Mercedes L206D

Plaats hier een topic van je andere auto.
Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door damianw26 » do 27 jun 2019, 14:50

Mooi verslag Theo, en als ik lees wat het motorblok allemaal voor zijn kiezen krijgt, ach dan is een halve liter olie nog weinig.
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Mercedes L206D

Bericht door Touchwood » do 27 jun 2019, 19:07

Autheo schreef:
do 27 jun 2019, 12:28
Touchwood schreef:
wo 26 jun 2019, 21:20
Mooi verslag. Mooie reis. Overnachten jullie vaak buiten een reguliere camping? Boondocking?
Camping? Is dat niet voor mensen die lekker lui voor hun tentje of caravan willen zitten? Ik kan me niet meer herinneren wanneer we voor het laatst op een reguliere camping hebben gestaan (als ik de officiële meetings van onze Nomade club niet meereken). De camper is volledig zelfvoorzienend.
...
Sowieso kun je overal waar de P van parkeren staat overnachten. En er zijn tal van camperplekken, waar alleen campers mogen parkeren, en andere voertuigen niet eens mogen staan. Wat dat betreft is Frankrijk echt een paradijs voor campers!
Cool. Weet er niet zoveel van en vraag daarom. Over een dik jaar hoop ik met pensioen te gaan en ik denk wel regelmatig, dat ik dan ook iets met een camper moet gaan doen.

Op een drukke camping tussen schreeuwende kinderen en ruzie makende ouders lijkt mij ook niks. 😁

Die camper van jullie is zo zelfvoorzienend, dat je 3 weken geen camping nodig hebt om tanks te vullen en legen? Black tank groot genoeg? Of hebben die speciale camperplekken voorzieningen daarvoor?
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » do 27 jun 2019, 20:29

Touchwood schreef:
do 27 jun 2019, 19:07

Cool. Weet er niet zoveel van en vraag daarom. Over een dik jaar hoop ik met pensioen te gaan en ik denk wel regelmatig, dat ik dan ook iets met een camper moet gaan doen.

Op een drukke camping tussen schreeuwende kinderen en ruzie makende ouders lijkt mij ook niks. 😁

Die camper van jullie is zo zelfvoorzienend, dat je 3 weken geen camping nodig hebt om tanks te vullen en legen? Black tank groot genoeg? Of hebben die speciale camperplekken voorzieningen daarvoor?
De camper heeft een 80 liter schoonwatertank. Van oorsprong geen vuilwatertank, maar een afvoerbuisje via de bodem om een emmertje onder te zetten (net als bij oude caravans). Maar als je een emmertje plaats, geldt dat als kampeeractiviteit en dat is vaak verboden. Heb daarom twee 25 liter jerrycans op de afvoer van het aanrechtje en de wasbak aangesloten. Omdat je toch elke drie dagen het toilet moet legen, is die capaciteit voor 50 liter vuilwater ruim voldoende. En omdat je nooit drie dagen op één plek blijft, kom je onderweg altijd wel een servicepunt tegen waar je kunt legen en schoon water kunt tappen. Die voorzieningen zijn ruim beschikbaar, en anders kun je daarvoor bij veel campings terecht.

Als je denkt iets met een camper te gaan doen zou ik je adviseren om er dan eerst eens een te huren. Buiten het seizoen is dat niet al te kostbaar, en dan kun je ontdekken of die manier van vakantie houden bij je past. Ik heb mensen gesproken die met hun camper langer op één plek blijven en het dan maar lastig vinden dat ze geen auto tot hun beschikking hebben om naar een winkel te gaan als ze zich op een camping geïnstalleerd hebben. Voor zulke mensen hebben de Duitsers van die grote campers gebouwd met een garage waar een Smart in past. Maar met een simpele camper kom je gewoon onderweg wel langs een winkel voor je brood e.d. Ook moet je niet van strakke planningen houden, om precies volgens programma te reizen, maar gewoon van dag tot dag en uur tot uur bekijken wat je allemaal tegenkomt, en waar je van genieten kunt. Onze ervaring is dat je dan vaak onverwachte belevenissen hebt. En als je onverhoopt op een plekje komt, wat ineens een hangplek voor jongeren blijkt te zijn, ga je gewoon naar een ander plekje. Heerlijk flexibel.

