenover de Skoda Citigo in een wat kalere uitvoering is dit toch een groot verschil in uitstraling zowel buiten als binnen en rijcomfort! De Skoda had het Greentec verlaagde onderstel wat deze Up zo te voelen niet heeft. Het scheelt bijvoorbeeld veel bij het nemen van drempels, je kunt er nu met normale snelheid overheen. Hij hangt echter wat meer in de bocht, maar blijft wel stabiel.
Het olieverbruik is tot nu toe niets, aldus de peilstok. Er zit circa 5000km sinds de oliewissel bij aankoop. Ik kan ook stemmen voor 'ik ervaar geen problemen'
EDIT: ik zie dat er toch 2 mensen (5%) hebben gekozen voor 'ik ervaar hoog olieverbruik' en 4 mensen (11%) voor "Ik ervaar zowel hoog olieverbruik als storingen/defecten". Helaas hebben ze geen reactie bij hun stem gegeven.
Het olieverbruik is tot nu toe niets, aldus de peilstok. Er zit circa 5000km sinds de oliewissel bij aankoop. Ik kan ook stemmen voor 'ik ervaar geen problemen'
EDIT: ik zie dat er toch 2 mensen (5%) hebben gekozen voor 'ik ervaar hoog olieverbruik' en 4 mensen (11%) voor "Ik ervaar zowel hoog olieverbruik als storingen/defecten". Helaas hebben ze geen reactie bij hun stem gegeven.