Nouja het horloge viel toch een beetje tegen dus besloten nog even verder te kijken. Was ik betoverd door het horloge dan had ik het daar waarschijnlijk wel gekocht ondanks de onkunde van de dame in kwestie.
Daarna naar een andere juwelier die ook Tissot dealer was. Nee ze mochten het merk niet meer verkopen Tissot was boos maar het lag nog wel bij zijn ouders in de winkel. Paar deuren verderop 5 minuten door de winkel gelopen maar niemand gezien, niet aangesproken, niet gegroet bij binnenkomst helemaal niets! Terwijl er gewoon twee werknemers in een hoekje van de winkel koffie zaten te drinken. Daar kom ik dus ook niet weer.
Tsja dan heb je nog een paar Magnani's die je eigenlijk wel even in wilt vetten. Vorige keer toen ik de schoenen kocht hadden ze dat spul niet meer dus nu nog maar eens geprobeerd. Wederom een lege winkel. Na een paar minuten kijken kwam er een chagrijnige dame uit het magazijn die met een lang gezicht vroeg of ze ons kon helpen. Toen was ik er al wel klaar mee dus ik gaf aan dat ik nog wel even wou kijken, er van uitgaande dat de dame een klant voorin de winkel zou gaan helpen omdat die al wat langer door de winkel liep en overduidelijk koopsignalen aan het afgeven was. Loopt die muts weer zo snel als het kan het magazijn in!!!!! Daar kom ik dus ook niet weer.
Vervolgens naar nog twee winkels geweest waar het telkens hetzelfde verhaal was. Geen tot weinig begroeting, geen vragen of ze je kunnen helpen en totaal geen interesse in de andere klanten in de winkel. Ik vind dat echt onvoorstelbaar. De hele detail handel ligt op zijn gat. Iedereen klaagt steen en been maar als je dan ziet wat er in die winkels gebeurt?! Onvoorstelbaar. Ik heb zelf de MBO opleiding detailhandel gevolgd en daar werd ons vanaf dag één geleerd dat je altijd de klant goedendag zegt en dat je altijd kijkt of je de klant kunt helpen. Tijdens mijn bezoek aan New York vorig jaar heb ik gezien dat die Amerikanen het helpen van klanten tot een kunst verheven hebben. Dat hoeft van mij ook niet per se maar medewerkers die niet op of om kijken als je de winkel inkomt en pure arrogantie uitstralen daar begrijp ik werkelijk helemaal niets van. Uiteindelijk nog even bij sneaker winkel Sooco binnengelopen waar een jeugdig team elke klant enthousiast begroette en aan de klanten vroegen of ze even rond wilden kijken of dat ze een speciale wens hadden. Perfect! Het kan gelukkig nog!

Is dit nou toevallig alleen in Enschede of zijn er meerdere mensen die dit soort ervaringen hebben. Wellicht nog even ten overvloede opmerken dat ik bij alle winkels die ik heb bezocht al meermaals wat gekocht heb. In het verleden werd ik daar wel netjes geholpen en nu kijkt men niet meer naar je om. BIZAR.