Touchwood
Vagling liefhebber
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 13:31

Re: Mercedes L206D

Bericht door Touchwood » do 27 jun 2019, 21:00

Er zit zo'n cassette-toilet in jullie camper?

Ja, idd, eerst maar es huren. Zit iig niet te denken aan een camper met ingebouwde garage voor een Smart.
Veel te groot. Meer iets op basis van een Volkswagen T6 bv. Niet al te groot en comfortabel te rijden.
Volkswagen Move Up 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » za 02 nov 2019, 23:05

In Augustus heeft de ‘’bus’ weer z’n onderhoudsbeurt gehad, en omdat de APK dit najaar zou verlopen is die tegelijkertijd uitgevoerd. Naast het gebruikelijke onderhoud is er deze keer een nieuwe fuseepen vernieuwd. Verder was technisch alles helemaal ok.

In september hebben we in Nederland nog genoten van een heerlijk ‘busjesweekend’ van onze Hanomag-Mercedesclub Nomade. Dit keer tussen Leersum en Amerongen. We hadden prachtig weer, en met de meegenomen fietsen hebben we de Utrechtse heuvelrug kunnen verkennen.

Voordat de ‘bus’ weer z’n pyjama aankrijgt voor de winterslaap, wilden we toch weer graag over de grens de mooie herfstkleuren gaan bewonderen in de heuvels en de bergen. Dat was ons vorig jaar ook goed bevallen. We durfden weliswaar niet te verwachten net als toen een paar hele warme zonnige weken te beleven, maar ook met wat minder stralend weer valt er in de herfst veel te genieten.

Deze keer ging de tocht eerst via het Zwarte Woud. We wilden er van profiteren om daar te kijken of we een nieuwe koekoeksklok konden vinden. De oorsprong van de koekoeksklok ligt in het Zwarte Woud, dat naast die klokken ook veel natuurschoon biedt. Twee vliegen in één klap dus, om daar eerst naar toe te gaan.

Via de Achterhoek hebben we Nederland verlaten, en met een grote boog zijn we door het Duitse Sauerland om het Roergebied heen getrokken. We hebben daarbij op mooie camperplekken kunnen overnachten, bij leuke stadjes. De altstadt Steinau was zeker de moeite waard, met z’n prachtige kasteel, stammend uit de dertiende eeuw. Na het passeren van de Main kom je dan zoetjes aan in het Zwarte Woud. En overal zorgden de herfstkleuren al voor schilderachtige vergezichten.

Triberg is het bekendste stadje van de koekoeksklokken en daarnaast bekend van de hoogste waterval in Duitsland. Zeker voor Nederlandse polderlui de moeite waard om eens te bewonderen. Wij hadden dat al eens eerder gedaan, en hebben ons bezoek aan Triberg nu alleen gebruikt om een mooie koekoeksklok te bemachtigen.

Vanuit het Zwarte Woud zijn we verder naar het zuiden gereden, en net ten noorden van het Zwitserse Basel zijn we de gemoedelijke Franse Elzas ingetrokken. Bij het plaatsje Ferrette vonden we een uitstekende camperplek voor de nacht. Vandaar zijn we verder getrokken, en verruilden de Elzas voor het mooie landschap van de Franse Jura, met ook daar weer alles in een prachtige herfsttooi gehuld. Voor de overnachting hadden we een camperplek in Les Rousses uitgekozen, vooral bij wintersporters erg geliefd.

Vanuit Les Rousses zijn we weer verder getrokken, en hebben de Jura toen verruild voor de Alpen in de Savoie. Via Annecy, met het altijd mooie blauwe meer. We zijn tot de Abdij van Tamié aan de voet van de Sambuy gereden.

Na ons bezoek in de Alpen zijn we weer aan de terugreis begonnen, nu door een ander deel van de Jura, o.a. door de prachtige Gorges de la Languette. Bij la Rixouse hebben we nog heerlijk in het zonnetje met uitzicht op een hoge waterval zitten picknicken.

De tocht ging verder via het oostelijk deel van de Vogezen, en toen we bij Epernay kwamen moesten we omrijden. Protesterende boeren hadden de snelweg geblokkeerd, waardoor de wegen in de stad ook verstopt raakten. Maar och, wij hoefden nergens op tijd te zijn, dus wat omrijden was geen bezwaar. Natuurlijk zijn we ook weer via Luxemburg gereisd, en hebben vanzelfsprekend ook daar geprofiteerd van de lage dieselprijzen. Na de prachtige Ardennen hebben we de laatste nacht nog in België doorgebracht, bij het Maascentrum de Wissen. We hebben daar nog lekker kunnen wandelen in het mooie Rivierpark de Maasvallei, met de bijzondere Oude Maasmeanders. En in Dilsen vanzelfsprekend ook nog even van die smakelijke echte Vlaamse frieten gesnoept.

Onze laatste vakantiedag zijn we via Brabant weer huiswaarts gereisd, waar we in de middag weer aankwamen. We ervaren het steeds weer als een voorrecht dat we zo lekker hebben kunnen genieten met onze fantastische ‘bus’, waarmee we deze herfstvakantie weer zo’n 2800 km probleemloos hebben mogen rondreizen. Nu moet die nog even weer goed gewassen worden, en winterklaar gemaakt, dus water uit de tank en leidingen, Startron in het brandstofreservoir, blokken er weer onder (zodat die uit de veren staat) en de hoes er weer over. En dan maar weer geduld hebben tot het voorjaar voor weer nieuwe avonturen.
Bijlagen
TenA 2019 5.JPG
TenA 2019 4.JPG
TenA 2019 2.JPG
TenA 2019 1.JPG

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door damianw26 » zo 03 nov 2019, 18:10

Leuk verslag en prachtige foto's weer!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door Tom Westendorp » ma 04 nov 2019, 14:34

Prachtig verhaal! To the Marktplaats! Als ik dit lees moet ik ook een Camper hebben. :D
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » za 10 okt 2020, 16:44

Door de Corona pandemie is 2020 een ander jaar dan gewoonlijk. We hadden in het voorjaar weer een mooie trip naar Frankrijk gepland, maar die kon niet doorgaan. Ook het voorjaarsweekend van de Hanomag-Mercedesclub werd afgelast. De bus is tot eind juli onder de hoes blijven staan, want ook in de zomer was er voor ons geen gelegenheid voor vakantie. Eind juli en in augustus hebben we voor het eerst weer een paar dagtripjes met de bus gemaakt, en gelukkig kon het najaarsweekend van de club in september wel doorgaan. Bij het mooie Oudewater hebben we een heerlijk zonnig weekend beleefd. En daarna werd het spannend of onze najaarsvakantie in oktober nog wel door kon gaan, vanwege de opkomende tweede golf van de pandemie. Steeds meer landen verschoven van code geel naar code oranje. Ook ons geliefde vakantieland Frankrijk kleurde steeds meer oranje, waarbij niet noodzakelijke reizen werden afgeraden, en na een verblijf een quarantaine periode geadviseerd werd. Alleen Duitsland bleef nog geel, hoewel inwoners van sommige provincies dan wel een negatieve coronatest moesten overleggen om in het land te mogen verblijven. Gelukkig kwamen wij uit een gunstige provincie, dus op 1 oktober vertrokken we richting de prachtige Duitse Harz.
P1010497.JPG
Met de bus rijden we zo maximaal 250-300 km per dag, en zo trokken we de eerste dag oostwaarts tot bij het Teutoburger Wald. De volgende dag trokken we via het Eggegebirge en het Naturpark Solling-Vogler naar de Harz. Daar vonden we een mooi plekje in het schilderachtige stadje Stolberg. We kenden de Harz als een mooi bosrijk gebied, maar het was heel schokkend te zien wat voor ramp zich daar heeft afgespeeld. Door de droge jaren heeft in korte tijd de schorskever zich explosief kunnen vermenigvuldigen, en enorm veel naaldbomen volledig verwoest. Een heel triest gezicht om zoveel hectaren woudreuzen helemaal kaal te zien staan. Alsof er napalmbommen op zijn terecht gekomen.
P1010500.JPG
Vanuit de Harz zijn we via het Frankenwald, het Oberpfälzer Wald en het Bohemer Wald zuidwaarts doorgetrokken tot de stad Passau aan de Donau, vlakbij de Tjechische Grens. Daarvandaan weer westwaarts langs de Beierse alpen en de Bodensee. En toen weer noordwaarts door het Zwarte Woud en Rheinland Pfalz. Overal konden we genieten van de opkomende herfstkleuren, die regelmatig door een heerlijk najaarszonnetje een extra accent kregen. Ook de wijnvelden kregen al zo’n mooi schilderachtig kleurenpatroon. We trokken verder via de Hunsrück en de Eiffel, en toen pas was het met het mooie rustige herfstweer gedaan. Hoewel het in de Eiffel alleen nog maar regende, liet het onze pret niet drukken. De natuur heeft de regen beslist nodig. Onderweg nog wel weer even nieuwe ruitenwissers geplaatst, de oude begonnen te strepen. Ik zorg altijd dat ik een nieuw setje heb, dan kom je onderweg niet plotseling voor verrassingen te staan.
P1010514.JPG
Het was weer heerlijk toeren met de bus. Probleemloos bracht hij ons waar we maar wilden. Ook al moest hij hard werken bij het klimmen met de vele haarspeldbochten, de motor bleef keurig op normale temperatuur. En telkens werden wij beloond met prachtige vergezichten. Vergeleken met ons eigen platte landje gaf me dat een lekker vakantiegevoel, echt even een verademing na de vele maanden thuiswerken op m’n zolderkamertje.
P1010496.JPG
Tja, en dan nu weer thuis. Misschien nog een paar tripjes voordat de bus weer winterklaar gemaakt zal worden en daarna onder z’n hoes mag genieten van toch wel weer welverdiende rust.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door Tom Westendorp » za 10 okt 2020, 21:39

Mooi verslag! Heb je ook een foto van die bomen? Ben wel benieuwd geworden.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » za 10 okt 2020, 22:00

Tom Westendorp schreef:
za 10 okt 2020, 21:39
Mooi verslag! Heb je ook een foto van die bomen? Ben wel benieuwd geworden.
Heb zelf geen foto gemaakt, maar bijgaande link geeft een indruk. Op die foto is nog wat groens te zien, wij hebben hele stukken gezien waar helemaal geen groene bomen meer bijstonden.
https://www.columbusmagazine.nl/europa/ ... kaalslag

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » za 14 aug 2021, 20:02

Gelukkig konden we dit jaar weer naar Frankrijk op vakantie, met het respecteren van de internationale Corona regels. Natuurlijk hebben we de Mii weer z'n rust gegund, en zijn we met onze klassieke kampeerwagen op pad gegaan. Waar we meestal via de Ardennen of de Eiffel richting Frankrijk trokken, leek ons dat nu niet verstandig, vanwege de grote problemen door de wateroverlast daar (met veel schade aan de infrastructuur). Daarom gekozen om via het Duitse Sauerland richting de Elzas te gaan. We hebben een prachtige vakantiereis gemaakt (o.a. Elzas, Jura, Alpen, Provence, Cévennes, Dordogne, Morvan, Marne), in totaal bijna 4000 km.

De Mercedes heeft zich probleemloos gedragen. Het adagium blijft: bij steile wegen bergopwaarts tijdig terugschakelen en bergafwaarts goed van de motorrem gebruik maken. Bij de lange steile klim in de Alpen naar Gap was het wel nodig om de verwarming (met aanjager) aan te zetten voor extra motorkoeling. Met de raampjes open blies de wind de warme lucht gelukkig wel weg. Omdat er sprake is van een open koelsysteem, is het wel nodig om dagelijks voor vertrek het waterniveau in de radiateur goed te controleren, maar in de hele vakantie heb ik maar twee keer iets koelvloeistof hoeven bijvullen. En automatisch controleer je dan ook het olieniveau. En pas de laatste dag hoefde ik dat pas weer wat aan te vullen (ik schat maximaal een halve liter). Lijkt me heel netjes voor een 45 jaar oude motor (al heeft die nog net geen 170.000 km gelopen).
Onderweg waren de vrolijke gezichten en duimpjes van de liefhebbers van klassiekers nauwelijks te tellen. Al zullen ongetwijfeld ook sommigen er zich aan geërgerd hebben dat ze even geduld moesten hebben als het inhalen op de kronkelwegen bij een steile klim niet direct lukte omdat daarbij de snelheid van deze klassieker wat lager is dan men van moderne turbo-motoren gewend is.

Hier wat foto’s van onderweg.

Langs de weg die over de toppen van de Vogezen gaat (la route des crêtes) bezochten we een mooi park met allerlei planten en bloemen die in de bergen groeien.
01-P1010581.JPG
01-P1010581.JPG (239.88 KiB) 31007 keer bekeken
Met ons ‘kasteel in Frankrijk’ hebben we overnacht langs de rivier Durance met het kasteel in Tallard op de achtergrond.
02-P1010599.JPG
02-P1010599.JPG (247.22 KiB) 31007 keer bekeken
We zagen deze leuke molen op weg naar de Provence.
03-P1010612B.JPG
03-P1010612B.JPG (297.35 KiB) 31007 keer bekeken
In de Provence ontmoetten we een andere klassieker.
04-P1010615B.JPG
04-P1010615B.JPG (358.59 KiB) 31007 keer bekeken
Op weg naar de Cévennen
05-P1010619.JPG
05-P1010619.JPG (237.9 KiB) 31007 keer bekeken
We zijn niet over, maar onder het viaduct van Millau gereden, de hoogste brug ter wereld (met een lengte van zo’n 2,5 km.
06-P1010639B.JPG
06-P1010639B.JPG (359.13 KiB) 31007 keer bekeken
Langs de Dordogne.
07-P1010658.JPG
07-P1010658.JPG (256.5 KiB) 31007 keer bekeken
Ook op wat grotere camperplekken, zoals deze in Le Tour d’Auvergne, is het nooit moeilijk onze eigen camper tussen de anderen snel terug te vinden.
08-P1010665.JPG
08-P1010665.JPG (251.11 KiB) 31007 keer bekeken
En natuurlijk hebben we ook talloze velden met zonnebloemen gezien.
09-P1010670.JPG
09-P1010670.JPG (235.15 KiB) 31007 keer bekeken

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door damianw26 » wo 18 aug 2021, 00:29

Leuk verslag weer Theo, fijn dat er weer buiten de landsgrenzen is genoten van de camper
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » wo 27 apr 2022, 21:21

Vandaag was het een leuke dag om binnen de landsgrenzen te genieten. We hadden ook met de Mii kunnen gaan, maar nu zaten we lekker hoog om de bollenvelden nog beter te kunnen zien.
Bijlagen
P1010689.JPG

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » vr 19 aug 2022, 14:37

Voor ons zit de zomervakantie er weer op. En inmiddels is het een traditie dat ik dan weer een verslagje schrijf over onze belevenissen met onze klassieker. Heel kort gezegd: we hebben weer volop genoten. En voor wie wat meer wil horen, hier een wat uitgebreider verhaal.

Het zal degenen die dit topic volgen niet verbazen dat we als francofielen opnieuw naar Frankrijk zijn getogen. We kunnen er niet genoeg van krijgen en met een camper is Frankrijk een ideaal land. Officieel mag je overal staan, behalve als een verbod of beperking expliciet wordt aangegeven. Zonder dat, mag je officieel negen dagen ergens geparkeerd staan. Wij trekken lekker rond, en zijn nergens langer dan twee nachten gebleven.

Zoals gebruikelijk, hebben we nu ook weer onze vrienden in de Elzas en in de Alpen bezocht. En alleen al om daar te komen, rijd je door fantastisch mooie gebieden. Eerst door België en Luxemburg. In België kom je leuke verkeersborden tegen, en in Luxemburg scheelt het tanken toch weer heel wat. Na de Ardennen trokken we door de Loraine naar de Elzas. En vandaar door de Vogezen en de Jura naar de Alpen.
202208 verkeersbord Belgie.jpg
Verkeersbord België
In de Vogezen stonden we samen met een moderne Mercedes camper, een 4-wheel drive. Maar ook onze klassieker had geen moeite gehad met de steile klim van meer dan 15% naar de prachtige overnachtingsplek. Ook later in de Alpen was er ten zuiden van Chambéry een lange, steile klim naar de col du Granier van zo’n 13%, en ondanks temperaturen van boven de 34 graden bleef de motor daarbij keurig netjes rond de 90 graden. Bovenaan gekomen natuurlijk wel netjes even stationair laten draaien, om even na te koelen. Je wilt voorkomen dat de temperatuur in het blok flink oploopt, dus niet direct de motor uitschakelen.
202208 Ronchamps.jpg
Samen met een 4-wheeldrive Sprinter
In de Alpen een leuke ontmoeting gehad met een klassiekerclub, die er een dag samen op uittrokken. Ik raakte aan de praat met de eigenaar van een klassieker, waarvan ik nog nooit gehoord had: een Salmson S4 E uit 1951. Salmson was een fabriek, die al voor de tweede wereldoorlog pompen, vliegtuigen en auto’s maakte. De Salmson S4 E was een ontwerp van eind dertiger jaren, waarvan na de tweede wereldoorlog de bouw weer is voortgezet. Ze werden met de hand gemaakt, vooral met RHD. De motor was toen al een speciale constructie, en schakelen ging niet mechanisch, maar elektrisch. Je kon zelfs elektrisch schakelen zonder te hoeven ontkoppelen, maar omdat dat niet altijd helemaal soepel ging (met name in de bergen), was er zo nodig ook een koppelingspedaal beschikbaar. De auto was nog voorzien van houten schokbrekers, die op wrijving werken. Toen de eigenaar vroeg of ik een rondje mee wilde rijden, was dat natuurlijk niet tegen dovemansoren gezegd.
202208 Salmson S4E nr1.jpg
Salmson S4 E uit 1951
202208 Salmson S4E nr2.jpg
Salmson S4 E uit 1951
We hebben onze tocht voortgezet via Centraal Frankrijk en een keer overnacht bij het exacte geografische midden van de twaalf staten van de EU, dat na de val van de Berlijnse muur kwam te liggen bij Saint Clément. We stonden daar heerlijk koel en in de schaduw naast een riviertje, best welkom tijdens de hittegolf van meer dan 37 graden. Vooral als je stilstaat, is de schaduw wel lekker. Ondanks de hitte was het tijdens het rijden heel goed uit te houden, dankzij de kleine klapraampjes in de voordeuren die als deflector dienen waardoor de rijwind je heerlijk verkoelt. Op die manier heb je geen airco nodig!

Overal in Frankrijk was het kurkdroog, en het water in de rivieren stond overal erg laag. Zo ook langs de Loire, waar je dat heel goed kon zien. Door de droogte waren er in heel Frankrijk veel bosbranden. Toen wij door de Morvan trokken, kwamen we bij Saint Prix vlak langs een gebied waar twintig hectare dennenbos in brand stond.
202208 Loire.jpg
Aan de kurkdroge Loire
Via de Champagne zijn we weer richting Ardennen getrokken, en via Luxemburg (ja natuurlijk weer profiteren van de lage brandstofprijzen) en België weer richting huis. In België deelden we onze laatste camperplek met twee andere Mercedes klassiekers: zo stonden er een 410D, een 206D en een 508D keurig naast elkaar, alsof het een Mercedes treffen was.
202208 Mercedesbussen DilsemStokkem.jpg
Mercedestreffen in Dilsen-Stokkem
Thuisgekomen nog even de balans opgemaakt: tijdens de reis van 2.644 km een gemiddeld brandstofverbruik (diesel) van 1 op 11,8 ( 8,5 liter/100 km) vind ik bijzonder netjes. Veel moderne campers zijn beslist niet zuiniger, soms zelfs in tegendeel. Verder helemaal geen olieverbruik, en slechts twee keer een klein beetje koelvloeistof moeten bijvullen. Dat laatste is vrij normaal met een open koelsysteem als je de bergen ingaat, met luchtdrukverschillen.

De enige 'pech' die we hadden, was dat het glaasje van een zijknipperlicht van de opbouw was los getrild en verloren. Onderweg heb ik er een nieuwe opgezet. Verder is alles weer feilloos verlopen. Met goed onderhoud, hoef je ook met een klassieker niet bang te zijn voor grote problemen. Heerlijk genieten blijft het devies!
Bijlagen
202208 St Clement centre EU.jpg
St Clement Geografisch Centrum van EU

Gebruikersavatar
damianw26
Donateur member
Berichten: 2795
Lid geworden op: vr 30 okt 2015, 23:42
Locatie: Westervoort
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door damianw26 » ma 22 aug 2022, 00:14

Zoals ieder jaar, een mooi verslag!
Vw HighUp TSI 2018/Vagtechniek stage 1+ 140pk 250nm/Recaro sportster CS stoelen/Milltek resonated/AP schroefset -65mm/dumpvalve/...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Mercedes L206D

Bericht door Tom Westendorp » ma 22 aug 2022, 10:11

Prachtig verslag weer Autheo! Heerlijke camper. Die Salmson is ook erg leuk. Die zie je niet vaak inderdaad.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » vr 28 okt 2022, 22:59

Aan het einde van de zomer en in de herfst hebben we weer veel plezier met onze camper gehad. In september hadden we met de Hanomag-Mercedes club een treffen in de Brabantse Maasvallei. Een prachtige streek, waar het ook mooi fietsen was.

Nu in de herfst hadden we veel zin om van de mooie herfstkleuren te gaan genieten en met dat doel zijn we weer met de camper op pad gegaan. Via de Veluwe en de Nederrijnse Heuvelrug trokken we naar de Eifel. Daarna via het Moezeldal en de Pfalz (met prachtig verkleurende wijnvelden) richting de Elzas. Vandaar via het Zwarte Woud, Hessen en langs het Teutoburger Wald. Tenslotte via Münsterland weer naar Nederland, door het ook prachtige Twente. Met het uitzonderlijk zonnige herfstweer konden we overal volop van de mooie kleuren genieten, van groene, gele, rode, bruine en gouden tinten (en allers daartussenin).

Het was weer heerlijk toeren in onze klassieker, langs de mooiste binnenwegen en door pittoreske dorpjes en stadjes. Aan de vele duimpjes onderweg konden we opmaken dat we niet de enigen zijn die dat leuk vinden. Voordat we op vakantie gingen, had de camper z’n driejarige taxatie ondergaan. Toch wel grappig, daar waar nieuwe auto’s minder waard worden als ze de showroom hebben verlaten, is het bij deze unieke klassiekers nu juist dat ze meer waard wordt naarmate de jaren verstrijken. Tenminste, als er wel goed onderhoud gepleegd blijft worden. Toch is dat voor mij niet de reden voor de taxatie, dat is vooral om bij onverhoopte problemen in het buitenland de auto te kunnen laten repatriëren. Al hopen we dat nooit te hoeven meemaken.

Voor dit jaar zitten de uitstapjes er op. Dit jaar hebben we er precies 5000 km mee rondgetrokken, en de camper mag nu van een welverdiende winterslaap gaan genieten. De tank is weer gevuld, met Startron toegevoegd om de diesel in goede conditie te houden (m.n. in geval van condens in de tank). Nog wassen, dan de speciale hoes er over en hem ‘uit de veren’ op bokken zetten. En dan kan het grote wachten op het voorjaar weer beginnen, al nagenietend van alle leuke ritten. En vast ook met alweer voorpret voor nieuwe avonturen.
Bijlagen
20221026_180528.jpg
20221022_103932.jpg

hutch
Vagling liefhebber
Berichten: 366
Lid geworden op: do 09 jun 2016, 18:40

Re: Mercedes L206D

Bericht door hutch » zo 30 okt 2022, 20:46

The L206D Story, echt genieten met prachtige foto's. Geinig hoor.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Mercedes L206D

Bericht door Autheo » do 13 apr 2023, 22:07

Na de winter de hoes er weer afgehaald, en blokken weer er onderuit. De motor startte bij de 2e poging. De bus is naar de specialist in Schijndel gebracht voor z'n onderhoudsbeurt en APK. Die was nog een half jaar geldig, maar ik had geen zin om m'n vakantieplannen door de APK te laten bepalen, dus vandaar nu maar gelijk bij de geplande beurt. De steekashoezen moesten vernieuwd worden, en ook een draagarmrubber en een fuseekogelhoes. De startmotor was met z'n leeftijd van bijna 47 jaar nog origineel. Soms pakte die niet direct meer, en moest je een tweede poging doen, een teken van beginnende slijtage. Daarom is er preventief een nieuwe geplaatst, zodat we tijdens de vakanties in het buitenland niet ineens voor verrassingen komen staan. Voor gelijkmatige slijtage van de banden zijn die van voor naar achter verwisseld. Als voorwielaandrijver slijten ze voor het hardst. Zowel bij het optrekken en afremmen van de meer dan 2 ton wegende bus krijgen die het best wel voor de kiezen, zelfs bij rustig rijden. Nu zit er voor weer flink profiel op waar die weer even mee vooruit kan.
De bus staat er nu weer in topconditie bij, klaar voor weer nieuwe avonturen. We hebben er weer zin in!

Plaats reactie